Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.19.2018.1.AR
z 22 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia – brak daty (data wpływu 12 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Gmina zrealizowała projekt pn.: „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora” w ramach programu wieloletniego na lata 2015-2020, edycja 2017 – Moduł I, finansowanego z budżetu państwa. Okres realizacji projektu: maj 2017 – grudzień 2017 r.

Gmina realizując projekt, wypełnia swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2017 r., poz. 1875), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 6 ww. ustawy, sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych należą do zadań własnych gmin.

Dla Gminy zasadniczym celem realizacji inwestycji jest pomoc najstarszym mieszkańcom gminy w szczególności osobom samotnym, nie radzącym sobie w prawidłowym funkcjonowaniu, a także osobom schorowanym, które z uwagi na swój stan zdrowia zarówno psychiczny, jak i fizyczny wymagają pomocy w formie usług opiekuńczych poza miejscem ich zamieszkania w bezpiecznych warunkach.

Zadanie pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora” polegało na utworzeniu (przebudowa i remont) oraz wyposażeniu Dziennego Domu Seniora w częściowo nieużytkowanym lokalu na terenie gminy (właścicielem budynku jest Gmina). Dzięki adaptacji pomieszczeń powstało wyjątkowe miejsce dla seniorów, osób nieaktywnych zawodowo w wieku 60+, w którym mogą znaleźć wsparcie oraz pomoc w przezwyciężeniu codziennych trudności. Przebudowa pomieszczeń umożliwiła przystosowanie ich do nowych wymagań oraz pozwoliła na spełnianie innych niż dotąd funkcji użytkowych dostosowanych do potrzeb Dziennego Domu Seniora. Lokal został pozbawiony barier funkcjonalnych z myślą o seniorach oraz osobach niepełnosprawnych. W wyniku prac remontowych powstało:

  • pomieszczenie ogólnodostępne,
  • pomieszczenia kuchenne,
  • odpowiednio wyposażona sala do aktywności ruchowej i kinezyterapii,
  • szatnia dla seniorów i personelu z indywidualnymi szafkami,
  • łazienki, w tym węzeł sanitarny dla personelu, węzeł sanitarny damski/dla osób niepełnosprawnych z wyznaczonym miejscem na pralkę i deskę do prasowania oraz węzeł sanitarny męski,
  • pokój zabiegowo-pielęgniarski,
  • pomieszczenie klubowe z biblioteczką i prasą, wyposażone w sprzęt RTV oraz stanowiskiem komputerowym,
  • pomieszczenie do odpoczynku dla seniorów,
  • pomieszczenie do terapii indywidualnej.

Wszystkie te działania miały na celu adaptację pomieszczeń pod funkcjonowanie Dziennego Domu Seniora. Głównym celem powstałej placówki są działania na rzecz społecznej aktywizacji osób starszych oraz możliwość korzystania z oferty prozdrowotnej, obejmującej także usługi w zakresie aktywności ruchowej, kinezyterapii, a także oferty edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej. Zajęcia oferowane przez powstałą placówkę, zostaną dostosowane do potrzeb seniorów, umożliwią m.in. aktywne spędzanie czasu wolnego przez osoby starsze, wpłyną na poprawę jakości życia uczestników, pomogą zaangażować oraz zaktywizować ich w działania samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego. Dzięki wykwalifikowanej kadrze możliwe będzie zapewnienie pomocy w czynnościach dnia codziennego oraz udzielenie pomocy adekwatnej do potrzeb i możliwości wynikającej z wieku i stanu zdrowia. Powstała placówka zapewni 8-godzinną ofertę usług w dniach od poniedziałku do piątku dla 15 seniorów. Działalność Dziennego Domu Seniora pozwoli także na rozwój usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób starszych poza miejscem ich zamieszkania, a także czynnie włączy osoby starsze z terenu miasta w życie społeczne Gminy.

Gmina zapewni funkcjonowanie utworzonej placówki przez okres co najmniej 3 lat od dnia następującego po dniu zakończenia realizacji zadania.

Adresatami zadania są seniorzy, czyli osoby nieaktywne zawodowo w wieku 60+ zamieszkujące Gminę, zarówno kobiety jak i mężczyźni. Planowana liczba stałych uczestników/odbiorców zadania to 15 osób. W powstałym Dziennym Domu Seniora miejsce znajdą osoby potrzebujące wsparcia w sytuacji rodzinnej, materialnej oraz zdrowotnej. Celem powstałej placówki będzie pomoc szczególnie osobom samotnym, nie radzącym sobie w prawidłowym funkcjonowaniu, a także osobom schorowanym, które z uwagi na swój stan zdrowia zarówno psychiczny, jak i fizyczny wymagają pomocy w formie usług opiekuńczych poza miejscem ich zamieszkania w bezpiecznych warunkach. W myśl art. 97 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017, poz. 1769), rada powiatu lub rada gminy w drodze uchwały ustala, w zakresie zadań własnych, szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych. Rada Miejska podejmie stosowną uchwałę w tym zakresie.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty – zgodnie z art. 7 ust 1 cytowanej ustawy. Zadania własne obejmują sprawy m.in.: pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Zatem przedmiotowy projekt wpisuje się w zakres prowadzonej przez Gminę działalności.

W związku z realizacją projektu Gmina ponosiła wydatki udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (Wnioskodawca przy pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – Jednostka Organizacyjna Gminy będzie świadczył usługi pomocy społecznej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, tj. podtrzymujących sprawność psychofizyczną osób starszych i niepełnosprawnych, zaspokajanie potrzeb towarzyskich i kulturalnych, wsparcie i pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych w ramach ośrodków wsparcia, tj. Domu Dziennego Pobytu).

Gmina nabyła towary celem zrealizowania przedmiotowego zadania, nie jako podatnik podatku VAT w ramach usług swojej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jako organ władzy publicznej.

Majątek powstały wskutek jej realizacji będzie stanowił majątek Gminy i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika, że jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny tzn. w przypadku gdy czynności takie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie występuje jako podatnik podatku VAT. Przedmiotowe zadanie należy do zakresu zadań własnych gminy, do realizacji którego Gmina jest zobowiązana ustawą o samorządzie gminnym i nie stanowi czynności opodatkowanych, wykonywanych przez Gminę na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań o charakterze publicznoprawnym, nawet jeśli pobierają z tego tytułu opłaty o tym samym charakterze. Organy władzy publicznej są natomiast podatnikami podatku VAT przy wykonywaniu czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym przypadku nie ma to miejsca. Projekt nie ma charakteru komercyjnego.

Reasumując, Gmina poniosła wydatki udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, lecz nie będzie mogła dokonywać odliczeń kwot podatku VAT naliczonego od wydatków związanych utworzeniem i wyposażeniem Dziennego Domu Seniora. Mając na względzie fakt, że przedmiotowy Dzienny Dom Seniora będzie służył Gminie jedynie na potrzeby realizacji jej zadań własnych w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, to w przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie wykonywała świadczeń podlegających opodatkowaniu VAT.

Wobec powyższego, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu, wartość inwestycji zostanie przyjęta na stan środków trwałych Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora”.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatków od towarów i usług w zakresie w jakim towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Żaden z zakładanych wariantów nie zachowuje warunku określonego w ww. artykule, a więc Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT. W związku z powyższym podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z budżetu państwa został uznany jako koszt kwalifikowalny.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast zgodnie z art. 7 ww. ustawy do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy m.in. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 6 i 15 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca zrealizował projekt pn.: „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora” w ramach programu wieloletniego na lata 2015-2020. Okres realizacji projektu: maj 2017 r. – grudzień 2017 r.

Gmina realizując projekt, wypełnia swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 6 cyt. ustawy, sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych należą do zadań własnych gmin.

Dla Wnioskodawcy zasadniczym celem realizacji inwestycji jest pomoc najstarszym mieszkańcom gminy w szczególności osobom samotnym, nie radzącym sobie w prawidłowym funkcjonowaniu, a także osobom schorowanym, które z uwagi na swój stan zdrowia zarówno psychiczny, jak i fizyczny wymagają pomocy w formie usług opiekuńczych poza miejscem ich zamieszkania w bezpiecznych warunkach.

Przedmiotowe zadanie polegało na utworzeniu (przebudowa i remont) oraz wyposażeniu Dziennego Domu Seniora w częściowo nieużytkowanym lokalu (właścicielem budynku jest Gmina). Dzięki adaptacji pomieszczeń powstało miejsce dla seniorów, osób nieaktywnych zawodowo w wieku 60+, w którym mogą znaleźć wsparcie oraz pomoc w przezwyciężeniu codziennych trudności. Lokal został pozbawiony barier funkcjonalnych z myślą o seniorach oraz osobach niepełnosprawnych. W wyniku prac remontowych powstało: pomieszczenie ogólnodostępne; pomieszczenia kuchenne; odpowiednio wyposażona sala do aktywności ruchowej i kinezyterapii; szatnia dla seniorów i personelu z indywidualnymi szafkami; łazienki, w tym węzeł sanitarny dla personelu, węzeł sanitarny damski/dla osób niepełnosprawnych z wyznaczonym miejscem na pralkę i deskę do prasowania oraz węzeł sanitarny męski; pokój zabiegowo-pielęgniarski; pomieszczenie klubowe z biblioteczką i prasą, wyposażone w sprzęt RTV oraz stanowiskiem komputerowym; pomieszczenie do odpoczynku dla seniorów oraz pomieszczenie do terapii indywidualnej.

Głównym celem powstałej placówki są działania na rzecz społecznej aktywizacji osób starszych oraz możliwość korzystania z oferty prozdrowotnej, obejmującej także usługi w zakresie aktywności ruchowej, kinezyterapii, a także oferty edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej. Zajęcia oferowane przez powstałą placówkę, zostaną dostosowane do potrzeb seniorów, umożliwią m.in. aktywne spędzanie czasu wolnego przez osoby starsze, wpłyną na poprawę jakości życia uczestników, pomogą zaangażować oraz zaktywizować ich w działania samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego. Dzięki wykwalifikowanej kadrze możliwe będzie zapewnienie pomocy w czynnościach dnia codziennego oraz udzielenie pomocy adekwatnej do potrzeb i możliwości wynikającej z wieku i stanu zdrowia. Powstała placówka zapewni 8-godzinną ofertę usług w dniach od poniedziałku do piątku dla 15 seniorów. Działalność Dziennego Domu Seniora pozwoli także na rozwój usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób starszych poza miejscem ich zamieszkania, a także czynnie włączy osoby starsze z terenu miasta w życie społeczne Gminy.

W związku z realizacją projektu Gmina ponosiła wydatki udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany przy pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (jednostka organizacyjna Gminy) będzie świadczył usługi pomocy społecznej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, tj. podtrzymujących sprawność psychofizyczną osób starszych i niepełnosprawnych, zaspokajanie potrzeb towarzyskich i kulturalnych, wsparcie i pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych w ramach ośrodków wsparcia, tj. Domu Dziennego Pobytu.

Gmina nabyła towary celem zrealizowania przedmiotowego zadania, nie jako podatnik podatku VAT w ramach usług swojej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jako organ władzy publicznej.

Majątek powstały wskutek jej realizacji będzie stanowił majątek Gminy i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy.

Przedmiotowe zadanie należy do zakresu zadań własnych gminy, do realizacji którego Gmina jest zobowiązana ustawą o samorządzie gminnym i nie stanowi czynności opodatkowanych, wykonywanych przez Gminę na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym przypadku nie ma to miejsca. Projekt nie ma charakteru komercyjnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Zainteresowany, Gmina realizowała opisany projekt w ramach realizacji zadań własnych Gminy nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym. Tym samym, w analizowanym przypadku Zainteresowany nie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie działał w charakterze podatnika VAT. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione. W związku z powyższym, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje zarówno prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również prawo do otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Utworzenie oraz wyposażenie Dziennego Domu Seniora”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto, tut Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku – zapytania sformułowanego na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem tzn. analiza czy usługi świadczone przez Dzienny Dom Seniora nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj