Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.815.2017.2.AZ
z 22 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 21 lutego 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „xxx”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 lutego 2018 r. (data wpływu 6 lutego 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.815.2017.1.MN. oraz pismem z 21 lutego 2018 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania „Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza”, poddziałanie „Obniżenie poziomu niskiej emisji” na projekt „xxx”. Gmina uwzględniła w budżecie przedmiotowego projektu koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu w związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Gmina może zaliczyć podatek VAT, poniesiony na realizację projektu jako wydatek kwalifikowany projektu.

Przedmiotem projektu jest realizacja zadań:

1. zadanie 1 – Wymiana niskosprawnych piecy i instalacji wewnętrznych w budynkach mieszkalnych na kotły na ekogroszek.

Zgodnie z Uchwałą XXXIII/279/2017 z 26.10.2017 roku Rady Gminy z budżetu Gminy K. w sprawie ustalenia regulaminu będzie udzielana dotacja celowa na realizację zakresu rzeczowego inwestycji czyli:

  • demontaż starego źródła ciepła,
  • wymianę źródła ciepła (wymiana starych kotłów, pieców, urządzeń grzewczych wykorzystujących paliwa stałe, na źródła ciepła wykorzystujące ekogroszek wraz z wykonaniem wewnętrznych instalacji w budynku, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowego systemu ogrzewania).

Regulamin ustala maksymalną kwotę dofinansowania, którą może otrzymać inwestor. Wysokość przekazanej inwestorowi dotacji będzie ustalana indywidualnie na podstawie faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych weryfikowanych na podstawie dostarczonych przez Inwestora faktur/rachunków (faktury, rachunki będą wystawiane na Inwestora) na całość Inwestycji z uwzględnieniem kosztów jednostkowych. Inwestor sam dokonuje wyboru wykonawcy, dokonuje płatności za zrealizowaną inwestycję i przez co najmniej 5 lat od wypłaty dotacji Inwestor jest zobowiązany do użytkowania nowego źródła ciepła, zgodnie z jego przeznaczeniem i wytycznymi.

2. zadanie 2 – Koszty obsługi i przygotowania projektu.

3. zadanie 3 – Kampania edukacyjno-informacyjna dla mieszkańców Gminy.

W związku z realizacją zadania 2 i 3 Gmina ponosi koszty związane z obsługą i przygotowaniem projektu oraz z kampanią edukacyjno - informacyjną dla mieszkańców Gminy. Wydatki te dokumentowane będą wystawianymi na Gminę przez wykonawcę fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowane zadanie (jako całość) mieści się w zakresie zadań własnych gminy, ustalonych przepisami krajowymi, do których zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1. Dotacja udzielana jest na podstawie wskazanego wyżej art. ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 400a ust 1 pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2017.519).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że mieszkańcy nie będą wnosili na rzecz Gminy żadnych wpłat z tytułu wymiany niskosprawnych piecy i instalacji wewnętrznych lub z tytułu innych działań podejmowanych w związku z realizacją projektu. Realizując projekt Gmina będzie udzielać mieszkańcom dotacji z budżetu na dofinansowanie kosztów inwestycji i zakupów inwestycyjnych. Maksymalna kwota dofinansowania do jednego kotła wynosi xxx, zł. natomiast dofinansowanie kosztów dostosowania instalacji do nowego źródła ciepła wyniesie nie więcej niż xxx zł.

Gmina nie będzie dokonywała żadnych zakupów towarów i usług związanych z wyminą niskosprawnych piecy. Zadanie to będzie realizowane bezpośrednio przez właścicieli budynków i faktury będą wystawiane na właścicieli budynków (mieszkańców).

Wyłącznie Gmina będzie dokonywała zakupu usług związanych z kampanią edukacyjno - informacyjną oraz będzie podnosiła koszty operacyjne związane z zarządzaniem projektem. Faktury będą wystawiane na Gminę. Na kampanię promocyjno - informacyjną złożą się plakaty, ulotki, tablice z informacjami na temat projektu oraz udział w organizowanych działaniach informacyjnych (np. targach, wystawach, galach, konkursach, akcjach medialnych, spotach promocyjnych). Zarządzanie projektem będzie dokonywane przez pracowników Gminy i zlecona została usługa na pełnienie roli operatora koordynującego prace w ramach projektu – obsługę mieszkańców.

Pomiędzy właścicielami budynków (mieszkańcami), a Gminą będą zawierane umowy o udzielenie dotacji, które będą określać wysokość dotacji jaką mieszkaniec będzie mógł otrzymać po wykonaniu inwestycji.

Umowa będzie określała warunki przyznania dotacji na realizację inwestycji i będzie precyzować zapisy regulaminu realizacji programu będącego załącznikiem do Uchwały Rady Gminy nr xxx z 26 października 2017 roku. Właściciele budynków (mieszkańcy) po zawarciu umowy dotacji z Gminą będą sami wybierać przedsiębiorcę (firmę), który dokona u nich wymiany kotła, jak również wykona niezbędne prace związane z dostosowaniem instalacji c.o. do nowego źródła ciepła. Potwierdzeniem wykonania ww. prac oraz zakupów będzie faktura wystawiona na właściciela budynku (mieszkańca). Kserokopia faktury wraz z potwierdzeniem zapłaty i protokołami będzie dostarczana przez mieszkańca do Gminy wraz z wnioskiem o rozliczenie dotacji. Po sprawdzeniu i ustaleniu zgodności wykonanych prac z projektem, regulaminem i umową, gdy Gmina otrzyma dofinansowanie, mieszkaniec otrzyma dotację.

W umowie pomiędzy Gminą, a właścicielami budynków (mieszkańcami) nie będzie zapisów dotyczących obowiązku dokonywania wpłat na pokrycie kosztów wymiany starych kotłów węglowych na nowe oraz dostosowania instalacji do nowego źródła ciepła. Właściciele budynków (mieszkańcy) nie będą dokonywać żadnych wpłat, które miałyby stanowić warunek udziału w projekcie. Nie będą też pokrywać kosztów związanych z kampanią edukacyjno - informacyjną.

Gmina nie będzie świadczyć na rzecz mieszkańców żadnych usług. Gmina będzie zawierać z mieszkańcami tylko i wyłącznie umowy o udzielenie dotacji i będzie rozdysponowała dofinansowanie dla mieszkańców.

Koszty związane z kampanią edukacyjno - informacyjną dla mieszkańców, ukierunkowane na ochronę powietrza oraz zapewnieniem informowania społeczeństwa o źródłach finansowania przedsięwzięcia (wsparciu Unii Europejskiej) będą ponoszone przez Gminę. Faktury będą wystawiane na Gminę, a koszty poniesione na realizację edukacji i promocji będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figurować będzie Gmina. Wszystkie działania związane z kampanią będą nieodpłatne.

Zakupy związane z kampanią edukacyjno – informacyjną dla mieszkańców i zakupy związane z obsługą i przygotowaniem projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu „xxx” Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, tym samym czy gmina będzie miała prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina w związku z planowaną inwestycją nie będzie miała możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Gmina w związku z organizacją wyżej określonej inwestycji nie jest podatnikiem podatku VAT co wynika z art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Planowana inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych gminy, ustalonych przepisami krajowymi, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Majątek powstały wskutek realizacji podmiotowej inwestycji będzie własnością inwestora i nie będzie on wykorzystywany przez Gminę. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem „xxx” ponieważ infrastruktura, która powstanie nie będzie wykorzystana przez Gminę. Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 87 ust. 1. ustawy - w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z opisu sprawy, gmina zamierza przeprowadzić projekt pod tytułem „xxx”. Przedmiotem projektu jest wymiana niskosprawnych piecy i instalacji wewnętrznych w budynkach mieszkalnych na kotły na ekogroszek. Gmina nie będzie dokonywała żadnych zakupów towarów i usług związanych z wymianą niskosprawnych piecy. Zadanie to będzie realizowane bezpośrednio przez właścicieli budynków i faktury będą wystawiane na właścicieli budynków (mieszkańców). Gmina nie będzie świadczyć na rzecz mieszkańców żadnych usług. Gmina będzie zawierać z mieszkańcami tylko i wyłącznie umowy o udzielenie dotacji i będzie rozdysponowała dofinansowanie dla mieszkańców.

Gmina będzie dokonywała zakupu usług związanych z kampanią edukacyjno - informacyjną oraz będzie podnosiła koszty operacyjne związane z zarządzaniem projektem. Faktury będą wystawiane na Gminę. Na kampanię promocyjno - informacyjną złożą się plakaty, ulotki, tablice z informacjami na temat projektu oraz udział w organizowanych działaniach informacyjnych (np. targach, wystawach, galach, konkursach, akcjach medialnych, spotach promocyjnych). Zarządzanie projektem będzie dokonywane przez pracowników Gminy i zlecona została usługa na pełnienie roli operatora koordynującego prace w ramach projektu – obsługę mieszkańców. Koszty związane z kampanią edukacyjno - informacyjną dla mieszkańców, ukierunkowane na ochronę powietrza oraz zapewnieniem informowania społeczeństwa o źródłach finansowania przedsięwzięcia (wsparciu Unii Europejskiej) będą ponoszone przez Gminę. Wszystkie działania związane z kampanią będą nieodpłatne.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieści się również m.in. ochrona środowiska i przyrody, co wynika z treści art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca nabyte w ramach projektu towary i usługi, związane z obsługą i przygotowaniem projektu oraz z kampanią edukacyjno - informacyjną dla mieszkańców Gminy będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym), do realizacji których został Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego powołany.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, bowiem towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu związane z obsługą i przygotowaniem projektu oraz z kampanią edukacyjno - informacyjną dla mieszkańców Gminy nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, w odniesieniu do realizowanego projektu „xxx”, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tym samym Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzone postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj