Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.31.2018.1.MM
z 2 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2018 r. (data wpływu 18 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 26 lutego 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu odliczenia przez samorządową instytucję kultury podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w przypadku zakupów związanych z działalnością gospodarczą i działalnością inną niż działalność gospodarcza – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE



W dniu 18 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 lutego 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu odliczenia przez samorządową instytucję kultury podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w przypadku zakupów związanych z działalnością gospodarczą i działalnością inną niż działalność gospodarcza.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Miejski Ośrodek Kultury w … – samorządowa instytucja kultury, wpisana do gminnego rejestru instytucji kultury, posiada osobowość prawną.


W strukturze MOK znajdują się:


  • obiekt MOK,
  • 18 świetlic wiejskich,
  • program planszowy ….


Statutowa działalność nieodpłatna – forma bezpośredniej działalności kulturalnej, polegająca na organizowaniu i współorganizowaniu imprez oraz inicjowaniu amatorskiego ruchu artystycznego w postaci stałych form zajęciowych.

Działalność odpłatna (zwolniona art. 43 ust. 1 pkt 33a) – zajęcia taneczne, plastyczne, malarskie, nauka gry na gitarze, keyboardzie, wokalne.

MOK prowadzi również działalność gospodarczą (23%, 8%). Świadczy usługi polegające na wynajmie sal, świetlic i pomieszczeń, na organizację narad, szkoleń, sesji, walnych zgromadzeń, kiermaszy, wynajmuje salę z zapleczem kuchennym na organizację imprez okolicznościowych. Wykonuje usługi transportowe, plastyczne i dekoracyjne. Na zlecenie organizuje imprezy okolicznościowe, udźwiękawia imprezy studyjne i plenerowe.

Sieć telewizji kablowej świadczy usługi polegające na emisji ogłoszeń oraz reklam.

Działania MAK obejmują ponadto działalność związaną z administrowaniem obiektu MOK i świetlic wiejskich.

W instytucjach kultury w rozumieniu ustawy o VAT – działalność gospodarcza, to działalność kulturalna odpłatna (opodatkowana), np. sprzedaż biletów wstępu (8%), wydawnictwa (5%), oraz zwolniona – wpisowe na kółka zainteresowań, oraz właściwa działalność gospodarcza – najem, reklama, dzierżawa (23%). Natomiast inna działalność, to działalność nieodpłatna – imprezy kulturalne niebiletowane.

W ramach prowadzonej działalności ponoszone są koszty, których nie da się jednoznacznie przypisać do poszczególnych rodzajów działalności, np. koszty ogólnego zarządu (administracyjne), koszty dotyczące budynków (zużycie energii, wody).


Miejski Ośrodek Kultury dokonał wyliczenia proporcji wg wzoru dla samorządowej instytucji kultury wg § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, tj. – X = (Ax100)P, gdzie poszczególne symbole oznaczają:


X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej, zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P – przychody wykonane w instytucji kultury.


Dochody MOK wykonane w kwocie 825.057,66 to:


- dotacja przedmiotowa z U.M.         701.000,00

- dotacja Urzędu Marszałkowskiego 5.000,00

- obrót z działalności gospodarczej 83.017,38 (wg rejestrów VAT)

- odszkodowania, refundacje 9.332,84

- odsetki, darowizny 11.707.44 (nie wchodzą do przychodów)


X = (833.017,38x100%):813.350,22 = 10,21%≈11%


Do wyliczenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia z tytułu zakupu towarów i usług związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną, których nie da się jednoznacznie przypisać do poszczególnych kategorii, stosuje się proporcję sprzedaży mieszanej w wysokości 78%, określoną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT (obroty zwolnione 18.990,10; obroty opodatkowane 64.027,28 z ewidencji VAT).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


W jaki sposób odliczać podatek naliczony VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą podatkowi VAT, a których jednoznacznie nie da się przypisać do poszczególnych rodzajów działalności?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (nieodpłatna działalność statutowa), gdy przypisanie nabycia towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem, który najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności.

Miejski Ośrodek Kultury powinien stosować prewspółczynnik VAT do zakupu towarów i usług, które służą do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej od podatku VAT i niepodlegającej podatkowi VAT, a których nie da się jednoznacznie określić, do jakiego rodzaju działalności są wykorzystywane.

W pierwszej kolejności każdy zakup powinien być przyporządkowany do poszczególnych rodzajów działalności – opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej.


Odliczenie podatku przy dokonywanych zakupach:


  1. Przeznaczonych wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej (sieć telewizji kablowej – emisja reklam) – podatek naliczony odliczany w całości (art. 86 ust. 1).
  2. Przeznaczonych do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej od podatku VAT i niepodlegającej podatkowi VAT (koszty ogólnego zarządu, administracyjne, koszty dotyczące budynków: energia, woda, wyposażenie stanowisk pracy, materiały do remontów):


    1. zastosować prewspółczynnik, który określi jaka część zakupów przeznaczona jest do działalności gospodarczej (art. 86 ust. 2a-2h),

      w przypadku działalności opodatkowanej i zwolnionej do odliczenia podatku zastosować proporcję ustaloną na podstawie art. 90 ustawy o VAT,

    2. pozostała część zakupów dotycząca działalności niepodlegającej VAT – prawo do odliczenia podatku nie przysługuje.


  3. Przeznaczonych wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT i niepodlegającej podatkowi VAT (organizacja imprez biletowanych i niebiletowanych – działalność statutowa)


    1. zastosować przewspółczynnik, który określi jaka część zakupów przeznaczona jest do działalności opodatkowanej, podatek naliczony odliczany w całości na podstawie art. 86 ust. 1,
    2. pozostała część zakupów dotycząca działalności niepodlegającej VAT – prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie w nim poruszone, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, w szczególności sposób opodatkowania opisanych w stanie faktycznym czynności, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozstrzygnięte.


Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, w jakim procencie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poszczególnymi rodzajami zakupów, bowiem to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek ustalenia kwoty podatku przysługującego do odliczenia od tych zakupów. Tutejszy organ nie może dokonać oceny wyliczeń przedstawionych przez Wnioskodawcę, gdyż rolą tut. organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj