Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-988/11/WN
z 29 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-988/11/WN
Data
2011.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
bilety
usługi kulturalne


Istota interpretacji
opodatkowanie usług współorganizacji imprez kulturalnych



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011r. (data wpływu 31 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 7 grudnia 2011r.) oraz pismem z dnia 23 grudnia 2011r. (data wpływu 29 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług współorganizacji imprez kulturalnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług współorganizacji imprez kulturalnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 7 grudnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 listopada 2011r. znak: IBPP2/443-988/11/WN oraz pismem z dnia 23 grudnia 2011r. (data wpływu 29 grudnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Teatr) jako instytucja kultury (wpisana do rejestru instytucji kultury) świadczy usługi kulturalne - spektakle teatralne. Teatr jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przyszłości Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kulturalne łącznie z innymi podmiotami w ramach tzw. współorganizacji na podstawie zawartej umowy. W ramach współorganizacji Teatr będzie dokonywał świadczenia usług ściśle związanych z wykonaniem spektakli i niezbędnych do ich wykonania. W zależności od treści zawartych umów może to być w szczególności pokrycie kosztów honorariów dla artystów, pokrycie kosztów przejazdów i transportu, realizacja akcji promocyjnych, pokrycie kosztów scenografii, pokrycie kosztów organizacyjnych. Na świadczone usługi Teatr będzie wystawiał faktury z adnotacją "Współorganizacja imprezy".

Z tytułu współorganizacji imprez kulturalnych Teatr nie będzie osiągał systematycznych zysków a w przypadku ich osiągnięcia będą one w całości przeznaczone na cele statutowe.

Dodatkowo w piśmie z dnia 2 grudnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2011r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje:

  • Udział Teatru we współorganizacji imprez kulturalnych polega przede wszystkim na prezentacji wyprodukowanego przez Wnioskodawcę spektaklu i świadczeniu pozostałych związanych z tą prezentacją usług wymienionych we wniosku. Po stronie współorganizatora leży między innymi zapewnienie sali do prezentacji sztuki przy spektaklach wyjazdowych oraz sprzedaż biletów. Żadna ze stron nie jest de facto organizatorem imprezy, impreza organizowana jest wspólnie i każda ze stron ma określony w umowie zakres obowiązków.
  • W ramach współorganizacji imprez kulturalnych, które odbywają się poza siedzibą teatru Wnioskodawca nie uczestniczy w sprzedaży biletów i przychody z opłat za wstęp nie są jego obrotem.
  • Wymienione w opisie zdarzenia przyszłego czynności związane z wykonaniem spektakli, świadczone przez Teatr są ściśle związane z usługą podstawową i są niezbędne do jej wykonania a usługą podstawową jest usługa kulturalna, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 23 grudnia 2011r. Wnioskodawca poinformował, iż:

  • Usługi w ramach współorganizacji będą świadczone poza siedzibą Teatru.
  • Każdorazowo fakturowanie usług dotyczyć będzie odsprzedaży spektaklu na rzecz organizatora, koszty wymienione w pytaniu wiążą się wyłącznie z wystawieniem własnych spektakli teatralnych i nigdy nie będą dotyczyły spektakli innych podmiotów. Usługą podstawową jest prezentacja spektaklu więc nie może być wystawiona faktura tylko na pokrycie np. kosztów scenografii w ramach współorganizacji imprezy.
  • Faktury będą wystawiane na rzecz współorganizatora (w szczególności dom kultury, agencja artystyczna, teatr) i dotyczą jednej wspólnie organizowanej imprezy bez możliwości jej dalszej dystrybucji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Teatr usługi współorganizacji imprez kulturalnych, na które są sprzedawane bilety wstępu na spektakle lub na które wstęp jest niebiletowany podlegają opodatkowaniu według stawki 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług współorganizacji imprez kulturalnych, na które są sprzedawane bilety lub wstęp jest niebiletowany podlegają opodatkowaniu według stawki podatku 8% stosownie do art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do opisu zdarzenia przyszłego zawartego w piśmie z dnia 23 grudnia 2011r. tj. w odniesieniu do sprzedaży spektakli. Ww. pismo było odpowiedzią na pismo tut. organu, w którym wezwano o jednoznaczne wskazanie co jest przedmiotem obrotu (sprzedaży) Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucję kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.

Z kolei art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto warunkiem zwolnienia jest nieosiąganie przez te podmioty w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku osiągnięcia zysków są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Zatem ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie będą korzystały takie usługi kulturalne.

Należy zaznaczyć, że pojęcie „wstępu” rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (spektakl teatralny) wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (dalej również Teatr) jako instytucja kultury (wpisana do rejestru instytucji kultury) świadczy usługi kulturalne - spektakle teatralne. Teatr jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przyszłości Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kulturalne łącznie z innymi podmiotami w ramach tzw. współorganizacji na podstawie zawartej umowy.

Z tytułu współorganizacji imprez kulturalnych Teatr nie będzie osiągał systematycznych zysków a w przypadku ich osiągnięcia będą one w całości przeznaczone na cele statutowe.

Udział Teatru we współorganizacji imprez kulturalnych polega przede wszystkim na prezentacji wyprodukowanego przez Wnioskodawcę spektaklu i świadczenia pozostałych związanych z tą prezentacją usług wymienionych we wniosku. Po stronie współorganizatora leży między innymi zapewnienie sali do prezentacji sztuki przy spektaklach wyjazdowych oraz sprzedaż biletów. Żadna ze stron nie jest de facto organizatorem imprezy, impreza organizowana jest wspólnie i każda ze stron ma określony w umowie zakres obowiązków.

W ramach współorganizacji imprez kulturalnych, które odbywają się poza siedzibą teatru Wnioskodawca nie uczestniczy w sprzedaży biletów i przychody z opłat za wstęp nie są jego obrotem.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż:

  • Usługi w ramach współorganizacji będą świadczone poza siedzibą Teatru.
  • Każdorazowo fakturowanie usług dotyczyć będzie odsprzedaży spektaklu na rzecz organizatora, koszty wymienione w pytaniu wiążą się wyłącznie z wystawieniem własnych spektakli teatralnych i nigdy nie będą dotyczyły spektakli innych podmiotów. Usługą podstawową jest prezentacja spektaklu więc nie może być wystawiona faktura tylko na pokrycie np. kosztów scenografii w ramach współorganizacji imprezy.
  • Faktury będą wystawiane na rzecz współorganizatora (w szczególności dom kultury, agencja artystyczna, teatr) i dotyczą jednej wspólnie organizowanej imprezy bez możliwości jej dalszej dystrybucji.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca:

  • jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy,
  • czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach współorganizacji imprez kulturalnych stanowią usługi kulturalne (Wnioskodawca (Teatr) sprzedaje bowiem spektakl),
  • Wnioskodawca nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tytułu współorganizacji imprez kulturalnych, a w przypadku ich osiągnięcia, są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług,
  • udział Wnioskodawcy we współorganizacji imprez kulturalnych polega przede wszystkim na prezentacji wyprodukowanego przez niego spektaklu i świadczeniu pozostałych związanych z tą prezentacją usług wymienionych we wniosku, natomiast po stronie współorganizatora leży zapewnienie sali do prezentacji sztuki oraz sprzedaż biletów,
  • imprezy kulturalne, o których mowa we wniosku odbywają się poza siedzibą Teatru i Wnioskodawca nie uczestniczy w sprzedaży biletów, a przychody z opłat za wstęp nie są jego obrotem

- zatem świadczone przez niego usługi sprzedaży spektakli opisane we wniosku, objęte są zwolnieniem od podatku na mocy ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków dla innych współorganizatorów imprez kulturalnych, z którymi współpracuje Wnioskodawca. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacją indywidualną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj