Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.23.2018.2.AT
z 7 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 27 lutego 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności sprzedaży działek rolnych w wyniku podziału działki rolnej (nr …) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 lutego 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności sprzedaży działek rolnych w wyniku podziału działki rolnej (nr …).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Od … czerwca 2011 r. Wnioskodawca prowadzi w sezonie letnim działalność gospodarczą w … o PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie „ art. 113 par. 1 ustawy o VAT”.

W dniu … marca 2011 r. Wnioskodawca zakupił działkę rolną nr … obręb … w … gm. … o powierzchni … ha jako majątek osobisty. Następnie w 2014 r. powiększył gospodarstwo rolne dokupując działkę rolną nr … obręb … w … gm. … o powierzchni … ha.

Od 2011 roku w okresie prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca opłaca składki ZUS, a w czasie jej zawieszenia - składki KRUS.

Przedmiotowe działki były zakupione od osób prywatnych bez podatku VAT i nigdy nie były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej (PKD 55.20.Z). Działki również nigdy nie były udostępniane innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź użyczenia. Nigdy nie poczyniono żadnych działań celem podniesienia ich wartości i dalszej odsprzedaży, np. uzbrojenia terenu, wykonania ogrodzenia.

Obecnie istnieje możliwość podziału działki rolnej nr … obręb … w … gm. … na mniejsze działki rolne i po opłaceniu opłaty adiacenckiej jest możliwość uzyskania warunków zabudowy na każdą z nowo powstałych działek, a następnie przeznaczenia ich do sprzedaży.

Wnioskodawca nadmienia, że nigdy dotąd nie dokonywał podziału działek rolnych i ich sprzedaży, zatem będzie to czynność wykonywana przeze niego po raz pierwszy, a dokonany zakup nie był dokonany z zamiarem dalszej odsprzedaży.

W odpowiedzi na wezwanie skierowane do Wnioskodawcy poinformowano, że:

Na działkach rolnych nr … i … obręb … w … gmina … jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca prowadzi uprawę drzewek choinkowych.

Działka nr … w całym okresie jej posiadania nie była wykorzystywana do innych celów i do chwili planowanej sprzedaży będzie wykorzystywana wyłącznie do uprawy drzewek choinkowych.

Kanalizacja deszczowa oraz wjazdy drogowe wraz z przepustami, które będą znajdowały się (zostaną wybudowane) na działkach powstałych z podziału działki rolnej nr … - w sytuacji wskazanej w pytaniu 2 - zdaniem Wnioskodawcy – będą stanowiły budowle.

Odnośnie ustalenia właściciela planowanej budowy kanalizacji deszczowej oraz wjazdów drogowych wraz z przepustami - jeżeli będą znajdowały się w pasie drogi gminnej, wtedy będą stanowiły własność gminy, a jeżeli będą się znajdowały na działce Wnioskodawcy - wtedy będą własnością Wnioskodawcy do chwili sprzedaży. Jednak o tym zadecydują warunki zawarte w przyszłej decyzji podziałowej oraz geodezyjne ustalenie właściciela rowu. Zdaniem Wnioskodawcy, rów znajduje się w pasie drogi gminnej na której miałyby powstać wjazdy drogowe wraz z przepustami.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego jako rolnik ryczałtowy. Korzysta ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221).

Art. 43 ust. 1, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Wnioskodawca nie jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w … gm. … (PKD 55.20.Z) i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług „na podstawie art. 113 par. 1 ustawy o VAT”.

Wnioskodawca nie będzie zawierał umowy z biurem nieruchomości, dotyczącej sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr …. Sprzedaż przedmiotowych działek będzie poprzedzać ogłoszenia w prasie i Internecie. Zamierza również umieścić tabliczkę informacyjną z napisem „Na sprzedaż z nr telefonu”.

Jeżeli uzyskanie decyzji podziałowej z … dotyczące podziału działki nr … będzie uzależnione od przekazania lub sprzedaży na rzecz Gminy części działki na poszerzenie pasa drogowego istniejących dróg gminnych lub wydzielenia dodatkowej drogi (wewnętrznej lub gminnej), ustawienie znaku drogowego, itp. – tego rodzaju czynności Wnioskodawca będzie musiał wykonać. Jednak będą to czynności zawarte w decyzji podziałowej, które – według Wnioskodawcy – nie wpłyną na uatrakcyjnienie nowych działek.


W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytania:


  1. Czy po podziale działki rolnej nr … obręb … w … gm. … na mniejsze działki rolne i uzyskaniu warunków zabudowy, ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy w sytuacji gdy sprzedaż nowo powstałych działek (po podziale działki rolnej nr … obręb … w … gm. …) z uzyskanymi warunkami zabudowy okaże się niemożliwa i zaistnieje konieczność wcześniejszego wykonania przez Wnioskodawcę kanalizacji deszczowej oraz wjazdów drogowych na nowo powstałe działki wraz z przepustami, ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Do pytania 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż poszczególnych działek powstałych z podziału działki nr … obręb … w … gm. …. wraz z uzyskanymi warunkami zabudowy nie będzie podlegała podatkowi VAT. Transakcja ta będzie czynnością wykonywaną po raz pierwszy, a liczba oraz zakres transakcji będzie miała charakter okazjonalny a nie zorganizowany. Nie będzie ona w żaden sposób związana z prowadzoną działalnością gospodarczą (PKD 55.20.Z).

Zakup ww. działki w 2011 r. nie był dokonany z zamiarem jej odsprzedaży i będzie miała ona charakter czynności mieszczących się w ramach zarządu majątkiem osobistym.

Do pytania 2.

Według Wnioskodawcy, sprzedaż poszczególnych działek powstałych z podziału działki nr … obręb … w … gm. … wraz z warunkami zabudowy oraz wykonaną kanalizacją deszczową, wjazdami drogowymi wraz z przepustami nie będzie podlegała podatkowi VAT, ponieważ będzie to czynność wykonywana po raz pierwszy, a dokonane przed sprzedażą prace będą niezbędne do znalezienia nabywcy i w efekcie do ich sprzedaży. Sprzedaż działek nie będzie w żaden sposób związana z prowadzoną działalnością gospodarczą (PKD 55.20.Z) i będzie miała charakter okazjonalny a nie zorganizowany. Zakup ww. działki w 2011 r. nie był dokonany z zamiarem jej odsprzedaży. Planowana aktywność w przedmiocie zbycia opisanego gruntu nie będzie w żaden sposób porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnym obrotem ziemią. Grunt ten został nabyty prywatnie, a jego obecnie planowana sprzedaż ma cechy czynności mieszczących się w ramach zarządu majątkiem osobistym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.


W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy podkreślić, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 2 pkt 15, 19, 20 i 21 ustawy:


  • przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...), a także świadczenie usług rolniczych;
  • przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;
  • przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


W świetle przytoczonych wyżej przepisów należy zatem zauważyć, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem osoby fizyczne dokonujące sprzedaży, przekazania lub darowizny towarów stanowiących część ich majątku osobistego (takiego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), nie są zaliczane do grona podatników podatku od towarów i usług.

Konsekwentnie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest „rolnikiem ryczałtowym” w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, jest w tym zakresie bez znaczenia.

Wskazane orzeczenie Trybunału odnosiło się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaży działki należącej do przedsiębiorstwa rolnego dokonuje rolnik będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, należy uznać, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą podejmowaną przez podatnika VAT czynnego.

Według art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:


  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:


    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
      - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;


  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi w sezonie letnim działalność gospodarczą („Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania”). Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie „ art. 113 par. 1 ustawy o VAT”. W dniu … marca 2011 r. Wnioskodawca zakupił działkę rolną nr … obręb … w … gm. … o powierzchni … ha jako majątek osobisty. Następnie w 2014 r. powiększył gospodarstwo rolne dokupując działkę rolną nr … obręb … w … gm. … o powierzchni … ha. Przedmiotowe działki były zakupione od osób prywatnych bez podatku VAT i nigdy nie były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej (PKD 55.20.Z). Działki również nigdy nie były udostępniane innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź użyczenia. Nigdy nie poczyniono żadnych działań celem podniesienia ich wartości i dalszej odsprzedaży, np. uzbrojenia terenu, wykonania ogrodzenia. Obecnie istnieje możliwość podziału działki rolnej nr … obręb … w … gm. … na mniejsze działki rolne i po opłaceniu opłaty adiacenckiej jest możliwość uzyskania warunków zabudowy na każdą z nowo powstałych działek, a następnie przeznaczenia ich do sprzedaży.

Na działkach rolnych nr … i … obręb … w … gmina …. jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca prowadzi uprawę drzewek choinkowych i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego jako rolnik ryczałtowy – korzysta ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Działka nr … w całym okresie jej posiadania nie była wykorzystywana do innych celów i do chwili planowanej sprzedaży będzie wykorzystywana wyłącznie do uprawy drzewek choinkowych .

Kanalizacja deszczowa oraz wjazdy drogowe wraz z przepustami, które będą znajdowały się (zostaną wybudowane) na działkach powstałych z podziału działki rolnej nr … - w sytuacji wskazanej w pytaniu 2 - zdaniem Wnioskodawcy – będą stanowiły budowle.

Odnośnie ustalenia właściciela planowanej budowy kanalizacji deszczowej oraz wjazdów drogowych wraz z przepustami - jeżeli będą znajdowały się w pasie drogi gminnej, wtedy będą stanowiły własność gminy, a jeżeli będą się znajdowały na działce Wnioskodawcy - wtedy będą własnością Wnioskodawcy do chwili sprzedaży. Jednak o tym zadecydują warunki zawarte w przyszłej decyzji podziałowej oraz geodezyjne ustalenie właściciela rowu. Wnioskodawca wskazuje, że w Jego ocenie rów znajduje się w pasie drogi gminnej, na której miałyby powstać wjazdy drogowe wraz z przepustami.

Wnioskodawca nie będzie zawierał umowy z biurem nieruchomości, dotyczącej sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr …. Sprzedaż przedmiotowych działek będzie poprzedzać ogłoszenia w prasie i Internecie. Zamierza również umieścić tabliczkę informacyjną z napisem „Na sprzedaż z nr telefonu”.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku ze zbyciem wskazanych działek powstałych z podziału działki nr … należy zastosować opodatkowanie tej czynności podatkiem VAT.

Rozstrzygając przedmiotową sprawę wskazać należy, że działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać po podziale działki nr … użytkowane były (jako działka nr …) w prowadzonym gospodarstwie rolnym (jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawca prowadzi uprawę drzewek choinkowych, w której wykorzystuje wskazaną działkę nr …). Tym samym z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że celem nabycia przedmiotowego gruntu było prowadzenie działalności rolniczej. Wprawdzie Wnioskodawca nie wykorzystywał tej działki w sposób wskazujący na wykonywanie działalności w zakresie handlu nieruchomościami, jednakże nie wskazał jednocześnie na czym miałoby polegać wykorzystywanie jej w ramach majątku prywatnego, zwłaszcza w okolicznościach, gdy prowadzona jest na niej uprawa choinek.

Istotne jest również na tle niniejszej sprawy to, że planowane przez Wnioskodawcę zaangażowanie środków celem uzbrojenia działek we wskazaną kanalizację deszczową oraz wjazdy drogowe na nowo powstałe działki wraz z przepustami wykraczają – w ocenie organu – poza standardowe działania związane z wykonywaniem prawa własności przy sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Całokształt powyższych okoliczności prowadzi zatem do konkluzji, że istniał związek ww. działek gruntu z prowadzonym gospodarstwem rolnym Wnioskodawcy, nie zaś – jak podnosi Wnioskodawca – z majątkiem prywatnym.

Niezależnie od powyższego podkreślić należy także, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego (tu: niezwiązanego z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy). Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Wskazane orzecznictwo prowadzi do wniosku na tle rozstrzyganej sprawy, że dostawa gruntów (działek) powstałych z podziału działki nr … stanowiącej część gospodarstwa rolnego, w przedstawionej sytuacji, stanowić będzie dostawę dokonywaną przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu. W tej sytuacji nie można uznać, że dostawa ta stanowić będzie realizację prawa do rozporządzania składnikami jednoznacznie związanymi z majątkiem prywatnym Wnioskodawcy (tu: w całym okresie posiadania). Zwrócić należy w szczególności uwagę na okoliczność, że opisane we wniosku działania Wnioskodawcy (zarówno podział działki na mniejsze, uzyskanie warunków zabudowy, jak i budowa wskazanych rodzajów uzbrojenia, jakie planuje się wykonać – kanalizacja deszczowa, wjazdy drogowe na nowo powstałe działki wraz z przepustami) przesądzają o tym, że Wnioskodawca będzie występował jako podatnik VAT w przedstawionej we wniosku transakcji sprzedaży nieruchomości.

Reasumując, w kontekście przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, uwzględniając powołane przepisy prawa oraz powołane orzecznictwo TSUE, stwierdzić należy, wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku, że przeniesienie prawa własności opisanych we wniosku działek gruntu (powstałych z podziału działki nr …, wykorzystywanej przez Wnioskodawcę będącego podatnikiem VAT w ramach prowadzonej działalności rolniczej – rolnik ryczałtowy, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT), zarówno w sytuacji opisanej w pytaniu 1, jak i w pytaniu 2, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiąc odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj