Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.38.2018.3.MJ
z 16 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2018 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2018 r. (data wpływu), pismem z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 14 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części poniesionego w związku realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części poniesionego w związku realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 marca 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu spawy oraz pismami z dnia 5 marca 2018 r. w zakresie reprezentacji oraz o podpis.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z późn. zm.) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu … i jego jednostek budżetowych.

Powiat … w odpowiedzi na zapotrzebowanie na placówkę opiekuńczo-wychowawczą, złożył wniosek w ramach Osi Priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014 - 2020 pn.: „…”. W dniu 21 grudnia 2017 r. została podpisana umowa na dofinansowanie ww. projektu z budżetu UE.

Głównym celem niniejszego projektu jest rozwój usług społecznych na terenie powiatu … poprzez utworzenie placówki opiekuńczo - wychowawczej dla dzieci i młodzieży z terenu powiatu. Realizacja niniejszego projektu spowoduje osiągnięcie następujących korzyści społeczno - gospodarczych: poprawa poziomu jakości usług społecznych świadczonych na obszarze powiatu … poprzez zapewnienie pieczy zastępczej dzieciom i młodzieży na terenie powiatu …; zaspokojenie podstawowej potrzeby bezpieczeństwa dzieci i młodzieży poprzez zapewnienie opieki zastępczej w miejscu zamieszkania; wzrost ilości miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie województwa …; wzrost dochodów firm wykonujących prace na etapie realizacji projektu - osiągnięcie korzyści wpłynie również na wzrost zatrudnienia oraz wysokość podatków i składek wpływających do budżetu państwa (podatek dochodowy, podatek VAT, składki ZUS); wzrost dochodów firm co wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy otoczenia projektu; spadek kosztów świadczenia usług społecznych w zakresie pieczy zastępczej. W długofalowej perspektywie realizacja projektu spowoduje rozwój obszaru powiatu … pod względem społecznym i gospodarczym, przyczyni się do poprawy postrzegania powiatu jako atrakcyjnego miejsca do życia i prowadzenia działalności gospodarczej. Projekt realizowany będzie w 2018 r. Beneficjentem jest Powiat …. Całkowita wartość projektu wyniosła 1.921.183,83 zł. Cała kwota jest wydatkiem kwalifikowalnym, zaś poziom dofinansowania z UE równy jest 85%, co oznacza, że ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnemu, zostanie wypłacona Powiatowi … kwota 1.633.006,26 zł. Projekt będzie współfinansowany przez Powiat … w kwocie 288.177,57 zł.

Podczas planowania całej inwestycji jednym z pomysłów było wybudowanie nowej placówki, jednakże wygrał pomysł na przystosowanie niewykorzystanego budynku przychodni przeciwgruźliczej i chorób płuc zlokalizowanego na ul. … w …. Działka jest już uzbrojona co wpływa na zmniejszenie kosztów inwestycyjnych. Szczegółowy zakres inwestycji obejmuje instalację systemów monitoringu i zabezpieczenia infrastruktury wraz z otoczeniem na wypadek zagrożeń, wyposażenie obiektów w nowoczesny sprzęt ułatwiający opiekę/aktywizację użytkowników oraz zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych (stacja telemedyczna). W ramach projektu zostaną również wykonane roboty budowlane związane z budynkiem głównym m.in. modernizacja instalacji elektrycznych oraz sanitarnych. Wykonane zostaną nowe posadzki czy też na ścianach zostanie położona gładź wedle nowych standardów. Ośrodek zostanie na nowo umeblowany, wykonany jest profesjonalny projekt wnętrz, zakupione będą systemy multimedialne, komputery. Zagospodarowany zostanie również teren wokół budynku oraz wykonany zostanie monitoring wizyjny budynku.

Ponadto nowo utworzony ośrodek wychowawczy będzie miejscem zatrudnienia dla 7 osób, zaś w samej placówce dom znajdzie minimum 14 dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Należy również dodać, że są zapewnione 2 (dwa) miejsca interwencyjne, tzn. w przypadku gdy nie ma dla danego dziecka domu, może ono przebywać w ośrodku do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

Nabywane towary oraz usługi będą związane z realizacją projektu który ma na celu utworzenie jednostki opiekuńczo-wychowawczej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U z 2017 r. poz. 1221) usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach prawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, przez: b) placówki opiekuńczo - wychowawcze i ośrodki adopcyjno - opiekuńcze - są zwolnione od podatku od towarów i usług. Zaznaczyć należy również, że zakupy jak i roboty budowlane będą dokonywane fakturami VAT, w których Powiat … będzie figurował jako nabywca i płatnik.

Projekt będzie realizowany przez Powiat … w celu wykonywania nałożonych na Powiat obowiązków, zadań publicznych własnych określonych ustawą o samorządzie powiatowym. W końcu projekt nie zakłada generowania dochodu w ramach realizacji projektu w wyniku modernizacji substancji lokalowej oraz wyposażenia.

Zatem w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221). Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Powiat … zobligowany jest dostarczyć interpretację indywidualną do wniosku o płatność. Interpretacja ta musi być wydana przez właściwy organ podatkowy przedstawiając możliwość odliczeń podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu. Przedmiot interpretacji stanowi stan faktyczny, nie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli skarbowej, celno-skarbowej, jak również sprawa nie została rozstrzygnięta decyzją ani postanowieniem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 marca 2018 r. wskazano, że towary i usługi, związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT zakupu towarów oraz usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na: Powiat …, ul. … , …, NIP ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Powiat … będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „…”, który będzie realizowany ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Osi Priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Powiat … w związku z ww. inwestycją nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowana inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych powiatu, a nabywane towary (wyposażenie) i usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach prawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez placówkę opiekuńczo-wychowawczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej oraz zwolnionych od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Analizując przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w art. 86 ust. 1 ustawy. Bowiem przedmiotowa inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że skoro – jak wskazano w opisie – towary i usługi, związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Okoliczność, że towary i usługi, związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przyjęto jako element opisu sprawy i tut. Organ nie dokonywał oceny w tym zakresie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy wskazać, że tekst jednolity ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2018 r. pod poz. 280.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj