Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.863.2017.2.BK
z 20 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 21 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania organizacji turniejów pokerowych, wydawanych nagród i opłaty wpisowej do turnieju – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania organizacji turniejów pokerowych, wydawanych nagród i opłaty wpisowej do turnieju.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od czerwca 2016 roku w zakresie usług taksówkarskich. W październiku 2017 roku Wnioskodawca rozszerzył działalność o PKD 92.00.Z - działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, opłacając należny podatek na zasadach ogólnych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzona działalność polega na urządzaniu turniejów pokerowych organizowanych poza kasynami gry jako podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyn. Działalność prowadzona jest zgodnie z art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych:


  1. wygraną są nagrody rzeczowe, a wartość nagród rzeczowych nie przekracza 50% kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 ustawy hazardowej;
  2. dokonano zgłoszenia organizacji takiego turnieju Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej właściwemu ze względu na miejsce urządzania turnieju gry w pokera;
  3. regulamin turnieju gry w pokera poza kasynem gry został zatwierdzony przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
  4. gra w pokera odbywa się w wydzielonym miejscu dostępnym wyłącznie dla pełnoletnich osób zaproszonych przez organizatora.


W dniu 11 sierpnia 2017 roku Minister Rozwoju i Finansów wydał decyzję zatwierdzającą regulamin turnieju gry w pokera pod nazwą TEXAS HOLDEM urządzanego poza kasynami gry przez Wnioskodawcę. Zgodnie z regulaminem turnieju oraz z art. 6a ust. 2 pkt 1 ustawy hazardowej nagrodami są wyłącznie nagrody rzeczone, których wartość nie przekracza 50% kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 ustawy hazardowej.


Kwotą bazową jest kwota przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W drugim kwartale 2016 roku przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosiło 4.244,58 zł. Turnieje rozgrywane są w trzech etapach:


  1. rozgrywki eliminacyjne,
  2. rozgrywki półfinałowe,
  3. rozgrywka finałowa.


Wnioskodawca pobiera opłatę wpisową za udział w turnieju w wysokości od 0 zł do 50 zł w zależności od rangi rozgrywek. Z uzyskanych opłat wpisowych finansowane są nagrody rzeczowe wydawane zwycięzcom turnieju. W jednym turnieju/rozgrywce gry w pokera nagradzanych jest od 1 do 9 zwycięzców (liczba zwycięzców ustalana jest przez organizatora przed rozpoczęciem turnieju), a łączna suma nagród nie może przekroczyć w 2017 roku kwoty 2.122,29 zł. Zwycięzcy otrzymują w nagrodę: statuetki, tablety, smartfony, telewizory. Zakup tabletów, smartfonów, telewizorów dokonywany jest na podstawie faktury VAT.


Wnioskodawca planuje w przyszłości rozszerzyć pulę nagród o:


  • bilet o określonej wartości na wydarzenie sportowe, rozrywkowe, szkoleniowe,
  • bilet wstępu o określonej wartości i dokładnym terminie na turniej pokerowy organizowany w kasynie gry lub poza kasynem,
  • voucher na zakupy w sklepie o określonej wartości,
  • bony towarowe o określonej wartości,
  • karty podarunkowe otrzymywane na stacjach paliw o określonej wartości.


Na chwilę obecną Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT do wysokości 200 000 zł. W momencie przekroczenia wskazanego limitu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zgłoszenia się jako podatnik podatku od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy działalność w zakresie organizacji turniejów pokerowych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy wydawane zwycięzcom nagrody będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy opłata wpisowa za udział w turnieju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz jaka jest właściwa stawka podatku?



Stanowisko Wnioskodawcy,


Ad. 1

Wnioskodawca po przekroczeniu limitu zwolnienia z art. 113 zobowiązany będzie do rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług. W podatku VAT ustawodawca przewidział jednak zwolnienia przedmiotowe wykazane w art. 43. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Działalność Wnioskodawcy zakwalifikowana została do PKD 92.00.Z - Działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, oraz prowadzona jest na podstawie art. 6a ustawy z dn. 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność związana z organizacją turniejów pokerowych podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towarów i usług.


Ad. 2

Wnioskodawca uważa, iż prowadzona przez niego działalność podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15. W związku z tym odliczenie podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupów nagród nie będzie możliwe. Skoro więc przy nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nagród, ich wydanie nie będzie rodziło obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku należnego.


Ad. 3

Opłata wpisowa jest pobierana od każdego uczestnika turnieju gry w pokera w wysokości od 0 zł do 50 zł oraz ewidencjonowana na kasie rejestrującej w związku ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, wykazana jest lista towarów i usług dla których właściwą stawką podatku jest 8%. W poz. 186 załącznika uwzględniono Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU. Wnioskodawca prowadzi działalność zakwalifikowaną do Sekcji R klasyfikacji PKWiU, w której sklasyfikowane zostały usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne. Jednak w ocenie Wnioskodawcy prowadzona działalność w zakresie organizacji turniejów pokerowych podlega zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm. ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Według art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii zwolnienia od podatku czynności urządzania gier w pokera.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Przepis z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. i) dyrektywy 112 (poprzednio art. 13 część B lit. f) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG; Dz. Urz. UE z dnia 13 czerwca 1977 r. Nr L 145, s. i nast.; dalej: szósta dyrektywa), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: zakłady, loterie i inne gry losowe lub hazardowe, z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń określonych przez każde państwo członkowskie.

Polski ustawodawca ograniczył zastosowanie przedmiotowego zwolnienia do działalności, która podlega opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie, tj. na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.


W myśl art. 6 a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165) gra w pokera może być urządzana w formie turnieju gry w pokera poza kasynami gry przez podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyna gry, jeżeli:


  1. wygraną są nagrody rzeczowe, a wartość nagród rzeczowych nie przekracza 50% kwoty bazowej, o której mowa w art. 70;
  2. dokonano zgłoszenia organizacji takiego turnieju dyrektorowi izby administracji skarbowej właściwemu ze względu na miejsce urządzania turnieju gry w pokera;
  3. regulamin turnieju gry w pokera poza kasynem gry został zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
  4. gra w pokera odbywa się w wydzielonym miejscu dostępnym wyłącznie dla pełnoletnich osób zaproszonych przez organizatora.


Natomiast z godnie z ust. 3 tegoż artykułu, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, obejmuje:


  1. imię, nazwisko i adres zamieszkania osoby zgłaszającej albo nazwę, adres siedziby podmiotu zgłaszającego;
  2. nazwę turnieju gry w pokera;
  3. określenie czasu, w którym planuje się urządzenie turnieju gry w pokera, oraz miejsca jego urządzenia;
  4. przewidywaną liczbę uczestników;
  5. środki przedsięwzięte w celu uniemożliwienia dostępu niepełnoletnim uczestnikom.


Zgodnie z art. 70 ww. ustawy o grach hazardowych, kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego.


Stosownie do art. 71 ust. 1, 2 i 3 ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:


  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.


Obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia urządzania gier hazardowych. W pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju.

Z ww. przepisów wynika, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry, a przedmiotem opodatkowania jest udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera. Natomiast ww. przepisy nie przewidują uznania za podatnika ani urządzającego ani też uczestnika turnieju gry w pokera organizowanego na podstawie art. 6a ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na urządzaniu turniejów pokerowych organizowanych poza kasynami gry jako podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyn. Działalność prowadzona jest zgodnie z art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Odnosząc powołane przepisy prawa do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na urządzaniu turniejów gier w pokera poza kasynami gry jako podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyn gry urządzanych na zasadach określonych art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od gier, a w związku z tym czynności te nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii nagród stanowiących wygraną w turnieju pokera należy wskazać co następuje.

Jak wynika z opisu sprawy w ramach organizacji turniejów pokerowych Wnioskodawca wydaje zwycięzcom tych turniejów nagrody w postaci statuetek, tabletów, smartfonów, telewizorów. Wnioskodawca planuje w przyszłości rozszerzyć pulę nagród o: bilet o określonej wartości na wydarzenie sportowe, rozrywkowe, szkoleniowe, bilet wstępu o określonej wartości i dokładnym terminie na turniej pokerowy organizowany w kasynie gry lub poza kasynem, voucher na zakupy w sklepie o określonej wartości, bony towarowe o określonej wartości, karty podarunkowe.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Ponadto, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają sie co do sposobu opodatkowania wydawanych nagród.

Odnosząc się do bonów towarowych wydawanych przez Wnioskodawcę jako nagroda dla uczestników turniejów pokerowych należy zauważyć, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia bonu towarowego. Natomiast Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) definiuje „bon” jako „dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sumy pieniędzy lub usług”.

Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku wydania vouchera na rzecz zwycięzcy w turnieju pokera. Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „vouchera”. Zdaniem tut. organu, voucher jest dokumentem o określonej wartości pieniężnej uprawniającym do nabycia wskazanego świadczenia. Innymi słowy jest to tak naprawdę jedynie znak legitymacyjny/dowód uprawniający jego nabywcę do odbioru określonego świadczenia, tj. nabycia wybranego towaru lub skorzystania z usługi. Voucher sam w sobie nie zaspokaja żadnych potrzeb, nie stanowi więc on autonomicznego świadczenia.

Ponadto również karta podarunkowa, nie mieści się w definicji towaru, jak i w definicji usług w rozumieniu powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług lecz jest jedynie dokumentem uprawniającym do nabycia usług i towarów w okresie ważności karty. Zastępuje zatem środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary lub usługi.

Zatem zarówno bon towarowy, voucher jak i karta podarunkowa nie są towarem, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do otrzymania w oznaczonym terminie pewnej sumy pieniędzy lub zakupu towarów/usług. Wobec tego przekazania bonów towarowych, voucherów oraz kart podarunkowych, nie można utożsamiać z dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wydanie bonu towarowego, vouchera lub karty podarunkowej zwycięzcom turnieju pokera, nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Wnioskodawca wypłacając/wydając uczestnikom turnieju pokera nagrody w postaci voucherów, kart podarunkowych i bonów towarowych nie dokonuje świadczenia usług. Podmioty biorące udział w turnieju pokera nie podejmą żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata nagrody, a także nie świadczą żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy. Wydanie nagrody zwycięzcy turnieju pokera jest wynikiem uczestnictwa w niej. Zatem w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz uczestników turniejach pokera , o którym mowa w art. 8 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w przedmiotowej sytuacji wydanie bonów towarowych, voucherów oraz kart podarunkowych stanowiących nagrody w turniejach pokera nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Natomiast wydanie przez Wnioskodawcę nagród w formie rzeczowej tj. towaru (statuetek, tabletów, smartfonów, telewizorów) w rozumieniu ustawy, stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydanie nagród rzeczowych wypełnia bowiem dyspozycję art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jako dostawa towarów, o ile podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Ponadto Wnioskodawca zamierza rozszerzyć pulę nagród o wydawanie zwycięzcom w turniejach pokera biletów o określonej wartości na wydarzenie sportowe, rozrywkowe, szkoleniowe oraz biletów wstępu o określonej wartości i dokładnym terminie na turniej pokerowy organizowany w kasynie gry lub poza kasynem.

Jak wskazano powyżej nagrody w formie biletu wstępu posiadają charakter usługi, które to mogą być przekazane w formie dokumentu potwierdzającego uprawnienie do skorzystania ze z góry określonej usługi, u określonego usługodawcy (np. bilet wstępu na określoną imprezę), które stanowią dowód nabycia usługi.


Z powołanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:


  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że nie zostały spełnione warunki określone w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy do uznania wydania w formie nagrody zwycięzcom turniejów pokera biletów wstępu za czynność odpłatną podlegającą opodatkowaniu w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wydawanie biletów (nagród) uczestnikom turnieju jest związane z działalnością podatnika.

Przechodząc do kwestii opodatkowaniu opłaty wpisowej za udział w turnieju pokera oraz właściwej dla niej stawki podatku stwierdza się co następuje.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w poz. 186, jako usługi opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” – bez względu na symbol PKWiU.

Pozycja 186 załącznika nr 3 do ustawy stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 179, 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m. in. z rekreacją.


Powyższe pozycje dotyczą:


  • poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0;
  • poz. 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu – bez względu na symbol PKWiU:


    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,,
    2. do obiektów kulturalnych;


  • poz. 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU.


Należy zauważyć, że opłaty startowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez uczestników turniejów pokerowych, mają charakter zapłaty za usługę (możliwość udziału w zawodach), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą „opłatą startową”, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je zawodnikowi (możliwość udziału w turnieju pokerowym).

Zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Natomiast opłata startowa - jak wskazano - jest w istocie opłatą za wstęp na turniej pokerowy, a zatem usługą umożliwiającą udział w zawodach poszczególnym zawodnikom, polegająca na pobraniu „opłaty startowej” od uczestników zawodów, podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj