Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.22.2018.2.AC
z 27 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2018 r. (data wpływu 15 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 22 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania przez Teatr podwyższonych kosztów uzyskania przychodów dla aktorów (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 6 marca 2018 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.22.2018.1.AC, Organ podatkowy, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 6 marca 2018 r. (skutecznie doręczono w dniu 12 marca 2018 r.), zaś w dniu 22 marca 2018 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 16 marca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Teatr jest samorządową jednostką kultury. Działalność Teatru prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862).

Teatr w ramach swojej działalności statutowej przygotowuje nowe przedstawienia teatralne, w których uczestniczą aktorzy – zatrudnieni na umowę o pracę. W ramach umowy o pracę cyt.: „pracownik obowiązany jest do brania udziału w próbach i przedstawieniach zgodnie z planem zajęć Teatru. Pracownik obowiązany jest przyjąć rolę wyznaczoną przez Dyrekcję Teatru i przygotować ją w ustalonym terminie oraz wykonać powierzoną pracę zarówno w siedzibie jak i poza siedzibą Teatru”.

W czasie trwania umowy pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie płatne w stosunku miesięcznym na warunkach przewidzianych w art. 31 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz zarządzeniach płacowych Teatru, na które składają się: stawka płacy zasadniczej w kategorii zaszeregowania oraz dodatek za wysługę lat liczony od płacy zasadniczej.

W związku z ustalonym jak wyżej wynagrodzeniem, aktor ma ustaloną „0” normę przedstawień miesięcznie. Za występy w przedstawieniach zostaną określone stawki odrębnym pismem, stanowiącym integralną część umowy o pracę. Wynagrodzenia określone w umowie oraz wynagrodzenia za udział w próbach obejmują wynagrodzenie m.in. z tytułu przeniesienia przez Pracownika na rzecz Teatru praw pokrewnych do artystycznego wykonania, tj. do korzystania i rozporządzania przez Teatr artystycznymi wykonaniami Pracownika.

Wynagrodzenia określone w umowie podlegają podatkowi zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tym że wynagrodzenia za występy ponadnormowe oraz wynagrodzenia zasadnicze w części obejmującej wynagrodzenia za udział w próbach mających charakter pracy twórczej podlegają podatkowi z uwzględnieniem 50% kosztów uzyskania przychodów.

Pozostałe składniki wynagrodzenia wynikające z umowy o pracę są objęte kosztami uzyskania przychodów wg zasad określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do pozostałych składników wynagrodzenia z umowy o pracę zalicza się dodatek za wysługę lat, wynagrodzenie za czas choroby, wynagrodzenie za urlop i średnią urlopową, nagrody.

Rozliczając wynagrodzenie za pracę aktora Teatr, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, potrąci koszty uzyskania przychodów w wysokości:

  • 50% przychodu – od „wynagrodzenia zasadniczego” w części dotyczącej udziału w próbach oraz „dodatkowego wynagrodzenia” za każdy występ ponadnormowy,
  • 111,25 zł miesięcznie – od pozostałych składników (dodatek „stażowy”, należności za czas choroby, urlopu i nagrody uznaniowe)

Wynagrodzenie zasadnicze obejmuje udział aktora w próbach do przygotowania w Teatrze nowych spektakli oraz udział w próbach wznowieniowych do spektakli, będących w repertuarze Teatru. Wynagrodzenia określone w umowie, w tym za udział w próbach przysługuje m.in. z tytułu przeniesienia przez Pracownika na rzecz Teatru praw pokrewnych do artystycznego wykonania, tj. do korzystania i rozporządzania przez Teatr artystycznymi wykonaniami Pracownika.

Wynagrodzenie zasadnicze, w tym wynagrodzenia za udział w próbach i wynagrodzenia za występy ponadnormowe jako mających charakter pracy twórczej – podlegają podatkowi z uwzględnieniem 50% kosztów uzyskania przychodów. Podstawą do potrącania 50% kosztów uzyskania przychodów od „wynagrodzenia zasadniczego” w części obejmującej wynagrodzenia za udział w próbach i „dodatkowego wynagrodzenia” za występy ponadnormowe, stanowi art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie którego koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami.

Jednocześnie zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Z kolei, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, artystycznymi wykonaniami, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Objęte 50% kosztami uzyskania przychodów wypłacane aktorowi należności dotyczą zatem:

  1. artystycznych wykonań utworów,
  2. uzyskany przez aktora przychód jest bezpośrednio związany z korzystaniem przez aktora z praw pokrewnych.

Jednocześnie co wymaga podkreślenia aktor w ramach swojej pracy wykonuje wyłącznie czynności związane z działalnością twórczą, zaś wartość wynagrodzenia stanowi również honorarium za przeniesienie praw do artystycznego utworu.

W piśmie z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 22 marca 2018 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że należy przyjąć, że płaca zasadnicza aktora – pracownika jest wynagrodzeniem za jego pracę artystyczną – twórczą i stanowi również honorarium za przeniesienie praw pokrewnych do artystycznego wykonania czyli do korzystania i rozporządzania przez Teatr artystycznymi wykonaniami aktora – pracownika.

Aktor bowiem w ramach stosunku pracy nie wykonuje żadnych innych czynności oprócz sztuki aktorskiej. Dlatego 50% koszty uzyskania przychodów do wynagrodzenia – do płacy zasadniczej, stosuje się do aktora, który w danym miesiącu, za który wypłacane jest to wynagrodzenie, brał udział choć w jednej próbie. Aktorowi, który nie uczestniczył w żadnej próbie, w danym miesiącu, Teatr stosuje do płacy zasadniczej koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% Teatr stosuje również do wynagrodzenia za występy ponadnormowe, tj. za udział w każdym spektaklu. Natomiast pozostałe składniki wynagrodzenia z umowy o pracę, nie stanowiące pracy twórczej: comiesięczny dodatek za wysługę lat, wynagrodzenie za czas choroby, wynagrodzenie za urlop i średnią urlopową, nagrody podlegają pod koszty uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aktorzy spoza Teatru doangażowani są na umowę o dzieło – cywilnoprawną do udziału w nowo przygotowywanych produkcjach premierowych i spektaklach będących w repertuarze Teatru. Za zadania artystyczne polegające na: udziale w próbach do przygotowania roli w produkcji premierowej, wykonaniu roli w spektaklach repertuarowych Teatru, udziale we wszelkich próbach, tj. wznowieniowych, próbach na zastępstwo aktora – aktor doangażowany otrzymuje wynagrodzenie honoraryjne, a Teatr nabywa wszelkie prawa pokrewne. Do wynagrodzenia honoraryjnego aktora, o którym mowa w zdaniu poprzednim Teatr, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, stosuje 50% koszty uzyskania przychodów, chyba że przed wypłatą aktor złoży Teatrowi pisemne oświadczenie o rezygnacji ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią przepisu art. 32 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewidencja w zakresie wykonania dzieła polegająca na udziale w przedstawieniach i próbach wszelkich do przygotowania roli w produkcji premierowej, wznowieniowych, próbach na zastępstwo aktora, jest prowadzona przez inspicjentów w raportach z prób i przedstawień. Ewidencja ta stanowi podstawę wypłaty honorarium w terminach ustalonych w umowach cywilnoprawnych z aktorami doangażowanymi.

Ponadto przy zadaniach artystycznych polegających na: produkcji premierowych spektakli, próbach wznowieniowych tych spektakli zaangażowani są na umowę o dzieło – cywilnoprawną ich realizatorzy, m.in. reżyser, scenograf, choreograf, tłumacz utworu scenicznego, od którego Wnioskodawca nabywa wyłączne prawo do prapremiery tłumaczenia utworu scenicznego i niewyłączne prawo do wykonań publicznych spektaklu na podstawie przekładu utworu scenicznego. Realizatorzy za wykonanie dzieła jakim jest spektakl premierowy lub każda próba, tj. wznowieniowa, próba na zastępstwo aktora otrzymują wynagrodzenie honoraryjne z zastosowaniem 50% kosztów uzyskania przychodów, chyba że przed wypłatą realizatorzy złożą Teatrowi pisemne oświadczenie o rezygnacji ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią przepisu art. 32 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Realizatorzy przenoszą na Teatr autorskie prawa majątkowe i pokrewne do dzieła. Ewidencja w zakresie wykonania dzieła polegająca na udziale w próbach do realizacji premierowego spektaklu bądź udziale w próbach wznowieniowych, czy próbach na zastępstwo aktora jest prowadzona przez inspicjentów w raportach z prób i przedstawień. Po wykonaniu dzieła, tj. premiery spektaklu czy wykonaniu próby realizator np. reżyser wystawia rachunek, potwierdzający to wykonanie i który stanowi podstawę wypłaty honorarium w terminach ustalonych w umowach cywilnoprawnych z realizatorami.

Podsumowując:

  • umowa z aktorami – pracownikami Teatru jest umową o pracę. Wynika z niej, że aktorzy – pracownicy otrzymują wynagrodzenie za występy ponadnormowe (za każdy spektakl wg stawki określonej przez dyrektora) oraz wynagrodzenie zasadnicze w części obejmującej udział w próbach, tj. wynagrodzenie z tytułu przeniesienia przez pracownika na rzecz Teatru praw pokrewnych do artystycznego wykonania, a więc do korzystania i rozporządzania przez Teatr artystycznymi wykonaniami pracownika. Ewidencja związana z czasem pracy twórczej aktorów-pracowników Teatru prowadzona jest przez inspicjentów i obejmuje zapisy wszelkich prób oraz spektakli w raportach z prób i przedstawień. Stanowi ona podstawę do wyliczenia wynagrodzeń objętych 50% kosztami uzyskania przychodów dla aktorów – pracowników Teatru;
  • z aktorami doangażowanymi (obcymi) i realizatorami spektakli (obcymi) zawierane są umowy cywilnoprawne. Aktorzy doangażowani w umowach mają określone odrębne stawki honoraryjne za wykonanie prób, przygotowanie roli, spektaklu oraz za przeniesienie na Teatr wszelkich praw pokrewnych. Realizatorzy za wykonanie dzieła: (np. reżyser) premiery spektaklu, wszelkich prób oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych do dzieła otrzymują honorarium określone w umowie;
  • praca wykonywana zarówno przez aktorów – pracowników Teatru, doangażowanych aktorów i realizatorów stanowi przedmiot prawa autorskiego i praw pokrewnych wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 880, z późn. zm.);
  • aktorzy – pracownicy Teatru, jak i doangażowani aktorzy są artystami wykonawcami, a realizatorzy są twórcami (zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), a uzyskiwany przez nich przychód będzie wynikał z korzystania przez twórców lub artystów wykonawców z tychże praw lub rozporządzenia tymi prawami;
  • aktorzy – pracownicy Teatru, jak i doangażowani aktorzy są artystami wykonawcami, a realizatorzy są twórcami, uzyskują przychody z tytułu działalności wymienionych w art. 22 ust.9b pkt l lub pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • w przypadku aktorów – pracowników Teatru, gdy uczestniczą choć w jednej w próbie, to wypłacone wynagrodzenie zasadnicze korzysta z 50% kosztów uzyskania przychodów, a jeśli nie uczestniczą w żadnej próbie w danym miesiącu, to wypłacone wynagrodzenie zasadnicze nie korzysta z 50% kosztów uzyskania przychodów lecz na zasadach ogólnych z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast aktorzy doangażowani i realizatorzy otrzymują honorarium za każdorazowe wykonanie dzieła określonego umową cywilnoprawną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r., obowiązującej od dnia 1 stycznia 2018 r., Teatr będzie postępował prawidłowo potrącając w 2018 r. od „wynagrodzenia zasadniczego” w części obejmującej wynagrodzenia za udział w próbach oraz od „dodatkowego wynagrodzenia” za każdy występ ponadnormowy pracownika – aktora, koszty w wysokości 50% przychodu?
  2. Czy na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r., obowiązującej od dnia 1 stycznia 2018 r., Teatr będzie postępował prawidłowo potrącając w 2018 r. od wynagrodzenia honoraryjnego aktorowi spoza Teatru, doangażowanemu na umowę o dzieło do udziału w próbach do nowo przygotowywanych produkcji premierowych, próbach wznowieniowych, próbach na zastępstwo oraz wykonaniu roli w spektaklach będących w repertuarze instytucji koszty w wysokości 50% przychodu, chyba że przed wypłatą aktor złoży Teatrowi pisemne oświadczenie o rezygnacji ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią przepisu art. 32 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r., obowiązującej od dnia 1 stycznia 2018 r., Teatr będzie postępował prawidłowo potrącając w 2018 r. od wynagrodzenia honoraryjnego dla realizatorów prowadzących próby wznowieniowe, próby na zastępstwo koszty w wysokości 50% przychodu, chyba że przed wypłatą realizator złoży Teatrowi pisemne oświadczenie o rezygnacji ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią przepisu art. 32 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1

Teatr, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w celu obliczenia podatku od wypłacanego aktorowi wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę winien potrącić w 2018 r. od „wynagrodzenia zasadniczego” w części dotyczącej prób oraz od „dodatkowego wynagrodzenia” za każdy występ ponadnormowy 50% koszty uzyskania przychodu.

Wg art. 22. ust. 9b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu nadanym i obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., nadanym art. l pkt 8 lit. d-f ustawy z dnia 27 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2175), ustawodawca dopuszcza zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami, a wg ust. 9b pkt 3 dla przychodów uzyskanych z tytułu działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, z zastrzeżeniem ust. 9a, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 ust 9 pkt 3 nie precyzuje pojęcia „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich”, „artystów wykonawców” lub z nimi związanych jak np. „utwór” lecz odsyła do odrębnych przepisów, tj. ustawy prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W myśl art. 1 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory m.in. w pkt 1 wyrażone słowem, w pkt 2 plastyczne, w pkt 3 fotograficzne, w pkt 7 muzyczne i słowno-muzyczne, w pkt 8 sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne.

Jednocześnie zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Z kolei, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, artystycznymi wykonaniami są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Wynagrodzenie określone w umowie za udział w przedstawieniach oraz wynagrodzenie za udział w próbach przysługuje m.in. z tytułu przeniesienia przez Pracownika na rzecz Teatru praw pokrewnych do artystycznego wykonania, tj. do korzystania i rozporządzania przez Teatr artystycznymi wykonaniami Pracownika.

W ramach wykonywania na podstawie stosunku pracy, aktor wykonuje zarówno czynności chronione prawem autorskim, jak i niebędące przedmiotem prawa autorskiego. Podwyższone 50% koszty uzyskania przychodów Teatr stosuje tylko do części płacy zasadniczej aktora, który w miesiącu, za jaki wypłacane jest wynagrodzenie, brał udział choć w jednej próbie w siedzibie Teatru lub poza nią. Aktorowi, który nie uczestniczył w żadnej próbie w danym miesiącu, Teatr stosuje do płacy zasadniczej koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w ocenie Teatru, spełnione zostały wszystkie warunki wymagane do potrącenia 50% kosztów uzyskania przychodów, tj.:

  1. pracownik jest twórcą lub artystą wykonawcą w rozumieniu odrębnych przepisów,
  2. w ramach pracy powstaje utwór (artystyczne wykonanie),
  3. uzyskany przez aktora przychód jest bezpośrednio związany z korzystaniem z praw pokrewnych,
  4. działalność aktora spełnia przesłanki wymienione w art. 22 ust. 9b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 2

Teatr, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, od wypłacanego aktorom doangażowanym na umowę o dzieło, wypłaca honorarium za każdy spektakl będący w repertuarze Teatru, za każdą próbę wznowieniową, próbę na zastępstwo, próbę na przygotowanie roli w nowo przygotowywanych produkcjach premierowych, z zastosowaniem 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z zapisem art. 22 ust. 9 pkt 3 i ust. 9b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 9a chyba, że aktor złoży w danym roku lub przed dokonaniem wypłaty pisemne oświadczenie o rezygnacji ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią art. 32 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z zapisami art. 85 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w ust. 1 każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia, a w ust. 2 – artystycznymi wykonaniami w rozumieniu ust. 1 są w szczególności, działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniający się do powstańca wykonania. Z tej racji, dla honorarium aktorów doangażowanych możliwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki kosztów uzyskania przychodów. Wg art. 22 ust. 9b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r., w art. 1 pkt 8 lit. d-f ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca zapisem w art. 22 ust. 9 pkt 3 dopuszcza zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami, a wg ust. 9b pkt 3 dla przychodów uzyskanych z tytułu działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, z zastrzeżeniem ust. 9a.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 ust. 9 pkt 3 nie precyzuje pojęcia „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich”, „artystów wykonawców” lub z nimi związanych, jak np. „utwór” lecz odsyła do odrębnych przepisów, tj. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w której w art. 1 ust. 1 jest zapisane, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Natomiast w ust. 2 cyt. ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory m.in. w pkt 1 wyrażone słowem, w pkt 2 plastyczne, w pkt 3 fotograficzne, w pkt 7 muzyczne i słowno-muzyczne, w pkt 8 sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne.

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują w przypadku spełnienia trzech warunków. Po pierwsze konieczne jest powstanie utworu, po drugie twórca – aktor biorący udział w próbie lub spektaklu jest osobą wykonującą czynności będące przedmiotem prawa autorskiego, a po trzecie uzyskuje wynagrodzenie honoraryjne za rozporządzenie wszelkimi prawami pokrewnymi. Do tego honorarium aktorów doangażowanych obliczonego za każdy spektakl i każdą próbę w danym miesiącu, Teatr zastosuje preferencyjną stawkę 50% kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Stosownie do tej definicji, przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 880, z późn. zm.) nie są przepisami prawa podatkowego, a więc Organ podatkowy, nie jest upoważniony do ich interpretowania w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, a tym samym do stwierdzenia, czy aktorzy Teatru są twórcami, artystami wykonawcami w rozumieniu przepisów ww. ustawy, lub czy konkretna praca będzie stanowić prawo autorskie lub prawo pokrewne.

Należy również zastrzec, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj