Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.67.2018.2.KR
z 3 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2018 r. (data wpływu 3 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 26 marca 2018 r. (skutecznie doręczone 26 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 26 marca 2018 r. (skutecznie doręczone 26 marca 2018 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej również "Zainteresowany") ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzi w Polsce, jako osoba fizyczna, pozarolniczą działalność gospodarczą. Przedmiotem tej działalności jest świadczenie usług doradczych. Jest on podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca planuje rozpocząć świadczenie usług związanych z transakcjami dotyczącymi udziałów oraz akcji w spółkach kapitałowych ("Udziały"), zwanymi dalej "Transakcjami". W ramach tej działalności świadczyć będzie, za wynagrodzeniem, usługi polegające na:

  1. poszukiwaniu podmiotów zainteresowanych nabyciem Udziałów, w tym identyfikacji potencjalnych kontrahentów pod kątem określonych kryteriów, włączając w to odbywanie niezbędnych spotkań z potencjalnymi kontrahentami,
  2. ułatwieniu kontaktu pomiędzy zbywającym Udziały a potencjalnym ich nabywcą,
  3. pośredniczeniu w rozmowach pomiędzy stronami Transakcji dotyczącej Udziałów i prowadzenie negocjacji dotyczących Transakcji, w tym dotyczących istotnych warunków zawieranych umów dotyczących sprzedaży Udziałów, oraz
  4. wykonywaniu innych czynności mających na celu doprowadzenie do zawarcia Transakcji dotyczącej przeniesienie własności Udziałów pomiędzy jej stronami, zwane dalej "Usługami".

Zainteresowany podkreśla, że celem Usług będzie doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy zbywcą i nabywcą Udziałów, skutkującej przeniesieniem ich własności a Usługi wykonywane będą bezpośrednio na rzecz podmiotu dokonującego zbycia, który zlecił ich świadczenie Wnioskodawcy ("Klient").


Możliwa jest również sytuacja odwrotna, kiedy to Klientem Zainteresowanego będzie podmiot zainteresowany nabyciem Udziałów. Wówczas przedmiotem Usług będzie poszukiwanie podmiotów zainteresowanych zbyciem poszukiwanych przez Klienta Udziałów, w tym identyfikacja potencjalnych kontrahentów pod kątem określonych kryteriów, włączając w to odbywanie niezbędnych spotkań z potencjalnymi kontrahentami oraz wykonywanie związanych z tym analogicznych czynności do opisanych w pkt 2-4 powyżej, tj. ułatwienie kontaktu pomiędzy potencjalnym zbywcą Udziałów a Klientem, pośredniczenie w rozmowach pomiędzy stronami Transakcji dotyczącej Udziałów i prowadzenie negocjacji dotyczących Transakcji, w tym w przedmiocie istotnych warunków zawieranych umów dotyczących nabycia Udziałów, oraz wykonywanie innych czynności mających na celu doprowadzenie do zawarcia Transakcji dotyczącej przeniesienie własności Udziałów pomiędzy jej stronami.

Celem Usług będzie doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy nabywcą a zbywcą Udziałów, skutkującej przeniesieniem ich własności a Usługi będą świadczone bezpośrednio na rzecz Klienta Wnioskodawcy. W ramach Usług, Zainteresowany może - w przypadku takiego oczekiwania Klienta - udzielać mu wsparcia w aspektach niezbędnych do dojścia Transakcji do skutku, takich jak przygotowanie kalkulacji wysokości oczekiwanej ceny, zasad jej zapłaty czy też innych istotnych elementów dotyczących umowy dotyczącej Transakcji ewentualnie struktury samej Transakcji.

Z tytułu Usługi Zainteresowany otrzyma wynagrodzenie ("Wynagrodzenie"), którego wysokość może być uzależniona od ceny Udziałów, jaka zostanie uzgodniona w ramach Transakcji. Jednakże nie jest wykluczone, że w określonych przypadkach Wynagrodzenie może stanowić uzgodniona kwota o charakterze zryczałtowanym. Nie można wykluczyć, że Zainteresowanemu może być należne również Wynagrodzenie częściowe, w przypadku zawarcia umowy przedwstępnej, na mocy której Klient zobowiąże się do zawarcia umowy przyrzeczonej przenoszącej własności Udziałów. Wynagrodzenie może być także płatne częściami, w szczególności w terminach uzależnionych od dokonania zapłaty za przeniesienie własności Udziałów.

W związku z Transakcją jej strony mogą ustalić, że (na przykład po upływie określonego terminu lub ziszczeniu się określonego warunku) w przyszłości Klient będzie mógł żądać nabycia od niego lub zbycia na jego rzecz określonej liczby Udziałów (ewentualnie Udziałów o określonej wartości). Wówczas możliwe jest uzgodnienie pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem, że w przypadku dojścia do skutku takiej transakcji w przyszłości, Wnioskodawcy przysługiwać będzie stosowne Wynagrodzenie. Wynagrodzenie należne Zainteresowanemu płatne będzie przez Klienta w uzgodnionym terminie, na rachunek bankowy Zainteresowanego, na podstawie wystawionej przez niego faktury. Wnioskodawca wyjaśnia, że Usługi nie będą dotyczyć zbycia albo nabycia przez Klienta Wnioskodawcy 100% Udziałów w kapitale zakładowym spółki.


Nadto, w związku ze świadczeniem Usług Zainteresowany nie będzie świadczył usług przechowania udziałów czy akcji. Nie będzie też nimi zarządzał. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą również dotyczyły praw i udziałów odzwierciedlających:

  • tytuł prawny do towarów;
  • tytuł własności nieruchomości;
  • prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  • udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  • prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, zdefiniowane wyżej Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)" (art. 7 ust. 1 ustawy VAT), zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się "każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)" (art. 8 ust. 1 ustawy VAT).


W myśl art. 41 ust. 1 ustawy VAT, "Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1".


Przy czym, "W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%" (art. 146a pkt 1 ustawy VAT).


W przepisach ustawy VAT, jak też w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano stawki obniżone, jak też zwolnienia od podatku od towarów i usług ("VAT").


W szczególności, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy VAT "Zwalnia się od podatku usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:

  1. spółkach,
  2. innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną - z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi".

Jednakże, w myśl art. 43 ust. 15 ustawy VAT, "Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu".

Ponadto, jak stanowi ust. 16 wymienionego artykułu 43 ustawy VAT, "Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40a i 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku".

Zwolnienia od VAT usług finansowych uregulowane zostały w ustawie VAT usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy VAT. Dotyczy to w szczególności zwolnienia wynikającego z art. 135 ust. 1 lit. f) Dyrektywy VAT, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania VAT "transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2" Dyrektywy VAT.


Pośrednictwo nie ma swojej definicji legalnej, w szczególności w ustawie VAT ani też w przepisach Dyrektywy VAT.


Jednakże, zwolnienia wynikające z Dyrektywy VAT stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a zatem powinny zostać zdefiniowane z punktu widzenia prawa wspólnotowego, co ma na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ["TSUE" lub "Trybunał"] z 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (Abbey National) - pkt 38 i powołane tam wcześniejsze orzecznictwo Trybunału).

Przy interpretacji pojęć koniecznych do oceny zwolnień od opodatkowania na gruncie ustawy o VAT i mając na uwadze, że VAT jest podatkiem zharmonizowanym, konieczne jest odwołanie się do regulacji zawartych w Dyrektywie VAT (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego ["NSA"] z dnia 6 października 2017 r., sygn. akt I FSK 120/16, pkt 5.10).

W związku z tym, w sprawie niniejszej należy wziąć pod uwagę dorobek orzeczniczy TSUE.


Definicję pośrednictwa wskazał TSUE m.in. w wyroku z 21 czerwca 2007 r. w sprawie C-453/05 (Volker Ludwig) stwierdzając, że "działalność pośrednictwa stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy" (pkt 28 wyroku; analogicznie również w wyroku z dnia 13 grudnia 2001 r. sprawie C-235/00, CSC Financial Services).

Ponadto, biorąc m.in. pod uwagę tezy płynące z wyroku z dnia 13 grudnia 2001 r. sprawie C-235/00, (CSC Financial Services) (1) z pośrednictwem mamy do czynienia w przypadku podmiotu, który nie jest żadną ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego, (2) pośrednictwo jest odrębnym aktem mediacji stanowiącym usługę wynagradzaną przez stronę zasadniczej umowy i (3) jego celem jest uczynienie wszystkiego co możliwe, aby strony zawarły umowę.

Przy czym, nie ma miejsca pośrednictwo, jeśli jedna ze stron umowy zleca podwykonawcy część czynności faktycznych związanych z umową (pkt 39-40 wyroku). Ten punkt widzenia wspiera też najnowsze orzecznictwo TSUE (zob. pkt 39 wyroku z 17 marca 2016 r. w sprawie C-40/15, Aspiro, w którym Trybunał odnosząc się do usług świadczonych przez brokerów i agentów ubezpieczeniowych - a zatem pośredników ubezpieczeniowych - wskazał, że usługa tego rodzaju pośrednika ubezpieczeniowego "polega na wyszukiwaniu klientów i kontaktowaniu ich z ubezpieczycielem w celu zawarcia umów ubezpieczenia").

Powyższy punkt widzenia jest prezentowany również w orzecznictwie sądów administracyjnych (jedynie przykładowo por. m.in. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 marca 2013 r., sygn. akt I FSK 922/12 oraz I FSK 923/12 dotyczące pośrednictwa ubezpieczeniowego, w którym NSA odwołał się do orzeczeń TSUE w sprawach Volker Ludwig oraz CSC Financial Services).


Analogiczne stanowisko aprobowane jest przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2015 r. nr ITPP1 /4512-937/15/RH wskazał, że "(...) zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej usługa pośrednictwa powinna stanowić:

  1. usługę świadczoną na rzecz strony transakcji finansowej, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,
  2. z punktu widzenia nabywcy usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element usługi finansowej,
  3. celem jest dążenie do zawarcia umowy (należy zaznaczyć, że pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),
  4. usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji finansowej).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie zawartej umowy świadczył usługi pośrednictwa w sprzedaży udziałów na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na poszukiwaniu inwestora zainteresowanego nabyciem udziałów, ułatwieniem kontaktu pomiędzy spółką a inwestorem oraz uczestniczył w prowadzonych negocjacjach pomiędzy podmiotami łącznie z pomocą przy sporządzeniu dokumentacji sprzedaży. Przy czym wykonywane czynności nie były związane z zarządzaniem, dysponowaniem oraz przechowywaniem przedmiotowych udziałów. Po sfinalizowaniu transakcji wystawiał spółce fakturę VAT. Analiza przedstawionego stanu faktycznego w kontekście powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że o ile usługi pośrednictwa świadczone są za wynagrodzeniem, to stanowią odpłatne świadczenie usług o którym mowa w art. 8 ust. 1 podlegające opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1. Usługi te jako wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy korzystają ze zwolnienia pod warunkiem, że nie dotyczą czynności określonych w art. 43 ust. 15 ustawy oraz nie mieszczą się w wyłączeniach wymienionych w art. 43 ust. 16 ustawy."


Podobne wnioski płyną z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 października 2015 r. nr IPPP1/4512-773/15-3/BS. Z kolei w interpretacji Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z dnia 9 września 2017 r. nr 0114-KDIP4.4012.318.2017.2.EK uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym, w świetle orzecznictwa TSUE "usługa pośrednictwa" powinna mieć następujące cechy:

    1. pośrednik nie jest stroną umowy dotyczącej produktu finansowego i jego działalność różni się od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony tych umów,
    2. strona transakcji finansowej wypłaca pośrednikowi wynagrodzenie za świadczoną przez niego usługę pośrednictwa,
    3. celem działań pośrednika jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę (a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy), oraz
    4. czynności pośrednika nie ograniczają się do dopełnienia formalności administracyjnych związanych z umową.

Podobne wnioski płyną z innych interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej: z dnia 30 maja 2017 r. nr 0114-KDIP4.4012.14.2017.1.MK oraz z dnia 31 października 2017 r. nr 0114-KDIP4.4012.14.2017.1.MK, aprobujących stanowiska wnioskodawców. Wnioskodawca rozumie, że powyższe interpretacje indywidualne wydane zostały w indywidualnych sprawach i tylko w tamtych sprawach są wiążące. Jednakże zostały one powołane ze względu na zawarte w nich wskazówki interpretacyjne, jako - zdaniem Zainteresowanego - użyteczne i aktualne również w niniejszej sprawie.

Na marginesie Zainteresowany wskazuje też na definicję pojęcia "pośrednictwo" zawartą w Słowniku Języka Polskiego, PWN, pod red. M. Szymczaka, t. II, Warszawa 1979 (1. "działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; występowanie w roli łącznika lub rozjemcy" 2. "załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami; pośredniczenie w zawieraniu takich transakcji"), a także zaprezentowanej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (1. "działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron" 2. "kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy").

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 40a lit. a) ustawy VAT ("Zwalnia się od podatku usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach (...)") aby przepis ten miał zastosowanie niezbędne jest by przedmiotowa Usług była usługą pośrednictwa, jak również by jej przedmiotem były udziały w spółkach.


Mając na uwadze brzmienie art. 135 ust. 1 lit. f) Dyrektywy VAT nie powinno budzić wątpliwości, że przez udziały w spółkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40a lit. a) ustawy VAT rozumie się zarówno akcje jak i udziały w spółkach.


W sprawie niniejszej, w związku z opisanym wyżej zakresem Usługi, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w 43 ust. 15 oraz ust. 16 ustawy VAT.


Przedmiot (zakres) Usług jakie planuje świadczyć Zainteresowany powoduje, że:

    1. Wnioskodawca nie będzie stroną umowy dotyczącej Udziałów,
    2. jego Klient, jako strona Transakcji finansowej wypłacać będzie Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczoną przez niego usługę pośrednictwa,
    3. celem działań Wnioskodawcy będzie podjęcie wszelkich możliwych starań by dwie strony zawarły umowę (i nie ma on, jako pośrednik, żadnego interesu w zakresie treści umowy), oraz
    4. czynności Wnioskodawcy nie będą ograniczać się do dopełnienia formalności administracyjnych związanych z umową. Tym samym Usługi te stanowić będą usługi pośrednictwa.

W związku z tym, że przedmiotem wymienionych Usług pośrednictwa będą Udziały, będą one usługami o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40a lit. a) ustawy VAT (usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach), a zatem będą to usługi korzystające ze zwolnienia od VAT na podstawie tego przepisu.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy jego stanowisko jest więc prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn.zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj