Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4510.92.2018.1.JP
z 26 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (lub dalej: „Kółko Rolnicze”) jest społeczno-zawodową organizacją rolników – kółkiem rolniczym, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacji rolników (Dz.U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.). Siedzibą Wnioskodawcy jest miejscowość X. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Działalność terenowa Kółka ograniczona jest do terenu wsi X. oraz innych wsi Gminy Y. Kółko rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych. Kółko rolnicze podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym i z chwilą dokonania rejestracji kółko nabywa osobowość prawną.

Wnioskodawca prowadzi działalność na rzecz rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych oraz postępu gospodarczego, społecznego i socjalnego na wsi, a także kształtowania społecznych wzorów postępowania i postaw obywatelskich, w tym inicjuje działania zmierzające do poprawy warunków życia i pracy ludności wiejskiej. Przedmiotowa działalność stanowi działalność statutową Wnioskodawcy. Zgodnie z postanowieniami Statutu regulującego działalność Kółka Rolniczego, celem działalności Wnioskodawcy jest m.in.: poprawa materialnych i oświatowo-kulturalnych warunków życia ludności wiejskiej (§ 4 lit. d) statutu). Zadania Wnioskodawcy określa § 5 statutu, który stanowi, że do zadań Kółka Rolniczego należy w szczególności:

  1. reprezentowanie potrzeb oraz interesów zawodowych rolników wobec organów administracji państwowej i samorządowej poprzez współudział w kształtowaniu decyzji władz lokalnych;
  2. prowadzenie działalności gospodarczej - usługowej i handlowej
  3. wspieranie lokalnej działalności oświatowo-wychowawczej oraz kulturalnej, w szczególności w zakresie kultury regionalnej;
  4. współuczestnictwo w zaspokajaniu potrzeb socjalno-bytowych i zdrowotnych ludności wiejskiej.

Realizacja ww. celów i zadań polega m.in. na wspieraniu finansowym miejscowych placówek oświatowych oraz inicjatyw kulturalnych i społecznych.

Z kolei § 7 Statutu stanowi, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu stanowiących jego własność nieruchomości gruntowych i budynkowych położonych na terenie X., jak również wynajem sprzętu rolniczego – ciągniki i inne maszyny rolnicze oraz handel materiałami opałowymi i produktami rolnymi. Przy czym aktualnie Wnioskodawca jedynie zajmuje się dzierżawą nieruchomości własnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jedynie ww. zakresie.

Z uwagi na pogarszającą się od kilku lat sytuację i brak perspektyw dla prowadzenia dalszej działalności Wnioskodawca rozważa likwidację. W tym celu Wnioskodawca podjął czynności zmierzające do ustalenia majątku oraz jego wartości zbywczej. Wnioskodawca zlecił wykonanie wycen rzeczoznawcy majątkowemu. Po ustaleniu wartości majątku Wnioskodawca dokona jego sprzedaży. Najpewniej nabywcą zostanie dotychczasowy dzierżawca. Przychody ze sprzedaży majątku Wnioskodawca w całości przeznaczy na budowę placu zabaw dla dzieci, dokończenie boiska sportowego i siłowni zewnętrznej w miejscowości X. Jak do tej pory na terenie wsi X. nie działa żaden plac zabaw dla dzieci oraz nie ma boiska sportowego. Z placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni będą mogły korzystać nieodpłatnie wszystkie dzieci i dorośli (zarówno mieszkańcy wsi jak i osoby odwiedzające wieś w celach turystycznych i innych). Po wybudowaniu placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni Wnioskodawca sfinalizuje proces likwidacji. Plac zabaw, boisko oraz siłownia zewnętrzna powstanie na gruncie zakupionym częściowo przez Radę Sołecką, a część Wnioskodawca dokupi od mieszkańców (grunty) i przekaże je następnie Gminie. Mieszkańcy już zadeklarowali się, że sprzedadzą resztę potrzebnych gruntów. Urząd Gminy zadeklarował, że dołoży się finansowo do budowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychód ze sprzedaży majątku stanowiącego własność Wnioskodawcy przeznaczony na budowę placu zabaw dla dzieci, boiska sportowego oraz siłowni zewnętrznej korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży majątku stanowiącego własność Wnioskodawcy i przeznaczony w całości na budowę placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni zewnętrznej dla dzieci będzie w całości zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust .1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z kolei przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.

Katalog zwolnień od podatku zawarty jest w art. 17 u.p.d.o.p. Jak stanowi art. 17 ust 1 pkt 39 wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Powyższe zwolnienie znajdzie zatem zastosowanie dla dochodów:

  1. uzyskiwanych m.in. przez społeczno-zawodowe organizacje rolników oraz
  2. przeznaczonych na cele statutowe ww. organizacji oraz
  3. nieprzeznaczonych na działalność gospodarczą ww. organizacji.

W ocenie Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży majątku i przeznaczony na budowę placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni zewnętrznej dla dzieci, spełnia przesłanki określone w przepisach prawa.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/przyszłego Wnioskodawca jest społeczno-zawodową organizacją rolników wymienioną wprost w ustawie o tym samym tytule. Spełnienie pierwszej z przesłanek jest zatem niewątpliwe.

Wnioskodawca zgodnie z Statutem prowadzi zarówno działalność statutową oraz działalność gospodarczą. Do celów statutowych Wnioskodawcy należy m.in. wspieranie lokalnej działalności oświatowo-wychowawczej oraz kulturalnej, w szczególności w zakresie kultury regionalnej oraz współuczestnictwo w zaspokajaniu potrzeb socjalno-bytowych i zdrowotnych ludności wiejskiej. Zdaniem Wnioskodawcy budowa placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni zewnętrznej dla dzieci wpisuje ww. zadania i cele statutowe. Plac zabaw stanowi istotny element rozwoju dziecka. Jest to przede wszystkim miejscem spotkań dzieci oraz ich rodziców (spełnia zatem funkcję społeczną) oraz sposób na spędzanie wolnego czasu (funkcja rozrywkowa) na świeżym powietrzu (co w obecnej erze wszechobecnej komputeryzacji jest bardzo pożądane). Dzieci korzystające z placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni zewnętrznej socjalizują się, uczą się zasad współpracy, rywalizacji, konsekwencji, rozwiązywania konfliktów itd. Nieoceniona jest także przydatność takich miejsc pod względem nabywania sprawności fizycznej, nauki balansowania, podejmowania ryzyka czy chociażby przyzwyczajania się do upadania (ogólny rozwój koordynacji ruchowej). Nie można tracić z oczu tego, że dzieci uczą się przez zabawę. Obecnie nowo powstające inwestycje z zakresu budownictwa mieszkaniowego uwzględniają konieczność budowania tego typu instalacji. Można zatem przyjąć, iż place zabaw, boiska sportowe oraz siłownie zewnętrzne wpisują się w piramidę potrzeb socjalnych jednostki a dodatkowo stanowią element mający wpływ na wychowanie dziecka. Wymiar socjalny (czyli dot. społeczeństwa – za słownikiem Języka Polskiego PWN) planowanej inwestycji należy utożsamiać z zaspokajaniem potrzeb materialnych i bytowych członków społeczeństwa, które to stanowią cele i zadania działalności statutowej Wnioskodawcy.

Jednocześnie przedmiotowe dochody nie będą miały żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak stanowi statut działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest ograniczona wyłącznie do świadczenia usług w zakresie dzierżawy i wynajmu nieruchomości. Ponadto w dacie uzyskania przychodu Wnioskodawca nie będzie już w posiadaniu majątku, który mógłby służyć Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej a zatem faktycznie nie będzie możliwe jej prowadzenie. Co dodatkowo potwierdza wola Wnioskodawcy o likwidacji swojej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343, z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W myśl art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził do updop ogólnej definicji przychodu podatkowego. Treść art. 12 ust. 1 updop wskazuje, że zostały ustanowione jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do kategorii przychodów. Natomiast art. 12 ust. 4 updop określa w sposób enumeratywny, które zdarzenia nie stanowią przychodu. Jednocześnie należy stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto, użyty zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Na podstawie art. 12 ust. 1 updop można zatem stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. W myśl art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości ceny rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawcą jest społeczno-zawodową organizacją rolników – kółkiem rolniczym, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacji rolników (Dz.U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.). Wnioskodawca prowadzi działalność na rzecz rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych oraz postępu gospodarczego, społecznego i socjalnego na wsi, a także kształtowania społecznych wzorów postępowania i postaw obywatelskich, w tym inicjuje działania zmierzające do poprawy warunków życia i pracy ludności wiejskiej. Przedmiotowa działalność stanowi działalność statutową Wnioskodawcy. Zgodnie z postanowieniami Statutu regulującego działalność Kółka Rolniczego, celem działalności Wnioskodawcy jest m.in.: poprawa materialnych i oświatowo-kulturalnych warunków życia ludności wiejskiej (§ 4 lit. d) statutu). Zadania Wnioskodawcy określa § 5 statutu, który stanowi, że do zadań Kółka Rolniczego należy w szczególności:

  1. reprezentowanie potrzeb oraz interesów zawodowych rolników wobec organów administracji państwowej i samorządowej poprzez współudział w kształtowaniu decyzji władz lokalnych;
  2. prowadzenie działalności gospodarczej - usługowej i handlowej
  3. wspieranie lokalnej działalności oświatowo-wychowawczej oraz kulturalnej, w szczególności w zakresie kultury regionalnej;
  4. współuczestnictwo w zaspokajaniu potrzeb socjalno-bytowych i zdrowotnych ludności wiejskiej.

Realizacja ww. celów i zadań polega m.in. na wspieraniu finansowym miejscowych placówek oświatowych oraz inicjatyw kulturalnych i społecznych. Z kolei § 7 Statutu stanowi, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu stanowiących jego własność nieruchomości gruntowych i budynkowych położonych na terenie X., jak również wynajem sprzętu rolniczego – ciągniki i inne maszyny rolnicze oraz handel materiałami opałowymi i produktami rolnymi. Przy czym aktualnie Wnioskodawca jedynie zajmuje się dzierżawą nieruchomości własnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jedynie ww. zakresie. Z uwagi na pogarszającą się od kilku lat sytuację i brak perspektyw dla prowadzenia dalszej działalności Wnioskodawca rozważa likwidację. W tym celu Wnioskodawca podjął czynności zmierzające do ustalenia majątku oraz jego wartości zbywczej. Wnioskodawca zlecił wykonanie wycen rzeczoznawcy majątkowemu. Po ustaleniu wartości majątku Wnioskodawca dokona jego sprzedaży. Najpewniej nabywcą zostanie dotychczasowy dzierżawca. Przychody ze sprzedaży majątku Wnioskodawca w całości przeznaczy na budowę placu zabaw dla dzieci, dokończenie boiska sportowego i siłowni zewnętrznej w miejscowości X. Jak do tej pory na terenie wsi X. nie działa żaden plac zabaw dla dzieci oraz nie ma boiska sportowego. Z placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni będą mogły korzystać nieodpłatnie wszystkie dzieci i dorośli (zarówno mieszkańcy wsi jak i osoby odwiedzające wieś w celach turystycznych i innych). Po wybudowaniu placu zabaw, boiska sportowego oraz siłowni Wnioskodawca sfinalizuje proces likwidacji.

Działanie kółka rolniczego oparte jest na przepisach ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm., dalej: „uoszor”). Zgodnie z art. 1 ust. 1 uoszor, rolnicy indywidualni i członkowie ich rodzin oraz inne osoby związane bezpośrednio charakterem swej pracy z rolnictwem mogą zrzeszać się dobrowolnie na zasadach ustalonych w niniejszej ustawie, w społeczno-zawodowych organizacjach pełniących funkcje ochrony interesów zawodowych rolników indywidualnych. Organizacje, o których mowa w ust. 1, reprezentując potrzeby oraz broniąc zawodowych i społecznych interesów rolników indywidualnych, działają na rzecz rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych oraz wzrostu ich produkcji, zapewnienia opłacalności produkcji rolniczej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji, troszczą się o wysoką rangę zawodu rolnika, a także o poprawę warunków życia i pracy ludności wiejskiej, uczestniczą w kształtowaniu i realizacji polityki Państwa na rzecz postępu gospodarczego, społecznego, socjalnego oraz kulturalnego i oświatowego wsi (art. 1 ust. 2 uoszor). Stosownie do art. 2 ust. 1 uoszor, społeczno-zawodowe organizacje rolników działają zgodnie z konstytucyjnymi zasadami ustrojowymi Polskiej Rzeczypospolitej (…), przepisami niniejszej ustawy i innymi powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, na podstawie zarejestrowanego statutu, zgodnego z tymi zasadami i przepisami. Społeczno-zawodowe organizacje rolników są niezależne od organów administracji państwowej oraz państwowych i społecznych jednostek organizacyjnych i organizacji; działają poprzez ustalone w uchwalanych przez siebie statutach i wybierane w sposób demokratyczny organy, a także określają w sposób samodzielny, w ramach obowiązujących przepisów prawa, zakres i formy swojej działalności (art. 2 ust. 2 uoszor). W myśl art. 3 pkt 1 uoszor, społeczno-zawodowymi organizacjami rolników, zwanymi dalej „organizacjami rolników”, są kółka rolnicze. Kółko rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych. Terenem działalności kółka rolniczego może być jedna bądź więcej sąsiadujących ze sobą wsi. Terenem działalności kółka rolniczego może być także miasto (art. 15 ust. 1 i 2 uoszor). Kółko rolnicze podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, zwanym „rejestrem”. Z chwilą dokonania rejestracji, o której mowa w ust. 1, kółko rolnicze nabywa osobowość prawną (art. 18 ust. 1 i 3 uoszor). Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 uoszor, organ rejestrowy wpisuje do rejestru kółko i jego statut oraz zmiany już istniejącego, gdy odpowiadają one wymaganiom określonym w ustawie.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca planuje dokonać odpłatnego zbycia składników majątku stanowiących jego własność, co równocześnie oznacza, że uzyska on przychód podatkowy. Należy jednak wskazać, że dochód podatkowy (a więc przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie. Należy przy tym podkreślić, że w przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na względzie także art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w tym także ulga podatkowa) nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. Oznacza to, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe zawarte w updop podlegają bardzo ścisłej interpretacji – ich zakres nie może być rozszerzany ani zawężany.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że kółko rolnicze posiada osobowość prawną i podlega updop. Ponadto niewątpliwie, kółko rolnicze jest tzw. społeczno-zawodową organizacją rolników i działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ustanowionym i zarejestrowanym statutem. Oznacza to, że po spełnieniu przesłanek z art. 17 ust. 1 pkt 39 updop może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów ze stali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnych używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zastosowanie omawianego zwolnienia będzie więc możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  1. podatnik działa na podstawie odrębnej ustawy i prowadzi działalność statutową,
  2. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c updop,
  3. podatnik ten przeznaczył i wydatkował osiągnięte dochody na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  4. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a updop.

Na gruncie niniejszej sprawy ww. warunki zwolnienia określone w pkt 1), 2) i 4) bez wątpienia zostały spełnione. Koniecznym jest zatem ustalenie, czy Wnioskodawca spełnia również wymóg określony w pkt 3). W tym też zakresie zaznaczyć należy, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem o charakterze warunkowym, bowiem ustawodawca uzależnia możliwość jego zastosowania od przeznaczenia dochodów na ściśle określone cele. Istotna jest okoliczność odwołania się przez ustawodawcę do unormowań statutowych i celów ustalonych w statucie. Przy czym należy wskazać, że cele wymienione w statucie powinny być ściśle sprecyzowane. W przypadku braku jednoznacznych, jasnych i precyzyjnych zapisów statutu, prawo podatnika do skorzystania ze zwolnienia może być kwestionowane, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do interpretowania postanowień statutów. Z kolei, pod pojęciem działalności statutowej np. kółka rolniczego należy rozumieć te rodzaje działalności, które zostały ujęte w statucie. Jest to bezpośrednie rozumienie tego zwrotu, wynikające ze znaczenia użytych w nim słów, i jako takie nie wymaga stosowania dalszej wykładni. Należy też podkreślić, że celem statutowym nie jest jakikolwiek zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania podatnika, tj. chodzi o cele unormowane w prawie określającym byt i działanie danego podmiotu.

Należy zauważyć, że we wniosku Wnioskodawca wskazał – przytaczając określone zapisy statutu, że uzyskane środki ze sprzedaży swojego majątku przeznaczy na cele statutowe Kółka, tj. na budowę placu zabaw dla dzieci, dokończenie boiska sportowego i siłowni zewnętrznej w miejscowości X., co wpisuje się w cele statutowe Wnioskodawcy, którymi m.in. są:

  • poprawa materialnych i oświatowo-kulturalnych warunków życia ludności wiejskiej,
  • wspieranie lokalnej działalności oświatowo-wychowawczej oraz kulturalnej, w szczególności w zakresie kultury regionalnej,
  • współuczestnictwo w zaspokajaniu potrzeb socjalno-bytowych i zdrowotnych ludności wiejskiej.

Brak jest zatem podstaw prawnych i faktycznych by budowę wskazanych powyżej obiektów nie uznać za służących realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Skoro więc wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży majątku Wnioskodawcy nastąpi na cele statutowe, to jest on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj