Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.132.2018.2.MGO
z 26 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2018 r. (data wpływu 10 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „.…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu prowadzonej działalności edukacyjno-kulturalnej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem dnia 5 kwietnia 2018 r. (data wpływu 10 kwietnia 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przyporządkowanie pytania do rodzaju sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Zdarzenie obecne:

Parafia Rzymsko-Katolicka pw. ... jako partner, realizuje z Domem Zakonnym ..., który jest Beneficjentem (partner wiodący) projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .... na lata 2014-2020, Osi Priorytetowa 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne. Nazwa projektu „...”, Nr kontraktu: ..., zwany dalej „Projektem”.

Dom Zakonny ... (Partner Wiodący Projektu):

W ramach Projektu zostaną przeprowadzone, przy zabytkowym kościele ..., przez Dom Zakonny ...., jako partnera wiodącego, następujące prace:

  • prace restauratorskie – remont więźby i wymiana dachu, odwodnienie powierzchniowe;
  • prace konserwatorskie – konserwacja ceglanej elewacji, konserwacja kamiennego portalu, metalowych drzwi oraz odsłonięcie i konserwacja fragmentu pierwotnej posadzki, modernizacja oświetlenia (wymiana oświetlenia na LED);
  • zakup i montaż systemu zabezpieczenia wizyjnego na potrzeby monitoringu i zabezpieczenia obiektów dziedzictwa kulturowego;
  • zakup wyposażenia do wykonania ekspozycji;
  • modernizacja – zagospodarowanie terenu (remont ścieżek dla pieszych w obszarze ....).

Parafia Rzymsko-Katolicka pw. ... (Partner Projektu) przeprowadzi przy zabytkowym kościele .... następujące prace:

  • prace konserwatorskie – konserwacja kopuły, ścian i sklepień kaplic transeptowych;
  • prace restauratorskie – przygotowanie nowych powierzchni na ekspozycję, modernizacja oświetlenia (wymiana oświetlenia na LED);
  • zakup i montaż systemu zabezpieczenia wizyjnego na potrzeby monitoringu i zabezpieczenia obiektów dziedzictwa kulturowego;
  • zakup wyposażenia na potrzeby programu kulturowego i do wykonania ekspozycji w kościele ....

Realizowany projekt ma w całości służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych. Kościoły po rewaloryzacji konserwatorskiej nie będą przeznaczone na cele gospodarcze, ani na żadną inną działalność odpłatną. W chwili obecnej kościół ... (wraz z otoczeniem) oraz kościół ... są dostępne dla parafian i osób odwiedzających miejscowość ... bez ograniczeń i bezpłatnie. Dom Zakonny wraz z Parafią, oprócz udostępniania zabytkowych obiektów (działalności obiektów kulturalnych), organizują także ogólnodostępne bezpłatne wydarzenia wynikające ze specyfiki pełnionych w społeczności funkcji (nieodpłatna działalność organizacji religijnych oraz nieodpłatna działalność wspomagająca edukację), takie jak: prelekcje i spotkanie dla młodzieży, przedstawienia teatralne z udziałem uczniów Zespołu Placówek Oświatowych w ..., Orszak Trzech Króli (wraz koncertem kolęd). Z analizy popytu wykonanej na potrzeby Projektu wynika, iż aktualnie kościoły odwiedza i uczestniczy w bezpłatnych wydarzeniach z zakresu kultu publicznego oraz kultury sensu largo organizowanych przez Parafię i Dom Zakonny 163 900 osób na rok. Z przeprowadzonej analizy wynika także, iż z reguły osoby nie będące parafianami przebywały w obu kościołach przy okazji zwiedzania ... oraz przyjeżdżały specjalnie z racji specyfiki miejsca .... Zarówno Dom Zakonny, jak i Parafia nie prowadzą w zabytkowych obiektach żadnej działalności gospodarczej, gdyż głównym przeznaczeniem obu kościołów jest sprawowanie w nich kultu publicznego. Sprawowanie kultu to także podstawowa działalność Domu Zakonnego ... oraz Parafii Rzymsko-Katolicka ... (działalność organizacji religijnych).

W infrastrukturze objętej projektem nie będą pobierane żadne opłaty opodatkowane podatkiem od towarów i usług (VAT) przez Dom Zakonny ..., Parafię Rzymsko-Katolicka ..., ani przez żadne inne podmioty. W szczególności nie będzie biletowania żadnych wydarzeń organizowanych w tych obiektach.

Dom Zakonny .... i Parafia Rzymsko-Katolicka .... nie są czynnymi podatnikami VAT.

Stroną umowy o dofinansowanie jest Województwo ... reprezentowane przez Zarząd Województwa. Jest to przykład współdziałania instytucji samorządowej z Kościołem, które jest zgodne z treścią art. 51 ustawy z dnia 17maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP (współdziałanie w ochronie, konserwacji, udostępnianiu i upowszechnianiu zabytków architektury kościelnej).

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, na wyodrębniony rachunek bankowy Domu Zakonnego ..., jako partnera wiodącego projektu wpłyną środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu. Dotacja ta stanowi 80% kosztów kwalifikowalnych Domu Zakonnego ..., a pozostałe środki stanowią środki własne Domu Zakonnego. Analogicznie dotacja stanowi 80% kosztów kwalifikowalnych Parafii Rzymsko- Katolicka ... (partner), a pozostałe środki stanowią środki własne Parafii. Przy takim montażu finansowym dofinansowanie w ramach projektu wynosi 80%. Wydatki w ramach Projektu realizowanego przez Dom Zakonny i Parafię są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu jest wydatkiem kwalifikowanym, tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach umowy. Jednocześnie Dom Zakonny i Parafia zobowiązały się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu będą przeznaczone na: pokrycie kosztów usług: przygotowanie projektu - studium wykonalności, dokumentacja przetargowa; robót restauratorskich, konserwatorskich i modernizacyjnych oraz zakupu wyposażenia, pokrycie kosztów zarządzania projektem, nadzorów inżynierskich i konserwatorskich oraz koniecznych kosztów promocji. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom nie związanym z realizacją Projektu.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, dotyczących realizacji projektu będą wystawiane na Dom Zakonny ..., zgodnie z podpisanymi już umowami z wykonawcami na roboty budowlane i prace konserwatorskie oraz inne usługi związane z realizacją projektu (nadzory, menadżer, doradztwo prawne), a także umowami, które zostaną jeszcze podpisane na dostawę wyposażenia. Fakturowanie na partnera wiodącego projektu wynika z przyjętych założeń wspólnej realizacji projektu.

Prowadzone w obiektach sakralnych działania edukacyjno-kulturalne, które objęte są zakresem przedmiotowym projektu, mieszczą się w ramach nieodpłatnej działalność organizacji religijnych, działalności obiektów kulturalnych oraz tzw. działalności wspomagającej edukację, gdyż wynikają one bezpośrednio z istoty działania Parafii w ... jako kościelnej osoby prawnej. Do działań tych odnosi się wspomniany już art. 51 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późniejszymi zmianami) oraz art. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568 z późniejszymi zmianami). Ochrona zabytków jest bowiem ustawowym obowiązkiem właściciela każdego obiektu zabytkowego lub każdego jego posiadacza. Opieka ta polega, w szczególności, na zapewnieniu prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych (czyli ochrona dziedzictwa kulturalnego), korzystania z zabytku w sposób zapewniający trwałe zachowanie jego wartości oraz popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy o zabytku. Projekt swym zakresem obejmuje taką właśnie rewaloryzację konserwatorską, która umożliwi nie tylko realizację zadania w zakresie ochrony zabytku, ale także wykorzystanie zabytku w ramach kultu publicznego (działalność organizacji religijnych) oraz poprzez jego udostępnianie zwiedzającym (działalność obiektów kulturalnych i wspomagająca edukację). Uwzględniając zatem specyfikę istnienia i działania Parafii Rzymsko-Katolickiej ..., w świetle przytoczonych przepisów prawa, stwierdzić należy, że zakres przedmiotowy Projektu wpisuje się w działania podejmowane przez Parafię w ... w sferze edukacyjno-kulturalnej. Działania te ściśle wiążą się bowiem z ochroną zabytku, a jednocześnie z nieodpłatną działalnością organizacji religijnych (sprawowanie kultu), nieodpłatną działalnością obiektów kulturalnych (udostępnianie zabytku) oraz nieodpłatną działalnością wspomagającą edukację (upowszechnianie dziedzictwa narodowego).

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, dotyczących działań edukacyjno-kulturalnych, które mieszczą się w działalności Parafii w ... (działalność organizacji religijnych, działalność obiektów kulturalnych i działalność wspomagająca edukację) będą wystawiane na Parafię Rzymsko-Katolicką ....

Artykuł 2 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, iż opodatkowane są jedynie te czynności, w stosunku do których dana osoba działa jako podatnik. Osoba fizyczna, osoba prawna, bądź jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku VAT, tylko w przypadku gdy dokonuje danej czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami). Ze względu na fakt, iż Parafia Rzymsko-Katolicka ... nie prowadzi odpłatnej działalności edukacyjno – kulturalnej, tylko nieodpłatną działalność organizacji religijnych (sprawowanie kultu), nieodpłatną działalność obiektów kulturalnych (udostępnianie zabytku) oraz nieodpłatną działalność wspomagającą edukację (upowszechnianie dziedzictwa narodowego), towary i usługi nabyte w odniesieniu do działań edukacyjno – kulturalnych odnoszą się wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdarzenie przyszłe:

Po zakończeniu realizacji Projektu zostaną zabezpieczone i odrestaurowane obiekty dziedzictwa kulturowego: Kościół ... wraz z otoczeniem i Kościół .... W wyniku rewaloryzacji konserwatorskiej obu kościołów spełnione zostanie zadanie w zakresie ochrony zabytku, ale także zrealizowane zostanie zadanie w zakresie udostępniania i upowszechniania zabytków architektury i sztuki sakralnej. Powstanie bowiem możliwość udostępnienia nowej powierzchni do odwiedzania.

W Kościele ... udostępniona zostanie dla zwiedzających nowa powierzchnia, a mianowicie pomieszczenie z ekspozycją ikon w formie nawiązującej do przeszłości świątyni, związanej z jej funkcją cerkiewną. W kościele ... atrakcyjność obiektu dla zwiedzających podniesie udostępnienie nowych powierzchni, dotychczas niedostępnych dla zwiedzających:

  1. salki nad zakrystią kościoła ... (... związane z legendą cudownego ....)
  2. ekspozycji poświęconej prezentacji ... jako mecenasów sztuki w pomieszczeniu przy prezbiterium kościoła. Spodziewany wskaźnik wzrostu oczekiwanej liczby odwiedzin w objętych wsparciem miejscach tj. w kościołach ... wyniesie 17619 osób/rok, co oznacza wzrost o 10,75%,w stosunku do obecnego poziomu.

Z tego:

  • obiekt kościoła ... wygeneruje 11,6% nowego ruchu odwiedzających, co daje 2004 os./rok plus uczestnicy wydarzeń organizowanych w oparciu o infrastrukturę kościoła-200 os./rok, łącznie 2204 os./rok,
  • obiekt kościoła .... wygeneruje 88,4% nowego ruchu odwiedzających, co daje 15275 os./rok plus uczestnicy wydarzeń organizowanych w oparciu o infrastrukturę kościoła -140 os./rok, łącznie 15415 os./rok.

Dom Zakonny i Parafia nie będą pobierały od użytkowników żadnych opłat z tytułu korzystania z infrastruktury (zwiedzania).

Dom Zakonny i Parafia nie będą dokonywały czynności opodatkowanych podatkiem VAT, związanych z odrestaurowaną i zmodernizowaną infrastrukturą. Żaden inny podmiot nie będzie wykorzystywał powstałej infrastruktury do działalności, w związku z którą będzie pobierał opłaty opodatkowane VAT. Dom Zakonny i Parafia nie są czynnymi podatnikami podatku VAT. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Dom Zakonny (partner wiodący w imieniu własnym i Parafii) zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku także po zakończeniu projektu. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej z 14 lipca 2016 r. (Ref. Ares(....)) podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w przypadku, gdy jest możliwy do odzyskania. Znaczenie pojęcia „możliwy do odzyskania” wykracza, w opinii Komisji, poza możliwości odzyskiwania podatku wynikające z treści przepisów właściwych w zakresie tego podatku i obejmuje wszystkie mechanizmy związane z jego odzyskiwaniem, w tym te, które nie wynikają bezpośrednio z przepisów właściwych w zakresie VAT. Komisja wskazała, że nie jest właściwym oddzielanie fazy konstrukcyjnej realizacji projektu od fazy eksploatacyjnej i wiązanie możliwości odzyskiwania podatku jedynie z beneficjentem. Na tej podstawie Komisja stwierdza, że VAT nie może stanowić wydatku kwalifikowanego w każdym przypadku, gdy w fazie eksploatacyjnej projektu podmiot wykorzystujący infrastrukturę, niezależnie od swojego statusu i powiązania z beneficjentem projektu, będzie pobierał opłaty opodatkowane VAT.

Efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Parafię Rzymsko-Katolicką ... do prowadzenia odpłatnej działalności edukacyjno-kulturalnej. Działania edukacyjno-kulturalne będą prowadzone w ramach nieodpłatnej działalności organizacji religijnych (sprawowanie kultu), nieodpłatnej działalności obiektów kulturalnych (udostępnianie zabytku) oraz nieodpłatnej działalności wspomagającej edukację (upowszechnianie dziedzictwa narodowego).

Artykuł 2 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, iż opodatkowane są jedynie te czynności, w stosunku do których dana osoba działa jako podatnik. Osoba fizyczna, osoba prawna bądź jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem VAT, tylko w przypadku gdy dokonuje danej czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami). Stąd towary i usługi nabyte w odniesieniu do działań edukacyjno-kulturalnych odnoszą się w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu realizacji projektu działalność edukacyjno-kulturalna będzie realizowana w oparciu o wzrost atrakcyjności obiektu dzięki przeprowadzonym pracom konserwatorsko-restauratorskim.

Nastąpi wzrost osób odwiedzających dzięki zaplanowanym następującym działaniom:

  1. zwiedzania ekspozycji poświęconej ....,
  2. możliwości wejścia do pomieszczeń kościoła ... i indywidualnego oglądania jego wnętrza przez legendarne ...,
  3. uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych (koncerty, wystawy, wykłady itp.) w kościele ...,
  4. zwiedzania nowej ekspozycji ikon (kościół ...).

Działania będące efektem realizacji projektu (vide: pytanie nr 2) odnoszą się zatem do towarów i usług związanych z nieodpłatną działalnością organizacji religijnych (sprawowanie kultu), nieodpłatną działalnością obiektów kulturalnych (udostępnianie zabytku) oraz nieodpłatną działalnością wspomagającą edukację (upowszechnianie dziedzictwa narodowego). Działania będą bezpłatne dla korzystających (zwiedzających). Poprawa atrakcyjności zabytku sakralnego i planowane bezpłatne wydarzenia kulturalne, bazujące na udostępnianiu takiego zabytku, będą miały wpływ na zwiększenie liczby zwiedzających, a tym samym na koszty utrzymania zabytku. Nie będzie prowadzona sprzedaż biletów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (we wniosku oznaczone nr 1).

Czy Parafia Rzymsko-Katolicka .... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pn.: „....”, Nr kontraktu: ..., dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020, działanie 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Stanowisko:

Parafia Rzymsko-Katolicka ... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pn.: „...”, Nr kontraktu: ..., dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020, działanie 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne. Parafia Rzymsko-Katolicka ... nie jest czynnym podatnikiem VAT. Parafia realizując projekt nie jest i nie może być uznawana za podatnika VAT, ponieważ towary i usługi nabyte na potrzeby jego realizacji nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Uzasadnienie:

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei ust. 6 stanowi, ze nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Parafii nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z realizacją wyżej opisanego projektu, gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - infrastruktura objęta wsparciem w ramach projektu zostanie w całości udostępniona nieodpłatnie turystom. Parafia w ... nie jest ponadto zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafii w ... nie przysługuje prawo zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy), tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Parafii, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Parafia w ... nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem. Zatem, nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych i Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia Rzymsko-Katolicka ... jako partner, realizuje z Domem Zakonnym ...., który jest Beneficjentem (partner wiodący) projekt pn. „....”. Realizowany projekt ma w całości służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych. Kościoły po rewaloryzacji konserwatorskiej nie będą przeznaczone na cele gospodarcze, ani na żadną inną działalność odpłatną. W chwili obecnej Kościół ... (wraz z otoczeniem) oraz Kościół ... są dostępne dla parafian i osób odwiedzających miejscowość ... bez ograniczeń i bezpłatnie. Zarówno Dom Zakonny, jak i Parafia nie prowadzą w zabytkowych obiektach żadnej działalności gospodarczej, gdyż głównym przeznaczeniem obu kościołów jest sprawowanie w nich kultu publicznego. W infrastrukturze objętej Projektem nie będą pobierane żadne opłaty opodatkowane podatkiem od towarów i usług (VAT) przez Dom Zakonny ..., Parafię Rzymsko-Katolicka ..., ani przez żadne inne podmioty. W szczególności nie będzie biletowania żadnych wydarzeń organizowanych w tych obiektach. Dom Zakonny ... i Parafia Rzymsko-Katolicka ... nie są czynnymi podatnikami VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, dotyczących realizacji projektu będą wystawiane na Dom Zakonny .....

W ww. okolicznościach sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie faktycznym nabywcą towarów i usług w związku z realizacją projektu będzie Dom Zakonny ... tj. podmiot, który jest partnerem wiodącym projektu, na który to podmiot będą wystawiane faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu pn. „…” nie będą wystawiane na Wnioskodawcę, który jest partnerem projektu.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług związanych z projektem. Faktury dokumentujące ww. nabycia są wystawione na inny podmiot, tj. podmiot który jest partnerem wiodącym w realizowanym w partnerstwie z Wnioskodawcą projekcie.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, to pomimo odmiennej argumentacji uznano stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj