Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.158.2018.3.MH
z 26 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2018 r. (data wpływu 27 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 lutego 2018 r. (data wpływu 06 marca 2018 r.), 26 marca 2018 r. (data wpływu), 04 kwietnia 2018 r. (data wpływu 06 kwietnia 2018 r.), 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek uzupełniono w dniach 06 marca 2018 r., 26 marca 2018 r., 06 kwietnia 2018 r. i 17 kwietnia 2018 r. o przesłanie dowodu uiszczenia opłaty, wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń e-PUAP, doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz w zakresie prawa do reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi priorytetowej 13 - Infrastruktura społeczna, Działanie 13.2 - Infrastruktura usług społecznych, na realizację projektu pn. ,,…”. Wnioskodawcą ww. projektu jest Starostwo Powiatowe (gdyż wymagają tego przepisy RPO), zaś Dom Pomocy Społecznej zajmuje się realizacją zadania.

Zgodnie z zawartą umową z dnia 22 grudnia 2017 roku o dofinansowanie projektu, Dom Pomocy Społecznej, dla którego VAT jest wydatkiem kwalifikowanym, obowiązany jest przedkładać do Instytucji Pośredniczącej RPO na lata 2014-2020 informację o braku możliwości odliczenia podatku VAT. Rozpoczęcie realizacji projektu: 04 sierpnia 2016 r., zakończenie rzeczowe i finansowe realizacji: 31 grudzień 2018 r. Całkowita wartość Projektu, a tym samym całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą 1.532.222,30 zł, przy czym dofinansowanie ze środków europejskich stanowi 85% tej kwoty.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową Powiatu, mającą zezwolenie Wojewody na prowadzenie ww. placówki – Decyzja z dnia 28 czerwca 2012 r. Placówka jest przeznaczona do stałego pobytu 220 osób w podeszłym wieku i przewlekle somatycznie chorych, niepełnosprawnych intelektualnie oraz przewlekle psychicznie chorych. Środki finansowe na realizację zadań statutowych Domu przekazywane są przez Powiat i są wydatkowane w całości zgodnie z planem wydatków budżetowych. Dochody budżetowe jednostki są w całości odprowadzane na rachunek Powiatu.

Do zadań statutowych Domu należy zapewnienie usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających osoby niepełnosprawne i w podeszłym wieku oraz z zaburzeniami psychicznymi. Zgodnie z art. 55 Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku, dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających.

Ponadto organizacja domu pomocy społecznej, zakres i poziom usług świadczonych przez dom uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności. Projekt pn. ,,…”, poprawi sytuację bytową mieszkańców oraz zapewni poczucie ich bezpieczeństwa, poprzez realizowane w projekcie zadania.

Projekt zakłada realizację następujących zadań:

  1. Remont łazienek szt. 20. Zakres prac objętych zadaniem, obejmuje wymianę płytek na ścianach i posadzce całej łazienki wraz z wykonaniem brodzika, wykonanie gładzi gipsowej na suficie oraz malowanie, wymianę muszli sedesowej, umywalki, wymianę baterii umywalkowej i prysznicowej, montaż poręczy dla osób niepełnosprawnych, montaż oświetlenia energooszczędnego.
  2. Remont pokoi mieszkalnych szt. 9. Zakres prac objętych tym zadaniem, obejmuje demontaż starych wykładzin PCV na podłodze, naprawę podłoża i ułożenie nowych wykładzin typu …., wymianę drzwi wejściowych wraz z futryną o szerokości 100 cm, wykonanie gładzi gipsowej na ścianach i sufitach, malowanie pokoju. Wyposażenie pokoi w łóżka elektryczne dla osób niepełnosprawnych, materace przeciwodleżynowe, stół, krzesła, szafki przyłóżkowe, telewizor, radio. Wymiana oświetlenia na energooszczędne.
  3. Wymiana centrali sygnalizacji pożarowej wraz z wymianą czujek sygnalizacji pożaru. Zakres prac objętych zadaniem, obejmuje demontaż i utylizację starych urządzeń oraz montaż i uruchomienie nowego systemu. Zastosowane obecne rozwiązania konstrukcyjne i funkcjonalność systemu …. prezentują poziom techniki sprzed kilkudziesięciu lat. Zdolność do ochrony przeciwpożarowej obiektu przez taki system jest na zdecydowanie niezadawalającym poziomie, znacznie odbiegającym od obecnych standardów. Teoretyczna miara zdolności użytkowej dla tego rodzaju urządzeń wynosi około 15 lat. System sygnalizacji pożarowej w DPS został oddany do eksploatacji dokładnie 20 lat temu. Tak długi okres jego funkcjonowania był możliwy dzięki poprawnej obsłudze i stałej konserwacji. System ten nie jest już produkowany od wielu lat. Ograniczona dostępność elementów liniowych (czujek, ręcznych ostrzegaczy, itp.), znacznie utrudnia i zwiększa utrzymanie go w pełnej sprawności. Awaria centrali może nawet całkowicie uniemożliwić dalsze działanie systemu. Grozi to tym, iż w każdej chwili cały obiekt może być pozbawiony ochrony. Dlatego też modernizacja systemu jest nagłą koniecznością, niezbędną dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców domu.
  4. Remont oraz adaptacja pomieszczeń fizyko i hydroterapii na pokoje mieszkalne dla mieszkańców lub osób odwiedzających. Zakres prac objętych zadaniem, obejmuje wykucie drzwi wejściowych do adoptowanych pomieszczeń, wykonanie łazienek, wykonanie gładzi gipsowej na ścianach i sufitach, położenie paneli podłogowych na podłodze, wymianę oświetlenia na energooszczędne. Wydzielenie w budynku domu pomocy pokoi dla rodzin odwiedzających swoich bliskich jest ustawowym obowiązkiem każdej placówki. Obecnie taki wymóg jest spełniony kosztem pokoi mieszkalnych. Stworzenie takich pokoi na bazie pomieszczeń pozostałych po byłej fizykoterapii i hydroterapii pozwoli na zmniejszenie zagęszczenia i poprawę warunków bytowych mieszkańców. Pozwoli to również na urządzenie kilku pokoi jednoosobowych dla osób mających trudności adaptacyjne.
  5. Modernizacja monitoringu wewnętrznego obiektów domu. Zakres prac, obejmuje wymianę kamer istniejącego monitoringu na kamery kolorowe oraz rozbudowę systemu o dodatkowe kamery zewnętrzne. Monitoring wewnętrzny obiektów domu pomocy, którego powierzchnia użytkowa wynosi 8495 m2 jest niezbędnym narzędziem ułatwiającym zapewnienie należytej opieki dla mieszkańców. Obecny system monitoringu wewnętrznego placówki składa się z 16 kamer czarno-białych rozmieszczonych wewnątrz budynku. Planowana modernizacja zawiera wymianę kamer wewnętrznych na urządzenia nowej generacji kolorowe o dużej rozdzielczości, ponadto projekt zawiera montaż dodatkowych kamer na zewnątrz obiektu co pozwoli lepiej monitorować teren, zwiększy bezpieczeństwo obiektu i jego mieszkańców. Usprawni pracę osób odpowiedzialnych za dozór budynku i urządzeń towarzyszących.
  6. Modernizacja dźwigu osobowego w budynku B3. Zakres prac, obejmuje wymianę sterowania dźwigu i remont kabiny. Modernizowany dźwig to urządzenie o 20 letnim okresie eksploatacji, jego układ sterowania jest bardzo przestarzały, co powoduje częste awarie, a co za tym idzie dezorganizację życia mieszkańców. Brak windy uniemożliwia dojazd osób zamieszkujących na piętrze budynku B3 do stołówki usytuowanej na parterze, korzystanie z sali terapii zajęciowej oraz obiektów rekreacyjnych na zewnątrz budynku. Wymiana wadliwych podzespołów poprawi bezpieczeństwo użytkowania, komfort życia i przyczyni się do likwidacji barier architektonicznych.

W wyniku realizacji projektu, mieszkańcom Domu zostanie zapewniony wymóg bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej i monitoringu oraz dostęp do pokoi mieszkalnych o wyższym standardzie. Poprawie ulegną warunki bytowe. Tym samym inwestycja pozwoli na zmniejszenie dysproporcji w zakresie dostępu do wysokiej jakości usług publicznych – do których zaliczają się usługi społeczne.

Podmiotem, który będzie zarządzał infrastrukturą powstałą i zmodernizowaną w trakcie projektu będzie DPS, jako jednostka organizacyjna Powiatu, działająca w formie jednostki budżetowej i posiadająca zezwolenie wojewody. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą ponoszone przez DPS, który jest jednostką organizacyjną Powiatu i częściowo jest finansowany z dotacji Budżetu Państwa.

Art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT mówi, iż usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

- domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody, są zwolnione z podatku.

Oraz zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym podatnikiem od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.). Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu „…” wystawione są w następujący sposób: Nabywca: Powiat, Odbiorca: Dom Pomocy Społecznej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 i 3a ww. ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Do zadań własnych powiatu należy prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób (art. 19 pkt 10 ustawy o pomocy społecznej).

Nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji objętej zakresem pytania będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej działalności gospodarczej (zarobkowej) w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane do realizacji przedmiotowego projektu są wykorzystywane przez wnioskodawcę wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków dokonanych w ramach realizacji projektu pn. ,,…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiał nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej w związku z realizacją projektu pn. „…”, w całości ani też w jakiejkolwiek części.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2014 r. „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego - Starostwa Powiatowego. Nie posiada osobowości prawnej. W związku z powyższym, pokrywa swoje wydatki ze środków otrzymanych ze Starostwa (na wydzielone konto - wydatków), a pobrane dochody (na wydzielonym koncie dochodów) odprowadza na rachunek Starostwa.

Główną działalnością DPS jest działalność określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod pozycją 8730Z - Pomoc Społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Dom Pomocy Społecznej nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, zarówno Powiat jak domy pomocy społecznej zwolnione są z podatku od towarów i usług.

Rachunki, czy też faktury wystawione będą w następujący sposób: Nabywca: Powiat; Odbiorca: Dom Pomocy Społecznej. Efekty projektu nie będą rodziły zarówno dla wnioskodawcy jak i jednostki budżetowej Powiatu - Domu Pomocy Społecznej sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę i dom pomocy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podmiotem, który będzie zarządzał infrastrukturą powstałą i zmodernizowaną w trakcie projektu będzie DPS, jako jednostka organizacyjna Powiatu, działająca w formie jednostki budżetowej i posiadająca zezwolenie Wojewody z dnia 28 czerwca 2012 r. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą ponoszone przez DPS, który jest jednostką organizacyjną Powiatu i częściowo jest finansowany z dotacji Budżetu Państwa.

Ze względu na powyższe Wnioskodawca uważa, że Powiat jak i Dom Pomocy Społecznej nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabyte towary i usługi będą związane z realizacją zadań własnych Powiatu w zakresie pomocy społecznej, do których należy „prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponad gminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób” oraz z realizacją zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu „ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia” (Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593) i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (pkt 3 i 3a ww. artykułu).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z okoliczności sprawy – nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, to w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT czynności wykonywanych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym wskazano, iż nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj