Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.62.2018.1.JS
z 7 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 29 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalności gospodarczą polegającą na hurtowym obrocie różnymi napojami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 18%, wina oraz wina musującego, jako zarejestrowany odbiorca. Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo oraz sprowadza napoje alkoholowe na teren Rzeczypospolitej Polskiej. Wyroby podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy banderolami. Zgodnie z obowiązkiem oznaczania wyrobów akcyzowych, banderole podatkowe nabyte w kraju są nanoszone na butelki poprzez umocowanie odpowiednim klejem (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „U”). Jednostkowe opakowanie  butelka jest wyrobem szklanym, szyjka butelki jest okrągła, śliska o nierównej powierzchni (z wybrzuszeniami na górze) oraz nakrętką o nierównej powierzchni.

Wnioskodawca w toku prowadzonej działalności, odnotował szereg przypadków gdzie naklejone banderole na szyjkę butelek napoi alkoholowych po pewnym czasie odklejały się. Wnioskodawca wskazuje, że banderola wykonana jest z nietrwałego papieru. Użyte w przepisach rozporządzenia określenie „umocowanie odpowiednim klejem” nie jest jednoznaczne.

Nawet używając klejów dobrej jakości, przykładając dużą staranność, aby banderola w całości przylegała do szyjki butelki, proces załadunku, rozładunku, układania towarów, jak również zmienność temperatur i poziomu wilgotności, w jakich towary posiadające banderole są przechowywane, naraża papierowe banderole na ryzyko odklejenia się, a w efekcie może prowadzić do potencjalnego uszkodzenia banderoli. Butelki z odklejoną lub naderwaną choćby w części banderolą narażają Wnioskodawcę na kary nakładane przez pracowników służb celnych za niewłaściwe oznakowanie oraz zwroty towaru od kontrahentów.

Aby zapobiec przypadkowym uszkodzeniom i odklejaniu się naklejonej banderoli podatkowej na szklaną butelkę, Spółka chce wprowadzić system naklejania banderoli na napoje alkoholowe przy użyciu dwustronnej taśmy klejącej o szerokości banderoli, zapewniającej trwałe umocowanie znaku akcyzowego na powierzchni butelki zawierającego napój alkoholowy uniemożliwiające zdjęcie znaku akcyzowego bez jej uszkodzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w świetle przepisów art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w celu naniesienia znaków akcyzowych banderoli  na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego może stosować taśmę dwustronną?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, dopuszczalne jest w celu naniesienia znaków akcyzowych banderoli  na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego zastosowanie taśmy dwustronnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie taśmy dwustronnej w celu naklejenia znaków akcyzowych zapewnia nanoszenie na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy znaków akcyzowych w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwale i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, zgodnie z dyspozycją art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednocześnie, proponowany przez Wnioskodawcę system naklejania znaków akcyzowych na napoje alkoholowe w jego opinii, będzie w większym stopniu zapobiegać przypadkowym uszkodzeniom znaków akcyzowych uniemożliwiających identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego i daty wytworzenia.

Naklejenie banderoli taśmą dwustronną w żaden sposób nie odbiera, ani nie ogranicza, organom kontrolującym możliwości weryfikacji znaku akcyzy pod kątem jego oryginalności czyli możliwości odczytania zastosowanych zabezpieczeń mających zapobiegać fałszowaniu znaków.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaproponowane rozwiązanie naklejania znaków akcyzowych, z użyciem taśmy dwustronnej, będzie zgodne także z § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Przedstawioną ocenę Wnioskodawca wywodzi z faktu, iż ww. przepis wskazuje jedynie na obowiązek „użycia odpowiedniego kleju” do oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, tym samym, w opinii Wnioskodawcy, zastosowanie taśmy dwustronnej posiadającej klej, czyli substancję, która wprowadzona pomiędzy powierzchnie dwóch przedmiotów, umożliwia trwale ich połączenie, stanowi realizację obowiązku zastosowania odpowiedniego kleju jako, że ww. rozporządzenie nie wyklucza możliwości zastosowania dodatkowego materiału wraz z klejem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie (art. 92 ustawy).

Zasady oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy uregulowane są w ww. ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, znakami akcyzy są znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania.

Stosownie do art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Z kolei zgodnie z uregulowaniem art. 120 ust. 2, znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

W świetle ust. 3 cytowanego artykułu, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Minister Finansów, mając na uwadze m.in. konieczność zapewnienia kontroli nad obrotem wyrobami akcyzowymi, korzystając z delegacji zawartej w art. 122 ww. ustawy o podatku akcyzowym, określił wzory znaków akcyzy wraz z opisami w rozporządzeniu z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 428), zwanego dalej „rozporządzeniem”, podając szczegółowe ich cechy graficzne niezbędne do ich weryfikacji przez służby kontrolne.

W myśl uregulowań zawartych w § 13 ust. 2 rozporządzenia, oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej do procesu oznaczania należy zaliczyć także czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz następujące łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowane czynności przemieszczenia opakowania wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia (…). W załączniku tym, rysunek 4 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 50 x 12 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu spirytusowego o pojemności (zawartości) do 0,2 l włącznie oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 90 x 16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości powyżej 0,2 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „L”), z tym że napis „MINISTERSTWO FINANSÓW RP ZNAK AKCYZY PODAT.-KRAJ.” (odpowiednio do rodzaju banderoli) zawarty na marginesie banderoli znajduje się na zamknięciu opakowania.

Natomiast rysunek 5 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 110 x 14 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 160 x 16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „U”).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej sprowadza napoje alkoholowe będące na terytorium kraju. Wyroby te podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy na terytorium kraju. Banderole nanoszone są na opakowania jednostkowe wyrobów – szklane butelki. Dotychczas Spółka mocowała banderolę od góry butelki, tj. na zamknięciu i szyjce opakowania, za pomocą odpowiedniego kleju. Aby zapobiec przypadkowym uszkodzeniom i odklejeniu się naklejonej banderoli, Spółka chce jednak wprowadzić system naklejania banderoli na butelki zawierające napoje alkoholowe przy użyciu dwustronnej taśmy klejącej o szerokości banderoli. Spółka zaznacza, że taki sposób naniesienia banderoli zapewnia trwałe umocowanie znaku akcyzowego oraz uniemożliwia jego zdjęcie bez uszkodzenia.

Z uregulowań zawartych w powyższych przepisach jednoznacznie wynika, że oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na nanoszeniu ważnej i nieuszkodzonej banderoli bezpośrednio na opakowanie jednostkowe danego wyrobu akcyzowego, z użyciem odpowiedniego kleju. Jednocześnie przepisy nie przewidują odstępstwa od tej zasady, gdyż tylko taki sposób nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe gwarantuje dostęp do banderol, możliwość ich weryfikacji pod kątem oryginalności oraz kontrolę prawidłowości ich naniesienia, co z kolei jest warunkiem prawidłowego działania systemu znaków akcyzy.

Przyklejenie znaku akcyzy za pomocą taśmy dwustronnej na powierzchni butelki, jak chce to czynić Wnioskodawca, nie jest jego naniesieniem bezpośrednio na opakowanie jednostkowe za pomocą kleju. Znak akcyzy nie znajduje się bowiem bezpośrednio na powierzchni butelki, lecz pośrednio na taśmie, która dopiero pokryta jest klejem i mocowana na butelce.

Ponadto przepisy wskazują, iż banderole na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych powinny być nanoszone w taki sposób, aby podczas otwarcia opakowania znak akcyzy uległ zniszczeniu lub trwałemu i widocznemu uszkodzeniu uniemożliwiającemu jego powtórne użycie. Co więcej znaki akcyzy powinny być naniesione w taki sposób, aby przed otworzeniem opakowania jednostkowego niemożliwe było zdjęcie akcyzy bez jego uszkodzenia.

Oznacza to, że sposób naniesienia znaków akcyzy nie może umożliwiać powtórnego użycia znaku akcyzowego. Biorąc pod uwagę właściwości taśmy klejącej, takie jak odporność na przerywanie czy całkowitą ingerencję w strukturę banderoli (niemożność oddzielenia banderoli od taśmy klejącej) należy stwierdzić, że opisany sposób naniesienia banderol nie wyklucza możliwości zdjęcia banderol bez ich widocznego uszkodzenia i możliwości ich ponownego użycia.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku, sposób naniesienia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe (butelki szklane) wyrobów akcyzowych za pomocą dwustronnej taśmy klejącej jest nieprawidłowy i niezgodny z przepisem art. 120 ust. 2 ustawy, gdyż nie wyklucza możliwości ponownego użycia banderoli. Przedstawiony we wniosku sposób nanoszenia znaków akcyzy jest również niezgodny z § 13 ust. 2 rozporządzenia oraz ze schematem nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe przedstawionym w załączniku nr 4 do rozporządzenia, nakazującym nanoszenie banderoli bezpośrednio na opakowanie jednostkowe z użyciem odpowiedniego kleju.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj