Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.178.2018.2.JK
z 10 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2018 r. (data wpływu 05 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2018r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej wymienionych w pytaniu 1,

jest prawidłowe;

  • prawa do części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej wymienionych w pytaniu 2

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej wymienionych w pytaniu 1,
  • prawa do części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej wymienionych w pytaniu 2.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 kwietnia 2018r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina, jako beneficjent, planuje zrealizować projekt pn. „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej”. Przedmiotowe zadanie planowane jest do realizacji przy udziale środków zewnętrznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, Oś Priorytetowa 3 „Efektywna zielona energia”, Działanie 3.3 „Poprawa efektywności energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w sektorze publicznym i mieszkaniowym”. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa konkursu na realizację projektów z zakresu termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej. Złożony wniosek o dofinansowanie przeszedł pozytywnie ocenę i zawarta została pre-umowa na dofinasowanie zadania. Koszt całkowity projektu szacowany jest na poziomie 2.523.456,81 zł brutto, wartość dofinansowania wynosi 2.055.198,56 zł brutto. Koszty obejmują wykonanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz koszty promocji projektu. Kosztami poniesionymi w chwili obecnej są koszty opracowania Studium Wykonalności oraz dokumentacji projektowej, planowany termin realizacji rzeczowej zadania szacowany jest na rok 2018.

Zakres projektu obejmuje działania uwzględnione w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy. Projekt dotyczy głębokiej modernizacji energetycznej 11 gminnych obiektów użyteczności publicznej pełniących ważne funkcje społeczne w obszarach: kultury - świetlice wiejskie (w dwóch budynkach świetlic znajdują się pomieszczenia o funkcji mieszkalnej - mieszkania socjalne), edukacji - Zespół Placówek Oświatowych nr 1 w …, Społeczna Szkoła Podstawowa w …, bezpieczeństwa publicznego - strażnice OSP). Zakres projektu obejmuje ocieplenie obiektów, wymianę okien, drzwi, oświetlenia na LED, przebudowę systemów grzewczych oraz instalację paneli fotowoltaicznych na jednym obiekcie (Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w …). Ewentualne nadwyżki energii elektrycznej odprowadzane z instalacji do sieci będą rozliczane na zasadach prosumenckich.

Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wykonanie prac termomodernizacyjnych. Zgodnie z założeniami projektu, opisanymi w Studium Wykonalności, w ramach projektu uzyskiwane będą przychody. W wyniku realizacji projektu generowane będą oszczędności w wysokości 252.901,56 zł wynikające ze zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło (energię). Ponadto w dwóch obiektach świetlic (w miejscowości … i w miejscowości …), są pomieszczenia mieszkań socjalnych i pobierane są przez Gminę opłaty za czynsz (zwolnione z VAT) na podstawie zawartych umów (umów najmu lokali socjalnych). Pobierana jest opłata za wodę i ścieki na podstawie wystawianych przez Gminę faktur VAT. Jednakże wysokość przychodów nie kompensuje się z kosztami, jakie są ponoszone na utrzymanie obiektów objętych projektem. Wysokość przychodów oszacowano na podstawie danych Gminy związanych z prowadzeniem obiektu socjalnego, na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Nr 26/2012 dnia 1 marca 2012 r. Beneficjent Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt - termomodernizacja gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej i w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego. W związku z czym w przypadku obiektów:

  • Niepubliczna Społeczna Szkoła Podstawowa w … (szkoła prowadzona przez Stowarzyszanie na podstawie bezpłatnego użyczenia bezpłatnie),
  • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  • Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości …,
  • Budynek świetlicy wiejskiej w …,

nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz.U. Nr 2017, poz. 1221, tj.) o podatku od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym (w szczególności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1), 7), 15)). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są lub będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.

W przypadku obiektów:

  • Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym;
  • Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym

od mieszkań socjalnych pobierane są przez gminę opłaty za czynsz (zwolnione z VAT) na podstawie umów zawartych z najemcami (umów najmu lokali). Pobierana jest opłata za wodę i ścieki na podstawie wystawianych przez Gminę faktur VAT. Jednakże wysokość przychodów nie kompensuje się z kosztami, jakie są ponoszone na utrzymanie obiektów objętych projektem.

Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne. W związku z powyższym występuje ewentualność odliczenia w części podatku proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej części mieszkalnej w powierzchni całkowitej świetlicy.

W przypadku obiektu: Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w … wynajmuje niewielkie powierzchnie na podstawie umów cywilnoprawnych: sklepik, automaty do kawy oraz pomieszczenia do prowadzenia dodatkowych kursów. Wystawiane są przez ZPO nr 1 faktury VAT. Jednostka budżetowa ZPO Nr 1 sporządza cząstkową deklarację VAT-7 oraz JPK w imieniu Gminy. Deklaracje te są przekazywane do Gminy, gdzie JPK i deklaracja VAT sporządzana jest przez Gminę. W związku z powyższym występuje ewentualność odliczenia w części podatku proporcjonalnie do przychodu, jaki jest z najmu powierzchni. Niemniej jednak koszty utrzymania znacznie przewyższają uzyskiwane przychody. Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykorzystuje poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności: niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz częściowo w przypadku ww. obiektów podlegających opodatkowaniu. Gmina jest właścicielem majątku poddanego termomodernizacji i podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu.

Środki na utrzymanie obiektów będą pochodziły z budżetu Gminy oraz z opłat pozyskiwanych m.in. z umów najmu mieszkań. Ze względu na naturę projektu, tj. brak zdolności samofinansowania, środki na utrzymanie będących przedmiotem projektu obiektów będą pochodziły z budżetu gminy. Świetlice wiejskie oraz obiekty edukacyjne swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu Gminy, a jakiekolwiek dochody z tego tytułu odprowadzają do budżetu Gminy. Utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych odbywa się na zasadach zapewnienia gotowości bojowej (zadanie własne gminy). Zgodnie z założeniami projektu, opisanymi w Studium Wykonalności, projekt nie należy do kategorii projektów generujących dochód określonych na podstawie wyników analizy finansowej oraz przy uwzględnieniu zapisów art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013.

Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wykonanie prac termomodernizacyjnych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż budynki planowane do termomodernizacji to:

  1. Społeczna Szkoła Podstawowa w …,
  2. Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  3. Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  4. Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  5. Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  6. Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
  7. Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości …,
  8. Budynek świetlicy wiejskiej w …,
  9. Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniami socjalnymi,
  10. Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniami socjalnymi,
  11. Zespól Placówek Oświatowych nr 1 w ….

Na pytanie organu: „Czy realizacja zadania inwestycyjnego „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publiczności” należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną działania”. Wnioskodawca odpowiedział: „Projekt stanowi realizację zadań własnych Gminy związanych z utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn zm.) art. 7 ust. 1 pkt 8), 14), 15). Ponadto „ Art. 7. [Zadania własne gminy] 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;” - planowane działanie dot. ograniczenia emisji gazów/szkodliwych substancji do atmosfery.

Na pytanie organu: „Do jakich czynności Wnioskodawca, w tym za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, wykorzystuje mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu zawiązanego z termomodernizacją poszczególnych obiektów użyteczności publicznej, tj. do czynności:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”?

Wnioskodawca odpowiedział: „Wnioskodawca, w tym za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, wykorzystuje mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu związanego z termomodernizacją poszczególnych obiektów użyteczności publicznej dla budynków opisanych powyżej (budynki gminne od nr 1-11) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku budynku (z poz. 11) Zespól Placówek Oświatowych nr 1 w … cały obiekt służy czynnościom nieopodatkowanym, jednakże szkoła wykorzystuje mienie częściowo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług poprzez czasowy wynajem powierzchni pod:

  • sklepik.
  • automaty ze zdrową żywnością,
  • sali lekcyjnych do zajęć dodatkowych pozalekcyjnych”.

Z kolei na pytanie Organu: „Czy mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej. Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z dnia 2017 r. poz. 1221, z póżn. zm.)”? Wnioskodawca odpowiedział: „Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej dla budynków opisanych powyżej (budynki gminne od nr 1-10). Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi nie wykorzystuje do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 roku poz. 1221 zpóźn. zm.). W przypadku budynku (z poz. 11) Zespół Placówek Oświatowych nr 1 w znajdujący się w nim sklepik oraz automaty wynajmowane w szkole wyposażone są w zdrową żywność zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach. Ponadto wynajem podyktowany jest również zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, aby nie opuszczały budynku szkoły. Wynajem sali lekcyjnej służy do prowadzenia dodatkowych zajęć pozalekcyjnych mających na celu doskonalenie umiejętności oraz rozwijania zainteresowań”.

Natomiast na pytanie Organu: „Czy mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział: „Mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu, tj. dla budynków opisanych powyżej (budynki gminne od nr 1-10) Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 roku poz. 1221 z późn. zm.)”.

Na pytanie Organu: „W sytuacji, gdy mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu jest wykorzystywane przez Wnioskodawcę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”? Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Przedmiotowa sytuacja nie występuje w Gminie …. oraz w jednostkach organizacyjnych”.

Na pytanie Organu: „W sytuacji, gdy mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?„ Wnioskodawca odpowiedział: „Przedmiotowa sytuacja nie występuje w Gminie … oraz w jednostkach organizacyjnych.”

Zgodnie z opracowanym kosztorysem inwestorskim wartość planowanych do wykonania robót budowlanych związanych z termomodernizacją obiektu oraz montażem instalacji fotowoltaicznej wynosi 1.308.440,80 zł brutto. Wnioskodawca nadmienia, iż ewentualne nadwyżki energii elektrycznej odprowadzane z instalacji do sieci będą rozliczane na zasadach prosumenckich.

Łączna powierzchnia użytkowa budynku Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1 w …. wynosi 3.112,14 m 2.

Wynajmowana powierzchnia wynosi odpowiednio:

  • wynajem sklepiku -12,04 m2,
  • wynajem automatów – 4 m2 korytarz,
  • wynajem sali lekcyjnej - 54 m2 - z zaznaczeniem, iż sala jest wynajmowana czasowo, nie stale.

Wynajem powierzchni użytkowej prowadzony jest okresowo/czasowo odpowiednio:

  • wynajem sklepiku - umowa od 01 kwietnia 2017 r. do dnia 01 kwietnia 2019 r.
  • wynajem automatów - od 01 lutego 2018 r. do 30 kwietnia 2018 r. z możliwością przedłużenia najmu.
  • wynajem sali lekcyjnej - od 09 stycznia 2018 r. do 30 marca 2018 r. oraz od 10 kwietnia 2018 r. do 31 maja 2018 r.

Na pytanie Organu: „W jakiej wysokości została ustalona kwota z tytułu najmu ww. powierzchni w budynku Zespołu Placówek Oświatowych nr 1?” Wnioskodawca odpowiedział:

  • wynajem sklepiku - brutto 344,40 zł w stosunku miesięcznym,
  • wynajem powierzchni pod automaty - brutto 246,00 zł w stosunku miesięcznym,
  • wynajem sali lekcyjnej - brutto 25,00 zł za godzinę zajęć (średnio 49 godz./m-c).

Kwotę za wynajem ustalono na podstawie Zarządzenia Nr 31/2018 Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 06 lutego 2018 r.

Z kolei na pytanie Organu: „W jakiej relacji pozostaje czynsz z tytułu odpłatnego najmu z nakładami ponoszonymi na realizację ww. projektów zakresie termomodernizacji budynku Zespołu Placówek Oświatowych nr 1? Należy podać wielkość udziału”. Wnioskodawca odpowiedział: „Czynsz z odpłatnego najmu w stosunku rocznym wynosi:

  • wynajem sklepiku - 344,40zł*12 m-cy = 4.132,80 zł,
  • wynajem powierzchni pod automaty 246,00zł * 12 m-cy = 2.952,00 zł,
  • wynajem sal lekcyjnych - 25,00zł * 49 h/m-c =1225,00 * 4 miesiące = 4.900,00,

Łącznie kwota z wynajmu w ciągu roku – 11.984,80 zł”

Koszt termomodernizacji wg szacowanego kosztorysu inwestorskiego wynosi 1.308.440.80 zł brutto. Relacja czynszu do kosztów zadania - 11984,80/1.308.440,80 = 0,91 % kosztów. Ponadto zaznaczyć należy, iż koszty robót po przetargu mogą być znacznie wyższe niż te obecnie szacowane.

Kalkulacji czynszu dokonano na podstawie Zarządzenia Nr 31/2018 Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 06 lutego 2018 r. (w załączeniu)

Na pytanie Organu: „Czy wysokość ustalonego czynszu z tytułu ww. najmu umożliwi zwrot nakładów inwestycyjnych, które zamierza ponieść Gmina?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Nie, dochód z wynajmu powierzchni użytkowej nie umożliwi zwrotu nakładów inwestycyjnych na realizację przedmiotowego zadania. Przychód stanowi niecałe 1 % kosztów zadania, ponadto do kosztów utrzymania obiektów dochodzą opłaty eksploatacyjne. Koszty znacznie przewyższają zyski z wynajętych powierzchni. ”

Wysokość ustalonego czynszu z tytułu najmu skalkulowana jest z uwzględnieniem realiów rynkowych. Kwota stanowi minimalną stawkę wg. Zarządzenia Nr 31/2018 Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 06 lutego 2018 r. wraz z uwzględnieniem niewielkiej marży na pokrycie kosztów mediów.

Termomodernizacja budynku Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1 w nie jest przeprowadzana celem zwiększenia obrotów z czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Celem projektu termomodernizacji jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej/szkoły oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wykonanie prac termomodernizacyjnych. Ponadto realizacja podejmowane działania wpłynie na poprawę jakości i komfortu nauczania w szkole. Inwestycja ma na celu poprawę stanu środowiska (powietrza na terenie Gminy), co wpłynie pozytywnie na zdrowie mieszkańców Gminy.

Termomodernizacją budynku Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 byłaby również przeprowadzona w sytuacji, gdyby budynek nie był udostępniany odpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina, realizując przedmiotowy projekt w zakresie termomodernizacji gminnych obiektów użyteczności publicznej dla obiektów, gdzie efekt, jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej, tj.:
    • Społecznej Szkoły Podstawowej w … (szkoła prowadzona przez Stowarzyszanie na podstawie bezpłatnego użyczenia bezpłatnie),
    • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
    • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
    • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
    • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
    • Budynek strażnicy OSP w miejscowości …,
    • Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości …,
    • Budynek świetlicy wiejskiej w …,

uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?

  1. Czy Gmina, realizując przedmiotowy projekt w zakresie termomodernizacji gminnych obiektów użyteczności publicznej dla obiektów, gdzie efekt, jaki powstanie będzie w części generował sprzedaż opodatkowaną, tj.:
    • Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem komunalnym;
    • Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem komunalnym;
    • Zespół Placówek Oświatowych nr 1 w …,

uzyska prawo do zwrotu części podatku VAT naliczonego od zrealizowanej inwestycji w zakresie ww. budynków?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Gmina nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu dla obiektów wymienionych w poz. 75, pkt 1) z uwagi na fakt, iż towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej).
  2. Gmina ma podstawy do częściowego ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu dla obiektów wymienionych w poz. 75, pkt 2), z uwagi na fakt, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, będą w części wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej wymienionych w pytaniu 1;
  • nieprawidłowe – w zakresie prawa do części zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej wymienionych w pytaniu 2.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W świetle powyższych regulacji, w ocenie Organu, nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez Podatnika sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy również zaakcentować, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Natomiast jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności niepodlegających podatkowi VAT oraz zwolnionych od podatku VAT wówczas – prawo do odliczenia nie przysługuje.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

W okolicznościach niniejszej sprawy objętej zakresem pytania oznaczonego jako nr 1, w ramach realizacji projektu planowana jest termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (tj. Niepubliczna Społeczna Szkoła Podstawowa w …., Budynek strażnicy OSP w miejscowości …, Budynek strażnicy OSP w miejscowości …, Budynek strażnicy OSP w miejscowości …, Budynek strażnicy OSP w miejscowości …, Budynek strażnicy OSP w miejscowości …, Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości …, Budynek świetlicy wiejskiej w …). Jak wskazał Wnioskodawca - mienie powstałe w związku z realizacją projektu w odniesieniu do ww. obiektów wykorzystuje, w tym za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji ww. budynków, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z termomodernizacją ww. budynków nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do zwrotu podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym, budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym oraz budynku Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 (budynki objęte zakresem pytania nr 2) podkreślić należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jak wyżej wskazano - przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W kontekście powołanych przepisów, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie – towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Potwierdzają to również postanowienia pkt 8–9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Należy zatem zauważyć, że w szerokim ujęciu każdy wydatek ma wpływ na działalność Gminy. W takim ujęciu każdy wydatek mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jeżeli jednak określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim daje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z okoliczności wskazanych we wniosku, w przypadku obiektów:

  • budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym;
  • budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym

od mieszkań socjalnych pobierane są przez Gminę opłaty za czynsz (zwolnione z VAT) na podstawie umów zawartych z najemcami (umów najmu lokali). Pobierana jest opłata za wodę i ścieki na podstawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Zgodnie bowiem z ww. art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W tej sytuacji obok sprzedaży zwolnionej dotyczącej najmu lokali socjalnych powstanie u Wnioskodawcy także sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT z tytułu dostawy wody i odbioru ścieków, jednakże należy zauważyć, że obciążanie najemców kosztami ww. mediów dotyczą tylko zużycia przez te podmioty wody i ścieków. Natomiast termomodernizacja ww. budynków nie wiąże się ze zużyciem mediów przez najemców lokali socjalnych. W takiej sytuacji nie dochodzi do przeniesienia na najemców w drodze np. refakturowania kosztów termomodernizacji ww. budynków.

Podatek należny z tytułu zużycia ww. mediów przez najemców lokali mieszkalnych znajdujących się w ww. budynkach świetlic wiejskich, nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją termomodernizacji świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym oraz budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości … z mieszkaniem socjalnym.

Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji ww. budynków świetlic wiejskich w … i …, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z termomodernizacją ww. budynków nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W przypadku budynku Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 należy zauważyć, że w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy realizowane przez Gminę czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu łącznej powierzchni użytkowej 70,04 m2 (co stanowi 2,26 % powierzchni użytkowej przedmiotowego budynku) pod sklepik, automat do kawy oraz pomieszczenia do prowadzenia dodatkowych kursów, na podstawie umów najmu, stanowią niewątpliwie czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższe czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowane są jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Jednakże należy wskazać, że związek z czynnościami opodatkowanymi w chwili dokonywania zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji ww. obiektu użyteczności publicznej, nie jest ani uchwytny, ani oczywisty przede wszystkim dlatego, iż – jak wynika z okoliczności sprawy – podstawowym celem ww. inwestycji jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wykonanie prac termomodernizacyjnych.

W ocenie tut. Organu odnośnie poniesionych wydatków na termomodernizację ww. budynku brak jest związku przyczynowo-skutkowego, nawet o charakterze pośrednim, pomiędzy oddaniem w najem 2,26% powierzchni użytkowej budynku, a inwestycją polegającą na termomodernizacji ww. budynku.

O ile nie można wykluczyć, że dokonane w ramach przedmiotowego projektu zakupy towarów i usług mogą przyczynić się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. inwestycję. Termomodernizacja budynku szkoły – jak wynika z treści wniosku – nie jest przeprowadzana celem zwiększenia obrotów z czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Termomodernizacja budynku byłaby również przeprowadzona w sytuacji, gdyby budynek nie był udostępniany odpłatnie.

W konsekwencji, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że odnośnie wydatków poniesionych na termomodernizację budynku Zespołu Placówek Oświatowych nr 1, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do częściowego ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu w odniesieniu do obiektów objętych pytaniem nr 2, uznaje się je za nieprawidłowe.

Ponadto, w związku z poniesionymi wydatkami na termomodernizację wszystkich obiektów użyteczności publicznej, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1686 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cytowanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj