Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.100.2018.1.MS
z 11 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 7 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „XXX” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „XXX”. Wniosek został uzupełniony pismem z 7 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie na realizację projektu pn. „XXX”.

Podstawowym celem realizacji projektu jest zmniejszenie problemów społecznych polegających na ograniczeniu dostępu osób potrzebujących do infrastruktury społecznej służącej celom publicznym i wzmacniającej więzi społeczne. Rewitalizacja miasta poprzez przebudowę X Rynku wraz z otoczeniem starówki i dochodzącymi uliczkami oraz budowa nowego budynku Muzeum N. w istotny sposób wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców i wzmocnienie więzi społecznych. Na wyznaczonym obszarze rewitalizacji Centrum mieszkańcy będą mogli w przyjaznym i ładnym otoczeniu Rynku spędzać wspólnie czas, będą mieli miejsce spotkań i spacerów. Rewitalizacja Rynku wpłynie na wzmocnienie więzi społecznych poprzez możliwość organizowania imprez czy festynów w centrum miasta. Rodziny z dziećmi i ludzie starsi, a także niepełnosprawni będą mogli korzystać ze zrewitalizowanej przestrzeni. W wybudowanym budynku muzeum będą mogły integrować się i spędzać aktywnie czas różne grupy ludzi o podobnych pasjach i zainteresowaniach.

Rewitalizacja przestrzeni Rynku jest odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców w zakresie poprawy dostępu i estetyki obszaru Centrum, w tym Rynku - likwidacja parkingu oraz wymiana nawierzchni z nierównych płyt granitowych przeplatanych otoczakami pozwoli na korzystanie z tej przestrzeni przez rodziny z dziećmi, osoby starsze czy niepełnosprawne. Większa ilość ławek, nasadzenia zieleni, oświetlenie obiektów na Rynku i ciągów komunikacyjnych podniosą poziom estetyki i umożliwią spędzanie wolnego czasu w przyjaznym otoczeniu.

Wnioskodawca zakłada że nie ma obecnie i nie będzie mieć w przyszłości prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca sporządza zbiorczą deklarację VAT 7, którą przekazuje do Urzędu Skarbowego. Zbiorcza deklaracja obejmuje deklaracje cząstkowe wszystkich gminnych jednostek budżetowych.

Artykuł 86 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z uchwałą NSA I FPS 4/15 gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, jeżeli są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ujmuje w deklaracji podatkowej VAT 7 podatek naliczony, który służy sprzedaży opodatkowanej. W ramach przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur zakupowych związanych z jej realizacją, gdyż produkty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Z Rynku będą korzystali mieszkańcy nieodpłatnie, a głównym celem rewitalizacji jest ożywienie tego obszaru.

Obecny parking przy ul. K. i parkingi w okolicy Rynku po realizacji projektu na mocy uchwały Rady Miejskiej wchodzą w skład tzw. strefy płatnego parkowania i w związku z tym pobierana jest opłata parkingowa, która rozliczana jest przez Gminę jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Prawidłowość działania Gminy w tym zakresie potwierdzona została przez liczne kontrole Urzędu Skarbowego. Muzeum jako odrębna od Gminy jednostka posiadająca osobowość prawną nie jest podatnikiem VAT, jako że nie osiąga określonego ustawowo poziomu sprzedaży (200 tys. zł na rok 2017) korzysta ze zwolnienia podmiotowego w tym zakresie. Niezależnie od powyższego w powstałym w wyniku realizacji projektu budynku Muzeum N. nie wystąpi zgodnie z założeniami projektu sprzedaż opodatkowana.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje brak jest możliwości odliczenia podatku VAT, stąd podatek VAT ujęto jako koszt kwalifikowany w przedmiotowym projekcie.

W piśmie z 7 maja 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że nowopowstały budynek będzie stanowił własność Wnioskodawcy - Gminy X. Będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy. Nie będą to czynności podlegające opodatkowaniu.

Budynek będzie udostępniony dla Muzeum N. (Samorządowej Instytucji Kultury) na podstawie umowy użyczenia w celu zapewnienia realizacji wspomnianego wyżej zadania własnego Gminy. Otoczenie starówki, a więc produkt przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Za korzystanie z parkingu pobierana jest wyłącznie opłata parkingowa.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Gmina X realizuje niniejsze zadanie na podstawie art. 7 ust. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U. z 2017 r. poz. 1875, w związku z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji Dz.U. z 2017 r. poz. 1023. Ponadto Gmina X, jako założyciel samorządowej instytucji kultury Muzeum N. poprzez utworzenie tejże instytucji realizuje swoje zadania własne art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Dz.U. z 2017 r. poz. 862.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „XXX”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 62, 86) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto należy wskazać na treść art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje co do zasady prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby móc skorzystać z prawa obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z procedurą określoną we wskazanym art. 86 ust. 1 ustawy należy spełnić łącznie dwie przesłanki: odliczenia może dokonać tylko czynny podatnik VAT, oraz nabyte towary lub usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wobec braku spełnienia drugiej z przesłanek zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu.

Rewitalizacja rynku ma się przyczynić m.in. do poprawy wizerunku miasta oraz ożywienia centrum, które opustoszało w związku z rozwojem i rozbudową centrów handlowych na obrzeżach miasta. Zmiana wizerunku jest konieczna aby zachęcić mieszkańców do korzystania z tego miejsca. Ponadto parking przy ul. K. i parkingi w okolicy Rynku po realizacji projektu na mocy uchwały Rady Miejskiej wchodzą w skład tzw. strefy płatnego parkowania i w związku z tym pobierana będzie opłata parkingowa, która rozliczana jest przez Wnioskodawcę jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Prawidłowość działania Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdzona została przez liczne kontrole Urzędu Skarbowego.

Beneficjentem projektu, a co za tym idzie podmiotem ponoszącym wydatki oraz właścicielem powstałych w wyniku jego realizacji produktów (budynek Muzeum) będzie Gmina X, posiadająca status czynnego podatnika VAT. Gmina X, jako założyciel samorządowej instytucji kultury (Muzeum) poprzez utworzenie tejże instytucji realizuje swoje zadania własne (art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 862). Wobec powyższego powstały budynek udostępniony będzie instytucji kultury na podstawie umowy użyczenia zawartej w celu zapewnienia realizacji wspomnianego wyżej zadania własnego Gminy. W budynku tym, Muzeum prowadzić będzie działalność - w tym kiosk z pamiątkami dla użytkowników obiektu. W miejscu tym podkreślić należy, iż nawet w sytuacji gdyby Muzeum - korzystające obecnie ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT, zrezygnowało z przysługującego prawa do zwolnienia i zarejestrowało się jako czynny podatnik VAT, powstanie po jego stronie wyłącznie obowiązek podatkowy w zakresie należnego podatku VAT od dokonywanej sprzedaży, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizowanym projektem, albowiem w realizacji tej nie bierze udziału. Występowanie sprzedaży opodatkowanej w Muzeum w żaden sposób nie wpłynie natomiast na prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT po stronie Wnioskodawcy - w przypadku której sprzedaż opodatkowana nie wystąpi. Zarówno bowiem Muzeum jako instytucja kultury, jak i Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego są odrębnymi osobami prawnymi, a co za tym idzie - odrębnymi podatnikami VAT, albowiem obowiązujące przepisy w zakresie centralizacji rozliczeń VAT w przypadku podmiotów posiadających odrębną osobowość prawną nie znajdują zastosowania.

Reasumując, jako że zarówno Wnioskodawca, jak i Muzeum posiadają odrębną osobowość prawną, każde z nich działa lub może działać jako odrębny podatnik VAT. Po stronie Wnioskodawcy wystąpią faktury zakupowe (związane z realizacją przedmiotowego projektu), jednakże nie wystąpi sprzedaż opodatkowana związana z produktami projektu (budynek Muzeum). Po stronie Muzeum nie wystąpią faktury zakupowe związane z produktami projektu, wystąpi natomiast sprzedaż opodatkowana związana z prowadzoną działalnością (kiosk) pod warunkiem rezygnacji z przysługującego zwolnienia podmiotowego. W rzeczywistości zatem produkty będące efektem realizacji projektu mogą być wykorzystywane do działalności opodatkowanej, jednakże nie przez Wnioskodawcę, który w związku z powyższym nie będzie miał prawnej możliwości ubiegać się o zwrot VAT.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.) – przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1023 ze zm.) przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 862 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pozyskał dofinansowanie na realizację projektu pn. „XXX”.

Podstawowym celem realizacji projektu jest zmniejszenie problemów społecznych polegających na ograniczeniu dostępu osób potrzebujących do infrastruktury społecznej służącej celom publicznym i wzmacniającej więzi społeczne. Rewitalizacja miasta poprzez przebudowę Rynku wraz z otoczeniem starówki i dochodzącymi uliczkami oraz budowa nowego budynku Muzeum N. w istotny sposób wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców i wzmocnienie więzi społecznych. Na wyznaczonym obszarze rewitalizacji Centrum mieszkańcy będą mogli w przyjaznym i ładnym otoczeniu Rynku spędzać wspólnie czas, będą mieli miejsce spotkań i spacerów. Rewitalizacja Rynku wpłynie na wzmocnienie więzi społecznych poprzez możliwość organizowania imprez czy festynów w centrum miasta. Rodziny z dziećmi i ludzie starsi, a także niepełnosprawni będą mogli korzystać ze zrewitalizowanej przestrzeni. W wybudowanym budynku muzeum będą mogły integrować się i spędzać aktywnie czas różne grupy ludzi o podobnych pasjach i zainteresowaniach.

Rewitalizacja przestrzeni Rynku jest odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców w zakresie poprawy dostępu i estetyki obszaru Centrum, w tym Rynku - likwidacja parkingu oraz wymiana nawierzchni z nierównych płyt granitowych przeplatanych otoczakami pozwoli na korzystanie z tej przestrzeni przez rodziny z dziećmi, osoby starsze czy niepełnosprawne. Większa ilość ławek, nasadzenia zieleni, oświetlenie obiektów na Rynku i ciągów komunikacyjnych podniosą poziom estetyki i umożliwią spędzanie wolnego czasu w przyjaznym otoczeniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieszczą się również sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym) w związku z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji oraz w związku z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wnioskodawca wskazał, że nabyte w ramach projektu towary i usługi, związane z jego realizacją wykorzystuje w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, art. 3 ust. 1 ustawy o rewitalizacji oraz art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej), do realizacji których został jako jednostka samorządu terytorialnego powołany. Zatem w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że w ramach przedmiotowej inwestycji nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur zakupowych związanych z jej realizacją, gdyż produkty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, że z Rynku będą korzystali mieszkańcy nieodpłatnie, a głównym celem rewitalizacji jest ożywienie tego obszaru.

Nowopowstały budynek muzeum będzie stanowił własność Wnioskodawcy, wykorzystywany będzie do realizacji zadań własnych Wnioskodawcy, poprzez udostępnienie go Muzeum N. (Samorządowej Instytucji Kultury) na podstawie umowy użyczenia. Nie będą to czynności podlegające opodatkowaniu. Ponadto otoczenie starówki wraz z dochodzącymi uliczkami, a więc produkt przedmiotowego projektu również nie będzie wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W tym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT pobierana opłata parkingowa za korzystanie z parkingu znajdującego się w otoczeniu Starówki wchodzącego w skład tzw. strefy płatnego parkowania.

Zatem powstałe w ramach projektu obiekty (zrewitalizowany Rynek, otoczenie starówki wraz z dochodzącymi uliczkami i parkingiem oraz nowopowstały budynek muzeum) Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, to nie będzie miał także możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj