Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.198.2018.1.AP
z 19 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2018 r. (data wpływu 19 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału ratowniczego jednostek OSP Gminy poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla potrzeb OSP” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału ratowniczego jednostek OSP Gminy poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla potrzeb OSP”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (Wnioskodawca) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT realizuje projekt pn.: „Wzmocnienie potencjału ratowniczego jednostek OSP Gminy poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla potrzeb OSP”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 5. Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Projekt realizowany jest w okresie od 2017-12-07 do 2018-06-30.

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu zostanie podpisana pomiędzy Gminą a samorządem Województwa.

Realizacja projektu polega na zakupie przez Gminę nowego lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 3,5t. z wyposażeniem, przeznaczonego dla potrzeb ratownictwa Ochotniczej Straży Pożarnej, który uzupełni i zmodernizuje sprzęt ratunkowo-gaśniczy jednostki OSP o następujących parametrach i wyposażeniu:

  • max moc silnika ok.163 KM,
  • układ jezdny z napędem 4x2 napęd na oś tylną-układ jezdny z napędem 4x2 napęd na oś tylną na kołach podwójnych wyposażony w system trakcji jezdnej ESP oraz blokadę mechaniczną mechanizmu różnicowego tylnego mostu,
  • układ hamulcowy wyposażony w ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania oraz układ wspomagania nagłego hamowania,
  • spełniający normy czystości spalin - EURO-6,
  • 6 osobowa kabina 4-drzwiowa, z klimatyzacją manualną,
  • oświetlenie pola pracy - dwa reflektory po bokach zabudowy, jeden z tyłu pojazdu LED,
  • oświetlenie platformy dachowej za pomocą reflektora LED uruchamianego z kabiny kierowcy,
  • dach w formie podestu roboczego pokrytego blachą antypoślizgową, wytrzymałą na obciążenie dwóch strażaków i przewożonego sprzętu (węży ssawnych, drabin, itp.),
  • sprzęt łączności radiowej (radiostacja przewoźna), gniazda z zasilaczem 12 V, gniazdo ładowania akumulatorów, prostownik ładowania akumulatora,
  • agregat wysokociśnieniowy AWP 50/40 zbiornik 300 litrów, linia szybkiego natarcia 40 m, zwijadło ręczne aluminiowe, prądownica pistoletowa z regulacją strumienia wody – świadectwo CNBOP,
  • półka-podest pionowy wysuwana do montażu, np. aparatów tlenowych lub sprzęt burzący,
  • podest wysuwany do montażu, np. motopomp, agregatów prądotwórczych,
  • wciągarka elektryczna o sile uciągu 3500 kg i mocy silnika 5,5 KM,
  • półki pod sprzęt z regulacją wysokości, uchwyty i mocowania, szuflada wysuwana pod sprzęt.

Zarządzanie przedmiotem projektu zostanie powierzone przez Gminę jednostce OSP, zarejestrowanej jako stowarzyszenie.

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych z obszaru działania KM PSP poprzez zakup samochodu pożarniczego dla OSP funkcjonujących w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego z terenu Gminy. Pojazd wyposażony będzie w specjalistyczny nowoczesny sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do usuwania skutków klęsk żywiołowych, prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków nagłego wystąpienia zjawisk katastrofalnych oraz minimalizowanie zagrożeń związanych z klęskami żywiołowymi. Realizacja zadania przyczyni się do zapewnienia obywatelom jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa poprzez ochronę przed zagrożeniami wywołanymi, m.in. katastrofami naturalnymi. Pojazd doposaży jednostkę OSP, która wyposażona jest w wyeksploatowane wozy bojowe.

Projekt jest przygotowany do realizacji pod względem prawnym – nie wymaga uzyskania decyzji czy pozwoleń na realizację. Wycena projektu została przeprowadzona w oparciu o cenowe rozeznanie rynku i skonsultowana w zakresie potrzeb z zarządami OSP działającymi w KSRG. Koordynacją projektu zajmą się pracownicy Urzędu Gminy posiadający wieloletnie doświadczenie w realizacji i zarządzaniu projektami współfinansowanymi zarówno ze środków UE (programy RPO WSL 2007-2013 – projekty partnerskie, POKL 2007-2013, PROW2007-2013, PROW-LEADER), jak i ze środków WFOŚIGW oraz projektami systemowymi (realizowanymi m.in. przez GOPS). Nie zachodzą żadne przesłanki prawne lub organizacyjne uniemożliwiające realizację przedsięwzięcia w przedstawionym zakresie – zarówno budżet projektu jak harmonogram jego realizacji został określony w sposób przemyślany i realistyczny, z uwzględnieniem potencjalnych ryzyk na etapie wyboru wykonawcy inwestycji jak i jej wykonania. Zdolności organizacyjne i doświadczenie Wnioskodawcy gwarantują realizację projektu zgodnie z założonym budżetem i harmonogramem. Gmina posiada zabezpieczone w budżecie środki finansowe na realizację niniejszego projektu.

Wszystkie zakupy w ramach projektu dokonywane będą przez Gminę zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a wszystkie dokumenty zakupu faktury/rachunki związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę i przez nią zapłacone.

Za utrzymanie celów i trwałość projektu będzie odpowiedzialna Gmina (Wnioskodawca).

Wóz ratowniczo-gaśniczy użytkowany będzie przez OSP. Wszelkie wydatki związane z jego utrzymaniem m.in. koszty ubezpieczenia, zakupu części zamiennych, napraw, itp. będzie ponosiła Gmina. Wóz funkcjonował będzie w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.

Trwałość projektu będzie zgodna z artykułem 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

W związku z powyższym Beneficjent projektu – Gmina, aby utrzymać cele i trwałość projektu zobowiązuje się, iż nie nastąpi żadna z poniższych okoliczności, o których mowa w art. 71, tj.:

  1. zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
  2. zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
  3. istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.

Nie przewiduje się również naruszenia zasady trwałości, jak również (w przypadku inwestycji w infrastrukturę) przeniesienia w okresie 10 lat od zakończenia projektu działalności produkcyjnej poza obszar UE. Przedmiot projektu stanowi mienie Beneficjenta minimum w okresie trwałości.

Beneficjent jest jednostką samorządu terytorialnego i nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie ze środków wspólnotowych w ramach RPO W:

  • na Beneficjencie nie ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem;
  • Beneficjent nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Komunikatu Komisji w sprawie wytycznych wspólnotowych, dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z dnia 01.10.2004 r.);
  • Beneficjent nie podlega wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2017, poz. 2077, z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 769), nie orzeczono wobec Beneficjenta zakazu dostępu do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 4 ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym Beneficjent posiada trwałość organizacyjną projektu, jak również może wykazać się trwałością instytucjonalną wynikającą m.in. z Konstytucji RP, ustawy o samorządzie gminnym oraz z ustawy o finansach publicznych.

Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy z wyposażeniem nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Samochód ten będzie wykorzystywany jedynie do działań ratowniczo-gaśniczych, tj. do działalności nieopodatkowanej.

Projekt zostanie sfinansowany z następujących źródeł:

  1. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
  2. Budżetu Województwa w wysokości 50.000,00 zł – zgodnie z uchwałą nr V/38/9/2017 Sejmiku Województwa z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla gmin województwa na dofinansowanie zakupu samochodów ratowniczo-gaśniczych dla ochotniczych straży pożarnych w województwie, stanowiącą załącznik do wniosku aplikacyjnego.
  3. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 50.000,00 zł – za pośrednictwem Oddziału Wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej woj. – zgodnie z uchwałą Prezydium Zarządu ZOSPR RP woj. B oraz uchwałą Rady Nadzorczej WFOŚiGW.
  4. Budżetu Gminy – środki własne Beneficjenta.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wpłyną na wyodrębniony rachunek Gminy założony w celu realizacji projektu. Gmina reguluje zobowiązania wobec wykonawców w całości ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i własnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu oraz czy od kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej i innych wydatków związanych z realizacją projektu Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczeń podatku VAT przy realizacji niniejszego projektu, bowiem w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Dokonywane na potrzeby realizacji projektu zakupy towarów i usług nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z zakupem samochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    1. czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    2. ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, realizuje projekt pn.: „Wzmocnienie potencjału ratowniczego jednostek OSP Gminy poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla potrzeb OSP”. Projekt realizowany jest w okresie od 2017-12-07 do 2018-06-30.

Realizacja projektu polega na zakupie przez Gminę nowego lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 3,5t. z wyposażeniem, przeznaczonego dla potrzeb ratownictwa Ochotniczej Straży Pożarnej, który uzupełni i zmodernizuje sprzęt ratunkowo-gaśniczy jednostki OSP.

Zarządzanie przedmiotem projektu zostanie powierzone przez Gminę jednostce OSP.

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych z obszaru działania KM PSP poprzez zakup samochodu pożarniczego dla OSP funkcjonujących w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego z terenu Gminy. Pojazd wyposażony będzie w specjalistyczny nowoczesny sprzęt ratowniczo-gaśniczy wykorzystywany do usuwania skutków klęsk żywiołowych, prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków nagłego wystąpienia zjawisk katastrofalnych oraz minimalizowanie zagrożeń związanych z klęskami żywiołowymi. Realizacja zadania przyczyni się do zapewnienia obywatelom jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa poprzez ochronę przed zagrożeniami wywołanymi, m.in. katastrofami naturalnymi.

Wszystkie zakupy w ramach projektu dokonywane będą przez Gminę, zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a wszystkie dokumenty zakupu faktury/rachunki związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę i przez nią zapłacone.

Za utrzymanie celów i trwałość projektu będzie odpowiedzialna Gmina.

Wóz ratowniczo-gaśniczy użytkowany będzie przez OSP. Wszelkie wydatki związane z jego utrzymaniem m.in. koszty ubezpieczenia, zakupu części zamiennych, napraw, itp. będzie ponosiła Gmina.

Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy z wyposażeniem nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Samochód ten będzie wykorzystywany jedynie do działań ratowniczo-gaśniczych, tj. do działalności nieopodatkowanej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Gmina ma prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu czy od kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej i innych wydatków.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że w świetle powołanych przepisów, głównym celem ponoszonych wydatków w zakresie wykonania wskazanej w opisie sprawy inwestycji, polegającej na zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego, będzie wykonywanie zadań publicznych (zadań własnych Gminy) w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z poniesionymi wydatkami na zakup nowego lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego wynika, że jego nabycie nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotowa inwestycja gminna, wykonywana jest przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym. Dodatkowo, jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy z wyposażeniem nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Samochód ten będzie wykorzystywany jedynie do działań ratowniczo-gaśniczych, tj. do działalności nieopodatkowanej.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina, realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału ratowniczego jednostek OSP Gminy poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla potrzeb OSP ” oraz od kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej i innych wydatków związanych z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj