Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.243.2018.1.AB
z 25 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 29 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 3/21 oraz prawa do odliczeniajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. do tut. organu wpłynął wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 3/21 oraz prawa do odliczenia.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania - T Spółka komandytowa.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania - M
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania - B

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 21 czerwca 2017 r. przed M, notariuszem, prowadzącą kancelarię notarialną przy ulicy S zawarta została pod rep. A nr 1/2017 umowa przedwstępna sprzedaży pomiędzy M i B, będącymi rodzeństwem (jako Sprzedającymi) i T (jako Kupującą), dalej: „Umowa przedwstępna”.

Przedmiotem Umowy przedwstępnej jest część niezabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym 3/13 położonej przy ulicy J o obszarze około 2,7000 ha, będącej współwłasnością Sprzedających w udziałach po 1/2. Warunkiem zawarcia umowy ostatecznej sprzedaży (dalej: „Umowa sprzedaży”) było m.in. wydzielenie ww. części działki 3/13 na podstawie ostatecznej decyzji podziałowej. Decyzją Prezydenta z dnia 1 marca 2018 r. o sygn. I działka gruntu 3/13 została podzielona na mniejsze działki, w tym na działkę o numerze 3/21 o powierzchni 2,6997 ha, która odpowiadała obszarowi będącemu przedmiotem Umowy przedwstępnej. Sprzedający i Kupująca zamierzają więc obecnie zawrzeć Umowę sprzedaży w odniesieniu do niezabudowanej działki gruntu o numerze 3/21 położonej przy ul. J (dalej: „Działka”).

Działka objęta jest ustaleniami „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego pomiędzy N i J część B”, uchwalonego przez Radę Miasta uchwałą Nr X/17 w dniu 29 listopada 2017 r. (dalej: „MPZP”). Zgodnie z treścią MPZP dla Działki ustalono przeznaczenie terenu 6UC: podstawowe - zabudowa handlowo-usługowa o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, usługi w tym gastronomia i usługi kulturalno-rozrywkowe, stacje paliw, obsługa pojazdów, parkingi wbudowane w obiekty handlowo-usługowe; uzupełniające - komunikacja: ciągi piesze i pieszo-rowerowe, place, infrastruktura techniczna, miejsca postojowe; dopuszczalne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, usługi nieuciążliwe, funkcje biurowe, administracyjne oraz hotelowe, usługi zdrowia, urządzenia sportowe i rekreacyjne, parkingi podziemne i nadziemne w tym wbudowane obiekt.

Działka zostanie nabyta przez Kupującą na podstawie Umowy sprzedaży w celu jej wykorzystania do czynności opodatkowanych VAT. Kupująca zamierza zrealizować na Działce (i innych sąsiadujących nieruchomościach) inwestycję budowlaną, która następnie będzie przez nią wykorzystywana do świadczenia opodatkowanych VAT usług najmu i/lub sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT.

Działka wchodziła w zakres spadku, który Sprzedający nabyli postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 28 października 2011 r. sygn. akt ... po zmarłym w dniu 11 lipca 2011 r. ojcu Sprzedających. Przedmiotem spadku były m.in. nieruchomości niezabudowane stanowiące grunty rolne położone w O, obręb nr 126, oznaczone jako:

  1. działki nr 3/3, 3/7, 3/9, 3/13, 69/1, 69/4 o powierzchni 12,2296 ha, księga wieczysta KW nr O,
  2. działka nr 325/4 o powierzchni 0,1471 ha, księga wieczysta KW nr O,
  3. działka nr 72/1 o powierzchni 0,1263 ha, księga wieczysta KW nr O, dalej: „Nieruchomości”.

Nieruchomości stanowią majątek osobisty Sprzedających. Nieruchomości w momencie ich nabycia przez Sprzedających objęte były ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z 1997 r. Nieruchomości nie stanowią nieruchomości rolnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego oraz kodeksu cywilnego. Dla Nieruchomości w 2017 r. uchwalone zostały nowe plany zagospodarowania przestrzennego, między innymi przywołany wyżej MPZP, na podstawie których są one przeznaczone w dużej mierze pod zabudowę usługową i mieszkaniową.

Po uchwaleniu nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, Sprzedający doprowadzili do wydzielenia z Nieruchomości terenów o różnym przeznaczeniu w granicach określonych przez linie rozgraniczające. Do wydzielenia doszło na podstawie przywołanej wyżej decyzji z dnia 1 marca 2018 r., wydanej po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Sprzedających.

Intencją Sprzedających jest sprzedaż wydzielonych w ten sposób działek różnym nabywcom w różnych okresach czasu. Nieruchomości m.in. ze względu na planowaną sprzedaż nie były zgłaszane do programów dopłat w ramach wsparcia bezpośredniego. Jednocześnie Sprzedający nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są obecnie zarejestrowanymi podatnikami VAT. Jednakże na dzień zawarcia Umowy sprzedaży Działki, Sprzedający będą już zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Nieruchomości nabyte przez Sprzedających od momentu ich nabycia w drodze spadku do momentu podjęcia decyzji o ich sprzedaży nie były użytkowane rolniczo, ponieważ od 30 lat stanowiły odłogi. Nieruchomości nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnych charakterze. Były objęte umową przedwstępną sprzedaży zawartą przez spadkodawcę, która wygasła 30 grudnia 2014 r. W przeszłości Sprzedający nie nabywali i nie zbywali innych nieruchomości. W przyszłości Sprzedający planują zbywanie innych nieruchomości, które również były przedmiotem spadku (istniejące siedlisko zabudowane domem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym). W związku ze sprzedażą ww. nieruchomości prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem do sprzedaży i sprzedaż Sprzedający zlecają wyspecjalizowanej firmie.

B oraz M otrzymali interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 października 2017 r. odpowiednio o sygn. 0115-KDIT1-3.4012.503.2017.2.AP oraz 0115-KDIT1-3.4012.504.2017.2.AP, zgodnie z którymi: „Powyższe działania podjęte przez Panią/Pana - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - świadczą o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. W związku z powyższym, stwierdzić należy, że dokonując czynności sprzedaży działek w sposób opisany we wniosku, działać będzie Pani/Pan jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Działania podejmowane przez Pani/Pana nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Zatem dostawy terenu przeznaczonego pod zabudowę nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, lecz z uwagi na jej zorganizowany charakter, spełnione zostały warunki do uznania jej za realizowaną przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, w ramach działalności gospodarczej.”

W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż Działki przez Sprzedających stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT według stawki 23%?
  2. Czy Kupująca będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem Działki?

Stanowisko Zainteresowanych:

Pytanie 1.

W ocenie Wnioskodawców, sprzedaż Działki przez Sprzedających stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT według stawki 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Mając na uwadze, że Działka jest towarem w tym znaczeniu, jej odpłatna dostawa stanowić będzie przedmiotowo czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Zdaniem Wnioskodawców, Sprzedający, mimo że nie są zarejestrowani jako przedsiębiorcy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, to jednak na dzień sprzedaży będą zarejestrowani jako podatnicy VAT i w ramach czynności dostawy Działki działać będą jako przedsiębiorcy, o których mowa w art. 15 Ustawy VAT.

Działalność Sprzedających odnosząca się do posiadanych przez nich Nieruchomości, w tym Działki, prowadzona jest bowiem w sposób zorganizowany i w celach zarobkowych. Przed sprzedażą Działki, Sprzedający z własnej inicjatywy doprowadzili podziału Nieruchomości, wnioskując do Prezydenta o jego dokonanie. Podział Nieruchomości miał na celu jej przygotowanie do sprzedaży z zyskiem, po pierwsze bowiem umożliwił sprzedaż poszczególnych mniejszych działek jako osobnych towarów różnym nabywcom, po drugie miał wpływ na wzrost wartości poszczególnych działek. Prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem Nieruchomości do sprzedaży Sprzedający zlecają wyspecjalizowanej firmie. Oprócz sprzedaży Działki, Sprzedający planują sprzedaż także innych działek wyodrębnionych z Nieruchomości. Tym samym działania Sprzedających czynione w odniesieniu do Nieruchomości, a ukierunkowane na sprzedaż działek z zyskiem należy uznać za działania handlowców prowadzących działalność gospodarczą.

Tym samym, w świetle art. 5 ust. 1 i art. 15 ust. 1 i ust. 2 Ustawy VAT, dostawa Działki stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT.

Dostawa ta podlegać będzie opodatkowaniu według stawki 23%, co wynika z art. art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy VAT. Dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT. Jedyną potencjalną podstawą zwolnienia z VAT dostawy działki niezabudowanej jest art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, zgodnie z którym zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Art. 2 pkt 33 Ustawy VAT stanowi, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Działka stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy VAT, jest bowiem przeznaczona pod zabudowę zgodnie z MPZP. Tym samym dostawa Działki nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT.

Pytanie 2

W ocenie Wnioskodawców, Kupująca będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem Działki.

Jak wskazano w stanowisku dotyczącym Pytania 1, dostawa Działki będzie podlegała opodatkowaniu VAT według stawki 23%. Wobec powyższego Sprzedający będą zobowiązani do udokumentowania dostawy Działki fakturą VAT, na której wykażą podatek VAT według tej stawki.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli, zatem, dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Na dzień dostawy Działki przez Sprzedających, Kupująca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz będzie spełniać definicję podatnika VAT zawartą w art. 15 Ustawy VAT. Po nabyciu Działki, Kupująca będzie wykorzystywała ją do czynności opodatkowanych VAT - zrealizuje na niej inwestycję budowlaną, która następnie wygeneruje obrót opodatkowany z najmu lub sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na powyższe, po dostawie Działki i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT od Sprzedających, Kupującej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Działki, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT tj. Działka będzie wykorzystywana przez Kupującą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług określona jest w art. 41 ust. 1 ustawy i wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r., poz. 778, ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Sprzedający – którzy jak podano w opisie zdarzenia przyszłego na dzień zawarcia Umowy sprzedaży będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni - zamierzają dokonać sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy niezabudowanej działki gruntu nr 3/21. Zgodnie z treścią MPZP dla Działki ustalono przeznaczenie terenu 6UC: podstawowe - zabudowa handlowo-usługowa o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, usługi w tym gastronomia i usługi kulturalno-rozrywkowe, stacje paliw, obsługa pojazdów, parkingi wbudowane w obiekty handlowo-usługowe; uzupełniające - komunikacja: ciągi piesze i pieszo-rowerowe, place, infrastruktura techniczna, miejsca postojowe; dopuszczalne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, usługi nieuciążliwe, funkcje biurowe, administracyjne oraz hotelowe, usługi zdrowia, urządzenia sportowe i rekreacyjne, parkingi podziemne i nadziemne w tym wbudowane obiekt.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że sprzedaż - przez Zainteresowanych, działających, co wynika z opisu sprawy, dla tej czynności w charakterze podatników - opisanej działki niezabudowanej nr 3/21, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę, tym samym stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że przedmiotowa działka nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej, gdyż od momentu jej nabycia w drodze spadku do momentu podjęcia decyzji o jej sprzedaży nie była użytkowane rolniczo, ponieważ od 30 lat stanowiła odłogi. Działka nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnych charakterze, tak więc dostawa działki nr 3/21 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż przedmiotowej działki 3/21, nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, a zatem co do zasady podlega opodatkowaniu wg podstawowej tj. 23% stawki podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Kupującego należy zauważyć co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że działka zostanie nabyta przez Kupującą na podstawie Umowy sprzedaży w celu jej wykorzystania do czynności opodatkowanych VAT. Kupująca zamierza zrealizować na Działce (i innych sąsiadujących nieruchomościach) inwestycję budowlaną, która następnie będzie przez nią wykorzystywana do świadczenia opodatkowanych VAT usług najmu i/lub sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT.

Tak więc mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że skoro przedmiotowa działka nr 3/21 będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowej działki.

Tak więc, stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objętym pytaniami postawionymi przez Zainteresowanych, tym samym kwestia dotycząca uznania Sprzedających (B, M) za podatników podatku VAT z tytułu dostawy przedmiotowej działki nie była przedmiotem interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj