Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.313.2018.1.KSZ
z 4 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu 2 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „P.”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „P.”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina podpisała umowę o przyznaniu pomocy Nr … ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej - tytuł operacji „P.”.


Celem operacji jest zwiększenie dostępu do nowych lub zmodernizowanych obiektów infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej i sportowej poprzez realizację projektu polegającego na poprawie stanu bazy rekreacyjno-turystyczno-sportowej w Gminie. Realizacja projektu będzie polegała na wdrożeniu 9 podzadań, które doprowadzą do zwiększenia liczby osób korzystających z obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej oraz osób odwiedzających obiekty działające w sferze kultury. W ten sposób różne grupy w społeczności lokalnej będą aktywnie współuczestniczyć w życiu społeczności Gminy. Zakładany zakres rzeczowy obejmuje podprojekty:


  1. Budowa boiska wielofunkcyjnego w P., w tym prace: roboty przygotowawcze, roboty ziemne, obrzeża betonowe, konstrukcja boisk, opaska wokół boiska, chodnik, droga dojazdowa do boiska, wyposażenie sportowe boiska, ogrodzenie - piłkochwyt, zieleń. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 216.814,25 zł.
  2. Remont szatni Klubu Sportowego „P.” w P., w tym prace: remont dachu, rozbiórki, montaż, roboty wewnętrzne, roboty przygotowawcze, roboty murowo-tynkarskie, posadzki w magazynie i w biurze, roboty malarskie, roboty instalacyjne i montażowe. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 72.774,73 zł.
  3. Remont siedzisk trybun na stadionie w P., w tym prace: roboty przygotowawcze, roboty budowlane. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 30.881,94 zł.
  4. Remont oświetlenia w parku przy stadionie w P., w tym prace: roboty rozbiórkowe, roboty elektryczne. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 30.074,62 zł.
  5. Budowa siłowni zewnętrznej w Ł., w tym zakupy i prace - urządzenia sportowe siłowni plenerowej:


    1. dostawa i montaż urządzenia: narciarz i rower na pylonie,
    2. dostawa i montaż urządzenia: jeździec i wioślarz na pylonie,
    3. dostawa i montaż urządzenia: wyciąg górny i krzesło do wyciskania na pylonie,
    4. dostawa i montaż urządzenia: wyciąg górny i krzesło do wyciskania na pylonie
    5. dostawa i montaż urządzenia: twister podwójny na pylonie,
    6. dostawa i montaż urządzenia: surfer podwójny na pylonie.


      Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 33.364,44 zł.


  6. Zagospodarowanie terenu przy Jeziorze C., w tym prace: roboty przygotowawcze, nawierzchnie, wyposażenie małej architektury. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 79.146,99 zł.
  7. Budowa placu zabaw w Cz., w tym prace: przygotowanie terenu, wykonanie stref bezpieczeństwa urządzeń zabawowych, urządzenia zabawowe, urządzenia małej architektury, ogrodzenie. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 72.740,55 zł.
  8. Budowa placu zabaw w R., w tym prace: roboty przygotowawcze, wykonanie stref bezpieczeństwa urządzeń zabawowych, nawierzchnia trawiasta, urządzenia zabawowe, urządzenia małej architektury, ogrodzenie. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 50.252,38 zł.
  9. Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Dz. w Gminie P., w tym prace: roboty rozbiórkowe, roboty budowlane, instalacja oświetleniowa, ogrzewanie. Koszty kwalifikowalne operacji ogółem: 46.950,10 zł.


Całościowy koszt projektu to: 633.000,00 zł. w tym VAT: 118.365,86 zł.

Środki własne Gminy stanowią 36,37% całości projektu tj. 230.223,00 zł. Środki z EFPROW stanowią 63,63% całości projektu tj. 402.777,00 zł.


Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie użytkowana przez społeczność Gminy nieodpłatnie. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie zarządzane przez Urząd Gminy. Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) za korzystanie z obiektów inwestycji.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875, 2232, z 2018 r. poz. 130) w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Gmina koszt podatku VAT wpisała w koszty kwalifikowane z powodu braku możliwości jego odliczenia.

W ramach programu powstanie co najmniej jedno miejsce pracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina, jako beneficjent w odniesieniu do planowanej inwestycji będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do planowanego projektu.


Uzasadnienie:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przedmiotowe zwolnienie zostało również przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, 2232, z 2018r. poz.130) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadania własnego zamierza zrealizować inwestycje ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

W okresie trwałości projektu min. 5 lat od zakończenia jego realizacji, żadne wartości nabyte w trakcie realizacji projektu nie zostaną zbyte, nie zostaną też wprowadzone żadne znaczące modyfikacje dotyczące ich pierwotnego przeznaczenia. Korzystanie z efektów projektu odbywać się będzie zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie oraz zgodnie z przepisami prawa. W okresie trwałości projektu Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za utrzymanie i zarządzanie powstałą infrastrukturą, będzie też zapewniał bieżące administrowanie rezultatami i produktami projektu, jak również będzie pokrywał koszty związane z bieżącą eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury. Powstanie jedno stanowisko pracy - animatora.

Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie użytkowana przez społeczność Gminy nieodpłatnie.

Budowa infrastruktury oraz terenów rekreacyjnych na cele kulturalno-sportowe oraz budowa bazy okołoturystycznej spowoduje wzrost atrakcyjności turystycznej Gminy. Przez realizację tych celów w długoterminowej perspektywie nastąpi poprawa warunków promowania Gminy. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej jest niezbędna do podpisania umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w celu uzyskania środków na wyprzedzające finansowanie środków unijnych, do czasu uzyskania dotacji w ramach realizowanego przedsięwzięcia, w którym podatek od towarów i usług jest ujęty jako wydatek kwalifikowany. Ponadto jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność w ramach rozliczenia zrealizowanej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zaistnienie związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ww. ustawy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj