Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.218.2018.2.MK
z 5 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 25 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 maja 2018 r. (doręczone w dniu 15 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym).

Wniosek uzupełniono w dniu 17 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 10 maja 2018 r. (doręczone w dniu 15 maja 2018 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż urządzeń typu Multiboard (jest to monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) do placówek oświatowych. Spółka wysłała wniosek o ustalenie klasyfikacji wg PKWiU. W odpowiedzi GUS poinformował, ze urządzenie zostało zaklasyfikowane do grupy: Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych nr 26.20.1. Sprzedaż Multiboardów będzie prowadzona w sposób bezpośredni do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających finansowo taką placówką. Jednocześnie Spółka będzie prowadzić sprzedaż do innych podmiotów gospodarczych, które mogą odsprzedawać w dalszej kolejności to urządzenie do placówek oświatowych.

Urządzenie Multiboard to dotykowy monitor interaktywny z wbudowanym komputerem i systemem operacyjnym służący do prowadzenia zajęć edukacyjnych w szkolnictwie. Zbudowane jest z:

  1. dotykowego monitora, którego ekran posiada 10 lub więcej miejsc dotyku i zabezpieczony jest hartowaną szybą; wielkość monitora mieści się w zakresie od 55"do 85";
  2. wbudowanego komputera w gnieździe OPS o specyfikacji wybranej przez zamawiającego (może różnić się pojemnością pamięci operacyjnej, rodzajem procesora czy dysku twardego);
  3. dotykowy monitor wraz z wbudowanym komputerem oraz niezbędnym osprzętem zabudowany jest w aluminiowej obudowie. Posiada wszelkie niezbędne złącza i kable;
  4. wyposażony jest w system operacyjny Windows oraz niezbędne oprogramowanie.

Szkoły niepubliczne, do których będzie sprzedawane ww. urządzenie, działają pod kontrolą kuratoriów oświatowych w segmencie systemów oświaty, na tych samych zasadach programowych i tym samym harmonogramie nauczania, co szkoły publiczne.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że urządzenie typu Multiboard stanowi zestaw komputera stacjonarnego, poprzez wbudowany komputer w gnieździe OPS i system operacyjny. Urządzenie powinno być używane w stałym miejscu. Urządzenie typu Multiboard jest wymienione w załączniku numer 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) pod pozycją numer 1: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy tj. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Ponadto, Wnioskodawca zobowiązuje się do przekazania dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca również wymienił jednostki zarządzające placówkami oświatowymi, na rzecz których zamierza sprzedawać urządzenia typu Multiboard, są to: urzędy miast, urzędy gmin, starostwa powiatowe, Ministerstwo Edukacji, uczelnie stowarzyszeń lokalnych, lokalne stowarzyszenia niepubliczne, organizacje pożytku publicznego promujące działalność organizacyjną, niepubliczne jednostki edukacyjne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż prowadzona bezpośrednio do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających taką placówką będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług - VAT - równą 0%?
  2. Czy sprzedaż prowadzona do podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą to urządzenie placówce oświatowej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług VAT - tj. 23%?
  3. Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% sprzedając urządzenia do szkół niepublicznych, działających na zasadach szkół publicznych, których taką działalność potwierdził kurator oświaty, które prowadzą działalność oświatową polegającą na prowadzeniu szkolnictwa na poziomie szkoły podstawowej i mieszczą się w definicji placówki oświatowej w znaczeniu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż bezpośrednio do placówek oświatowych lub organu zarządzającego placówką oświatową (np. gminy) korzysta z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług VAT 0%. Sprzedaż do pośrednika - innego podmiotu gospodarczego - podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług - VAT 23%.


Wnioskodawca ma prawo zastosować preferencyjną, 0% stawkę VAT sprzedając urządzenia do szkół niepublicznych, działających na zasadach szkół publicznych, których taką działalność potwierdził kurator oświaty, które prowadzą działalność oświatową polegającą na prowadzeniu szkolnictwa na poziomie szkoły podstawowej i mieszczą się w definicji placówki oświatowej w znaczeniu art. 83.1 ust. 26 lit. a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Spółka powinna posiadać w dokumentach umowy, jako załącznik, dokument (kopię dokumentu) wydany przez organy państwowe, wskazujący jednoznacznie, że dana placówka ma prawo na prowadzenie działalności oświatowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.


Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.


Dodatkowo wyjaśnić należy, że katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani też interpretacji rozszerzających.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż urządzeń typu Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) do placówek oświatowych. Sprzedaż będzie prowadzona w sposób bezpośredni do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających finansowo taką placówką. Jednocześnie Spółka będzie prowadzić sprzedaż do innych podmiotów gospodarczych, które mogą odsprzedawać w dalszej kolejności ten przedmiot do placówek oświatowych. Urządzenie Multiboard to dotykowy monitor interaktywny z wbudowanym komputerem i systemem operacyjnym służący do prowadzenia zajęć edukacyjnych w szkolnictwie. Zbudowane jest z dotykowego monitora, którego ekran posiada 10 lub więcej miejsc dotyku i zabezpieczony jest hartowaną szybą; wielkość monitora mieści się w zakresie od 55"do 85"; wbudowanego komputera w gnieździe OPS o specyfikacji wybranej przez zamawiającego (może różnić się pojemnością pamięci operacyjnej, rodzajem procesora czy dysku twardego); dotykowy monitor wraz z wbudowanym komputerem oraz niezbędnym osprzętem zabudowany jest w aluminiowej obudowie. Posiada wszelkie niezbędne złącza i kable; wyposażony jest w system operacyjny Windows oraz niezbędne oprogramowanie. Wnioskodawca wskazał również, że urządzenie typu Multiboard stanowi zestaw komputera stacjonarnego, poprzez wbudowany komputer w gnieździe OPS i system operacyjny. Urządzenie powinno być używane w stałym miejscu. Urządzenie typu Multiboard jest wymienione w załączniku numer 8 do ustawy pod pozycją numer 1: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy tj. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Ponadto, Wnioskodawca zobowiązuje się do przekazania dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca również wymienił jednostki zarządzające placówkami oświatowymi, na rzecz których zamierza sprzedawać urządzenia typu Multiboard, są to: urzędy miast, urzędy gmin, starostwa powiatowe, Ministerstwo Edukacji, uczelnie stowarzyszeń lokalnych, lokalne stowarzyszenia niepubliczne, organizacje pożytku publicznego promujące działalność organizacyjną, niepubliczne jednostki edukacyjne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy sprzedaż urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) prowadzona do placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% oraz czy sprzedaż przedmiotowego urządzenia prowadzona do podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą to urządzenie placówce oświatowej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze przestawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla dostawy urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) dokonywanej na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym). Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi (urzędy miast, urzędy gmin, starostwa powiatowe, Ministerstwo Edukacji, uczelnie stowarzyszeń lokalnych, lokalne stowarzyszenia niepubliczne, organizacje pożytku publicznego promujące działalność organizacyjną, niepubliczne jednostki edukacyjne). Jak wskazał Wnioskodawca, urządzenie Multiboard jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca będzie posiadać niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz Wnioskodawca zobowiązuje się do przekazania dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Zatem stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%. Tym samym do dostawy urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) dokonywanej na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi Wnioskodawca będzie mógł zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) dokonywanej na rzecz podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą przedmiotowe urządzenie placówce oświatowej nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%. Wskazać bowiem należy, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT jest możliwe gdy dostawa sprzętu komputerowego jest realizowana dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Zatem dostawa na rzecz podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą urządzenie placówce oświatowej nie spełnia przedmiotowej przesłanki. Tym samym stwierdzić należy, że dla dostawy urządzenia Multiboard (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem oraz systemem operacyjnym) dokonywanej na rzecz podmiotów gospodarczych, które następnie odsprzedadzą przedmiotowe urządzenie placówce oświatowej zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy urządzenia do szkół niepublicznych, działających na zasadach szkół publicznych, których taką działalność potwierdził kurator oświaty, które prowadzą działalność oświatową polegającą na prowadzeniu szkolnictwa na poziomie szkoły podstawowej i mieszczą się w definicji placówki oświatowej w znaczeniu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.


Jak już zostało wskazane ustawodawca objął ww. preferencyjną stawką podatku dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, gdyż przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub organizacji humanitarnych, charytatywnych, edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.


Zatem odnosząc przedstawiony stan prawny do opisu sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy


Wnioskodawca spełni wszystkie warunki, o których mowa w art. 83 ust. 13-15, tj. dostawa będzie dokonywana na rzecz placówki oświatowej, Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ ją nadzorujący, a kopia zamówienia zostanie przekazana do właściwego urzędu skarbowego, przy dostawie urządzenia będącego przedmiotem wniosku Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj