Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-812a/11/IL
z 2 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-812a/11/IL
Data
2011.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz pracowników
wycieczka
wypoczynek
zapomoga
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zakres zwolnienia z opodatkowania wartości świadczeń finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznanych przez pracodawcę pracownikom, emerytom i rencistom.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości świadczeń finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznanych przez pracodawcę pracownikom, emerytom i rencistom - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości świadczeń finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznanych przez pracodawcę pracownikom, emerytom i rencistom.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje przyznać z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uprawnionym: pracownikom czynnym i byłym pracownikom (emerytom i rencistom) świadczenia w formie:


  1. dofinansowania do wyjazdu (wycieczka, teatr) zorganizowanego przez szkołę (za usługę szkoła płaci bezpośrednio organizatorowi na podstawie otrzymanego dokumentu sprzedaży),
  2. dopłaty do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie (przyznana dopłata zostaje przekazana na konto wskazane przez wnioskodawcę),
  3. zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny (przyznana pomoc finansowa przekazana zostaje na konto wskazane przez wnioskodawcę).


Ponadto Wnioskodawca zamierza zorganizować dwie imprezy kulturalno-oświatowe, które sfinansowane będą ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W imprezach tych będą uczestniczyć pracownicy, emeryci i renciści. Koszt imprez obejmuje:


  1. impreza nr 1 - usługę gastronomiczną (potwierdzona dokumentem sprzedaży zapłacona bezpośrednio przez szkołę organizatorowi) - impreza zorganizowana przez firmę, której organizację zleciła szkoła,
  2. impreza nr 2 - zakup artykułów spożywczych (potwierdzony dokumentami sprzedaży zapłacony bezpośrednio przez szkołę dostawcom) - impreza zorganizowana samodzielnie przez szkołę w pomieszczeniach szkolnych.


Wnioskodawca przyznaje świadczenia rzeczowe, pieniężne dla pracowników finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, które obejmuje zwolnieniem przedmiotowym, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.


Wobec powyższego zadano następujące pytania:


  1. Czy przyznane kwoty świadczeń korzystają ze zwolnień przedmiotowych w przypadku pracowników do kwoty 380,00 w roku podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 67), a w przypadku emerytów i rencistów do kwoty 2 280,00 w roku podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 38)...
  2. Czy udział w imprezie integracyjnej będzie stanowił przychód do opodatkowania dla uczestników... Czy poniesiony koszt za usługę gastronomiczną lub zakup artykułów spożywczych należy podzielić (jeżeli tak to w jaki sposób) między uczestników imprezy... Czy dofinansowanie do tej imprezy będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego w ramach ustalonych limitów (art. 21 ust. 1 pkt 67 i pkt 38)...
  3. W jaki sposób Wnioskodawca, czyli szkoła, jako jednostka wypłacająca świadczenia i jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinna weryfikować czy ustalony limit w roku podatkowym w wysokości 380 zł, nie został wykorzystany lub został wykorzystany i w jakiej wysokości... Limit ten jest ustalony dla pracownika, czyli łącznie dla wszystkich otrzymanych przez niego świadczeń zarówno z funduszu świadczeń socjalnych (od wszystkich pracodawców), funduszu związków zawodowych.


Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze, natomiast odpowiedź na pytania drugie i trzecie zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zdaniem Wnioskodawcy przyznane świadczenia w formach: dofinansowania, dopłaty oraz zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny korzystają ze zwolnień przedmiotowych określonych dla pracowników w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmującego swoim zakresem świadczenia pieniężne oraz dla emerytów i rencistów w art. 21 ust. 1 pkt 38 - obejmującego ogólnie świadczenia rzeczowe i pieniężne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do innych źródeł należy zaliczyć m.in. świadczenia przekazywane byłym pracownikom (emerytom).


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż pracodawca (szkoła) planuje przyznać z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uprawnionym: pracownikom czynnym i byłym pracownikom (emerytom i rencistom) świadczenia w formie:


  1. dofinansowania do wyjazdu (wycieczka, teatr),
  2. dopłaty do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie,
  3. zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny (przyznana pomoc finansowa przekazana zostaje na konto wskazane przez wnioskodawcę).


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Powołany przepis dotyczy świadczeń otrzymywanych przez pracowników na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j.: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno – oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.


Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że zwolniona od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wartość świadczeń otrzymywanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:


  • świadczenia mają związek z finansowaniem działalności socjalnej,
  • świadczenia mają charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • są w całości sfinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.


Wobec powyższego należy uznać, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych i sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych świadczenia dla pracowników związane z finansowaniem działalności socjalnej w tym również dotyczące wypoczynku, także wyjazdu (wycieczki, teatru) oraz udzielania pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej – o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Zatem przekazane pracownikom świadczenia w formie dofinansowania do wyjazdu, dopłaty do wypoczynku, zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny, sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych będą przychodem zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 380 zł. Kwota ta obejmuje wartość rzeczowych i pieniężnych świadczeń otrzymanych w skali całego roku podatkowego. Natomiast, nadwyżka przychodu ponad kwotę 380 zł podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako płatnik zobowiązany będzie wówczas do pobrania i odprowadzenia od przekazanego świadczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.


Zatem, aby świadczenie otrzymane przez emerytów i rencistów korzystało ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy muszą być spełnione łącznie następujące warunki:


  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz przez związki zawodowe,
  • wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2 280 zł.


Zatem, dla emerytów, rencistów świadczenia otrzymane od byłego zakładu pracy w formie dofinansowania do wyjazdu, dopłaty do wypoczynku, zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny stanowią przychód, który jednakże bez względu na źródło finansowania korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wartość otrzymanych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Z przepisu tego wynika bowiem, że z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy wysokości 10% należności.


Reasumując, wartość świadczeń sfinansowanych przez Wnioskodawcę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, polegających na dofinansowaniu do wyjazdu (wycieczka, teatr), dopłacie do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie oraz udzieleniu zapomogi finansowej z uwagi na trudną sytuację materialną rodziny zwolniona jest z opodatkowania:


  • dla pracowników do kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł
  • dla emeryta i rencisty do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj