Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.221.2018.1.AP
z 4 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2018 r. (data wpływu 30 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W okresie od czerwca 2017 r. do listopada 2017 r. Stowarzyszenie … realizowało projekt pn. „…..”. Projekt był finansowany z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji, w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Wydatkowane środki w ramach tego projektu będą podlegały refundacji. Celem tego projektu jest poprawa warunków życia i wypoczynku na terenie Lokalnej Grupy …. oraz rozwój turystyki i rekreacji i zachowanie lokalnego dziedzictwa. W ramach tej inwestycji zostało wykonane oświetlenie bardzo cennego zabytku, tj. Zespołu … w D. Zamontowano 18 reflektorów LED, które od dołu oświetlają mury. Pozwoliło to na uwydatnienie wysokiej sztuki architektonicznej, zachowanej struktury cegieł a także naturalnych ubytków i wpływu historii na stan zabytku. Dzięki realizacji inwestycji znacznie wzrosła atrakcyjność turystyczna zabytku, przy tym również obszaru. Zespół … ze względu na usytuowanie przy obwodnicy D. jest wizytówką miejscowości, przyjeżdżający mieszkańcy i turyści mogą podziwiać piękno i stan zachowania murów. Oświetlenie ma również wpływ na zabezpieczenie ich przed degradacją i wandalizmem. Operacja ta polegała na budowie linii kablowej oświetlenia nn 0,4 kV wraz z lampami LED na fundamencie betonowym poprzez instalacje oświetlenia ulicznego. Włączenie do istniejącej linii kablowej nastąpiło poprzez wpięcie kabla YAKY 4x25 mm ze słupa SD. Lampy LED podłączone zostały do linii kablowej za pomocą puszek łączeniowych o IP68 3x2,5 mm. Lampy oświetleniowe LED zamontowane zostały na fundamentach betonowych o wysokości min. 100 cm, z uwagi na umiejscowienie skarpy. Ze względu na nierówny teren i rosnącą zieleń fundamenty betonowe znajdują się co najmniej 20 cm nad powierzchnią ziemi. Powyższy projekt realizowany był w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. W związku z jego realizacją Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpiło odpłatne świadczenie. W związku z powyższym Stowarzyszenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie dokonało odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z zakupu towarów i usług na wykonanie powyższych działań.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie … miało możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT, w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektu pn. „…” finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie … nie miało możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektu pn. „…” finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji, w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Stowarzyszenie realizowało ten projekt, w ramach działalności statutowej, natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 jedynie, w zakresie w jakim towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej zrealizował projekt pn. „…” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego. Efekty przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro przedmiotowy projekt – jak wskazano we wniosku - nie jest związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, to nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj