Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.207.2018.2.AM
z 5 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 10 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 maja 2018 r. znak sprawy 0114-KDIP1-1.4012.207.2018.1.AM o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do prac wykonywanych dla części mieszkalnej i użytkowej budynku mieszkalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do prac wykonywanych dla części mieszkalnej i użytkowej budynku mieszkalnego.


Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 maja 2018 r. znak sprawy 0114-KDIP1-1.4012.207.2018.1.AM.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Firma budowlana P. (Wnioskodawca) wykonuje roboty budowlane na rzecz Fundacji w ramach zadania: ”Renowacja jednorodzinnego budynku zabytkowego (elewacja i dach) wraz z termomodernizacją oraz adaptacją części powierzchni tego budynku na cele kulturalne wraz z termomodernizacją”.


Remontowany obiekt to budynek mieszkalny jednorodzinny z 1930 roku, zlokalizowany w obszarze chronionym - wpisany do Rejestru Zabytków, wymaga kapitalnego remontu.


„Zgodnie z projektem budowlanym w wyniku przebudowy na poziomie piwnicy i części parteru zostanie wydzielony lokal użytkowy o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku mieszkalnego jednorodzinnego na potrzeby Fundacji” (wyciąg z uzasadnienia zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na budowę).


Fundacja środki przeznaczone na remont częściowo ma z przyznanej dotacji celowej na remont pomieszczeń związanych z działalnością fundacji.


Fundacja korzysta z remontowanego budynku na podstawie umowy użyczenia .

Na moment podpisania umowy i rozpoczęcia remontu budynek ma klasyfikację PKOB gr. 11.


W projekcie budowlanym określone są parametry budynku (dane podane przez architekta):

  • Powierzchnia całkowita lokalu usługowego - 267,81 m2 (30% powierzchni całkowitej budynku).
  • Powierzchnia całkowita lokalu mieszkalnego - 624,90 m2.
  • Powierzchnia całkowita budynku - 892,71 m2 (obrys zewnętrzny).
  • Powierzchnia użytkowa lokalu usługowego - 211,43 m2.
  • Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego - 480,72 m2.
  • Powierzchnia użytkowa budynku - 692,15 m22.


Stosunek użytkowej powierzchni mieszkalnej do całości powierzchni użytkowej budynku przed jak i po remoncie jest większy niż 50% udziału powierzchni mieszkalnej w stosunku do powierzchni całkowitej.

Umowa przewiduje m.in.: wykonanie renowacji budynku-elewacja i dach, wraz z termomodemizacją, adaptację budynku na cele kultury oraz przygotowanie wszelkiej dokumentacji projektowej.


Umowa przewiduje roboty budowlane:

  1. W zakresie renowacji budynku - elewacja, dach.
  2. W zakresie adaptacji budynku na cele kultury - lokal użytkowy obejmujący piwnice, część parteru i poddasze.

Całość kontraktu jest na kwotę łączną 3.040.000,00 zł netto, jest podzielona wg załącznika -Harmonogram Rzeczowo - Finansowy, na:

  • Remont piwnicy - 863.597,74
  • Parter - 136.674,62
  • Poddasze - 159.156,14
  • Docieplenie dachu - 50.571,50
  • Technologia kuchni - 30.000,00
  • Winda - 100.000,00
  • Parking, chodnik, murek oporowy - 50.000,00
  • Instalacje sanitarne - 390.000,00
  • Instalacje elektryczne - 100.000,00
  • Instalacje teletechniczne - 120.000,00
  • Dokumentacja projektowa - 100.000,00
  • Dach - 210.000,00
  • Elewacja - 490.000,00
  • Stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna - 240.000,00


W remontowanym budynku pomimo części mieszkalnej nikt nie jest zameldowany ani nikt nie mieszka.


Podatek od nieruchomości za 2018 r. wg decyzji opłacony ma być jako: podatek od gruntu i podatek od budynku mieszkalnego.


Dodatkowo w piśmie z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 23 maja 2018 r.) Wnioskodawca, uzupełnił informacje zawarte we wniosku dotyczące opisu sprawy wskazując że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca zawarł jedną umowę, w której są wyszczególnione zakresy:
    1. opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej,
    2. uzyskanie decyzji administracyjnych stosownych do rodzaju zamierzenia budowlanego, umożliwiających realizację robót,
    3. wykonanie robót budowlanych w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową,
    4. sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych do dnia zakończenia robót budowlanych i podpisania protokołu odbioru końcowego.
  3. Wnioskodawca będzie częściowo sam wykonywał roboty budowlane wynikające z umowy, będą również roboty wykonywane przez podwykonawców.
  4. Wnioskodawca zleci podwykonawcom prace:
    1. piwnice - prace rozbiórkowe, podbicie fundamentów, uzupełnienie stropów, posadzki, zamurowanie otworów, schody, ściany wewnętrzne, stolarka wewnętrzna,
    2. parter - roboty rozbiórkowe, posadzki, ściany i sufity - roboty wykończeniowe,
    3. poddasze - roboty rozbiórkowe, posadzki, ściany i sufity - roboty wykończeniowe,
    4. docieplenie dachu,
    5. wykonanie projektów koncepcyjnego, budowlanych i wykonawczego,
    6. roboty w zakresie renowacji budynku - elewacja i dach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zasadne będzie wykluczenie z podstawy do wyliczenia proporcji wartości robót dających się przypisać robotom w części użytkowej?
  2. Czy zasadne będzie zastosowanie obniżonej stawki VAT 8%, proporcjonalnie do powierzchni 300 m2?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT można zastosować obniżoną stawkę VAT do remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a budynek w którym będzie wykonany remont, posiada klasyfikację PKOB dział 11.


Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT należy ograniczyć podstawę do naliczenia obniżonej stawki VAT proporcjonalnie do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (300 m22 w całkowitej powierzchni użytkowej).


Ponieważ umowa na wykonanie remontu zawiera wyszczególnienie prac, które można przypisać do kosztów dotyczących remontu lokalu użytkowego, Wnioskodawca uważa, że należy do nich zastosować stawkę VAT 23%.


Podstawa do zastosowania obniżonej stawki 8% VAT winna być ograniczona do 43,34% (300,00/692,15 = 43,34%) kwoty przypadającej na prace poza dającymi odnieść się w koszty prac związanych z lokalem użytkowym.


Stawkę 23% VAT należy również zastosować do prac poza bryłą budynku - parking oraz do dokumentacji projektowej.


  • Remont piwnicy - 863.597,74
  • Parter - (33,18/148,01)*136.674,62 - 30.638,90
  • Poddasze
  • Technologia kuchni - 30.000,00
  • Parking, chodnik, murek oporowy - 50.000,00
  • Dokumentacja projektowa - 100.000,00

Razem: 1.074.236,64


Do pozostałej części kontraktu, dotyczącej prac kompleksowych w budynku (elewacja, dach, ocieplenie, winda, instalacje, stolarka okienna) 1.965.763,36 należy zastosować proporcję 8% VAT do powierzchni 300 m22 czyli 43,34%.


Do kwoty 851.961,84 zastosować stawkę 8% VAT, natomiast do kwoty 1.113.801,52 zastosować 23% stawkę VAT.


Podsumowując: należy zastosować 8% VAT do kwoty 851.961,84 natomiast 23% VAT do kwoty 2.188.038,16.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowalnego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.


Zatem w przypadku usług wykonywanych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m2, preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Tym samym, w części przyporządkowanej do powierzchni przekraczającej 300 m2 należy zastosować stawkę podatku w wysokości 23%.

Jak wynika z art. 2 pkt 12, ustawa, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:

  1. 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  2. 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  3. 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, „termomodernizacja”, w celu wyjaśnienia ich znaczenia należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku powszechnym. Jak wskazał NSA w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13, czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.


I tak, według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny, ulepszenie, poprawienie czegoś.


Natomiast w świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130, z późn. zm.), przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.


Warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do dostawy, budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku o VAT.


Ponadto, w przedmiotowej sprawie istotnym jest, że utrata mocy przepisu przejściowego, tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, że do robót związanych infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.


Należy zaznaczyć, że ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi.


Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.


Wskazać również należy, że zgodnie z uchwalą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12, obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane na rzecz Fundacji w ramach zadania: ”Renowacja jednorodzinnego budynku zabytkowego (elewacja i dach) wraz z termomodernizacją oraz adaptacją części powierzchni tego budynku na cele kulturalne wraz z termomodernizacją”.


Remontowany obiekt to budynek mieszkalny jednorodzinny z 1930 roku, zlokalizowany w obszarze chronionym wpisany do Rejestru Zabytków, wymaga kapitalnego remontu.


„Zgodnie z projektem budowlanym w wyniku przebudowy na poziomie piwnicy i części parteru zostanie wydzielony lokal użytkowy o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku mieszkalnego jednorodzinnego na potrzeby Fundacji” (wyciąg z uzasadnienia zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na budowę)


Na moment podpisania umowy i rozpoczęcia remontu budynek ma klasyfikację PKOB gr. 11.


W projekcie budowlanym określone są parametry budynku (dane podane przez architekta):

  • Powierzchnia całkowita lokalu usługowego - 267,81 m2 (30% powierzchni całkowitej budynku).
  • Powierzchnia całkowita lokalu mieszkalnego - 624,90 m2.
  • Powierzchnia całkowita budynku - 892,71 m2 ( obrys zewnętrzny).
  • Powierzchnia użytkowa lokalu usługowego - 211,43 m2.
  • Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego - 480,72 m2.
  • Powierzchnia użytkowa budynku - 692,15 m2 .


Stosunek użytkowej powierzchni mieszkalnej do całości powierzchni użytkowej budynku przed jak i po remoncie jest większy niż 50% udziału powierzchni mieszkalnej w stosunku do powierzchni całkowitej.

Umowa przewiduje m.in.: wykonanie renowacji budynku-elewacja i dach, wraz z termomodernizacją, adaptację budynku na cele kultury oraz przygotowanie wszelkiej dokumentacji projektowej.


Umowa przewiduje roboty budowlane:

  1. W zakresie renowacji budynku - elewacja, dach.
  2. W zakresie adaptacji budynku na cele kultury - lokal użytkowy obejmujący piwnice, część parteru i poddasze.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca zawarł jedną umowę, w której są wyszczególnione zakresy:

  1. opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej,
  2. uzyskanie decyzji administracyjnych stosownych do rodzaju zamierzenia budowlanego, umożliwiających realizację robót,
  3. wykonanie robót budowlanych w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową
  4. sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych do dnia zakończenia robót budowlanych i podpisania protokołu odbioru końcowego,

Wnioskodawca będzie częściowo sam wykonywał roboty budowlane wynikające z umowy oraz częściowo roboty będą wykonywane przez podwykonawców. Podwykonawcom zleci następujące prace:

  1. piwnice - prace rozbiórkowe, podbicie fundamentów, uzupełnienie stropów, posadzki, zamurowanie otworów, schody, ściany wewnętrzne, stolarka wewnętrzna,
  2. parter - roboty rozbiórkowe, posadzki, ściany i sufity - roboty wykończeniowe,
  3. poddasze - roboty rozbiórkowe, posadzki, ściany i sufity - roboty wykończeniowe,
  4. docieplenie dachu,
  5. wykonanie projektów koncepcyjnego, budowlanych i wykonawczego,
  6. roboty w zakresie renowacji budynku - elewacja i dach.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy zasadne będzie wykluczenie z podstawy do wyliczenia proporcji wartości robót dających się przypisać robotom w części użytkowej i zastosowanie obniżonej stawki VAT 8%, proporcjonalnie do powierzchni 300 m2.


Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, które dotyczyć będą remontu, modernizacji, termomodernizacji budynku będącego przedmiotem wniosku dotyczyć będzie czynności o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy. Ponadto, w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że budynek ten objęty jest społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Stosunek użytkowej powierzchni mieszkalnej do całości powierzchni użytkowej budynku przed jak i po remoncie jest większy niż 50% udziału powierzchni mieszkalnej w stosunku do powierzchni całkowitej.


Zatem do wykonania usług mieszczących się w zakresie, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynku będącego przedmiotem wniosku, które wykonywane będą w bryle budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym o powierzchni użytkowej:

  • do 300 m2 – zastosowanie będzie miała preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy;
  • przekraczającej 300 m2 zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Natomiast do pozostałych prac związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania, które będą wykonywane poza bryłą budynku, prac dotyczących lokalu użytkowego znajdującego się w budynku oraz dokumentacji projektowej, (wykonanej przez podwykonawcę), zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj