Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.344.2018.1.KK
z 6 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 15 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „B.”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „B.”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie realizuje projekt pn. „B.”. Dnia 12 grudnia 2017 r. Zarząd podpisał umowę o dofinasowanie projektu pod numerem (…).

Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 w ramach działania Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.2 Infrastruktura usług społecznych. Wartość dofinansowania nie przekroczy 85% kosztów kwalifikowanych projektu.


Inwestycja zrealizowana będzie w latach 2018-2019 i obejmuje:


  1. budowę obiektu przystosowanego dla osób niepełnosprawnych przeznaczonego na prowadzenie działalności Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego oraz DPS dla 30 osób,
  2. kompleksowe wyposażenie pomieszczeń w meble, sprzęt użytkowy, urządzenia terapeutyczno-ćwiczeniowe oraz do przewozu niepełnosprawnych,
  3. zagospodarowanie terenu wraz z budową 2 zjazdów, dróg, chodników, 20 miejsc parkingowych (w tym 3 dla osób niepełnosprawnych) oraz oświetlenia,
  4. budowę wymaganych przyłączy do obiektu, ogrodzenia i placu zabaw wraz z wyposażeniem,
  5. montaż instalacji wewnętrznych (w tym m. in.: klimatyzacyjnej - w 2 salach, solarnej i monitoringowej).


Projekt zlokalizowany zostanie w miejscowości T.


Organem odpowiedzialnym za zrealizowanie projektu będzie wyłącznie Stowarzyszenie. Wszystkie poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu wystawiane będą na Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest organizacją pożytku publicznego o nieodpłatnej działalności, zrzeszającą rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz przedstawicieli ich otoczenia, którzy nieustannie podejmują zróżnicowane tematycznie działania ukierunkowane na stworzenie lepszych warunków życia, terapii, aktywizacji, rehabilitacji oraz funkcjonowania w społeczeństwie niepełnosprawnych wychowanków P., którzy jednocześnie ze względu na psychofizyczne ograniczenia rozwojowe stanowią jedną z najbardziej zagrożonych grup wykluczeniem społecznym i zawodowym. Stowarzyszenie działa nieustannie od 1993 r. aktywnie rozszerzając swoją działalność o nowe formy wsparcia obejmujące coraz większą liczbę osób (dzieci, młodzież, osoby dorosłe). Aktualnie z oferty P. korzysta 233 osób niepełnosprawnych za pośrednictwem następujących placówek wsparcia: Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy (OREW), Niepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy (NSSPDP), Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ), Ośrodek Wsparcia (OW), Zakład Aktywności Zawodowej (ZAZ). Placówka zapewnia dodatkowo bezpłatny transport swoim wychowankom. Działalność OREW, NSSPDP, OW oraz inne formy współpracy ze środowiskiem prowadzone są w budynku Stowarzyszenia przy ul. S. (…) w T., natomiast WTZ, ZAZ - w pomieszczeniach udostępnianych na czasowe użytkowanie.


Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością intelektualną, tworzenia warunków przestrzegania wobec nich praw człowieka, prowadzenia ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym, działanie na rzecz ochrony ich zdrowia oraz wspieranie ich rodzin, Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:


  1. 58.11.Z Wydawanie książek,
  2. 58.12.Z Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych),
  3. 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków,
  4. 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza,
  5. 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,
  6. 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
  7. 72.20.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,
  8. 78.10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
  9. 78.20.Z Działalność agencji pracy tymczasowej,
  10. 78.30.Z Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników,
  11. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki,
  12. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
  13. 85.10.Z Wychowanie przedszkolne,
  14. 85.20.Z Szkoły podstawowe,
  15. 85.31.A Gimnazja,
  16. 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy,
  17. 85.42.A Zakłady kształcenia nauczycieli i kolegia pracowników służb społecznych,
  18. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,
  19. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej,
  20. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  21. 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację,
  22. 86.10.Z Działalność szpitali,
  23. 86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna,
  24. 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  25. 87.10.Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską,
  26. 87.20.Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  27. 87.30.Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,
  28. 87.90.Z Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem,
  29. 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,
  30. 88.91.Z Opieka dzienna nad dziećmi,
  31. 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  32. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych,
  33. 91.01.A Działalność bibliotek,
  34. 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych,
  35. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem,
  36. 94.11.Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców,
  37. 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  38. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany.


Ze względu na ponadlokalny zasięg oddziaływania projektu grupę interesariuszy projektu stanowią przede wszystkim osoby niepełnosprawne i ich rodzice korzystający z szerokiego wachlarza usług aktywizacji życiowej oraz społeczno-zawodowej oferowanych w ramach działalności P.. Są to w szczególności mieszkańcy 12 gmin powiatu t. oraz Gminy J. w położonej w powiecie b. Istotną kategorię interesariuszy stanowią także władze i pracownicy Stowarzyszenia występującego w roli wnioskodawcy projektu. W przypadku bezpośrednich odbiorców usług usprawniających i aktywizujących życiowo oraz ich rodziców problemy zdefiniowano w następujący sposób:


  1. brak dostępu osób niepełnosprawnych do placówek i instytucji zapewniających - oprócz kompleksowego i ustawicznie realizowanego procesu wsparcia życiowego i społecznego - dodatkowo możliwość sprawowania całodobowej opieki nad nimi w formie zdeinstytucjonalizowanego Domu Pomocy Społecznej. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że na obecną chwilę P. jest jedynym na terenie powiatu (i prawdopodobnie na obszarze województwa …) podmiotem rozwiązującym kompleksowo i systemowo problemy osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną od momentu wykrycia niepełnosprawności aż po kres życia. Nie rozwiązanym jednak pozostaje nadal problem braku mieszkalnictwa, który w sposób szczególny akcentowany jest przez rodziców dorosłych już wychowanków P., którzy ze względu na podeszły wiek (60-80 lat), problemy zdrowotne oraz brak sił fizycznych i psychicznych nie są w stanie nadal sprawować nad nimi opieki.
  2. trudności w dostępie i korzystaniu z oferty rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczej OREW wynikające ze zbyt małej powierzchni i przepełnienia budynku w którym jest on zlokalizowany (działalność prowadzona jest na powierzchni, która pierwotnie była przeznaczona tylko dla 40 osób, zaś obecnie ilość ta kształtuje się na poziomie 70 osób). Skutkuje to koniecznością świadczenia usług w niespełniających standardów metrażowych pomieszczeniach, często do późnych godzin popołudniowych (co stwarza trudności zwłaszcza osobom dojeżdżającym) oczekującym w kolejce (zanotowano kilkanaście takich przypadków w odniesieniu do wsparcia udzielanego w formie wczesnego wspomagania rozwoju).


W przypadku pozostałych kategorii interesariuszy identyfikuje się następujące problemy:


  1. niewystarczająca ilość specjalistycznych pomocy i sprzętu oraz gabinetów i sal edukacyjno-terapeutycznych (w stosunku do ilości korzystających osób) co w skutkuje niespełnianiem przez obiekt OREW obowiązujących w odniesieniu do prowadzonej działalności standardów,
  2. ograniczone możliwości organizacji dodatkowych form działań aktywizujących i włączających społecznie i zawodowo niepełnosprawnych wychowanków P., ich rodziców oraz przedstawicieli otoczenia wynikające z ograniczeń lokalowych. Na działania tego rodzaju stowarzyszenie musi wynajmować lokale od podmiotów zewnętrznych co wywołuje utrudnienia wynikające z konieczności dostosowywania się do dostępnych terminarzy, ponoszenia opłat za wynajem. Lokale te często też nie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  3. utrudnienia organizacyjne prowadzenia bieżącej działalności OREW wynikające z przepełnienia obiektu (w budynku oprócz analizowanej placówki mieszczą się również Ośrodek Rehabilitacji Dziennej, Ośrodek Wsparcia, NSSPDP) co ogranicza pełne przystosowanie obiektu do potrzeb niepełnosprawnych oraz ujemnie wpływa na poziom bezpieczeństwa jego bezpośrednich użytkowników.


Stowarzyszenie informuje, że zakupione towary i świadczone usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie może uzyskać zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkiem na realizację projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią zaświadczenia wydanego w dniu 12 lipca 2016 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. nr. (…) stwierdza się, że podmiot nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Oznacza to, że wskazane obciążenie fiskalne jest w rzeczywistości kosztem działalności Stowarzyszenia co w połączeniu z dodatkowym argumentem jakim jest fakt, iż podmiot nie dokonuje sprzedaży materiałów i usług oznacza, że nie wystąpią w tym przypadku jakiekolwiek przesłanki wywołujące okoliczności umożliwiające obniżenie podatku VAT należnego o naliczony. W związku z powyższym należy jednoznacznie stwierdzić, iż podatek od towarów i usług w całości stanowić będzie koszt kwalifikowany projektu „B.”.

W projekcie Stowarzyszenie wskazuje podatek VAT jako koszt kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości jego odzyskania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupy towarów i usług w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT w związku z tym nie podlega odliczeniu.

Ponadto status podatkowy Stowarzyszenia jest jasno określony.


„P., jest organizacją pozarządową, niedochodową i samopomocową. Reprezentuje interesy, wypowiada się i działa na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce, ich rodzin i opiekunów”.

Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z pracami budowlanymi oraz zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Stowarzyszenie nie działa w charakterze podatnika.

Projekt nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym, brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Stowarzyszenie czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Stowarzyszeniu które będzie ich właścicielem, będzie też ponosiło niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usługi wytworzone w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty.

Stowarzyszenie realizując projekt będzie dokonywało zakupów usług i budowy infrastruktury na potrzeby działalności, przy pomocy których realizuje swoje obowiązki i na własny rachunek. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją spoczywać będzie na Wnioskodawcy.


Podatek VAT w projekcie zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowalny, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. VAT w projekcie jako koszt kwalifikowalny przyjęto w oparciu o „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” opracowane przez Ministerstwo Rozwoju. Zgodnie z tymi wytycznymi, podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy spełniony jest warunek:


  1. podatek VAT został faktycznie poniesiony oraz
  2. Beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.


W związku z powyższym, podatek naliczony wykazany w fakturach z realizacji ww. zadania może być ujęty i rozliczony jako koszt kwalifikowalny w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro poniesione wydatki w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, to Stowarzyszeniu, które nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją, gdyż nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj