Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.351.2018.1.PS
z 6 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 17 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „Rewitalizacja x” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „Rewitalizacja x”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów. Posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W dniu 27 czerwca 2017 r. Gmina podpisała umowę z Województwem z siedzibą w …o dofinansowanie projektu pn. „Rewitalizacja x”, realizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z Działania 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich. Projekt obejmuje swoim zakresem III i IV etap inwestycji.


Etapy I i II zostały zrealizowane w latach 2013-2014 ze środków RPO 2007-2013. Dwa pierwsze etapy polegały na rewitalizacji zdegradowanej przestrzeni publicznej pod utworzenie parku edukacyjnego i parku rekreacyjnego.


Etap III objął swoim zakresem przebudowę infrastruktury publicznej w rejonie ujścia rzeki x powierzchni ok. x ha, w tym nawierzchnie utwardzone: x m2 oraz zieleń niska (trawnik, rabaty): x m2. W ramach inwestycji zostały przewidziane:


  • budowa nawierzchni granitowej (ciąg pieszo-rowerowy łączący się z ul. x),
  • budowa nawierzchni mineralnej stabilizowanej mechanicznie wodoprzepuszczalnej (ścieżka do biegania wytyczona wzdłuż przeważającej części ścieżki pieszo-rowerowej, miejscami przecięta ścieżką pieszo-rowerową, łącząca się z bieżnią zrealizowaną w II etapie inwestycji),
  • budowa tarasu w formie podestu z kompozytu drewna (taras wkomponowany w kształt ścieżki z widokiem na rzekę x, na którym ustawione zostaną ławki),
  • budowa oświetlenia wzdłuż głównych ciągów pieszych (oprawy LED),
  • rozbudowa systemu monitoringu,
  • montaż elementów małej architektury (kosze na odpadki, kosze na psie nieczystości, ławki z oparciem, stoły piknikowe na łąkach kwietnych),
  • nasadzenia drzew, krzewów, bylin, roślin cebulowych, łąki kwietnej, trawników oraz w zakresie gospodarki istniejącym drzewostanem: adaptacja oraz usunięcie niektórych drzew, krzewów.


IV etap obejmuje:


  • budowę kładki pieszo-rowerowej nad rzeką x (powierzchnia x m2 ),
  • wykonanie oświetlenia typu LED wzdłuż dolnej krawędzi konstrukcji kładki oraz w pochwycie balustrady,
  • na odcinku III-go etapu odmulenie dna rzeki oraz umocnienie brzegu rzeki.


Etapy III-IV zlokalizowane są na obszarze niezagospodarowanym, w swoim bezpośrednim sąsiedztwie. Oprócz inwestycji projekt obejmuje obsługę inwestorską oraz promocję projektu.


W ramach projektu zostaną wybudowane ciągi pieszo - rowerowe, które będą łączyły się z ciągami, które powstały w ramach I i II etapu oraz pośrednio z istniejącą promenadą pieszo - rowerową. Realizacja inwestycji wpłynie w znacznym stopniu na spójność istniejących szlaków turystycznych, a także umożliwi stworzenie spójnej oferty turystycznej.

Planowana data zakończenia realizowanej inwestycji to wrzesień 2018 r. Powierzchnia obszarów objętych rewitalizacją to x ha (x m2). Otwarta przestrzeń utworzona lub rekultywowana na obszarach miejskich to x m2.

Cała dostępna infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu rewitalizacji obszaru miejskiego będzie dostępna bezpłatnie. Jest to obszar ogólnodostępny służący ogółowi mieszkańców oraz osobom przyjezdnym. Gmina Miasto x będzie mogła również nieodpłatnie udostępniać go podmiotom i instytucjom działającym w sferze społecznej pod realizację działań, które zaktywizują społeczność x. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina Miasto x. Projekt nie będzie generował przychodów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Rewitalizacja x”?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie inwestycyjne pn. „Rewitalizacja x” wykonuje zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017r., poz. 1875, z późn. zm.). Na podstawie art. 6 ust. 1 tejże ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z projektem, dlatego zdaniem Gminy, nie ma ona możliwości odzyskania naliczonego podatku na mocy prawodawstwa krajowego w związku z realizacją ww. inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami, o których mowa w ww. rozporządzeniu.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj