Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.256.2018.1.SS
z 14 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 80, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne w ramach projektu pn.: „…”. Instytucją zarządzającą jest RPOW – Wydział Europejski Funduszu Regionalnego.

Projekt zakłada remont zdegradowanego obiektu dworca na potrzeby utworzenia na terenie Gminy świetlicy środowiskowej. Wnioskodawca świadczyć będzie usługi społeczne, polegające na zapobieganiu wykluczeniu społecznemu mieszkańców Gminy poprzez prowadzenie terapii zajęciowej, zajęć z psychologiem, wskazanie alternatywnego spędzania wolnego czasu. Będzie to projekt realizowany w ramach działania 9.2.2 – Rozwój usług społecznych i zdrowotnych – RIT. Inwestycja jest niezbędna do przeprowadzenia ze względu na bardzo zły stan obiektu i brak innego obiektu, w którym Gmina mogłaby świadczyć tego typu usługi społeczne.

W projekcie przewidziano szereg prac umożliwiających użytkowanie poszczególnych pomieszczeń w obiekcie, np. prace izolacyjne, wymiana solarki okiennej i drzwiowej, pokrycia dachowego wymiana instalacji elektrycznej, wod.-kan. i CO, prace wykończeniowe, etc.

Celem przedmiotowej inwestycji jest aktywizacja społeczno-gospodarcza ludności zamieszkującej teren rewitalizowany. Projekt ma na celu zaspokajać potrzeby w zakresie opieki społecznej, usługi komunalne, społeczne i indywidualne.

Projekt ma na celu realizację usług społecznych, obejmujące: terapię zajęciową, zajęcia z psychologiem, wskazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. W ramach projektu zakupione zostanie niezbędne wyposażenie i sprzęt. Zajęcia zaplanowane w projekcie skierowane będą przede wszystkim do dzieci i młodzieży, które wskazane zostały jako obszary zdegradowane w „Gminnym Programie Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2025”. Będą to w szczególności osoby, które żyją w ubóstwie, borykające się z problemami domowymi, w szczególności z przemocą i alkoholizmem oraz te, które same sięgają po używki.

Projekt swoim zakresem i celami powiązany jest z wiązką projektów – Walka z ubóstwem poprzez rozwój infrastruktury społecznej subregionu; Cel Strategii RIT – III. Zapewnienie spójności społecznej poprzez rewitalizację fizyczną, gospodarczą i społeczną terytoriów zmarginalizowanych obszaru funkcjonalnego subregionu; Priorytet inwestycyjny, obejmujący projekty tworzące wiązkę – 9a inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczyniają się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszania nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych oraz przejścia z usług instytucjonalnych na usługi na poziomie społeczności lokalnych.

Wnioskodawcą dla ww. projektu jest Gmina – jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, ze zm.) oraz swojego statutu (Uchwała Rady z dnia 28 lutego 2014 r.).

Organami Wnioskodawcy są Rada Gminy (jako organ stanowiący i kontrolny) i Wójt Gminy (jako organ wykonawczy, realizujący właściwe dla niego zadania przy pomocy Urzędu Gminy – jednostki organizacyjnej Gminy, działającej w formie jednostki budżetowej). Zasadniczy cel działania Urzędu to zapewnienie warunków, zapewniających możliwość odpowiedniego wykonania spoczywających na Gminie zadań własnych, zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych oraz zadań powierzonych na mocy porozumień. Wdrażając niniejszy projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: rewitalizacja terenów istotnych z punktu widzenia przestrzeni publicznej gminy, a jednocześnie zdegradowanych ich dotychczasową, wieloletnią eksploatacją.

Gminie przysługuje prawo do dysponowania nieruchomością, która zostanie objęta pracami budowlanymi, instalatorskimi, wykończeniowymi i innymi w celach związanych z realizacją opisywanego projektu – jest to działka o numerze 11178/11. Prawa majątkowe do tej nieruchomości, będącej uprzednio własnością Skarbu Państwa, zostały na Gminę przeniesione przez (…) S.A. – spółkę, której do wskazanej nieruchomości przysługiwało prawo użytkowania wieczystego (potwierdzają to zapisy aktu notarialnego z dn. 30.07.2015 r.). Samorząd, w ramach obowiązujących ustaleń, przyjął zobowiązanie do zapewnienia w przedmiotowej nieruchomości warunków, umożliwiających w przyszłości prowadzenie w obrębie rewitalizowanego obiektu działalności, polegającej na obsłudze linii kolejowej (sprzedaż biletów, kierowanie ruchem, etc.). Ogół kosztów, które poniesione zostaną w ramach rewitalizacji części obiektu przeznaczonego w tym celu jest włączony do kosztów niekwalifikowanych inwestycji.

Gmina zleciła opracowanie projektu budowlanego, obejmującego branżę architektoniczną, konstrukcyjną i instalatorskie, na podstawie którego uzyskano dokument warunkujący możliwość przeprowadzenia zaplanowanych w projekcie prac – pozwolenie na budowę (decyzja Starosty).

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego, będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę w celach związanych z aktywnym przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu – prowadzenie świetlicy środowiskowej oraz innych placówek, zapewniających wsparcie wymagającym tego mieszkańcom. Dodatkowo, zgodnie z poczynionymi uprzednio w tym zakresie ustaleniami, w zrewitalizowanym obiekcie zabezpieczona zostanie powierzchnia, przeznaczona do wykorzystania w przyszłości przez spółki, zajmujące się obsługą kolei – sprzedaż biletów, poczekalnia, sterowanie urządzeniami kolejowymi (koszty związane z prowadzeniem prac w pomieszczeniach, które w przyszłości wykorzystane zostaną do prowadzenia działalności tego typu, wyłączono do kosztów niekwalifikowanych). Produkty uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (zdegradowany obecnie obiekt, poddany rewitalizacji) nie zostaną w okresie 5-ciu lat od uzyskania przez Gminę płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia, sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy. Trwałość przedsięwzięcia oznacza nie poddawanie go tzw. znaczącej modyfikacji – zmianie charakteru lub warunków realizacji projektu, uzyskanie nieuzasadnionej korzyści albo zaprzestanie działalności. Trwałość projektu jest to zdolność do utrzymania produktów projektu przez co najmniej 5 lat, licząc od momentu uzyskania od Instytucji Zarządzającej RPOW 2014-2020 płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia.

Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe gwarantuje, iż w trakcie projektu lub do pięciu lat od uzyskania płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego projektu, zrewitalizowany budynek będzie trwale wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu, a w sytuacji, gdy wymagać będzie on dodatkowych zabiegów modernizacyjnych, bądź remontu, czy napraw, Beneficjent przeprowadzi te działania we własnym zakresie, finansując związane z tym koszty środkami własnymi. Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem. Wnioskodawca – Gmina posiada zdolność organizacyjną i finansową do przeprowadzenia tego przedsięwzięcia, jest też zdolny do zachowania trwałości produktów oraz osiągniętych rezultatów projektu.

Umowę o udzielenie dofinansowania w imieniu Gminy podpisze z Instytucją Zarządzającą RPOW Wójt Gminy. Wnioskodawca zabezpieczył we własnym budżecie środki, niezbędne do współfinansowania kosztów, związanych z wdrożeniem projektu (Uchwała budżetowa Gminy na rok 2017). Projekt jest uwzględniony w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy. Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję księgową projektu odrębnie od pozostałych ksiąg rachunkowych, zgodnie z przepisami prawa dot. rachunkowości. Uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty zostaną oznakowane, znajdą się we właściwych ewidencjach Wnioskodawcy, będą podlegać amortyzacji na zasadach zgodnych z ustawą o rachunkowości i ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty (obiekt użyteczności publicznej, poddany kompleksowej rewitalizacji) zostaną ubezpieczone – przede wszystkim z myślą o zabezpieczeniu ich na okoliczność zdarzeń losowych przypadkowego zniszczenia, etc. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywana do świadczenia usług społecznych narzuconych ustawowo Gminie, pomieszczenia nie będą wynajmowane. W związku z powyższym, prowadzona działalność, w zakresie realizacji przedsięwzięcia, nie będzie stanowić konkurencji dla innych podmiotów.

Z uwagi na świadczenie nieodpłatnych usług społecznych Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek przychodów, w związku z powyższym, nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), Jednostka Samorządu Terytorialnego nie może odzyskiwać podatku VAT w tym zakresie, gdyż w trakcie realizacji przedsięwzięcia oraz po jego zakończeniu nie będą podejmowane żadne czynności podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dokonywane w ramach realizacji projektu pn.: „…” zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „…” będzie przysługiwało Gminie prawo odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych stawkami VAT. Inwestycja dotycząca remontu pomieszczeń przeznaczonych na usługi społeczne i na usługi transportowe nie będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Realizacja projektu nie spowoduje zakłócenia konkurencji, gdyż inwestycja dotyczy remontu zdegradowanego obiektu, który będzie świadczyć usługi społeczne, polegające na zapobieganiu wykluczeniu społecznemu mieszkańców Gminy, z których korzystanie będzie bezpłatne. Poprzez wdrożenie projektu Beneficjent zrealizuje zadania własne gminy, do których należy m.in. zaspokajanie potrzeb w zakresie opieki społecznej, usług komunalnych, społecznych i indywidualnych, a także usług transportowych. Cele publiczne projektu wynikają z interesu społecznego istnienia Beneficjenta – jako jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, Gmina nie może mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z remontem zdegradowanego obiektu dworca, ponieważ nie będzie ani w trakcie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu sprzedaży związanej z opodatkowaniem.

Powstała infrastruktura wykorzystywana będzie przez Gminę w celach związanych z zaspokajaniem potrzeb w zakresie opieki społecznej, usług komunalnych, społecznych, indywidualnych, transportowych. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z kosztami poniesionymi na realizację tego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, dokonywane w ramach realizacji projektu pn.: „…” zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do art. 9 ust. 2 tej ustawy, gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne w ramach projektu pn.: „…”. Projekt zakłada remont zdegradowanego obiektu dworca na potrzeby utworzenia na terenie Gminy świetlicy środowiskowej. Wnioskodawca świadczyć będzie usługi społeczne, polegające na zapobieganiu wykluczeniu społecznemu mieszkańców Gminy poprzez prowadzenie terapii zajęciowej, zajęć z psychologiem, wskazanie alternatywnego spędzania wolnego czasu. Będzie to projekt realizowany w ramach działania 9.2.2 – Rozwój usług społecznych i zdrowotnych – RIT. Inwestycja jest niezbędna do przeprowadzenia ze względu na bardzo zły stan obiektu i brak innego obiektu, w którym Gmina mogłaby świadczyć tego typu usługi społeczne. Celem przedmiotowej inwestycji jest aktywizacja społeczno-gospodarcza ludności zamieszkującej teren rewitalizowany. Projekt ma na celu zaspokajać potrzeby w zakresie opieki społecznej, usługi komunalne, społeczne i indywidualne. Projekt ma na celu realizację usług społecznych, obejmujące: terapię zajęciową, zajęcia z psychologiem, wskazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. W ramach projektu zakupione zostanie niezbędne wyposażenie i sprzęt. Zajęcia zaplanowane w projekcie skierowane będą przede wszystkim do dzieci i młodzieży, które wskazane zostały jako obszary zdegradowane w „Gminnym Programie Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2025”. Będą to w szczególności osoby, które żyją w ubóstwie, borykające się z problemami domowymi, w szczególności z przemocą i alkoholizmem oraz te, które same sięgają po używki. Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego, będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę w celach związanych z aktywnym przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu – prowadzenie świetlicy środowiskowej oraz innych placówek, zapewniających wsparcie wymagającym tego mieszkańcom. Dodatkowo, zgodnie z poczynionymi uprzednio w tym zakresie ustaleniami, w zrewitalizowanym obiekcie zabezpieczona zostanie powierzchnia, przeznaczona do wykorzystania w przyszłości przez spółki, zajmujące się obsługą kolei – sprzedaż biletów, poczekalnia, sterowanie urządzeniami kolejowymi (koszty związane z prowadzeniem prac w pomieszczeniach, które w przyszłości wykorzystane zostaną do prowadzenia działalności tego typu, wyłączono do kosztów niekwalifikowanych). Produkty uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (zdegradowany obecnie obiekt, poddany rewitalizacji) nie zostaną w okresie 5-ciu lat od uzyskania przez Gminę płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia, sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy. Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe gwarantuje, iż w trakcie projektu lub do pięciu lat od uzyskania płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego projektu, zrewitalizowany budynek będzie trwale wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywana do świadczenia usług społecznych narzuconych ustawowo Gminie, pomieszczenia nie będą wynajmowane. W związku z powyższym, prowadzona działalność, w zakresie realizacji przedsięwzięcia, nie będzie stanowić konkurencji dla innych podmiotów. Z uwagi na świadczenie nieodpłatnych usług społecznych Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek przychodów, w związku z powyższym, nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT. Dokonywane w ramach realizacji ww. projektu zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym podkreślić jeszcze raz należy, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy te bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do opisanego projektu, polegającego na remoncie zdegradowanego obiektu dworca na potrzeby utworzenia na terenie Gminy świetlicy środowiskowej, warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT, jakim jest związek zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak wynika bowiem z treści wniosku, produkty uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji nie zostaną w okresie 5-ciu lat od uzyskania przez Gminę płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia, sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – infrastruktura powstała w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie wykorzystywana do świadczenia nieodpłatnych usług społecznych, a dokonywane w ramach realizacji ww. projektu zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy tut. Organ uznał za prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że zrewitalizowany budynek nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj