Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.400.2018.1.KSZ
z 18 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2018 r. (data wpływu 30 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „...…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „... …”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym od lutego 2010 r. - wcześniej podatkiem był Urząd Gminy. Obecnie Gmina jest skonsolidowana ze swoimi jednostkami budżetowymi i składa jedną skonsolidowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. Są to następujące jednostki budżetowe:


  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w S., ul. …,
  • Zespół Szkół w T.,
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w D., ul. …,
  • Szkoła Podstawowa im. … w M., ul. …,
  • Szkoła Podstawowa w J., ul. …,
  • Zespół Szkół w S., ul. ….


Gmina nie dokonała centralizacji rozliczeń pod kątem podatku od towarów i usług z Gminnym Ośrodkiem Kultury. Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, wyodrębnioną pod względem prawnym i ekonomiczno-finansowym, nadzorowaną przez organizatora, którym jest Gmina. Gminny Ośrodek Kultury posiada osobowość prawną i działa przez ustanowione w statucie organy. Gminny Ośrodek Kultury prowadzi działalność gospodarczą zwolnioną na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Siedziba Gminnego Ośrodka Kultury mieści się w S. przy ul. ....

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest wykonywana przez Gminę w ramach systemu publicznoprawnego. Wybrane działania przeprowadzane są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i Gmina traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach tych czynności Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według odpowiednich stawek, jak również podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz zwolnionych od podatku.


Innymi słowy Gmina wykonuje:


  1. zadania o charakterze publicznoprawnym, uznawane przez Gminę jako niepodlegające regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu których Gmina nie uzyskuje żadnych wpływów (np. związane z budową infrastruktury drogowej),
  2. zadania w ramach systemu publicznego, uznawane przez Gminę jako niepodlegające regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu których Gmina uzyskuje określone wpływy (np. opłata za wydanie decyzji administracyjnej),
  3. czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, uznawane przez Gminę jako podlegające regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, z których Gmina otrzymuje wynagrodzenie (np. sprzedaż działek, wynajem lokali użytkowych).
  4. czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, zwolnionych od podatku od towarów i usług, z tytułu których Gmina otrzymuje wynagrodzenie (np. wynajem lokali na cele mieszkaniowe lub sprzedaż określonych nieruchomości).


Gmina w dniu 23 października 2017 r. zawarła umowę o przyznaniu pomocy na realizację inwestycji pt. „... …” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. W ramach inwestycji planowana jest adaptacja i wyposażenie sali kinowej w Gminnym Ośrodku Kultury między innymi będą to prace remontowo-budowlane sali oraz zakup sprzętu do prowadzenia projekcji filmowych.

Gmina zobowiązana jest do trwałości projektu w okresie 5 lat od dnia wypłaty końcowej płatności oraz nieprzenoszenia prawa własności. Budynek, w którym powstanie ww. inwestycja jest przekazany na podstawie umowy użyczenia nr … z 2010 r. na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w nieodpłatne użytkowanie. Salę kinową, która powstanie w tym budynku również użytkować będzie nieodpłatnie Gminny Ośrodek Kultury na tych samych warunkach, z których korzysta obecnie. Gminny Ośrodek Kultury w ramach swojej działalności zwolnionej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie sprzedawał bilety do kina lub ewentualnie wynajmował salę. Dochód ze sprzedaży będzie dochodem Gminnego Ośrodka Kultury. Obecnie wyłoniony jest wykonawca robót remontowo-budowlanych, który zaczął prace remontowe, oraz wyłoniony jest dostawca, który wyposaży salę w sprzęt. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na koniec III kwartału 2018 r. Budynek w którym powstanie sala kinowa jest własnością Gminy. Gmina nie będzie czerpała dochodu z związku z tą inwestycją.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenie podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją inwestycji na podstawie art. 86 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją ww. inwestycji.

Z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Gminy w odniesieniu do wydatków na realizację ww. inwestycji, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie jest spełniona przesłanka warunkująca powstanie prawa do odliczenia.

Gmina realizując ww. inwestycję będzie wykonywać swoje zdanie o charakterze publicznoprawnym wskazanym w zakresie ustawowym i nie będzie działać w roli podatnika VAT, lecz będzie wykonywać swoje zadanie jako organ władzy publicznej. Wskazana działalność związana z użyczeniem budynku w którym powstanie sala kinowa ma charakter nieodpłatny i nie stanowi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Jak również użyczenie sali kinowej na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury będzie miało charakter nieodpłatny. Z powyższego wynika, że towary i usługi nabyte celem wykonania sali kinowej nie będą wykorzystywane dla celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj