Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.134.2018.1.KB
z 21 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji otrzymanej pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie kosztów zbiórki i transportu oraz unieszkodliwienia padłych sztuk bydła do przychodów z działalności rolniczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2018 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji otrzymanej pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie kosztów zbiórki i transportu oraz unieszkodliwienia padłych sztuk bydła do przychodów z działalności rolniczej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Rolne „X” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwane w dalszej części wniosku: „Spółką”) prowadzi działalność rolniczą - zajmuje się uprawą roślin, chowem i hodowlą bydła - jest podatnikiem podatku rolnego.

Sprawa dotyczy dopłat Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa („ARiMR”) do usług odbioru, wywozu i unieszkodliwiania padłych sztuk bydła.

Na podstawie zawartej umowy Spółka zleca wykonanie ww. usług wyspecjalizowanej w tym zakresie firmie, w przypadku Wnioskodawcy jest to „Y” S.A.

Po wykonaniu usługi „Y” S.A. obciąża Spółkę kosztami zbiórki i transportu oraz unieszkodliwiania padłych sztuk bydła wystawiając fakturę VAT. Na fakturze w oddzielnych pozycjach wyszczególnione są koszty zbiórki i transportu oraz unieszkodliwiania padłych sztuk bydła - kwota netto, VAT i brutto - do zapłaty.

W pozycji niżej wykazywana jest kwota pomocy finansowej ARiMR - księgowana w Spółce jako dotacja. Do zapłaty przez Spółkę jako producenta rolnego pozostaje różnica pomiędzy wartością brutto za wykonaną usługę a kwotą pomocy finansowej ARiMR.

Pytanie dotyczy zakwalifikowania przychodów z tytułu otrzymywanej pomocy finansowej ARiMR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu otrzymanej pomocy finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie kosztów zbiórki i transportu oraz unieszkodliwiania padłych sztuk bydła należy zakwalifikować jako przychody z działalności rolniczej, czy pozarolniczej ?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność rolniczą dla celów podatku dochodowego definiuje przepis art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Definicja ta określa jedynie w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczonych do działalności rolniczych. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane przychody z tytułu pomocy ARiMR na pokrycie częściowo lub w niektórych przypadkach całkowitych kosztów zbioru i transportu oraz unieszkodliwiania padłych sztuk bydła są przychodami z działalności rolniczej, do których przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania - art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznano za prawidłowe.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm.), przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pojęcie działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności, zaliczanych do działalności rolniczej. W myśl przywołanych powyżej regulacji działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2137) stanowi, iż zadaniem Agencji jest wspieranie zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie.

Pomoc polegająca na finansowaniu lub dofinansowaniu ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne kosztów odbioru, wywozu i unieszkodliwiania padłych sztuk hodowanego bydła czy trzody chlewnej jest udzielana na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. z 2007 r., Nr 250, poz. 1868).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż uzyskuje przychody ze środków pomocowych w postaci dopłat od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do usługi odbioru, wywozu i unieszkodliwiania padłych sztuk hodowanego bydła czy trzody chlewnej.

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy prawa oraz stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że przyjmując działalność rolniczą za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie środków pomocowych w postaci dopłat od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do usługi odbioru, wywozu i unieszkodliwiania padłych sztuk hodowanego bydła, wspierających działalność rolniczą w gospodarstwach rolniczych, za przychody z tej właśnie działalności rolniczej. W istocie bowiem są one dopłatami do bieżącej działalności rolniczej. Środki te są kierowane do gospodarstw rolnych i mają ścisły związek z działalnością prowadzoną w gospodarstwie rolnym, a tym samym wpływają na przychody z działalności rolniczej gospodarstwa rolnego.

Tak więc, otrzymane przychody, z tytułu pomocy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie częściowo lub w niektórych przypadkach całkowitych kosztów zbioru i transportu oraz unieszkodliwienia padłych sztuk bydła należy traktować jako przychody z działalności rolniczej gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj