Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.215.2018.2.EJ
z 21 czerwca 2018 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 10 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zasad ustalania przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 18 maja 2018 r., 0113-KDIPT2-1.4011.215.2018.1.EJ, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 21 maja 2018 r. (data doręczenia 29 maja 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 5 czerwca 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), nadanym w dniu 5 czerwca 2018 r.
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:
Od 1 stycznia 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zgłoszoną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w ramach której prowadzi ewidencję przychodów, a podatek dochodowy od osób fizycznych opłaca w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (co zostało zgłoszone na druku CEIDG-1 w dniu 29 grudnia 2017 r.). Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.
Zakres prowadzonej działalności gospodarczej to usługi budowlano-montażowe i remontowe na terenie Polski i Niemiec na podstawie PKD: 43.39.Z, 43.21.Z, 43.32.Z, 43.99.Z, 43.11.Z, 43.22.Z, 43.34.Z, 41.20.Z, 43.12.Z, 43.31.Z, 43.91.Z, przeważająca działalność PKD 43.33.Z. Ww. usługi świadczone są w Niemczech na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, dlatego też Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik podatku od wartości dodanej i rozliczał ten podatek. Każdą wykonaną usługę w Niemczech kończy wystawieniem faktury, na której oprócz wartości wykonanej usługi w Euro dolicza niemiecki podatek od wartości dodanej w kwocie 19% wartości usługi, który odprowadza do właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca nie posiada na terytorium Niemiec zakładu w rozumieniu art. 5a ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.). Wszystkie przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej, zarówno zagraniczne, jak i osiągane na terenie kraju, rozlicza w Polsce. Wnioskodawca posiada polską rezydencję podatkową (ośrodek interesów życiowych, tj. centrum interesów osobistych i gospodarczych, jest w Polsce).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy Wnioskodawca musi zapłacić w Polsce podatek (ryczałt) od kwoty wpłaconego w Niemczech podatku od wartości dodanej? Ewentualnie, czy podatek od wartości dodanej rozliczany w Niemczech ma być odliczany od wartości brutto usług wykonanych w Niemczech i od tak wyliczonej wartości netto wykonanych usług Wnioskodawca ma liczyć w Polsce podatek ryczałtowy, bo podatek od wartości dodanej traktuje się na równi z polskim podatkiem od towarów i usług - VAT, który też pomniejsza przychód brutto od rozliczanych w Polsce usług (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a wynika to stąd, że podatek od towarów i usług (podatek VAT) i podatek od wartości dodanej, to ten sam podatek tylko inaczej nazwany?
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, źródłem Jego przychodów, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, są przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa także w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – usługi remontowe i budowlano-montażowe wykonywane na terenie Polski i Niemiec. Czyli należne kwoty sprzedanych usług, pomniejszone w przypadku usług wykonanych na terenie Niemiec o należny podatek od towarów i usług, tzw. niemiecki podatek od wartości dodanej, równy 19% wykonanych usług. Podatek 19% jest podatkiem, co prawda otrzymanym od usługobiorcy, ale nie należną kwotą, tylko kwotą do wpłaty na konto niemieckiego urzędu skarbowego.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.