Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.299.2018.1.JO
z 22 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2018 r. (data wpływu 8 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu pn. „Przeciwdziałanie niskiej emisji poprzez wymianę źródeł ciepła i budowę instalacji odnawialnych źródeł energii w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Gminy (…)” (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1);
  • opodatkowania przyznanej dotacji na realizację projektu oraz zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla przyznanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2);
  • uznania wpłat dokonywanych przez mieszkańców za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3);
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla uiszczanych przez mieszkańców wpłat na realizację ww. projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt pn. „Przeciwdziałanie niskiej emisji poprzez wymianę źródeł ciepła i budowę instalacji odnawialnych źródeł energii w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Gminy (…)”. Przedmiotem projektu jest wymiana tradycyjnych źródeł energii cieplnej głównie pieców węglowych na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę, a także montaż instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych.

Zakres projektu to montaż instalacji służących do produkcji energii cieplnej i elektrycznej, w tym instalacji OZE w 50 budynkach, należących do mieszkańców Gminy.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania: 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT poziom dofinansowania to 85% wartości kosztów kwalifikowalnych projektu (85% kosztów brutto, pod warunkiem, że z interpretacji będzie wynikać, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT-u).

Celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej 50 budynków mieszkalnych, poprzez wymianę tradycyjnych źródeł energii cieplnej (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę, a także montaż instalacji OZE: kolektorów słonecznych i panel fotowoltaicznych. Cel główny i cele szczegółowe projektu są zgodne z RPO na lata 2014-2020. Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów szczegółowych osi priorytetowej IV Efektywność energetyczna OZE i gospodarka niskoemisyjna. Projekt przyczyni się do realizacji celu szczegółowego osi IV, zgodnego z celem działania 4.3 jakim jest zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym. Projekt jest zgodny z złożeniami Strategii ZIT z uwagi na przedmiot realizacji oraz przynależność terytorialną.

Gmina jest członkiem „Zintegrowanych inwestycji terytorialnych subregionu centralnego województwa na lata 2014-2020”. Realizacja przedsięwzięcia wpisuje się w cel strategiczny CS2 zdrowe środowisko życia w SC dzięki zmniejszonej antropopresji. Działania te przyczynią się do realizacji celu głównego projektu, jakim jest poprawa efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych w Gminie.

Cel ten zostanie zrealizowany poprzez realizację celów bezpośrednich, które są odpowiedzią na zdefiniowane problemy:

  • ograniczenie strat energii podczas ogrzewania budynków oraz obniżenie kosztów ogrzewania;
  • zwiększenie produkcji energii z instalacji OZE;
  • redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego;
  • poprawa warunków użytkowania obiektów oraz zwiększenie komfortu życia mieszkańców.

Korzyści z przeprowadzenia prac zastąpienia tradycyjnych nośników energii (w tym głównie węgla) na ekologiczne: biomasę, energię ze słońca, gaz odniosą przede wszystkim mieszkańcy.

Szczegółowy zakres prac obejmuje montaż:

  1. Kotłów gazowych kondensacyjnych – 40 szt., w tym dwufunkcyjne o mocy 23,5 kW – 16 szt., jednofunkcyjne o mocy 23,5 kW – 20 szt., jednofunkcyjny o mocy 20,0 kW – 1 szt., jednofunkcyjny o mocy 14,5 kW – 1 szt., jednofunkcyjny o mocy 14 kW – 1 szt., pulsacyjny o mocy 20 kW – 1 szt.
    Kotły wyposażone będą w pompę obiegową, zawór przełączający z siłownikiem, zawór bezpieczeństwa, wbudowane naczynie przeponowe, zawór napełniająco-spustowy, manometr oraz system do odprowadzania kondensatu o parametrach zgodnych z dokumentacją projektową.
  2. Kotłów na biomasę – 10 szt., w tym o mocy 20 kW – 4 szt., 25 kW – 3 szt., 16 kW – 1 szt., 15 RW – 2 szt. Kotły będą posiadać automatykę, sterownik pogodowy, regulator pokojowy automatyczny podajnik paliwa.
  3. Paneli fotowoltaicznych – 6 zestawów, w tym o mocy 5kWp – 2 szt., 4 kWp – 3 szt., 3 kWp – 1 szt.
    Na instalacje składać się będzie konstrukcja wsporcza, moduły fotowoltaiczne PV 250 Wp, trójfazowy konwerter sieciowy, datamanager do monitorowania systemu, rozdzielnica modułowa z elementami zabezpieczającymi o parametrach zgodnych z dokumentacją projektową.
    Konstrukcja wsporcza pod panele fotowoltaiczne 4kW, moduł fotowoltaiczny PV 250 Wp, trójfazowy konwerter sieciowy 3,7 RW, datamanager do monitorowania systemu, rozdzielnica modułowa elementarni zabezpieczającymi o parametrach zgodnych z dokumentacją projektową.
  4. Kolektorów słonecznych – 18 zestawów, w tym składające się z 2 kolektorów – 11 szt., 3 kolektorów – 5 szt., 4 kolektorów – 2 szt. Kolektory będą posiadać pełne badania na zgodność normą PN-EN 12975-1, PN-BN 12975-2 oraz certyfikat S(…) lub równoważny.
    Odbudowa kolektora będzie z materiałów niekorodujących przy czym profile boczne lakierowane lub anodowane. Moc wyjściowa kolektora przy natężeniu promieniowania G=1000 W/m2 dla Tm-Ta równego 10K wynosi 1750 W. Przewody wewnętrzne kolektora słonecznego wykonane będą z miedzi, absorber pokryty powłoką selektywną o współczynniku absorbcji nie mniejszym niż 0,95 (+/– 2%) oraz współczynniku emisji nie większym niż 0,05 (+/– 2%).

Zakres realizacji projektu obejmuje również modernizację instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków, w tym wymianę grzejników w 21 domach oraz montaż termostatów w 31 domach.

Zadania w ramach projektu:

1. Prace przygotowawcze.

W ramach pierwszego zadania przewiduje się opracowanie studium wykonalności dla projektu. Okres realizacji zadania został zaplanowany optymalnie uwzględniając czas na przygotowanie opracowania. Koszt przewidziany dla zadania to koszt brutto obejmujący podatek VAT 23%.


2. Prace budowlane, dostawa i montaż instalacji OZE.

W ramach zadania planuje się:

  1. Opracowanie SIWZ;
  2. Ogłoszenie zamówienia na wykonanie robót;
  3. Wyłonienie Wykonawcy;
  4. Wykonanie prac montażowych pieców oraz instalacji PV i kolektorów słonecznych.

Szczegóły dotyczące wszystkich działań niezbędnych do wykonania przez wyłonionych wykonawców w ramach tego zadania oraz szczegółowe parametry minimalne materiałów znajdują się i wynikają z projektów opracowanych dla przedsięwzięcia. Dodatkowe warunki określać będzie opracowany dla zadania SIWZ. Koszt przewidziany dla zadania to koszt brutto obejmujący podatek VAT 8% i 23%.

Okres realizacji zadania został zaplanowany optymalnie, z jednej strony przewiduje czas na procedurę zamówień publicznych, z drugiej strony pozwala optymalnie rozplanować czas przeprowadzenia wszystkich prac montażowych instalacji przewidzianych w projekcie oraz zrealizować prac termomodernizacyjne budynków, w których prace nie zostały wykonane (wymóg konkursu – prac będą finansowane z PONE lub przez mieszkańców samodzielnie).

3. Nadzór inwestorski.

W ramach trzeciego zadania Wnioskodawca zamierza kontrolować obiekt i procesy budowlane, w trakcie trwania prac termomodernizacyjnych i montażowych instalacji fotowoltaicznych na budynku przewidzianym do realizacji w niniejszym Projekcie. Stworzenie nadzoru nastąpi przez ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego. Do jego podstawowych obowiązków należeć będzie m.in. reprezentowanie inwestora na budowie, sprawowanie kontroli zgodności realizacji budowy z jej projektem, określonymi przepisami, obowiązującymi normami i zasadami wiedzy technicznej sprawdzanie i odbiór robót budowlanych, potwierdzanie faktycznie wykonanych robót, a także kontrolowanie rozliczeń budowy. Będzie to osoba niezwiązana z firmą wykonującą prace termomodernizacyjne i montażowe instalacji fotowoltaicznej. Okres realizacji zadania został zaplanowany optymalnie i jest ściśle powiązany z okresem realizacji zadań. Koszt przewidziany dla zadania to koszt brutto obejmujący podatek VAT 23%.

4. Zarządzanie Projektem.

W okresie realizacji Projektu planuje się przekazać zarządzanie projektem podmiotowi zewnętrznemu na podstawie podpisanej umowy wyłonionemu zgodnie z zasadą konkurencyjności. Podmiot odpowiedzialny będzie za:

  • ustalenie harmonogramu prac;
  • koordynowanie prac instalacyjnych;
  • sprawdzanie zgodności zrealizowanych działań z założeniami projektów budowlanych oraz wnioskiem o dofinansowanie;
  • opracowywanie niezbędnych dokumentów do rozliczenia projektu, archiwizowanie dokumentacji;
  • opracowywanie wniosków o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi wskaźniki produktu rezultatu;
  • monitoring wskaźników produktu.

Koszt przewidziany dla zadania to koszt brutto obejmujący podatek VAT 23%.

5. Promocja projektu.

W ramach piątego zadania Wnioskodawca planuje działania związane z promocją projektu. Ze względu na niską kwotę będzie to zamówienie z wolnej ręki zgodnie z Pzp. Promocja w projekcie będzie przeprowadzana zgodnie z odpowiednimi wytycznymi oraz aktami normatywnymi. Wnioskodawca zakłada zakup i zamieszczenie w budynku Urzędu Gminy lub przed nim tablic: informacyjnej oraz zamieszczenie na stronie internetowej Gminy informacji o projekcie, a przed wszystkim wzmianki o współudziale Unii Europejskiej w jego finansowaniu. Okres realizacji zadania został zaplanowany optymalnie. Na realizację tych działań przewidziano okres 1 miesiąca. Będzie to ostatni miesiąc realizacji projektu. Koszt przewidziany dla zadania to koszt brutto obejmujący podatek VAT 23%.

Gmina w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i ni własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wcześniej zauważono przedmiotem projektu jest wymiana tradycyjnych źródeł energii cieplnej głównie pieców węglowych na nowoczesne (kotły) piece gazowe lub kotły na biomasę, a także montaż instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych. Zakres realizacji projektu obejmuje również modernizację instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej kosztorysowej dla poszczególnych budynków, w tym wymianę grzejników oraz montaż termostatów w domach.

Wszystkie instalacje OZE (w tym również: kotły/piece/termostaty/grzejniki) będą montowane w lub na budynkach mieszkalnych stanowiących własność prywatną mieszkańców Gminy, biorących udział w ww. projekcie. Prawdopodobnym będzie jednak wystąpienie sytuacji, gdy wykonanie instalacji w bryle budynku mieszkalnego będzie nieuzasadnione lub niemożliwe do zrealizowania wówczas urządzenia zostaną zamontowane na budynkach gospodarczych lub na konstrukcji umieszczonej na gruncie działek poszczególnych właścicieli nieruchomości. Będą to wyjątkowe przypadki – gdy warunki techniczne budynku (np. zbyt spadzisty lub załamany dach, nieodpowiednie ściany) na to nie pozwolą – moduły będą montowane na nieruchomościach mieszkańców np. na konstrukcji w ogrodzie lub na dachu budynku gospodarczego, jednak będą połączone instalacją przesyłową z budynkiem mieszkalnym i będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów związanych zaspokajaniem potrzeb bytowych mieszkańców.

Nabywcą ww. towarów i usług dotyczących ww. przedsięwzięcia jest Gmina zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, tzw. podatnik VAT czynny.

Na pokrycie wkładu własnego w ramach umów, mieszkańcy (uczestnicy projektu) będą dokonywali wpłat na rzecz Gminy. Jednocześnie Gmina będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT, w związku z wynagrodzeniem otrzymanym od mieszkańców za wykonane na ich rzecz usługi (jednorazowa odpłatność mieszkańca na rzecz Gminy). Wpłaty będą miały charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji na przedmiotowych budynkach prywatnych będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. W przypadku braku wpłaty mieszkaniec zostanie wykluczony z uczestnictwa w projekcie. Wpłata mieszkańca zostanie obliczona jako 15% kosztów kwalifikowalnych, powiększona o proporcjonalną wartość podatku VAT, którego Gmina nie będzie mogła odzyskać, tj. podatek VAT od otrzymanej dotacji ze środków EFRR w ramach RPO 2014-2020.

W świetle bowiem dotychczasowych interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydawanych od 2017 r. – dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez gminy na realizację projektów OZE, gdzie mieszkańcy dokonują wpłat na rachunek gminy, stanowi dofinansowanie ceny usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Zatem dofinansowanie niniejszego projektu ze środków UE otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację ww. projektu, gdzie mieszkańcy dokonują wpłat na rachunek gminy, stanowi dofinansowanie ceny usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Kwota wpłat od mieszkańców odnosząca się do ww. podatku VAT nie przekroczy wartości podatku, jaki Gmina odprowadzi. Nie nastąpi zatem po stronie Gminy korzyść związana z możliwością odzyskani podatku VAT od udzielonego dofinansowania ze środków EFRR w ramach RPO (…) 2014-2020.

Za utrzymanie celów i trwałości projektu odpowiedzialny jest też Wnioskodawca – Gmina. Gmina nie dokona sprzedaży ww. przedmiotu projektu przez cały ten okres. Nie planuje równie dokonywać zmiany podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie, w tym np. poprzez przekazanie związanych z tym działań podmiotowi zewnętrznemu. Po zakończeniu wymiany tradycyjnych źródeł energii cieplnej (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę w tym również modernizacji instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianie grzejników i montaż termostatów), także montażu instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych, pozostaną one własnością Gminy do końca okresu trwałości projektu.

Równocześnie, to Gmina przez okres trwałości projektu oraz zgodnie z postanowieniami umowy o wzajemnych zobowiązaniach będzie inwestorem oraz właścicielem ww. urządzeń oraz instalacji OZE. W tym w szczególności, to Gmina będzie obowiązana do finansowego rozliczenia projektu przez okres trwałości projektu.

Po okresie utrzymania trwałości projektu wszystkie ww. urządzenia i instalacje OZE zostanę przekazane na własność właścicielom nieruchomości bez odrębnej odpłatności oprócz tej, która została już przez mieszkańca poniesiona na podstawie zawartej umowy.

Realizując przedmiotową usługę na rzecz mieszkańca, Gmina będzie posiłkować się podmiotami trzecimi, tj. firmami które będą na jej zlecenie wykonywać wymiany tradycyjnych źródeł energii cieplnej (w tym również: modernizację instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianę grzejników i montaż termostatów) oraz montować instalacje OZE. Firmy te będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT i firmy te nie będą posiadały umów bezpośrednio z mieszkańcami, a swoje czynność będą wykonywać bezpośrednio na zlecenie Gminy.

Gmina wykonując ww. usługę budowlaną polegającą na wymianie źródeł ciepła (w tym również modernizację instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianę grzejników i montaż termostatów) i montażu instalacji OZE na rzecz mieszkańców, jako główny wykonawca, nabywający usługi od podmiotu trzeciego (podwykonawcy) zobowiązana będzie też do rozliczenia podatku VAT w podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT. Podmiot, który na zlecenie Gminy będzie dokonywał wymiany źródeł ciepła i montażu instalacji OZE, będzie zobowiązany do wystawienia faktury na rzecz Gminy w odniesieniu do wykonanych przez siebie robót budowlanych.

Zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu lub/i zwolnionych od podatku od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „Przeciwdziałanie niskiej emisji poprzez wymianę źródeł ciepła i budowę instalacji odnawialnych źródeł energii w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Gminy (…)” ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektu wydatki?
  2. Czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega przyznana dotacja na realizację ww. projektu? Jeśli tak, to według jakiej stawki podatkowej?
  3. Czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają otrzymywane przez Gminę wpłaty od mieszkańców (właścicieli nieruchomości), dokonywane na rzecz świadczenia polegającego na wymianie tradycyjnych źródeł energii cieplnej (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piec gazowe lub kotły na biomasę (w tym również modernizacji instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianie grzejników i montażu termostatów), a także montażu instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych na/w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych lub poza bryłą budynku, wpłacane na rachunek bankowy Gminy jako 100% zaliczki na poczet świadczenia usługi?
  4. Według jakiej stawki VAT należy opodatkować wpłaty od mieszkańców (właścicieli nieruchomości dokonywane na rzecz ww. świadczenia wykonywanego przez Gminę polegającego na wymianie tradycyjnych źródeł energii cieplne (głównie pieców węgłowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę (w tym również modernizacji instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianie grzejników i montażu termostatów), a także montażu instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, w przypadku instalacji na:
    1. budynkach mieszkalnych;
    2. budynkach gospodarczych;
    3. nieruchomości np. na stelażu obok budynków mieszkalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni godnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 944 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniony. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nabywane przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT).

Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Ad 2

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowią więc kwoty, które usługodawca lub dostawca otrzymał lub ma otrzymać pomniejszone o kwotę podatku należnego. Stawka, którą należy opodatkować otrzymaną dotację powinna być tożsama ze stawką, jaką opodatkowany jest dotowany towar lub usługa. Skoro dofinansowanie dotyczy usług, do których zastosowanie będą miały dwie stawki podatkowe 8% i 23%, to stawka podatku VAT w wysokości 8% znajdzie zastosowanie do części dofinansowania przypadającego na wykonanie wymiany źródeł ciepła (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę (w tym również: modernizacji instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianę grzejników i montaż termostatów), a także montażu instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych na/w budynkach mieszkalnych, natomiast stawka podatku VAT w wysokości 23% znajdzie zastosowanie co do części dofinansowania przypadającego na wykonanie ww. wymiany źródeł ciepła i wykonaniu instalacji OZE poza bryłami budynków mieszkalnych – na gruncie oraz na budynkach niemieszkalnych.

W przypadku, gdy przedmiotem świadczenia są usługi opodatkowane różnymi stawkami, wówczas otrzymaną dotację, należy przyporządkować proporcjonalnie do podstawy opodatkowania poszczególnych usług opodatkowanych różnymi stawkami i do dotacji zastosować taką samą stawkę jak dla usług, z którymi są związane.

Ad 3

W niniejszej sprawie Wnioskodawca na podstawie umów dokona na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie wymiany źródeł ciepła (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę (w tym również: modernizacji instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymianę grzejników i montaż termostatów), a także montażu instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych. Na pokrycie wkładu własnego w ramach umów uczestnicy projektu będą dokonywali wpłat w rzecz Gminy. Wpłaty będą miały charakter obowiązkowy.

W kontekście ww. okoliczności należy stwierdzić, że wpłaty mieszkańców biorących udział w projekcie pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanym na rzecz tychże mieszkańców. Wpłaty wnoszone przez mieszkańców biorących udział w projekcie nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które są wykonywane przez Wnioskodawcę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania usługi polegającej na montażu instalacji. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaniem wpłaty, a zindywidualizowanym świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz konkretnego mieszkańca biorącego udział w projekcie.

Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Wnioskodawca zawierając umowy na montaż przedmiotowych instalacji wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty dokonywane przez mieszkańców biorących udział w projekcie na poczet wykonania przez Wnioskodawcę przedmiotowej inwestycji stanowią wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, stanowią 100% zaliczki na poczet przyszłej usługi, której zakończenie nastąpi po upływie okresu trwałości projektu.

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu wkładu własnego w kosztach ww. wymiany źródeł ciepła (w tym również modernizacji instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymian grzejników i montażu termostatów) i wykonaniu instalacji OZE – dotyczą usługi montażu tych instalacji, co wskazuje, że świadczenia, co do których Wnioskodawca zobowiązał się w ramach podpisanych mieszkańcami umów stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 4

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. l46f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 10 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – według art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust 12b ustawy, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale II mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma zatem fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a także zaklasyfikowanie obiektu, którego dotyczą te prace do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy. Nadto w celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usługi montażu instalacji OZE, należy ustalić czy dokonywane są one w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać przy tym należy, że przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego oraz powszechnego rozumienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. W myśl art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Przez przebudowę, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczb kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego. Z kolei definicja remontu została zawarta w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowani wyrobów budowlanych innych, niż użyto w stanie pierwotnym. Modernizacja w rozumieniu przyjętym w języku polskim powszechnie oznacza ulepszenie, podwyższenie wartości technicznej czy też użytkowej, podwyższenie standardu, unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130), znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia, zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Z kolei „montaż”. zgodnie ze współczesnym słownikiem języka polskiego (red. Bogusław Dunaj. wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), oznacza „składanie maszyn, urządzeń z gotowych części; zakładanie instalacji, łączenie oddzielnych części w jedną artystyczną, kompozycyjną całość”. Natomiast „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością. Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do przepisów cyt. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ww. ustawy Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Oznacza to, że stawka preferencyjna 8% VAT, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w zw. art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

W konsekwencji, do pozostałych usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ora lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy wymiana tradycyjnych źródeł energii cieplnej (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę (w tym również modernizacja instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymiana grzejników i montaż termostatów), a także montaż instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych jest wykonywana w budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, to ww. czynności są opodatkowane 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. l46a pkt 2 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy wymiana tradycyjnych źródeł energii cieplnej (głównie pieców węglowych) na nowoczesne piece gazowe lub kotły na biomasę (w tym również modernizacja instalacji c.o. w zakresie wynikającym z dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla poszczególnych budynków oraz wymiana grzejników i montaż termostatów), a także montaż instalacji OZE: kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych wykonywana jest poza budynkiem mieszkalnym (na/w budynkach innych niż mieszkalne oraz poza bryłą budynku), zastosowania nie znajdzie 8% stawka w podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

Zatem ww. montaż poza budynkiem mieszkalnym (np. na konstrukcji umieszczonej na gruncie działek poszczególnych właścicieli nieruchomości lub na dachu budynku gospodarczego) jest opodatkowany według 23% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Ww. stawki będą miały zastosowanie zarówno dla usług wykonywanych przez podmiot/podmioty trzecie na rzecz Wnioskodawcy, jak i dla usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu pn. „Przeciwdziałanie niskiej emisji poprzez wymianę źródeł ciepła i budowę instalacji odnawialnych źródeł energii w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Gminy (…)” (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1);
  • opodatkowania przyznanej dotacji na realizację projektu oraz zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla przyznanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2);
  • uznania wpłat dokonywanych przez mieszkańców za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3);
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla uiszczanych przez mieszkańców wpłat na realizację ww. projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4)

jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4lit. a ustawy.

Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku, tj. zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5) zostanie załatwione odrębnym pismem.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj