Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.267.2018.4.MH
z 26 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym za pomocą platformy ePUAP w dniu 14 maja 2018 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP …), uzupełnionym pismem złożonym za pomocą platformy ePUAP w dniu 5 czerwca 2018 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP – …), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 30 maja 2018 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.423.2018.1.WL, 0113-KDIPT3.4011.267.2018.1.MH, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 30 maja 2018 r. (data doręczenia 30 maja 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem złożonym w dniu 5 czerwca 2018 r., nadanym za pośrednictwem platformy ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności Gmina wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:

  • transakcji według odpowiednich stawek VAT, między innymi sprzedaży gruntów pod zabudowę, sprzedaży nieruchomości, dzierżawy lokali użytkowych, wynajmu sali wiejskiej. Transakcje te dokumentowane są fakturami oraz są wykazywane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT,
  • transakcji zwolnionych z podatku VAT, tj. sprzedaż gruntów rolnych, dzierżawa gruntów rolnych, najem lokali mieszkalnych itp. Transakcje te również dokumentowane są fakturami z oznaczeniem „zw” oraz są wykazane w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione z podatku.

W ramach czynności niepodlegających VAT Gmina wykonuje czynności:

  • pobiera opłaty publicznoprawne i administracyjne, m.in. opłata eksploatacyjna, opłata targowa, opłata skarbowa itd. Stanowią one dochód budżetu Gminy.
  • wykonywane są czynności związane z wykonywaniem zadań własnych, m.in. budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak drogi, chodniki, place zabaw, utrzymanie czystości, zieleni etc., za które kontrahenci na rzecz Gminy wystawiają faktury z wykazanymi kwotami VAT i stanowią one wydatek z budżetu Gminy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Gmina w ramach zadań własnych, do których m.in. należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokojenie potrzeb wspólnoty poprzez realizację zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Ponadto, zgodnie z ustawą Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. do zadań własnych Gminy należy m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzenie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii (art. 403 ust. 2 ustawy Prawo Ochrony Środowiska).

Gmina mając na celu realizację powyższych zadań własnych opracowała projekt nt. „…” i aplikowała o dofinansowanie projektu ze środków zewnętrznych. Decyzją Zarządu Województwa projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 (działanie 3.1 „Wytwarzanie i dystrybucja energii ze źródeł odnawialnych”, poddziałanie 3.1.1. „Wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii”), którego głównym celem jest zwiększenie poziomu produkcji energii z odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy. Realizacja projektu nastąpi w 2018 r. Projekt wpłynie na redukcję emisji gazów do atmosfery oraz zwiększy udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Projekt polega na wykonaniu kompleksowej usługi wykonania systemów odnawialnej energii (instalacji fotowoltaicznych, zestawów kolektorów słonecznych) wykorzystujących odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej. Instalacje będą wykonywane na budynkach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2. W przypadku braku możliwości zamontowania instalacji na dachu lub elewacji budynku mieszkalnego będą one wykonywane na budynkach innych niż mieszkalne, tj. budynkach gospodarczych, garażach wolnostojących, altanach ogrodowych, na gruncie itp. Właścicielami powyższych nieruchomości są mieszkańcy Gminy (osoby fizyczne).

W rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1221) przez budynki mieszkaniowe rozumie się budynki objęte społecznym programem mieszkaniowym, natomiast niemieszkalne nie są objęte systemem mieszkaniowym (budynki gospodarcze, garaże wolnostojące, altany ogrodowe) wymienione w dziale 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m2.

Przed rozpoczęciem zadania, Gmina podpisze z mieszkańcami, którzy wezmą udział w projekcie, umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji wybranego przez mieszkańca systemu odnawialnego źródła energii. Zawarte umowy określą zakres obowiązków Gminy i właścicieli (użytkowników) nieruchomości. Przedmiotem tych umów będzie bezpłatne użyczenie nieruchomości przez jej właściciela w celu wykonania instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, na co składa się dostawa materiałów i urządzeń, montaż i uruchomienie instalacji, przeszkolenie domowników w zakresie obsługi instalacji.

Gmina zabezpieczy realizację projektu, zgodnie z przepisami Prawo Zamówień Publicznych, wyłoni inżyniera kontraktu, wykonawcę inwestycji, ustali zakres i harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować nadzór inwestorski, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, Gmina przeznaczy na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Przedmiotowa dotacja jest dotacją kosztową do kosztu budowy instalacji, której Gmina jest właścicielem przez okres trwałości projektu.

Mieszkańcy, zgodnie z treścią umów oświadczają m.in.:

  • deklarację woli uczestnictwa w projekcie,
  • posiadanie prawa do dysponowania budynkiem (nieruchomością), w której przewiduje się montaż ww. instalacji,
  • energia elektryczna i cieplna wytworzona w systemach energii odnawialnej zainstalowanych w ramach projektu będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego, a tylko jej niewykorzystana część może być wprowadzona do sieci elektroenergetycznej,
  • dokonają wpłaty kwoty wkładu własnego do projektu, tj. kosztów poniesionych przez Gminę na wykonanie określonego rodzaju instalacji, który nie zostanie pokryty dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej stanowiących koszt kwalifikowany i niekwalifikowalny projektu w dwóch transzach:
    • pierwsza transza w wysokości 1 500 zł powiększona o podatek VAT według odpowiedniej stawki w terminie 21 dni od podpisania umowy cywilnoprawnej,
    • druga transza do wysokości pełnego udziału własnego w projekcie w terminie 21 dni po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy instalacji.



Dokonanie wpłaty jest warunkiem niezbędnym uczestnictwa w projekcie i będzie traktowane jako zaliczka na poczet usługi polegającej na wykonaniu usługi budowy instalacji odnawialnych źródeł energii. Faktury zostaną wystawione niezwłocznie po stwierdzeniu uznania rachunku bankowego Gminy wpłatą mieszkańca. Po zakończeniu realizacji projektu przez okres jego trwałości (5 lat od zakończenia projektu), przedmiotowe instalacje będą własnością Gminy a mieszkańcy będą je bezpłatnie użytkować. Po tym czasie Gmina przekaże bezpłatnie prawo własności instalacji właścicielom nieruchomości, na których powstały instalacje. Gmina po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu wykonawcy inwestycji podpisze z nim umowę. Wszystkie wydatki w ramach przedmiotowego projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Gmina będzie ponosić wszystkie koszty w związku z realizacją projektu. Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 zostanie w całości przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z kolei w myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na jednostki samorządu terytorialnego (gminy) nałożono ustawowy obowiązek wykonywania zadań publicznych służących zaspakajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej jako zadań własnych. W ramach zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3, należy zaspokojenie potrzeb wspólnoty, a zgodnie z zapisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska, do zadań własnych gminy należy m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzenie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii (vide, art. 403 ust. 2 ustawy).

Z opisanych powyżej przepisów wynika zatem, że na samorządach gminnych ciąży szeroki katalog zadań własnych. Gmina realizując ten zakres poszukuje różnych źródeł finansowania również ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (działanie 3.1). W przypadku braku finansowania z powyższego źródła, Gmina nie byłaby w stanie zrealizować opisanego we wniosku projektu. Celem Gminy przystępującej do realizacji projektu nie jest świadczenie materialne na rzecz mieszkańców. Realizując projekt Gmina zyska korzyści niematerialne w postaci realizacji celu jakim jest ochrona środowiska i ludności, poprzez poprawę jakości powietrza, z kolei konkretni mieszkańcy Gminy uczestniczący w projekcie, po zawarciu stosownej umowy z Gminą przejmą na siebie określone w niej zobowiązania, odnosząc korzyść o charakterze majątkowym w formie bezpłatnego korzystania z wybudowanych instalacji, a po okresie trwałości projektu - przejmą je na własność. Mieszkańcy Gminy są zatem odbiorcami działań Gminy. Gmina nie świadczy usług, a zatem nie uznaje ich za cenę świadczonych usług. W ramach wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie mieszkaniec Gminy otrzymuje korzyść majątkową w postaci instalacji OZE. Kwotą należną z tytułu całości świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców w ramach realizacji projektu jest wpłata mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie. Natomiast całość świadczenia Gminy obejmuje działanie, którego celem jest ochrona środowiska i ludności, w postaci efektu rzeczowego dla mieszkańców, tj. powstałych w wyniku projektu instalacji OZE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wpłaty wkładu własnego na poczet usługi polegającej na wykonaniu usługi budowy instalacji odnawialnych źródeł energii dokonane przez mieszkańców Gminy na podstawie umów cywilnoprawnych z tytułu uczestnictwa w projekcie stanowić będą odpłatną dostawę towarów i usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią czynności podlegające opodatkowaniu. Jeśli tak, to według jakiej stawki?
  2. Czy Gmina będzie miała prawo odliczyć lub uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT w całości (100%) wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją projektu?
  3. Czy oddanie przez Gminę instalacji odnawialnych źródeł energii, stanowiących Jej własność, mieszkańcom w bezpłatne użytkowanie na okres trwałości projektu (5 lat) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
  4. Czy przekazanie przez Gminę prawa własności instalacji odnawialnych źródeł energii na rzecz mieszkańców, po 5 latach od zakończenia projektu, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
  5. Czy możliwość korzystania przez mieszkańca - osobę fizyczną przez okres trwałości projektu z instalacji OZE - będącej własnością Gminy - zamontowanej na jego nieruchomości w ramach realizacji ww. projektu oraz nabycie tej instalacji po upływie okresu trwałości projektu, tj. po 5 latach będzie stanowiło świadczenie dające mieszkańcowi przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym powodowało po stronie Gminy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?
  6. Czy dofinansowanie ze środków UE otrzymane w ramach realizowanego Projektu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak to jaką stawką 8% czy 23%?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 5 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w odniesieniu do pytań nr 1-4 i nr 6 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu, dla wszystkich mieszkańców Gminy są takie same. Zatem nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia dla mieszkańca i Gmina nie będzie zobligowana do sporządzenia informacji PIT-8C dla mieszkańców.

Gmina, jako płatnik nie będzie zobowiązana do wystawienia dla mieszkańców informacji PIT-8C o uzyskanych przychodach z innych źródeł, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ po stronie mieszkańców nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów art. 11 ust. 1 i art. 20 ust .1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1891 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zamachano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 - inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do projekt pn. „…” i aplikował o dofinansowanie projektu ze środków zewnętrznych. Decyzją Zarządu Województwa projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (działanie 3.1 „Wytwarzanie i dystrybucja energii ze źródeł odnawialnych”, poddziałanie 3.1.1. „Wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii”), którego głównym celem jest zwiększenie poziomu produkcji energii z odnawialnych źródeł na terenie Gminy. Realizacja projektu nastąpi w 2018 r. Projekt wpłynie na redukcję emisji gazów do atmosfery oraz zwiększy udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych i polega on na wykonaniu kompleksowej usługi wykonania systemów odnawialnej energii (instalacji fotowoltaicznych, zestawów kolektorów słonecznych) wykorzystujących odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej. Instalacje będą wykonywane na budynkach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2. W przypadku braku możliwości zamontowania instalacji na dachu lub elewacji budynku mieszkalnego będą one wykonywane na budynkach innych niż mieszkalne, tj. budynkach gospodarczych, garażach wolnostojących, altanach ogrodowych, na gruncie itp. Właścicielami powyższych nieruchomości są mieszkańcy Gminy (osoby fizyczne). Przed rozpoczęciem zadania, Gmina podpisze z mieszkańcami, którzy wezmą udział w projekcie, umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji wybranego przez mieszkańca systemu odnawialnego źródła energii. Zawarte umowy określą zakres obowiązków Gminy i właścicieli (użytkowników) nieruchomości. Przedmiotem tych umów będzie bezpłatne użyczenie nieruchomości przez jej właściciela w celu wykonania instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, na co składa się dostawa materiałów i urządzeń, montaż i uruchomienie instalacji, przeszkolenie domowników w zakresie obsługi instalacji.

Gmina zabezpieczy realizację projektu, zgodnie z przepisami Prawo Zamówień Publicznych wyłoni inżyniera kontraktu, wykonawcę inwestycji, ustali zakres i harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować nadzór inwestorski, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, Gmina przeznaczy na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Przedmiotowa dotacja jest dotacją kosztową do kosztu budowy instalacji, której Gmina jest właścicielem przez okres trwałości projektu.

Dokonanie wpłaty jest warunkiem niezbędnym uczestnictwa w projekcie i będzie traktowane jako zaliczka na poczet usługi polegającej na wykonaniu usługi budowy instalacji odnawialnych źródeł energii. Faktury zostaną wystawione niezwłocznie po stwierdzeniu uznania rachunku bankowego Gminy wpłatą mieszkańca. Po zakończeniu realizacji projektu przez okres jego trwałości (5 lat od zakończenia projektu), przedmiotowe instalacje będą własnością Gminy a mieszkańcy będą je bezpłatnie użytkować. Po tym czasie Gmina przekaże bezpłatnie prawo własności instalacji właścicielom nieruchomości, na których powstały instalacje. Gmina będzie ponosić wszystkie koszty w związku z realizacją projektu. Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 zostanie w całości przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu.

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady korzystania z instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii (tj. instalacji fotowoltaicznych, zestawów kolektorów słonecznych) w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy będą takie same. Zatem, nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego i przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Wnioskodawcy w ogóle nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno z tytułu korzystania z instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii (tj. instalacji fotowoltaicznych, zestawów kolektorów słonecznych) przez okres trwałości projektu, jak i z tytułu nabycia tych instalacji po upływie tego okresu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj