Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.224.2018.3.AT
z 28 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2018 r. (data wpływu 2 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości (działka nr 339/6) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości (działka nr 339/6).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Powiat jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej położonej w obrębie ewidencyjnym …, gmina …, oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 339/6 o powierzchni 2,4933 ha. Uchwałą nr …/2016 Zarządu Powiatu w … z dnia … 2016 roku przedmiotowa nieruchomość przeznaczona została do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego. Na ww. działkę nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Nieruchomość posiada urządzoną Księgę Wieczystą Nr …, prowadzoną przez Sąd Rejonowy w …, Wydział Ksiąg Wieczystych. Planowana przez Powiat sprzedaż ww. działki stanowi na gruncie ustawy o VAT dostawę towaru. Nieruchomość niezabudowana, niezagospodarowana i nieużytkowana rolniczo, położona w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej i gruntów rolnych na obrzeżach miejscowości. Dojazd drogą o nawierzchni asfaltowej. W rejestrze gruntów i budynków działka określona jako RIVa, RIVb, ŁIV, PslV. Ww. nieruchomość objęta jest zarówno miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jak i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Część działki nr 339/6 objętej Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy … zatwierdzonym Uchwałą … z dnia … 2016 r., w części dotyczącej uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, oznaczona została jako: „w części grunt rolny, w części obszar zabudowy istniejącej o przeważającej funkcji mieszkaniowej, działka znajdująca się w Obszarze Chronionego Krajobrazu”.

Natomiast pozostała nieokreślona część nieruchomości objęta jest miejscowym planem zagospodarowania terenu stacji elektroenergetycznej 400/110 kv …na terenie gminy … wraz z wprowadzeniami linii elektroenergetycznych, zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej w … nr …15 z dnia … 2015 r. i oznaczona jest jako: 11 R-tereny rolne, 4R/E- tereny rolne i lokalizacji infrastruktury technicznej; 11KD-Z - tereny drogi publicznej klasy zbiorczej.

Powiat zwracał się do Gminy … z prośbą o udzielenie informacji jaka część działki nr 339/6 obręb ewidencyjny …, gmina …, objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jaka część studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W odpowiedzi Burmistrz Gminy … poinformował Powiat, że nie jest możliwe dokładne podanie takiej informacji.


Z uwagi na różnorodne zapisy o przeznaczeniu nieruchomości wynikające zarówno z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jak i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w operacie szacunkowym nieruchomości gruntowej przyjęto orientacyjną powierzchnię poszczególnych wydzieleni:


  • grunt o powierzchni 1,60 ha - jako tereny rolne i lokalizacji infrastruktury technicznej,
  • grunt o powierzchni 0,7133 ha - jako tereny rolne,
  • grunt o powierzchni 0,18 ha - jako grunt przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową. Powyższe wydzielenia są orientacyjne, przyjęte wyłącznie na potrzeby dokonania wyceny nieruchomości.


Działka nr 339/6 o powierzchni 2,4933ha do roku 1996 była użytkowana rolniczo przez zlikwidowane Gospodarstwo Pomocnicze przy Domu Pomocy Społecznej w …. Od roku 1999 do dnia dzisiejszego działka odłoguje. Wyżej wymieniona działka nigdy nie była i nie jest wykorzystywana przez Dom Pomocy społecznej w … do czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych od podatku. Dom Pomocy Społecznej w … od działki płaci jedynie podatek rolny do Gminy.

Dnia 15 grudnia 1999 r. została wydana decyzja … Urzędu Wojewódzkiego w …Delegatura w …, iż z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa pozostające we władaniu Domu Pomocy Społecznej w … stało się z mocy prawa mieniem Powiatu …. Przejęcie przez Powiat …nieruchomości nie dawało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto w odpowiedzi na pytanie tut. organu, dotyczące przeznaczenia przedmiotowej działki w części objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Powiat stwierdził, iż działka nr 339/6, obręb …, jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu oznaczona jako: tereny rolne (11R), tereny rolne i lokalizacji infrastruktury technicznej (4R/E), tereny drogi publicznej klasy zbiorczej (1 KD-Z).


W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie:


Czy sprzedaż nieruchomości objętej zarówno miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jak i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w nieokreślonych częściach, w całości objęta będzie 23% stawką VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawy o VAT”). Dostawa działki o numerze ewidencyjnym 339/6 na gruncie ustawy o VAT podlega opodatkowaniu wg stawki 23%.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicja terenów budowlanych została zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ze względu na brak możliwości określenia, jaka część działki objęta jest, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego a jaka studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego uznaje się, iż działka 339/6 obręb ewidencyjny …, gmina …, taki plan zagospodarowania przestrzennego posiada.

Zdaniem Wnioskodawcy, grunt ten powinien stanowić tereny budowlane, gdyż w części objęty jest miejscowym planem zagospodarowania terenu.

A zatem w przypadku braku podstaw do zastosowania zwolnienia, dostawa gruntu przez podatnika VAT czynnego jest opodatkowana podatkiem VAT z zastosowaniem 23% stawki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r, poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy podkreślić, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane − na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy − rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu − zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i jest właścicielem nieruchomości niezabudowanej położonej w obrębie ewidencyjnym …, gmina …, oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 339/6 o powierzchni 2,4933 ha. Nieruchomość przeznaczona została do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego. Na ww. działkę nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Nieruchomość jest niezagospodarowana i nieużytkowana rolniczo, położona w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej i gruntów rolnych na obrzeżach miejscowości. Jest ona objęta zarówno miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jak i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Część działki nr 339/6 objętej Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy …, w części dotyczącej uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, oznaczona została jako: „w części grunt rolny, w części obszar zabudowy istniejącej o przeważającej funkcji mieszkaniowej, działka znajdująca się w Obszarze Chronionego Krajobrazu”. Natomiast pozostała nieokreślona część nieruchomości objęta jest miejscowym planem zagospodarowania terenu stacji elektroenergetycznej 400/110 kv …na terenie gminy … wraz z wprowadzeniami linii elektroenergetycznych i oznaczona jest jako: 11 R-tereny rolne, 4R/E- tereny rolne i lokalizacji infrastruktury technicznej; 11KD-Z - tereny drogi publicznej klasy zbiorczej.

Powiat zwracał się do Gminy … z prośbą o udzielenie informacji jaka część działki nr 339/6 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jaka część studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – Burmistrz Gminy … poinformował, że nie jest możliwe dokładne podanie takiej informacji.


W operacie szacunkowym nieruchomości gruntowej przyjęto orientacyjną powierzchnię poszczególnych wydzieleń:


  • grunt o powierzchni 1,60 ha - jako tereny rolne i lokalizacji infrastruktury technicznej,
  • grunt o powierzchni 0,7133 ha - jako tereny rolne,
  • grunt o powierzchni 0,18 ha - jako grunt przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową. Powyższe wydzielenia są orientacyjne, przyjęte wyłącznie na potrzeby dokonania wyceny nieruchomości.


Wnioskodawca podał również, że działka nr 339/6 jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu oznaczona jako: tereny rolne (11R), tereny rolne i lokalizacji infrastruktury technicznej (4R/E), tereny drogi publicznej klasy zbiorczej (1 KD-Z).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości (działka nr 339/6).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że sprzedaż wskazanej niezabudowanej nieruchomości (działka nr 339/6), dokonana przez Wnioskodawcę działającego w związku z tą transakcją jako podatnik VAT czynny (sprzedaż w drodze przetargu), podlega opodatkowaniu. W niniejszej sprawie należy stwierdzić jednak, że – wbrew poglądowi Wnioskodawcy – w odniesieniu do całej planowanej sprzedaży nie znajdzie zastosowania stawka 23% VAT. Przede wszystkim bowiem należy zaznaczyć, że w części działki nieobjętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, dla której nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, znajdzie zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast w pozostałym zakresie, jako że sprzedaż w tej części będzie wyczerpywała znamiona dostawy terenu przeznaczonego pod zabudowę – w tej części działki 339/6 obowiązuje bowiem miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego (jak wskazują okoliczności sprawy) wynika przeznaczenie części działki na cele budowlane – należy zastosować stawkę VAT 23%. Ponadto z wniosku nie wynika, iż działka była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT, zatem nie znajdzie w tej sytuacji zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj