Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.376.2018.2.ŻR
z 6 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2018r. (data wpływu 24 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2018 r. (data wpływu 06 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 maja 2018 r. (data wpływu 06 czerwca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem VAT, który od 01 stycznia 2017 r. podjął scentralizowane rozliczenie podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

Jedną z jednostek organizacyjnych Miasta jest Zarząd Zieleni Miejskiej (dalej: „ZZM”), utworzony na podstawie Uchwały nr … Rady Miejskiej z dnia 12 września 2012 roku w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie „Zarząd Zieleni Miejskiej” i nadania jej statutu. ZZM jest jednostką budżetową Miasta, która zgodnie, z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077), pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta, a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki ZZM jest plan finansowy jednostki.

Przedmiotem działalności ZZM jest w szczególności:

  • wykonywanie zadań z zakresu utrzymania urządzonych terenów zielonych w Mieście,
  • utrzymanie zieleni wysokiej (drzew i krzewów) oraz zieleni dekoracyjnej w pasach drogowych,
  • prowadzenie gospodarki leśnej w lasach powierzonych w administrowanie ZZM,
  • prowadzenie ogrodu botanicznego w zakresie obowiązków ustawowych,
  • zarządzanie cmentarzami komunalnymi w zakresie administrowania miejscami grzebalnymi i eksploatacji urządzeń na nich się znajdujących,
  • sprawowanie ochrony nad obszarami rezerwatów przyrody na terenie Miasta,
  • prowadzenie edukacji przyrodniczo-leśnej oraz
  • popularyzowanie aktywnych form wypoczynku.

W ramach swojej działalności, ZZM wykonuje również czynności opodatkowane VAT, tj. dzierżawę lub najem powierzchni na terenach leśnych, sprzedaż drewna opałowego i użytkowego, sprzedaż biletów wstępu do ogrodu, usługi dotyczące cmentarzy komunalnych.

Wnioskodawca, za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej - ZZM, będzie ubiegał się o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania bieżącego dotyczącego leczenia starodrzewia w parkach zabytkowych i leczenia starodrzewia w parkach i na zieleńcach niewpisanych do rejestru zabytków (dalej: „Zadanie”). Jednostką realizującą Zadanie będzie ZZM. We wniosku o udzielenie dotacji należy wskazać, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy służące do wykonania Zadania.

Faktury zakupowe, związane z realizacją Zadania, wystawione zostaną na Wnioskodawcę. Nie można jednak wykluczyć, że znajdą się na nich dane ZZM, jako odbiorcy faktury.

W ramach Zadania zostaną przeprowadzone następujące prace:

  • usuwanie gałęzi obumarłych oraz nadłamanych,
  • usuwanie jemioły,
  • przycięcia gałęzi w celu utrzymania uformowanego kształtu korony,
  • zastosowanie wiązań, podpór w celu przywrócenia statyki drzewa,
  • na bieżąco wywożenie większych gałęzi i zrębowanie pozostałych,
  • porządkowanie terenu bezpośrednio po zakończeniu prac w danym obiekcie,
  • w razie potrzeby rekultywacja terenu,
  • oznakowanie drzew, przy których wykonano zabiegi znaczkami z trwałego materiału,
  • sporządzenie wykazu tabelarycznego drzew objętych zabiegami z podaniem: numeru znaczka, lokalizacji, gatunku i obwodu pnia,
  • wykonanie tablic pamiątkowych o wymiarach 40x30 cm, z nazwą zadania, logotypem WFOŚiGW - montowanie tablic odbywać się będzie na istniejących stelażach z nazwami obiektów.

Obszary, na terenie których wykonywane będzie Zadanie, to tereny ogólnodostępne, przeznaczone zasadniczo do użytku zarówno dla mieszkańców Miasta, jak i dla osób przyjezdnych. Korzystanie z nich ma charakter nieodpłatny. Jednocześnie jednak, tereny te bywają przedmiotem sporadycznych i krótkotrwałych dzierżaw i najmów, za które ZZM jest zobowiązany pobierać opłaty, zgodnie ze stawkami określonymi w zarządzeniu Prezydenta Miasta.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w ocenie Wnioskodawcy, pytania zawarte w wezwaniu przez Organ są w istocie pytaniami o własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego i jako takie nie stanowią one elementu opisu zdarzenia przyszłego - powinny one być przedmiotem rozstrzygnięcia Organu w interpretacji. Niemniej, w związku z wezwaniem Organu, Wnioskodawca przedstawia odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu.

Na pytanie nr 1 „Jaka jest nazwa zadania objętego zakresem wniosku?” Wnioskodawca wskazał „Zadanie objęte zakresem wniosku nosi nazwę „…”.”

Następnie na pytanie nr 2 „Czy realizacja zadania objętego zakresem wniosku, należy do zadań własnych Wnioskodawcy? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną działania.” Zainteresowany odpowiedział „W ocenie Wnioskodawcy, realizacja zadania objętego zakresem wniosku należy do zadań własnych Miasta. Tak jak zostało to już wskazane we wniosku, w części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, podstawą prawną realizacji zadania jest, zdaniem Wnioskodawcy: art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 12 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również zieleni gminnej i zadrzewień.

Podstawą prawną są również: art. 4 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy o samorządzie powiatowym, zgodnie z którymi powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej oraz ochrony środowiska i przyrody.

Na pytanie nr 3 „Do wykonywania jakich czynności będą służyły Wnioskodawcy efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, tj. do czynności:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

Zainteresowany odpowiedział „Zdaniem Wnioskodawcy (tak jak zostało to już wskazane we wniosku, w części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy), efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.”

W dalszej kolejności na pytanie nr 4 „Czy efekty powstałe w wyniku realizacji zadnia objętego zakresem wniosku wykorzystywane będą do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.)? Zainteresowany wskazał „Zdaniem Wnioskodawcy, efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.”

Na pytanie nr 5 „Czy efekty powstałe w wyniku realizacji zadania objętego zakresem wniosku wykorzystywane będą do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Zainteresowany odpowiedział „Zdaniem Wnioskodawcy, efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tj. do celów realizacji zadań własnych Miasta, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.”

Na pytanie nr 6 zawarte w wezwaniu „W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego zadania wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca wskazał „Nie dotyczy z uwagi na odpowiedzi na pytania nr 4 i 5”.

Następnie na pytanie nr 7 „W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. zadania będą wykorzystywane – w ramach działalności gospodarczej - do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?” Zainteresowany wskazał „Nie dotyczy z uwagi na odpowiedź na pytanie nr 3”.

Na pytanie nr 8 „Ile wynosi prewpółczynnik wyliczony zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział „Prewspółczynnik wyliczony zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust 2a ustawy o VAT, wynosi 9%.”

Na pytanie nr 9 „Ile wynosi proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca wskazał „Proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 ust. 9a ustawy o VAT wynosi 100%.”

Natomiast na pytanie nr 10 „W sytuacji, gdy prewspółczynnik i/lub proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uznaje, iż wynosi ona 0%?” Wnioskodawca odpowiedział „Nie dotyczy z uwagi na odpowiedzi na pytania nr 8 i 9”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją Zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją Zadania.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2017 roku, poz. 1875 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy).

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 oraz 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1868 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie powiatowym”), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji zadania publicznego, do którego jednostka została powołana, tj. zadania z zakresu ochrony środowiska i przyrody, gospodarki wodnej oraz zieleni gminnej i zadrzewień. Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja Zadania mieści się bowiem w zakresie wskazanych powyżej zadań własnych gminy i powiatu.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że obszary, na terenie których realizowane będą przedmiotowe czynności, to tereny ogólnodostępne i korzystanie z nich przez mieszkańców oraz osoby spoza Miasta ma charakter nieodpłatny. W ocenie Miasta, wpływu na prawo do odliczenia nie będzie miał fakt, że przedmiotowe tereny wykorzystywane są jednocześnie do sporadycznych i krótkotrwałych czynności dzierżawy i najmu. Czynności te mają bowiem charakter incydentalny i możliwe jest także, że w ogóle nie wystąpią.

Co więcej, Wnioskodawca jest w stanie, zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, przypisać nabycia towarów i usług w ramach Zadania w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca pragnie bowiem podkreślić, że zakupy te służą przede wszystkim wykonaniu zadań statutowych Miasta, a także prawidłowemu utrzymaniu fauny i flory, jak i zapewnieniu oraz poprawie bezpieczeństwa osób przebywających na terenie parków i zieleńców w ramach ich ogólnej dostępności (poprzez np. usuwanie obumarłych i nadłamanych koron drzew, redukcję posuszu, które zminimalizują zagrożenia złamania i upadku suchych konarów drzew). Zakupów tych nie można natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, w żaden sposób powiązać z opodatkowanymi czynnościami najmu i dzierżawy. Będą one bowiem dokonywane wyłącznie w celu realizacji Zadania i nie posłużą do wykonywania czynności najmu i dzierżawy (tzn. innymi słowy, nie można stwierdzić, że Wnioskodawca nabędzie określone towary i usługi, po to, żeby dostosować przedmiotowe tereny pod przyszły najem lub dzierżawę; Wnioskodawca nabędzie je wyłącznie po to, aby zachować ogólnodostępne powierzchnie i poprawić bezpieczeństwo osób korzystających z nich nieodpłatnie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie, z omówionych przepisów wynika także, że w przypadku, gdy zakupy służą działalności mieszanej (tj. zarówno niepodlegającej i opodatkowanej VAT), a podatnik nie jest w stanie przypisać nabytych towarów i usług w całości do celów działalności gospodarczej, odliczenia VAT dokonuje się przy pomocy tzw. prewspółczynnika.

Konsekwentnie, należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją Zadania, gdyż zakupione towary i usługi będą służyć wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i jednocześnie Wnioskodawca będzie miał możliwość całościowego przypisania tych zakupów do takich właśnie czynności.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, że w wydawanych interpretacjach indywidualnych, organy stwierdzają, że w sytuacjach, gdy zakupy dokonywane przez gminę np. na cele inwestycyjne związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (realizacja zadań własnych) wykazują się jednocześnie pośrednim i marginalnym związkiem z czynnościami opodatkowanymi, gminie w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2014 roku, sygn. IBPP3/443-1153/14/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że: „Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa, przy uwzględnieniu wniosków płynących z powołanego orzecznictwa TSUE, prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z wniosku - wydatki na roboty budowlane związane z przebudową skrzyżowania i budową parkingu, nadzory inwestorskie oraz zapewnienie niezbędnej komunikacji zastępczej, nie miały bezpośrednio wpływu na cenę drzewa, a głównie służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu (zadania publicznoprawne Gminy), to Gminie - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego poniesionych wydatków na ww. inwestycje.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji tym bardziej należy stwierdzić, że Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, z uwagi na fakt, że towary i usługi, które Wnioskodawca zamierza nabyć, nie będą wykazywały się związkiem z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym) jak również z zakresu zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Nadto zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 i 13 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie gospodarki wodnej oraz ochrony środowiska i przyrody.

Gmina na prawach powiatu, której działanie określa art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym, prawa powiatu przysługują miasto, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Miasto na prawach powiatu jest gminą, wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2 ustawy). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tj. do celów realizacji zadań własnych Miasta, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ efekty ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację Organ wydał w oparciu o przedstawiony opis sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Efekty zrealizowanego zadania objętego zakresem wniosku, będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tj. do celów realizacji zdań własnych Miasta, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności, gdy efekty ww. zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj