Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.371.2018.1.JO
z 12 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 8 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w odniesieniu do realizowanego Zadania nr 4 w ramach projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w odniesieniu do realizowanego Zadania nr 4 w ramach projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. na realizację projektu partnerskiego (Liderem projektu jest Sp. z o.o.) pn. „(…)” zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zakłada, że projekt pn. „(…)” uzyska dofinansowanie w ramach działania 5.1 – „Ochrona różnorodności biologicznej” RPO 2014-2020.

Projekt obejmuje zdarzenie przyszłe polegające na:

  1. w ramach Zadania 1 projektu – w wybudowanym budynku Pracowni Pasiecznej (prace ogólnobudowlane, roboty montażowe, roboty instalacyjne w zakresie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania) część pomieszczeń (67% powierzchni) zostanie przeznaczone na prowadzenie zajęć w zakresie mikroretencji i bioróżnorodności. W pomieszczeniach zostaną zorganizowane m.in. laboratorium do prac mikroskopowych, pomieszczenia warsztatowe do wykonywania prac ręcznych (domki dla owadów zapylających, budowa i malowanie uli z różnych materiałów, itp.), pracownia warsztatowa do edukacji o mikroretencji i jej wpływie na otoczenie i bioróżnorodność (m.in. budowanie budowli retencyjnych z klocków lego, doświadczenia związane z przepuszczalnością różnych gleb, itp.), pomieszczenia do pokazowej prezentacji procesu hodowli i inseminacji oraz badań morfometrycznych w celu ochrony bioróżnorodności i zachowania lokalnych ras pszczoły miodnej, pomieszczenie ze stałą wystawą na temat mikroretencji i jej znaczenia dla obiegu wody w przyrodzie i ochrony bioróżnorodności. W ramach zadania zostanie wykonana dokumentacja techniczna (dokumentacja wykonana została w 2016 r., płatność zrealizowana w styczniu 2017 r.) oraz prowadzony będzie nadzór nad realizacją inwestycji. Zostanie również zakupione wyposażenie niezbędne do realizacji zadania, tj. stoły, krzesła do pomieszczeń, mobilne nagłośnienie w celu ułatwienia komunikacji, aparat i mikroskop stereoskopowy do przeprowadzania pokazów inseminacji, oraz klocki do prowadzenia warsztatów z mikroretencji;
  2. w ramach Zadania 4 projektu – zostanie przygotowanych 10 autorskich konspektów lekcji dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych (5 tematów dla przedszkoli i 5 dla szkół). Przynajmniej 1 konspekt dla każdej z grup wiekowych będzie dotyczył mikroretencji i jej znaczenia dla owadów. Zostaną również opracowane i wykonane lub zakupione materiały edukacyjne, które będą służyły do prowadzenia zajęć. Zajęcie będą prowadzone w przedszkolach i szkołach na terenie całego Województwa po uprzednim zgłoszeniu się placówek oświatowych zainteresowanych przeprowadzeniem u nich lekcji. Wnioskodawca planuje zorganizowanie 700 takich lekcji. Edukacja będzie również prowadzona na terenie Pasieki w pomieszczeniach nowego budynku. Zajęcia te będą skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Zarówno w przypadku zajęć w placówkach oświatowych, jak i na terenie Pasieki (…) zajęcia będą prowadzone przez pracowników Wnioskodawcy. W ramach zadania zostaną również zakupione materiały do prowadzenia zajęć w przedszkolach i szkołach podstawowych na terenie Województwa oraz gadżety promocyjne do rozdawania uczestnikom zajęć. Zostanie również opracowana i wydana publikacja edukacyjna na temat bioróżnorodności i mikroretencji.

Wydatki dotyczące Zadania nr 4 w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towaru usług. Wydatki ponoszone w ramach Zadania nr 4 będą dokumentowane zarówno fakturami, rachunkami, jak również listami płac. Faktury i rachunki wystawione zostaną na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów w odniesieniu do Zadania nr 4 projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zadania nr 4 w ramach projektu pn. „(…)” należy stwierdzić:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r,. poz. 710, 846, 960, 1052, 1206, 1228, 1579, 1948, z póżn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczeni podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie związek z czynnościami opodatkowanymi nie istnieje.

Tym samym, nie jest spełniony warunek dający Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj. służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług lub czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi, czyli takimi w wyniku których następuje określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca będzie realizował projekt partnerski, w którym jest Liderem projektu pn. „(…)”. W ramach ww. projektu Wnioskodawca będzie realizował Zadanie nr 1 oraz Zadanie nr 4. W ramach Zadania nr 4 zostanie przygotowanych 10 autorskich konspektów lekcji dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych (5 tematów dla przedszkoli i 5 dla szkół). Przynajmniej 1 konspekt dla każdej z grup wiekowych będzie dotyczył mikroretencji i jej znaczenia dla owadów. Zostaną również opracowane i wykonane lub zakupione materiały edukacyjne, które będą służyły do prowadzenia zajęć. Zajęcie będą prowadzone w przedszkolach i szkołach na terenie całego Województwa po uprzednim zgłoszeniu się placówek oświatowych zainteresowanych przeprowadzeniem u nich lekcji. Wnioskodawca planuje zorganizowanie 700 takich lekcji. Wydatki dotyczące Zadania nr 4 w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towaru usług. Wydatki ponoszone w ramach Zadania nr 4 będą dokumentowane zarówno fakturami, rachunkami, jak również listami płac. Faktury i rachunki wystawione zostaną na Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego Zadania nr 4 w ramach projektu pn. „(…)” ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż ponoszone (odnośnie Zadania nr 4 projektu) wydatki – jak wskazał Wnioskodawca – nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych ww. wydatków w odniesieniu do Zdania nr 4 przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca (Lider Projektu) nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych nakładów w odniesieniu do Zadania nr 4 projektu pn. „(…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że ponoszone wydatki dotyczące Zadania nr 4 w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj