Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.374.2018.3.JK
z 13 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) oraz z dnia 06 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży nawozów w postaci kredy granulowanej zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży nawozów w postaci kredy granulowanej zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy i danych Wnioskodawcy oraz z dnia 06 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej przedstawiono pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca planuje rozpoczęcie działalności w zakresie dostaw nawozów w postaci kredy granulowanej. Planowana działalność będzie prowadzona w formie spółki cywilnej. Wnioskodawca obecnie nie dokonuje dostawy towarów, objętych zakresem przedstawionego pytania. Wnioskodawca przedstawił we wniosku o indywidualną interpretację podatkową zdarzenie przyszłe, bowiem w zależności od stanowiska organu interpretacyjnego zastosuje do planowanej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej odpowiednią stawkę VAT.

W ramach prowadzonej działalności spółka planuje produkcję i sprzedaż nawozów w postaci kredy granulowanej. Finalny produkt powstaje z kredy mielonej, nawozowej w procesie granulacji.

Linia produkcyjna składa się z: silosu, podajnika ślimakowego, mieszalnika, granulatora, suszarni bębnowej oraz taśmociągów. Transportowany samochodem specjalistycznym wapień rozdrobniony za pomocą sprężarki powietrza wpompowywany jest do silosu, następnie z silosu za pomocą podajnika materiał trafia do mieszalnika, w którym jest mieszany przy dodatku niewielkiej ilości wody. Na kolejnym etapie kreda transportowana taśmociągiem dostaje się na granulator, gdzie pod wpływem natrysku niewielkiej ilości wody przekształca się w granule. Dalej granule trafiają do suszarni, gdzie pod wpływem dużej temperatury wapień granulowany się wysusza, a woda odparowuje. Po przejściu całego procesu granulacji nawóz nie zmienia swojego składu chemicznego. Poza czystą wodą potrzebną do powstania granulatu nie dodaje się żadnych innych substancji. Wszystkie parametry pozostają stałe. Następuje jedynie zmiana formy z wapienia rozdrobnionego na granulat. Proces granulacji przeprowadzany jest w celu ułatwienia nabywcom stosowania nawozu z kredy mielonej.

Nawozy, które spółka planuje sprzedać - sklasyfikowane są w sekcji obejmującej produkty górnictwa i produkty wydobywcze: węgiel kamienny i węgiel brunatny (lignit), ropa naftowa, gaz ziemny i inne gazy pochodzenia naturalnego, takie jak: metan, etan, butan, propan; rudy metali, siarka rodzima, pozostałe produkty, np. kamień, piasek i glina, torf, sól i czysty chlorek sodu, bitum i asfalt naturalny, kamienie szlachetne i półszlachetne oraz solanki, a także usługi wspomagające górnictwo i wydobywanie, włącznie z usługami skraplania i ponownej gazyfikacji gazu ziemnego na potrzeby transportu wykonywane na terenie kopalni jako „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” w grupie 08.11.30.0 zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676 z późn.zm.).

W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu „Czy Wnioskodawca – Pan … – prowadzi działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) jako osoba fizyczna?” Wnioskodawca odpowiedział: „Nie, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dz. u. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) jako osoba fizyczna”.

Z kolei na pytanie Organu: „Czy Wnioskodawca – osoba fizyczna – jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Nie, Wnioskodawca - osoba fizyczna - nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT”.

Natomiast na pytanie Organu: „Czy Wnioskodawca – osoba fizyczna – dokonuje dostawy towarów objętych zakresem pytania przedstawionego we wniosku”? Wnioskodawca odpowiedział: . „Nie, Wnioskodawca - osoba fizyczna - nie dokonuje dostawy towarów objętych zakresem pytania przedstawionego we wniosku”

Na pytanie Organu: „Czy dostawy towarów, objętych zakresem przedstawionego pytania, dokonuje spółka cywilna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem?” Wnioskodawca wskazał: „Nie, spółka cywilna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem nie dokonuje dostawy towarów, objętych zakresem przedstawionego pytania”.

Pan … jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jest wspólnikiem Spółki cywilnej „…".., .., .. s.c. Spółka cywilna jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej został wystosowany w imieniu Spółki cywilnej. W pierwotnym wniosku wskazano w pozycji formularza B.l. Dane identyfikacyjne wnioskodawcy jako … - osoba fizyczna, mając w zamyśle fakt, że reprezentuje on Spółkę cywilną „…" …, …, ... S.C., której jest wspólnikiem. Pozostałe dane Wnioskodawcy - NIP i adres spółki cywilnej - są właściwe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Wnioskodawca – spółka cywilna – będzie uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w odniesieniu do sprzedawanych przez siebie nawozów zaliczanych według PKWiU z 2008 r. do grupy 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Spółka będzie uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w odniesieniu do sprzedawanych przez siebie nawozów zaliczanych według PKWiU z 2008 r. do grupy 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 tej ustawy, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT). Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676 z późn. zm.; dalej: PKWiU 2015).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 1, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stanowi z kolei, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (art. 146a ustawy o VAT).

Pozycja 21 załącznika nr 3 ustawy o VAT wskazuje, że obniżona stawka VAT w wysokości 8% stosowana jest dla towarów oznaczonych symbolem PKWiU 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”. Załącznik określa przy tym, że obniżona stawka VAT odnosi się do węższego zakresu wyrobów lub usług niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU ex - art. 2 pkt 30 ustawy o VAT). Umieszczenie oznaczenia „PKWiU ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma bowiem na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów czy usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zatem, ze wszystkich wyrobów mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 08.11.30.0. wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa oraz
  3. mączka dolomitowa

- korzystają z obniżonej stawki podatku VAT 8%.

Ani ustawa o VAT, ani rozporządzenie w sprawie PKWiU z 2015 r. nie określa znaczenia pojęcia kreda mielona, nawozowa”. Stosownej definicji nie zawierały także poprzednio obowiązujące Rozporządzenia w sprawie PKWiU (z 2008 r., z 2004 r., z 1997 r.). W konsekwencji, ze względu na brak stosownej definicji, znaczenie wskazanego pojęcia należy określać w oparciu o jego rozumienie potoczne.

Spółka planuje sprzedaż nawozu wapniowego w postaci granulowanej, powstającego z kredy mielonej, nawozowej. Kreda jest to węglan wapnia, czyli miękka kopalina pochodzenia naturalnego. Węglan wapnia to skała osadowa. Kreda mielona nawozowa posiada szereg zalet, dlatego wykorzystywana jest jako nawóz głównie w celu dostosowania pH gleby i przechwytywania siarczanów, fosforanów i metali ciężkich.

Z literalnej wykładni interpretowanych przepisów wynika, że kredę mieloną, nawozową stanowi produkt przeznaczony do nawożenia, którego przeważającym składnikiem jest kreda mielona. Tym samym, jeśli przeważającym składnikiem kredy nawozowej w postaci granulatu jest kreda mielona, to mamy tu do czynienia ze zjawiskiem tożsamości zakresu znaczeniowego wymienionych nazw.

Kreda mielona, nawozowa może występować w postaci sypkiej albo w postaci granulatu. Kreda mielona sypka oznacza, że nawóz występuje jako bardzo drobne, suche, niespojone ze sobą cząsteczki. Granulat z kolei przybiera postać drobnych kulek, czyli granulek stanowiących zlepek drobnych cząsteczek kredy mielonej w postaci sypkiej. Proces granulacji nie zmienia jednak składu chemicznego kredy, która nadal stanowi kredę mieloną, nawozową. Dodatkowo proces granulacji jest procesem nietrwałym, w bardzo łatwy sposób (np. poprzez ręczne rozkruszenie) można doprowadzić granulki do struktury mącznej.

Proces granulacji przeprowadzany jest, ponieważ granulat pozwala na bardzo proste rozsiewanie nawozu. Nawóz w postaci granulatu powoduje także, że nie zapychają się maszyny, tzw. siewniki. Dodatkowo zauważalna jest dużo większa wydajność. Nawóz w postaci kredy mielonej sypkiej (bardzo rozdrobnionej) pod wpływem np. wiatru, podczas siania zostaje rozwiewany w inne miejsca, przez co potrzeba znacznie większych ilości tego nawozu w porównaniu do kredy mielonej granulowanej. Czas wysiewu kredy sypkiej jest dłuższy niż w przypadku granulowanego nawozu. Niezbędne są także większe nakłady pracy i finansów.

Do najistotniejszych zalet granulatu zaliczyć więc trzeba:

  1. wyeliminowanie w dużym stopniu pylenia,
  2. uniknięcie kłopotliwego zbrylania się materiału,
  3. korzystniejsze zachowanie się materiałów zgranulowanych w czasie transportu w przenośnikach i przy dozowaniu.

Odnosząc wskazane przepisy oraz powyższe wyjaśnienia do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że kreda mielona, nawozowa w postaci granulatu sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 08.11.30.0, podlega opodatkowaniu według stawki 8% - na podstawie art. 41 ust. 2 oraz 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z pozycją 21 załącznika nr 3 ustawy o VAT. Proces granulowania kredy mielonej nie wpływa bowiem na jej zaklasyfikowanie.

W powyższym zakresie Spółka wystąpiła także z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego …., przedstawiając we wniosku tożsamy stan faktyczny, jak w niniejszym piśmie. W odpowiedzi na złożony wniosek Ośrodek wystosował opinię z dnia 20 marca 2018 r. nr ….., w której poinformował, że „Zgodnie z zasadami metodycznymi polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymieniona kreda granulowana (węglan wapnia), nawozowa, mieści się w grupowaniu: PKWiU 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”. Natomiast w oparciu o § 3 powołanego Rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. r. (Dz.U. nr 207, poz. 1263 z późn. zm.) ww. wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku produktu) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do dnia 31 grudnia 2018 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 21 mieszczą się towary - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 08.11.30.0 - oznaczone jako „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany – wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zatem, ze wszystkich wyrobów mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 08.11.30.0, wyłącznie wymienione powyżej - kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa, mączka dolomitowa - korzystają z obniżonej stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności spółka planuje produkcję i sprzedaż nawozów w postaci kredy granulowanej. Finalny produkt powstaje z kredy mielonej, nawozowej w procesie granulacji. Nawozy, które spółka planuje sprzedać - sklasyfikowane są w sekcji obejmującej produkty górnictwa i produkty wydobywcze: węgiel kamienny i węgiel brunatny (lignit), ropa naftowa, gaz ziemny i inne gazy pochodzenia naturalnego, takie jak: metan, etan, butan, propan; rudy metali, siarka rodzima, pozostałe produkty, np. kamień, piasek i glina, torf, sól i czysty chlorek sodu, bitum i asfalt naturalny, kamienie szlachetne i półszlachetne oraz solanki, a także usługi wspomagające górnictwo i wydobywanie, włącznie z usługami skraplania i ponownej gazyfikacji gazu ziemnego na potrzeby transportu wykonywane na terenie kopalni jako „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” w grupie PKWiU 08.11.30.0.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nawóz w postaci kredy granulowanej sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 08.11.30.0 podlega opodatkowaniu według stawki 8% – na podstawie art. 41 ust. 2 oraz 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym Wnioskodawca w odniesieniu do sprzedaży nawozów w postaci kredy granulowanej zakwalifikowanej do grupowania PKWiU 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” będzie uprawniony do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj