Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.465.2018.1.KK
z 7 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 19 czerwca 2018 r.), uzupełnionym w dniach 13 i 30 lipca 2018r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku do planowanej dostawy na rzecz placówek oświatowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 13 i 30 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku do planowanej dostawy na rzecz placówek oświatowych.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka w ofercie posiada zestawy komputerowe XX do nauki języków. W najbliższym czasie firma zamierza skierować swoją ofertę, czyli ww. XX bezpośrednio do placówek oświatowych - bez udziału i fakturowania partnerów handlowych. Sprzedaż będzie realizowana bez pośredników, bezpośrednio do:


  • organów prowadzących (jednostek samorządu terytorialnego) – zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, gdzie odbiorcą końcowym będą szkoły i przedszkola;
  • szkół i przedszkoli, których organem prowadzącym są osoby fizyczne lub inne osoby prawne.


Zestawy te wraz ze słuchawkami z mikrofonem (słuchawki nie stanowią części zestawu komputerowego XX) będą wykorzystywane do realizacji zajęć z języków, obcych, będą wspomagać naukę i trening językowy przez możliwości dialogów w różnie skonfigurowanych parach, rozmów grupowych, kontroli postępów w nauce przez nauczyciela. Podstawową zaletą takiego systemu nauki jest dynamika ćwiczeń - wszyscy uczniowie mogą jednocześnie mówić głośno nie przeszkadzając sobie wzajemnie.

Podstawą do zastosowania stawki 0%, w przypadku sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie określonych towarów do grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zestaw komputerowy XX składa się ze stacji roboczej [(komputera z systemem Windows i dodatkowym oprogramowaniem i kartami przełączników audio) oraz monitora, myszki i klawiatury. W skład zestawu XX wchodzą ponadto: jednostka centralna PC: stacja robocza XX (procesor, płyta główna z kartą muzyczną, pamięć RAM, dysk twardy, karta graficzna, karty przełączników audio, system operacyjny Windows, oprogramowanie Advanced do obsługi systemu, DVD, gniazda USB i HDMI, WiFi)].

Stacja robocza XX stanowi samodzielną jednostkę komputerową, umożliwiającą przetwarzanie danych. Stacja robocza wymaga instalacji systemu operacyjnego Windows (sprzedawanego razem z zestawem - na standardowej stawce podatku 23%), zakupionego u innego dostawcy lub już posiadanego przez klienta. Na wyposażonej w system operacyjny stacji roboczej możliwa jest instalacja dowolnego oprogramowania, w tym pakietów oprogramowania biurowego – niezależnie od używania/wykorzystywania oprogramowania A. Włączenie oprogramowania A. nie jest konieczne do działania stacji roboczej, program może pozostawać włączony lub nie – zależnie od decyzji użytkownika.

Przy dostawie zestawów komputerowych XX do placówek oświatowych Spółka zamierza stosować stawkę VAT 0%. Jednocześnie firma będzie posiadała stosowne zamówienie, potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego - zgodnie z zapisami art. 83 ust. 14-15 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zestaw komputerowy XX zawierający: Jednostkę centralną PC: stację roboczą XX (procesor, płyta główna z kartą muzyczną, pamięć RAM, dysk twardy, karta graficzna, karty przełączników audio, system operacyjny Windows, oprogramowanie A. do obsługi systemu, DVD, gniazda USB i HDMI, WiFi), monitor, myszkę i klawiaturę - można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8, a co za tym idzie - czy przy jego dostawie do placówek oświatowych będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki VAT 0%, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 - 15 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, zestaw komputerowy XX należy zaliczyć do towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż mieści się w grupie „jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerowe” załącznika nr 8 ww. ustawy. Zgodnie z powyższym firma ma podstawy sądzić, że można zastosować stawkę 0% VAT dla dostawy wyżej opisanych zestawów komputerowych XX do placówek oświatowych, przy jednoczesnym spełnieniu warunków opisanych w art. 83 ust. 14-15 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:


  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym


  • przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:


  • jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  • drukarki;
  • skanery;
  • urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  • urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


Jak stanowi art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:


  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.


Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Ustawodawca objął ww. preferencyjną stawką podatku dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, gdyż przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub organizacji humanitarnych, charytatywnych, edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że z uwagi na fakt, że zestaw XX zawierający (jednostkę centralną PC: stację roboczą XX, procesor, płyta główna z kartą muzyczną, pamięć RAM, dysk twardy, karta graficzna, karty przełączników audio, system operacyjny Windows, oprogramowanie Advanced do obsługi systemu, DVD, gniazda USB i HDMI, WiFi), monitor, myszkę i klawiaturę stanowić będą towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, planowana dostawa ww. sprzętu na rzecz palcówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 pkt a ustawy opodatkowana będzie 0% stawką podatku.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj