Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.274.2018.2.IP
z 14 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2018 r. (data wpływu 29 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2018 r. (data wpływu 13 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłat pobieranych za udział w Wydarzeniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłat pobieranych za udział w Wydarzeniu. Wniosek uzupełniono w dniu 13 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Urząd Miasta. „A” działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406) oraz swojego Statutu. „A” jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny.

Statutowe cele działalności „A” to:

  • tworzenie dóbr kultury, przygotowanie i realizacja wartościowych dzieł, projektów artystycznych i artystyczno-edukacyjnych, w tym m.in. organizacja kompleksowego wydarzenia zajmującego się wieloma obszarami obecności sztuk wizualnych w edukacji artystycznej upowszechniający nowoczesne metody pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi;
  • rozbudzanie i rozwijanie różnych form aktywności twórczej dzieci i młodzieży;
  • organizacja seminariów i sesji naukowych poświęconych twórczości dla dzieci i młodzieży;
  • promocja polskiej sztuki dla dzieci i młodzieży w kraju i za granicą;
  • prowadzenie działalności wydawniczej związanej z realizacją zadań statutowych;
  • tworzenie systemu informacji i gromadzenie dokumentacji o najistotniejszych aspektach twórczości adresowanej do młodego odbiorcy;
  • realizacja zadań wynikających z założeń strategii Miasta.

„A” nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. „A” może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową „A”.

„A” cyklicznie (corocznie w miesiącu maj) organizuje odpłatne i biletowane Międzynarodowe Warsztaty (dalej: Wydarzenie).

W ramach Wydarzenia odbywa się seria warsztatów dla dzieci i młodzieży szkolnej, prezentacje dla zespołów prowadzących warsztaty. Uczestnictwo w Wydarzeniu jest możliwe po wcześniejszym zakupieniu biletu. Bilet na Wydarzenie pokrywa jedynie część kosztów organizacji całości Wydarzenia.

Wydarzenie to kompleksowy projekt zajmujący się wieloma obszarami obecności sztuk wizualnych w edukacji artystycznej upowszechniający nowoczesne metody pracy artystycznej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi. Wydarzenie sprzyja odkryciu przez uczestników w sobie nowego talentu czy wykształcanie w sobie zamiłowania do różnych form pracy twórczej – od działań werbalnych, performatywnych do instalacji. Corocznie Wydarzenie zawiera hasło przewodnie, mające być źródłem inspiracji dla uczestników Wydarzenia. Hasło Wydarzenia może pokrywać się z tematem przewodnim Festiwalu, który był przedmiotem odrębnego wniosku „A”. Celem Wydarzenia jest poszukiwanie i praktyczne wdrożenie w obszarze sztuk wizualnych propozycji artystycznych, wspomagających rozwój uczniów, nauczycieli i animatorów.

Wydarzenie składa się z trzech części:

  1. Część selekcyjna.
    Rozpoczyna się ogłoszeniem regulaminu a następnie przeprowadzany jest nabór projektów oraz wybór najlepszych scenariuszy do realizacji. Kolejnym krokiem jest wysyłanie do artystycznych uczelni wyższych w Polsce i za granicą zaproszeń na Wydarzenie.
    W odpowiedzi uczelnie przysyłają scenariusze warsztatów dla dzieci i młodzieży, następnie wybierane są najlepsze scenariusze, które będą następnie realizowane w ramach Wydarzenia przez zespół z danej uczelni, który jest złożony z nauczyciela akademickiego i grupy kilkorga z jego studentów.
  2. Część praktyczna.
    W ramach części praktycznej odbywają się kilkudniowe warsztaty twórcze dla dzieci i młodzieży. Warsztaty odbywają się w plenerze w przestrzeni udostępnionej „A”. Warsztaty prowadzone są przez Zespół Młodych Animatorów, których scenariusze zostały wybrane do programu. Dzieci i młodzież wraz z nauczycielami będą wspólnie uczestniczyć i tworzyć prace plastyczne, kostiumy, instalacje, obiekty.
  3. Część refleksyjno-teoretyczna.
    W godzinach popołudniowych zespoły prowadzące warsztaty przedpołudniowe wraz z opiekunami artystycznymi wezmą udział w prezentacjach przygotowanych przez zaproszonych gości, uczestników projektu oraz wezmą udział w omówieniach merytorycznych przedpołudniowych Warsztatów a następnie przygotują swoje prezentacje z przebiegu Warsztatów twórczych.

Efektem Warsztatów jest katalog Wydarzenia opisujący edycję danego roku wraz z płytą zawierającą filmy nakręcone podczas warsztatów z dziećmi i elektroniczną wersję katalogu.

Przedstawiony opis sprawy, w ocenie tutejszego organu, wymagał doprecyzowania, w związku z powyższym, pismem z dnia 27 lipca 2018 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.274.2018.1.IP, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o następujące informacje:

  1. Od kogo pobierana jest opłata za „udział/uczestnictwo w Wydarzeniu”? W opisie sprawy, przy charakterystyce Wydarzenia, wymieniono bowiem szereg podmiotów: zespoły uczelni (studenci i nauczyciele akademiccy), dzieci, młodzież, nauczyciele, „zaproszeni goście”, „opiekunowie artystyczni”.
  2. Co należy rozumieć przez „udział/uczestnictwo w Wydarzeniu”?
  3. Za co konkretnie pobierana jest opłata za „udział/uczestnictwo w Wydarzeniu” ?
  4. Do czego uprawnia nabywcę „Bilet na Wydarzenie”?

W piśmie z dnia 3 sierpnia 2018 r. – stanowiącym odpowiedź na ww. wezwanie – Zainteresowany wyjaśnił, że:

  1. Opłata jest pobierana od osób, które zdecydują się na udział w Wydarzeniu i dokonają opłaty za udział w Wydarzeniu (zakup biletu – jest dla dzieci lub młodzieży uczestniczących w Warsztatach). Opłata nie jest pobierana od scenariuszy zgłaszanych w procedurze selekcyjnej, które następnie są realizowane w ramach Wydarzenia. Wydarzenie ma charakter otwarty, więc każdorazowo skład uczestników może być różny. Niemniej jednak Wydarzenie organizowane przez „A” kierowane jest do dzieci i młodzieży. W praktyce udział w wydarzeniu biorą grupy dzieci lub młodzieży wraz z opiekunem – nauczycielem.
  2. Przedstawione i opisane szczegółowo we wniosku elementy Wydarzenia mogą mieć charakter czynny (tworzenie prac plastycznych, kostiumów, instalacji, obiektów) jak i bierny (np. udział w prezentacjach). Przez udział/uczestnictwo w Wydarzeniu należy rozumieć możliwość wzięcia udziału we wszystkich aktywnościach przewidzianych scenariuszem Wydarzenia (wybranym wcześniej w procedurze selekcyjnej) zarówno o charakterze czynnym jak i biernym.
  3. Opłata jest pobierana za możliwość udziału w Wydarzeniu organizowanym przez „A” obejmującym warsztaty opracowane zgodnie z wcześniej wyselekcjonowanymi scenariuszami. Zakres możliwych działań został szczegółowo przedstawiony we wniosku. W ramach Wydarzenia, dzieci i młodzież wraz z nauczycielami będą wspólnie uczestniczyć i tworzyć prace plastyczne, kostiumy, instalacje, obiekty zgodnie z wybranymi scenariuszami. Następnie wezmą udział w prezentacjach przygotowanych przez zaproszonych gości, uczestników projektu oraz wezmą udział w omówieniach merytorycznych przygotowanych prac. Za udział w tych wszystkich aktywnościach pobierana jest jedna opłata. Pokrywa ona jedynie część kosztów organizacji całości Wydarzenia.
  4. Bilet na Wydarzenie uprawnia do wzięcia udziału w Wydarzeniu, w tym m.in. do uczestnictwa w warsztatach, czy prezentacjach będących głównymi atrakcjami Wydarzenia przedstawionymi powyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT należy zastosować do opłat pobieranych za udział w Wydarzeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, do opłat pobieranych przez „A” za udział w Wydarzeniu należy zastosować stawkę VAT 8%.

Zwolnione od VAT są usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzone przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności. o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Natomiast w świetle art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki. cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 7%. Natomiast na podstawie art. 146a ustawy o VAT, stawka ta ulega podwyższeniu do 8% do dnia 31 grudnia 2018 r.

Zgodnie z treścią załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stawka 8% ma zastosowanie m.in. do:

  1. Usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu:
    • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    • do obiektów kulturalnych (poz. 182);
  2. Usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu (poz. 184).

W opinii „A”, usługi w postaci umożliwienia uczestnikom wzięcia udziału w warsztatach, prezentacjach i innych wydarzeniach przedstawionych w opisie stanu faktycznego odbywających się w ramach Wydarzenia, stanowią usługi wstępu na wydarzenia kulturalne, które opodatkowane są VAT z zastosowaniem stawki 8%.

Usługi „A” jako usługi kulturalne.

Ustawa o VAT nie definiuje usług kulturalnych. W świetle definicji pojęcia „kultura” w internetowym słowniku PWN jest to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Natomiast w świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862, z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W opinii „A”, nie ulega wątpliwości, że umożliwienie osobom, które zakupiły bilet na warsztaty, prezentacje i inne wydarzenia przedstawione w opisie stanu faktycznego odbywające się w ramach Wydarzenia stanowi usługę kulturalną. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, nabywając bilet na uczestnictwo w Wydarzeniu uczestnicy mają możliwość zobaczyć m.in. prezentacje, wystawy oraz uczestniczyć m.in. w warsztatach o różnej tematyce i działaniach werbalnych czy też performatywnych.

Tym samym, zdaniem „A”, opłaty za zakup biletów na Wydarzenie stanowią wynagrodzenie za usługę kulturalną świadczoną przez „A”.

Jednak jeżeli usługa kulturalna stanowi jednocześnie usługę wstępu, nie będzie korzystała ze zwolnienia od VAT (art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy o VAT). Dlatego kluczowe jest rozstrzygnięcie, czy usługi świadczone przez „A” w związku z umożliwieniem uczestnictwa w organizowanych przez „A” Wydarzeniu mają charakter usług wstępu.

Usługi „A” jako usługi wstępu.

Ustawa o VAT nie definiuje wprost pojęcia wstępu. Dlatego szukając znaczenia tego pojęcia. należy odwołać się przede wszystkim do językowego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją pojęcia wstępu ujętą w internetowym Słowniku Języka Polskiego należy go rozumieć jako: „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Zakup biletów na Wydarzenie po przejściu procedury selekcyjnej upoważnia do uczestnictwa w organizowanych przez „A” m.in. warsztatach, czy prezentacjach. Tym samym spełnia wymogi klasyfikacji usług świadczonych przez „A” jako usług wstępu.

Należy podkreślić, że obecnie nie budzi już wątpliwości, że dla zdefiniowania pojęcia wstępu nie ma znaczenia, czy możliwość wejścia, czy uczestnictwa w danej atrakcji dotyczy uczestnictwa czynnego, czy biernego.

Wynika to z systemowej wykładni przepisów ustawy o VAT, która wskazuje na możliwość zastosowania stawki VAT 8% do usług wstępu dotyczących uczestnictwa czynnego. Wskazuje na to poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT umożliwiając zastosowanie stawki VAT 8% do usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Nie ulega wątpliwości, że uczestnictwo we wskazanych wydarzeniach ma charakter czynny. A to oznacza. że obniżona stawka VAT ma zastosowanie zarówno do uczestnictwa czynnego, jak i biernego.

W przypadku przedstawionych w opisie stanu faktycznego atrakcji Wydarzenia – większość z nich ma charakter bierny, ale mogą pojawić się niekiedy sytuacje, gdy np. w trakcie warsztatów będą miały miejsce zajęcia aktywujące najmłodszych uczestników. Jednak niezależnie od tego, czy uczestnictwo w danej atrakcji będzie mieć charakter czynny, czy bierny, będzie stanowić usługę wstępu na wydarzenia kulturalne.

Takie podejście jest jednolicie prezentowane w orzecznictwie sądowym:

„Wprowadzając stawki obniżone na tego typu usługi i obniżając tym samym ich koszt nabycia można preferować określone zachowania konsumentów. Jak to zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyżej wyroku z 30 stycznia 2014 r., wprowadzenie stawek obniżonych na usługi rekreacyjne służy rozpowszechnieniu zdrowego trybu życia. W tym kontekście nieracjonalne byłoby preferowanie, poprzez stawki obniżone, wyłącznie usług rekreacyjnych polegających na biernym korzystaniu z obiektów, w których znajdują się urządzenia rekreacyjne czy sportowe” (Wyrok NSA z 26 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 1289/13).

Podobne stanowisko przyjął Naczelny Sąd Administracyjny także w wyrokach z 18 lutego 2014 r., sygn. akt I FSK 349/13; z 7 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 504/13 i z 14 maja 2014 r., I FSK 943/13.

Co więcej, również Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 2 grudnia 2014 r., nr PT1/033/32/354/LJU/14 dotyczącej m.in. usług wstępu na wydarzenia kulturalne, uznał, że:

„Zatem pod pojęciem ((wstępu))« w rozumieniu poz. 182-186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, ((na siłownię)) – możliwość wykorzystania znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie mu uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu”.

Tak więc przedstawione w opisie stanu faktycznego usługi polegające na umożliwieniu uczestnikom czynnego lub biernego uczestnictwa w wystawach, instalacjach, performance-ach, warsztatach, czy prezentacjach będą opodatkowane z zastosowaniem stawki VAT 8% (odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).

Na możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT 8% do opłaty za uczestnictwo w Wydarzeniu wskazują również interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe w sprawie wydarzeń o zbliżonym charakterze organizowanych przez „A”:

„Wobec powyższego, w ramach uczestnictwa w Obserwatoriach każdy z uczestników uzyskuje możliwość obejrzenia określonej liczby lub nawet wszystkich spektakli, wystaw, pokazów filmowych, koncertów, instalacji, performance-ów czy akcji twórczych odbywających się w ramach wydarzeń festiwalowych. Zatem opłata za udział w Obserwatorium spełnia wymóg klasyfikacji usług świadczonych przez „A” jako usług wstępu. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że uczestnicy kwalifikujący się do udziału w Obserwatoriach są zobowiązani do wykonywania dodatkowych prac (np. napisania esejów w ramach Obserwatorium) lub posiadania szczególnych kwalifikacji, gdyż decydujące znaczenie ma przeważający charakter usługi, która sprowadza się do preferencyjnych warunków nabycia możliwości udziału w określonej ilości lub wszystkich wydarzeniach Festiwali oraz dodatkowej możliwości uczestniczenia w spotkaniach i dyskusjach twórczych odbywających się w trakcie Obserwatoriów. Tym samym do opłat pobieranych przez „A” za udział w Obserwatoriach w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y, należy zastosować stawkę VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy”.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2018 r.).

Podobne stanowisko wynika z innych interpretacji:

„w przedmiotowej sprawie czynności, za które pobierana jest opłata (bilet za wstęp na Festiwal) – jak wskazał Wnioskodawca – należy uznać za usługi o charakterze kulturalnym, w związku z czym ww. usługi można zaliczyć do grupy usług mieszczących się w poz. 184 załącznika nr 3 ustawy, a w konsekwencji, świadczenie to podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 września 2015 r., nr ILPP3/4512-1-77/15-4/DC).

Tym samym, zdaniem „A”, do opłat pobieranych przez „A” za udział w Wydarzeniu należy zastosować stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Odnosząc się z kolei do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanego w przedmiotowym wniosku wyroków sądu tutejszy organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj