Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.528.2018.1.MSU
z 21 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „……” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…..”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Większościowym udziałowcem Spółki jest Województwo …... Podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy jest udział w realizacji priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa, a w szczególności priorytetów Województwa …….

Przeważającym rodzajem działalności Spółki jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca świadczy pomoc małym i średnim przedsiębiorcom, działającym na obszarze województwa ….., wspomaga ich aktywizację gospodarczą poprzez udzielanie pożyczek w ramach wyodrębnionych Funduszy Pożyczkowych oraz projektów unijnych, organizuje szkolenia, misje zagraniczne promujące eksport.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach działań mających na celu rozwój przedsiębiorczości Województwa ……, Spółka realizuje projekty, w których otrzymuje dotacje na pokrycie kosztów zarządzania danym projektem, pochodzące ze środków europejskich oraz budżetu państwa. Usługi na rzecz Beneficjentów, wykonywane w ramach projektów, realizowane są przez Spółkę nieodpłatnie. Otrzymywane dotacje nie są związane z ceną świadczonych usług, przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektów (wydatki kwalifikowane). Od nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją projektów, jako niemających związku ze sprzedażą opodatkowaną, Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również odpłatną działalność komercyjną (doradztwo, organizacja konferencji, szkoleń, najem powierzchni biurowej). Dodatkowo Spółka prowadzi działalność pożyczkową. Pożyczki udzielane są ze środków Funduszu Pożyczkowego utworzonego z dotacji Wojewody ….. oraz dotacji z PARP a także w ramach programów unijnych. Jako obrót zwolniony z VAT Wnioskodawca traktuje kwotę odsetek wynikającą z udzielonych pożyczek.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje szczegółowej identyfikacji dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością. Od zakupów wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektów lub sprzedażą zwolnioną, Spółka nie odlicza podatku VAT. Od zakupów bezpośrednio związanych ze sprzedażą opodatkowaną, Spółka odlicza VAT w całości. Od wydatków służących zarówno realizacji projektów, wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT oraz zwolnionej z VAT, Spółka dokonuje podziału kosztów przy zastosowaniu klucza podziałowego, uwzględniającego specyfikę prowadzonej działalności oraz wymagania projektowe. Od ustalonej w ten sposób części wydatków (dotyczącej głównie kosztów ogólnego zarządu), związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i zwolnioną z VAT, Spółka dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyliczony według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca zamierza wziąć udział w zadaniu dofinansowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „……” realizowanym w 2018 r. w formule naboru w trybie ciągłym.

Celem zadania jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczności lokalnej poprzez wskazanie do dofinansowania, w formie dotacji ze środków WFOŚiGW, najciekawszych projektów w ramach pozaszkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne, tj. wzrost wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej mieszkańców Województwa …. w następujących obszarach:

  1. Badania naukowe i ekspertyzy/Monitoring Środowiska
  2. Edukacja ekologiczna
  3. Ochrona powietrza
  4. Ochrona przyrody i krajobrazu
  5. Ochrona zasobów wodnych
  6. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi
  7. Pozostałe zadania ochrony środowiska.

Projekty powinny wskazywać rozwiązania konkretnych problemów ekologicznych występujących lokalnie/regionalnie na terenie Województwa ….. lub winny stanowić element edukacyjny towarzyszący zadaniu inwestycyjnemu, rozwiązującemu problemy z zakresu ochrony/monitoringu środowiska.

Tematem projektu przedstawionego przez Wnioskodawcę będzie zaprezentowanie z punktu widzenia przyrody miejsc w Województwie ….., począwszy od parków krajobrazowych, przez rezerwaty przyrody, pomniki przyrody czy lasy, tak aby jak najlepiej i w jak najciekawszy edukacyjnie sposób przedstawić atuty fauny i flory Województwa …... Wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 90% kosztów całkowitych projektu. Pozostała część będzie stanowić udział własny.

Wszystkie działania związane z realizacją projektu będą dokonywane nieodpłatnie, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Udział w projekcie organizowanym przez WFOŚiGW wynika z celu statutowego Spółki, jakim jest realizacja priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa, a w szczególności priorytetów Województwa ……. Działania edukacyjne, ukierunkowane na popularyzację regionu w aspekcie ekologicznym mają na celu poszerzenie świadomości ekologicznej i wiedzy z zakresu ochrony środowiska, a także podkreślenie indywidualnej, jednostkowej odpowiedzialności za zaistniały stan. Dodatkowo udział w projekcie ma na celu przyniesienie Spółce korzyści wizerunkowych, poprzez poprawę rozpoznawalności Wnioskodawcy wśród potencjalnych klientów.

Projekt skierowany będzie do mieszkańców Województwa ….. i będzie realizowany na jego terenie. Usługi świadczone w ramach projektu nie będą świadczone na cele osobiste Wnioskodawcy lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Niespełnione zatem zostaną warunki wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do uznania usług świadczonych w ramach projektu za odpłatne świadczenie usług. W związku z realizacją projektu Spółka będzie korzystała z usług podwykonawcy. Większość działań w ramach projektu będzie prowadzona poprzez media o zasięgu lokalnym oraz media społecznościowe.

Projekt będzie realizowany poprzez następujące działania:

  • serwis na stronie internetowej,
  • reportaże/filmy video popularno-naukowe, z wypowiedziami ekspertów, zamieszczone na stronie internetowej,
  • artykuły zamieszczone w prasie i stronie internetowej,
  • posty ....

Faktury poniesione na wydatki związane z realizacją projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW będą wystawione na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie w formie dotacji nie ma charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowanych w projekcie, wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektu.

Warunkiem koniecznym do ubiegania się przez zarejestrowanych podatników podatku VAT o rozliczanie kosztów projektu w kwotach brutto, jest przedłożenie do WFOŚiGW interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego wyżej Projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu w ramach zadania organizowanego przez WFOŚiGW pn. „……” realizowanym w 2018 r. w formule naboru w trybie ciągłym?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi, jakie będą zakupione w celu realizacji Projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wynika to wprost z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Usługi świadczone w ramach Projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż będą świadczone nieodpłatnie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Otrzymana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu i nie będzie miała charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług.

Zakupy dokonywane w ramach Projektu będą miały bezpośredni związek z realizowanym Projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie wykorzystywał je do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania związane z realizacją projektu będą dokonywane nieodpłatnie, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Udział w projekcie organizowanym przez WFOŚiGW wynika z celu statutowego Spółki, jakim jest realizacja priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach zadania organizowanego przez WFOŚiGW pn. „……”, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy również wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj