Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.440.2018.1.MP
z 22 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji Zadań Nr 1-4 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji Zadań Nr 1-4.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe :


Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną.
Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W 2018 roku Gmina realizuje projekt pn. „Głęboka modernizacja energetyczna wraz z wymianą wyposażenia na energooszczędne budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy”. Projekt będzie współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na podstawie zawartej umowy z dnia 13 grudnia 2017 r. W ramach zawartej umowy Gmina otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 % wydatków kwalifikowanych.


W ramach projektu termomodernizacji zostaną wykonane następujące zadania:


  1. Termomodernizacja budynku Ośrodka Zdrowia w G. obejmująca:

Termomodernizację przegród ścian, stropu,

Termomodernizację instalacji ciepłej wody użytkowej,

Modernizację instalacji grzewczej,

Montaż paneli fotowoltanicznych.


  1. Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w W. obejmująca:

Termomodernizację przegród zewnętrznych,

Wymianę okien, drzwi,

Modernizację oświetlenia wbudowanego,

Montaż paneli fotowoltanicznych.


  1. Termomodernizacja budynku Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W. obejmująca:

Wymianę okien zewnętrznych, drzwi,

Docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją,

Montaż paneli fotowoltanicznych.


  1. Promocja projektu.

Przedmiotowe nieruchomości stanowią własność gminy.


Faktury za realizację projektu pn. „Głęboka modernizacja energetyczna wraz z wymianą wyposażenia na energooszczędne budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy” będą wystawiane na Gminę .


Projekt opisywany w niniejszym dokumencie stanowi jedno z priorytetowych działań jakie Gmina zamierza realizować w celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska emitowanych z budynków użyteczności publicznej.


Zadanie Nr 1


Budynek Ośrodka Zdrowia w G. stanowi własność gminy i jest przekazany w nieodpłatne użytkowanie Gminnemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w W. aktem notarialnym Rep. A z dnia 5 lipca 2013 r. Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. to osoba prawna, której organem założycielskim jest Gmina. Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. realizuje zadania statutowe o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2018 r. poz.160 z późn. zm.) przy pomocy:

  1. Ośrodka Zdrowia w G.,
  2. Ośrodka Zdrowia w W.

Część budynku w którym mieści się Ośrodek Zdrowia w G., Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. wynajął podmiotowi gospodarczemu na cele prowadzenia działalności gospodarczej. Na tą okoliczność Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. zawarł z podmiotem umowę najmu i wystawia faktury bez podatku VAT ponieważ Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia. W budynku w G. prowadzona jest działalność przez Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. - najem użytkowy oraz działalność niepodlegająca podatkowi VAT. Sporządzając wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 -2020 gmina bardzo rzetelnie podzieliła wszystkie prace na poszczególne lokale - części budynku. Było to również niezbędne do określenia we wniosku o dofinansowanie wydatków kwalifikowanych i wydatków niekwalifikowanych.

W związku z powyższym Gmina nie odliczy podatku naliczonego w fakturach za prace termomodernizacyjne zarówno w zakresie wydatków kwalifikowanych jak i nie kwalifikowanych. Wydatki kwalifikowane objęte projektem termomodernizacji w budynku Ośrodka Zdrowia w G. nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną jak również wydatki niekwalifikowane nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę. Również zamontowane na budynku instalacje fotowoltaniczne nie spowodują sprzedaży opodatkowanej. Wytworzony prąd z zamontowanych paneli będzie spożytkowany wyłącznie przez Ośrodek Zdrowia w G. do działalności statutowej nie związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie obciążać Ośrodka Zdrowia w W. za dostarczony prąd do Ośrodka Zdrowia w G. uzyskany w wyniku realizacji przedmiotowego zadania. Gminie będzie przysługiwało dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 85 % wydatków kwalifikowanych brutto tj. łącznie z podatkiem VAT.


Zadanie Nr 2


Budynek jest własnością Gminy.


W budynku Urzędu Gminy w W. mieszczą się następujące podmioty tj:

  • Urząd Gminy w W.,
  • Ochotnicza Straż Pożarna w W.,
  • Centrum Usług Wspólnych w W.,
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w W.,
  • Gminna Biblioteka Publiczna w W.

Część budynku zajmowaną przez:

  • Ochotniczą Straż Pożarną w W.,
  • Centrum Usług Wspólnych w W. - jednostka budżetowa Gminy,
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w W. - jednostka budżetowa Gminy,
  • Gminna Biblioteka Publiczna w W. - instytucja kultury posiadająca osobowość prawną dla której organem założycielskim jest Gmina,

wykorzystana jest do celów statutowych i nie prowadzona jest tam działalność gospodarcza. Lokale zajmowane są przez ww. podmioty na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia.


Urząd Gminy w W. zajmuje się gospodarką wodno-ściekową, gospodarką odpadami, lokalnymi mieszkaniowymi oraz użytkowymi, a także pracami porządkowymi na terenie gminy. Nie posiada jednostki powołanej do prowadzenia ww. działalności. Zadanie te realizuje poprzez poszczególne referaty Urzędu Gminy.

W zakresie budynku Urzędu Gminy w W. Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego o podatek należny od wydatków inwestycyjnych dotyczących realizacji inwestycji z użyciem prewskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz wskaźnika struktury o którym mowa w art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT, gdyż Urząd Gminy w W. prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą VAT.


Na budynku Urzędu Gminy w W. zamontowane zostaną instalacje fotowoltaniczne. Wytworzony prąd służyć będzie działalności Urzędu Gminy w W.


W związku z tym Gmina będzie miała prawo odliczyć VAT z faktur zakupowych dotyczących instalacji paneli z użyciem prewskaźnika oraz wskaźnika struktury.


Zadanie Nr 3


Budynek Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W. stanowi własność Gminy i jest przekazany w trwały zarząd decyzją z dnia 18. lutego 2009 r. Wójta Gminy W. jednostce organizacyjnej Gminy W. - Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W.. Zgodnie z pkt 4 przedmiotowej decyzji Publiczna Szkoła Podstawowa i Gimnazjum jest zwolniona z opłat z tytułu trwałego zarządu. Punkt 2 decyzji stanowi, że przekazanie następuje na prowadzenie działalności statutowej. W budynku tym nie prowadzona jest działalność gospodarcza, nie występuje sprzedaż opodatkowana, budynek wykorzystywany jest do działalności niepodlegającej podatkowi VAT. Również zamontowane na budynku instalacje fotowoltaniczne nie spowodują w Gminie sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym gmina nie odliczy podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczącego termomodernizacji budynku Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W.


Zadanie 4


Promocja projektu - zakupy dokonywane w ramach tego zadania będą dotyczyć wszystkich wyżej wymienionych zadań. W ramach promocji zostaną zakupione trzy tablice informacyjno-promocyjne do poszczególnych budynków.


Od wydatków na zakup tablic dotyczących zadania Nr 1 i 3 Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nie służą one działalności opodatkowanej.


Od wydatku, za zakup tablicy informacyjno - promocyjnej dotyczącej inwestycji w budynku Urzędu Gminy w W. Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury zakupowej w wysokości przeliczonej przy użyciu prewskaźnika (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT) oraz wskaźnika struktury (art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania :


  1. Czy gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją zadania Nr 1 ?
  2. Czy gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją zadania Nr 2 w wysokości przeliczonej przy użyciu prewskaźnika (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz wskaźnika struktury (art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT) ?
  3. Czy gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją zadania Nr 3 ?
  4. Czy w związku z realizacją zadania Nr 4 gminie dla zadań Nr 1 i 3 będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług ?
  5. Czy w związku z realizacją zadania Nr 4 gminie dla zadania Nr 2 będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług w wysokości przeliczonej przy użyciu prewskaźnika (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, oraz wskaźnika struktury (art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT) ?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania Nr 1 pn. „Termomodernizacja budynku Ośrodka Zdrowia w G.”, ponieważ realizacja zadania nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.
  2. Gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją zadania Nr 2 pn. „Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w W.” w wysokości przeliczonej przy użyciu prewskaźnika (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz wskaźnika struktury (art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT), ponieważ budynek wykorzystany jest do działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT.
  3. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją zadania Nr 3 pn. „Termomodernizacja budynku Publicznej Szkoły i Gimnazjum w W.”, ponieważ realizacja zadania nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.
  4. W związku z realizacją zadania Nr 4 pn. „Promocja projektu” gminie dla zadań Nr 1 i 3 nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, ponieważ realizacja zadania nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.
  5. W związku z realizacją zadania Nr 4 pn. „Promocja projektu” gminie dla zadania Nr 2 będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług w wysokości przeliczonej przy użyciu prewskaźnika (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz wskaźnika struktury (art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT), ponieważ budynek wykorzystany jest do działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z pózn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).


Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.


Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).


W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji - art. 86 ust. 2h ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U., poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).


W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to : jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.


Ponadto należy mieć na uwadze, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl przepisu art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2018 roku Gmina realizuje projekt pn. „Głęboka modernizacja energetyczna wraz z wymianą wyposażenia na energooszczędne budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy”. Projekt będzie współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach zawartej umowy Gmina otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 % wydatków kwalifikowanych.


W ramach projektu termomodernizacji zostaną wykonane następujące zadania:

  1. Termomodernizacja budynku Ośrodka Zdrowia w G.,
  2. Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w W.,
  3. Termomodernizacja budynku Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W.,
  4. Promocja projektu.

Przedmiotowe nieruchomości stanowią własność gminy.


Projekt opisywany w niniejszym dokumencie stanowi jedno z priorytetowych działań jakie Gmina W. zamierza realizować w celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska emitowanych z budynków użyteczności publicznej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. zadań.


Ad. 1


Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn.zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy), sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy).

Każda czynność wykonana przez podatnika, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, jest w podatku od towarów i usług traktowana jako świadczenie usługi, bowiem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatników w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna.

Zagadnienie dotyczące instytucji użyczenia regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), zwanej dalej k.c. Zgodnie z art. 710 k.c., przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Ustanowienie tego prawa oznacza, że rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie) (art. 252 k.c.).


Odnośnie umowy użyczenia, należy wskazać, że istotnymi cechami takiej umowy są dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną, a więc jako taka podlega opodatkowaniu.

W analizowanej sprawie Budynek Ośrodka Zdrowia w G. stanowiący własność gminy jest przekazany w nieodpłatne użytkowanie Gminnemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w W. Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. to osoba prawna, której organem założycielskim jest Gmina W. Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w W. realizuje zadania statutowe o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2018 r. poz.160 z późn. zm.).

Wydatki objęte projektem termomodernizacji w budynku Ośrodka Zdrowia w G. nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę. Również zamontowane na budynku instalacje fotowoltaniczne nie spowodują sprzedaży opodatkowanej. Wytworzony prąd z zamontowanych paneli będzie spożytkowany wyłącznie przez Ośrodek Zdrowia w G. do działalności statutowej nie związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie obciążać Ośrodka Zdrowia w W. za dostarczony prąd do Ośrodka Zdrowia w G. uzyskany w wyniku realizacji przedmiotowego zadania.

Ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy (Gminie) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Głęboka modernizacja energetyczna wraz z wymianą wyposażenia na energooszczędne budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy” w zakresie Zadania 1 - Termomodernizacja budynku Ośrodka Zdrowia w G.


Stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawie do odliczenia podatku VAT przez Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.


Ad. 2


W ramach opisanego projektu wykonana zostanie termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w W. (Zadania nr 2). Budynek jest własnością Gminy, mieszczą się w nim następujące podmioty tj:

  • Ochotnicza Straż Pożarna w W.,
  • Centrum Usług Wspólnych w W. - jednostka budżetowa Gminy,
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w W. - jednostka budżetowa Gminy,
  • Gminna Biblioteka Publiczna w W. - instytucja kultury posiadająca osobowość prawną dla której organem założycielskim jest Gmina.

Ta część budynku wykorzystana jest do celów statutowych i nie prowadzona jest tam działalność gospodarcza. Lokale zajmowane są przez ww. podmioty na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia.


W budynku mieści się również Urząd Gminy w W., który zajmuje się gospodarką wodno-ściekową, gospodarką odpadami, lokalnymi mieszkaniowymi oraz użytkowymi, a także pracami porządkowymi na terenie gminy. Nie posiada jednostki powołanej do prowadzenia ww. działalności. Zadanie te realizuje poprzez poszczególne referaty Urzędu Gminy.


Na budynku Urzędu Gminy w W. zamontowane zostaną instalacje fotowoltaniczne. Wytworzony prąd służyć będzie działalności Urzędu Gminy w W.


Urząd Gminy w W. prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą VAT.


W świetle powyższego, w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym Zadaniem 2 będzie dokonywał nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu (bezpłatne udostępnienie części budynku wskazanym wyżej, odrębnym od gminy podmiotom) oraz czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi temu podatkowi (działalność Urzędu Gminy oraz jednostek budżetowych).

Z uwagi na wystąpienie związku dokonanych w ramach Projektu zakupów z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obowiązkiem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie miał obiektywnej możliwości ścisłego przyporządkowania wydatków poniesionych na realizację opisanych zadań do celów wykonywanej działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, Wnioskodawca będzie zobowiązany w pierwszej kolejności do wydzielenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych do tej ustawy ( rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników).

W stosunku do kwoty podatku naliczonego związanej z działalnością gospodarczą (opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania), w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie ma bezpośredniej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane), Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ww. wydatków w części odpowiadającej kwocie podatku naliczonego obliczonego wg proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT i na zasadach wskazanych w dalszych ustępach przepisu art. 90.


Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać je za prawidłowe.


Ad. 3


Budynek Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W. stanowi własność Gminy i jest przekazany w trwały zarząd decyzją Wójta Gminy W. jednostce organizacyjnej Gminy W. - Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W. Zgodnie z pkt 4 przedmiotowej decyzji Publiczna Szkoła Podstawowa i Gimnazjum jest zwolniona z opłat z tytułu trwałego zarządu. Punkt 2 decyzji stanowi, że przekazanie następuje na prowadzenie działalności statutowej. W budynku tym nie prowadzona jest działalność gospodarcza, nie występuje sprzedaż opodatkowana, budynek wykorzystywany jest do działalności niepodlegającej podatkowi VAT. Również zamontowane na budynku instalacje fotowoltaniczne nie spowodują w Gminie sprzedaży opodatkowanej.

Analiza przedmiotowej sprawy w kontekście obowiązujących przepisów pozwala stwierdzić, że towary i usługi nabywane w związku termomodernizacją budynku Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W. (które Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do tej części projektu), nie będą – jak wskazał Wnioskodawca – wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.


Stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.


Ad. 4 i 5


Promocja projektu - zakupy dokonywane w ramach tego zadania będą dotyczyć wszystkich wyżej wymienionych zadań. W ramach promocji zostaną zakupione trzy tablice informacyjno-promocyjne do poszczególnych budynków.


W związku z realizacją zadania Nr 4 pn. „Promocja projektu” gminie dla Zadań Nr 1 i 3 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, ponieważ realizacja tych Zadań nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast w związku z realizacją zadania Nr 4 - dla zadania opisanego we wniosku Nr 2 - Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, obliczonego zgodnie ze sposobem określenia proporcji (art. 86 ust. 2a ustawy) oraz współczynnika proporcji (art. 90 ustawy), ponieważ budynek Urzędu Gminy w W. , którego dotyczy Zadanie 2, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, wykorzystany jest do działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT.


W ww. zakresie Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.


Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10 , 25-366 Kielce, w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj