Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.367.2018.1.MMA
z 21 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14 r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 22 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy VAT.


We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    S.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Z.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (Spółka Dzielona) wraz ze spółką Z. (dalej: „Spółka Przejmująca”) należą do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”) zajmującej się głównie badaniami i opracowywaniem nowych produktów leczniczych, produkcją i dystrybucją produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych. Jedynym wspólnikiem Spółki Dzielonej i Wnioskodawcy jest francuska spółka S., o formie prawnej Societe Anonyme (dalej: „Wspólnik”). Spółka Przejmująca oraz Spółka Dzielona są podatnikami podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).


Obecnie działalność Spółki Dzielonej skupiona jest w następujących segmentach:

  • produkcja produktów leczniczych, suplementów diety i kosmetyków,
  • produkcja produktów leczniczych na zlecenie,
  • dystrybucja produktów leczniczych, suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków,
  • promocja produktów leczniczych suplementów diety i wyrobów medycznych.


W ramach swojej działalności Spółka Dzielona zajmuje się marketingiem i sprzedażą leków generycznych, dla których podmiotem odpowiedzialnym jest Z ks lub Z a.s. (dalej: „marka Z”) - Spółka Dzielona jest w Polsce przedstawicielem tych dwóch podmiotów odpowiedzialnych. Głównymi odbiorcami tych towarów są hurtownie farmaceutyczne oraz placówki ochrony zdrowia (szpitale). Wskazana działalność odpowiada około 15% sprzedaży realizowanej przez Spółkę Dzieloną.

Obecnie Grupa prowadzi działania mające na celu zbycie działalności w zakresie promocji i dystrybucji leków generycznych w Europie. W krajach, w których jest to konieczne, zbycie wskazanej działalności poprzedzone jest jej wyodrębnieniem w lokalnych strukturach w sposób pozwalający na jej równoległe prowadzenie w sposób autonomiczny wobec pozostałej działalności. W Polsce, działania przygotowawcze do zbycia działalności w zakresie leków generycznych marki Z rozpoczęły się w październiku 2017 roku. Wskutek podjętych decyzji, działalność w zakresie promocji i dystrybucji leków generycznych pod marką Z została skupiona w wyodrębnionej jednostce (ang. business unit).

Z perspektywy Spółki Dzielonej, wyodrębnienie działalności w zakresie leków generycznych marki Z zostanie dokonane również na gruncie prawnym i polegać będzie na wyodrębnieniu i przeniesieniu tej części działalności gospodarczej Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej. Transfer polegać będzie na podziale Spółki Dzielonej przez wydzielenie w oparciu o art. 529 § 1 pkt 4) Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.; dalej: „KSH”), w wyniku którego część funkcji i składników przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej zostanie przeniesiona do Spółki Przejmującej. Planowane jest przeniesienie do Spółki Przejmującej funkcji marketingu i dystrybucji leków generycznych pod marką Z, wraz ze składnikami przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej związanymi z realizacją tej funkcji (dalej: „Wydzielana ZCP”). W momencie podziału Spółki Dzielonej (dalej: „Dzień Wydzielenia”) Wydzielana ZCP zostanie przejęta przez inną spółkę kapitałową z Grupy z siedzibą w Polsce, Spółkę przejmującą. Po sfinalizowaniu tej operacji Spółka Przejmująca, której przedmiotem działalności będzie głównie promocja i dystrybucja leków generycznych marki Z, zostanie w całości zbyta do zewnętrznego inwestora. Spółka Dzielona będzie kontynuować swoją działalność w pozostałym zakresie (produkcja produktów leczniczych, suplementów diety i kosmetyków, produkcja produktów leczniczych na zlecenie, promocja i dystrybucja innych produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety i kosmetyków) w oparciu o pozostałe składniki swojego przedsiębiorstwa (dalej: „Działalność Pozostała”).

W szczególności, z Dniem Wydzielenia Spółka Przejmująca przejmie przypisane w planie podziału składniki niematerialne i materialne przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej tworzące Wydzielaną ZCP, w tym pozycje aktywów i pasywów bilansu Spółki Dzielonej, należności i zobowiązania oraz środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wydzielaną ZCP. Ponadto, przeniesieniem do Spółki przejmującej zostaną objęte także prawa i obowiązki z umów zawartych przez Spółkę Dzieloną, związane z Wydzielaną ZCP, oraz pracownicy i współpracownicy przypisani do działalności Wydzielanej ZCP.

W związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę Dzieloną w ramach Wydzielanej ZCP, Spółka Dzielona wystawia faktury korygujące dokumentujące zmniejszenie podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy po Dniu Wydzielenia, tj. po dniu, w którym podział przez wydzielenie zostanie zarejestrowany przez sąd rejestrowy będzie miała prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, wynikającej z faktury korygującej wystawionej przez Spółkę Dzieloną przed Dniem Wydzielenia. W szczególności, Wnioskodawca rozważa następujące możliwe scenariusze:


Scenariusz 1


  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym bezpośrednio poprzedzającym okres rozliczeniowy obejmujący Dzień Wydzielenia;
  • Spółka Dzielona uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przed Dniem Wydzielenia i jednocześnie przed upływem terminu na złożenie deklaracji za okres bezpośrednio poprzedzający okres rozliczeniowy obejmujący Dzień Wydzielenia.


Scenariusz 2


  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym bezpośrednio poprzedzającym okres rozliczeniowy obejmujący Dzień Wydzielenia;
  • Spółka Dzielona uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w Dniu lub po Dniu Wydzielenia, ale przed upływem terminu na złożenie deklaracji za okres bezpośrednio poprzedzający okres rozliczeniowy obejmujący Dzień Wydzielenia.


Scenariusz 3


  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień Wydzielenia, ale przed Dniem Wydzielenia;
  • Spółka Dzielona uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przed Dniem Wydzielenia.


Scenariusz 4


  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień Wydzielenia, ale przed Dniem Wydzielenia;
  • Spółka Przejmująca uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w Dniu lub po Dniu Wydzielenia.


Scenariusz 5


  • Nabywca otrzyma fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień Wydzielenia, ale w Dniu lub po Dniu Wydzielenia;
  • Spółka Przejmująca uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w Dniu lub po Dniu Wydzielenia.


Scenariusz 6


  • Spółka Dzielona ani Spółka Przejmująca nie będą posiadać informacji o dokładnej dacie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę;
  • Spółka Dzielona uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień Wydzielenia, ale przed Dniem wydzielenia.


Scenariusz 7


  • Spółka Dzielona ani Spółka Przejmująca nie będzie posiadać informacji o dokładnej dacie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę;
  • Spółka Przejmująca uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę w okresie rozliczeniowym obejmującym Dzień Wydzielenia, ale w Dniu lub po Dniu Wydzielenia.


W każdym z przedstawionych scenariuszy faktura korygująca wystawiona przez Spółkę Dzieloną będzie dotyczyła faktury dokumentującej czynność pozostającą w związku ze składnikami majątku (Wydzielaną ZCP) przypisanymi w planie podziału Spółki Dzielonej. Przedmiotem zapytania są faktury korygujące dotyczące faktur z wykazanym podatkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w scenariuszu 1 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  2. Czy w scenariuszu 2 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  3. Czy w scenariuszu 3 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  4. Czy w scenariuszu 4 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  5. Czy w scenariuszu 5 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  6. Czy w scenariuszu 6 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?
  7. Czy w scenariuszu 7 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, czy Spółce przejmującej?

Ad 1


W scenariuszu 1 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Ad 2


W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 2 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Ad 3


W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 3 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Ad 4


W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 4 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Ad 5


W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 5 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Ad 6


W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 6 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Ad 7


W ocenie Wnioskodawcy, w scenariuszu 7 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 w zw. z ust. 13 ustawy o VAT będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Uwagi ogólne


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawy towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przepisy regulujące zasady ustalania (i pomniejszania) podstawy opodatkowania dla czynności, o których mowa powyżej, określa art. 29a ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, wliczanie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na ceny towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Dodatkowo art. 29a ust. 13 ustawy o VAT określa szczegółowe zasady ustalania momentu w którym należy dokonać korekty. Zgodnie z ww. przepisem w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono faktury. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W rozważanym zdarzeniu przyszłym kwestię sposobu zastosowania powyższych przepisów dotyczących korekty podstawy opodatkowania należy analizować w kontekście regulacji dotyczących następstwa prawnego i sukcesji podatkowej, związanej z podziałem przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH.

Jak bowiem wskazano w niniejszym wniosku, w wyniku rozważanego podziału na Spółkę Przejmującą zostanie przeniesiona część majątku Spółki Dzielonej, stanowiąca zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Jednocześnie część majątku pozostająca w Spółce Dzielonej również będzie spełniać warunki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Kwestię sukcesji praw i obowiązków podatkowych w sytuacji podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Powyższy przepis należy stosować, jeżeli przy podziale przez wydzielenie majątek spółki dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (co ma miejsce w analizowanej sprawie).

Podział przez wydzielenie ma szczególny charakter, ze względu na fakt, że spółka dzielona nie traci swojej podmiotowości prawnej, a jedynie zmniejsza swój majątek o część, która jest przenoszona do istniejącego podmiotu. Zatem następstwo prawne, w zakresie o którym mowa powyżej dotyczy tylko i wyłącznie określonej w planie poddziału części przenoszonej na inny podmiot (sukcesja uniwersalna częściowa).

Przyjmuje się ponadto, że sukcesji nie powinny podlegać te prawa i obowiązki, które na mocy obowiązujących przepisów podatkowych zostały przypisane do dnia wydzielenia do osoby dzielonego podatnika (w analizowanym przypadku do Spółki), natomiast sukcesji powinny podlegać te prawa i obowiązki, które choć mogą wynikać ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, nie uległy konkretyzacji do tej daty na gruncie rozliczeń podatkowych - w tym również na gruncie podatku VAT (np. w postaci prawa do korekty podatku należnego).


Aby zatem odpowiedzieć na pytania postawione w niniejszym wniosku należy ustalić, w którym dniu powstanie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, wynikające z faktur korygujących wystawionych przez Spółkę Dzieloną.


Jak wskazano wyżej, warunkiem powstania prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, oprócz wystawienia faktury korygującej, jest uzyskanie potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę. Zdaniem Spółki Dzielonej, data uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej powinna być podstawowym kryterium przypisania prawa do obniżenia podstawy opodatkowania do Spółki Dzielonej lub Spółki Przejmującej.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu Wydzielenia lub po Dniu Wydzielenia, wówczas będzie ono przysługiwać Spółce Przejmującej jako następcy prawnemu Spółki Dzielonej w związku ze składnikami majątku przypisanymi w planie podziału Spółki Dzielonej. Z kolei, w sytuacji gdy prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem Wydzielenia, wówczas będzie ono przysługiwać Spółce Dzielonej.


Uzasadnienie w zakresie pytania 1


W ocenie Spółki Dzielonej, w Scenariuszu 1 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem Wydzielenia. Wszystkie zdarzenia prowadzące do powstania tego prawa (wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie przez nabywcę oraz uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej) będą miały miejsce przed Dniem Wydzielenia. Spółka Dzielona będzie miała zatem prawo dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za okres poprzedzający bezpośrednio okres obejmujący Dzień Wydzielenia. W konsekwencji, Spółka Przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej deklaracji VAT.


Uzasadnienie w zakresie pytania 2


W ocenie Spółki Dzielonej, w Scenariuszu 2 zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu Wydzielenia lub po Dniu Wydzielenia. Należy jednak zaznaczyć, ze prawo to powstanie ze skutkiem na okres rozliczeniowy poprzedzający okres obejmujący Dzień Wydzielenia (uzyskanie potwierdzenia nastąpi przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres). W takiej sytuacji, zdaniem Spółki Dzielonej, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania będzie przysługiwało Spółce Dzielonej. Skoro bowiem konkretyzacja i realizacja tego prawa nastąpi w okresie rozliczeniowym poprzedzającym okres, w którym dojdzie do podziału, prawo to nie może być przedmiotem sukcesji. W konsekwencji, Spółka Przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej deklaracji VAT.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lutego 2013 r., znak ILPP5/443-48/12-6/PG oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 sierpnia 2015 r. znak ILPP2/4512-1-428/15-4/MR.


Uzasadnienie w zakresie pytania 3


W ocenie Spółki Dzielonej, w Scenariuszu 3 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem Wydzielenia. Wszystkie zdarzenia prowadzące do powstania tego prawa (wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie przez nabywcę oraz uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej) będą miały miejsce przed Dniem Wydzielenia. Spółka Dzielona będzie miała zatem prawo dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za okres obejmujący Dzień Wydzielenia. W konsekwencji, Spółka Przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej ewidencji, ani w deklaracji VAT.


Uzasadnienie w zakresie pytania 4


W ocenie Wnioskodawcy, w Scenariuszu 4 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powitanie w Dniu lub po Dniu Wydzielenia. Zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu lub po Dniu Wydzielenia. Pomimo zatem, że faktura korygująca zostanie wystawiona i doręczona nabywcy przed Dniem Wydzielenia, to Spółce Przejmującej jako sukcesorowi Spółki Dzielonej będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, skoro w Dniu lub po Dniu Wydzielenia uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Spółka Przejmująca będzie mogła dokonać stosownego obniżenia w deklaracji za okres obejmujący Dzień Wydzielenia (pod warunkiem, ze uzyskanie potwierdzenia nastąpi nie później niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres) lub w deklaracji za okres późniejszy, w którym uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.


Uzasadnienie w zakresie pytania 5


W ocenie Spółki Dzielonej, w Scenariuszu 5 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu lub po Dniu Wydzielenia. Zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu Wydzielenia lub po Dniu Wydzielenia. Dodatkowo faktura korygująca zostanie doręczona nabywcy w Dniu lub po Dniu Wydzielenia. Zdaniem Spółki Dzielonej, jako sukcesorowi Spółki Dzielonej prawo do obniżenia podstawy opodatkowania będzie przysługiwało Spółce Przejmującej.


Uzasadnienie w zakresie pytania 6


W ocenie Spółki Dzielonej, w Scenariuszu 6 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie przed Dniem Wydzielenia. Wszystkie zdarzenia prowadzące do powstania tego prawa (wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie przez nabywcę oraz uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej) będą miały miejsce przed Dniem Wydzielenia. Spółka Dzielona będzie miała zatem prawo dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za okres obejmujący Dzień Wydzielenia (nie będzie podstaw do uwzględnienia obniżenia w okresie wcześniejszym, nawet w sytuacji uzyskania potwierdzenia przed terminem na złożenie deklaracji za ten okres, ze względu na brak udokumentowanej informacji o dacie doręczenia faktury korygującej nabywcy). W konsekwencji, Spółka Przejmująca nie będzie miała prawa, ani obowiązku uwzględnienia takiej faktury korygującej w swojej deklaracji VAT.


Uzasadnienie w zakresie pytania 7


W ocenie Spółki Dzielonej, w Scenariuszu 7 prawo do obniżenia podstawy opodatkowania powstanie w Dniu lub po Dniu Wydzielenia. Zdarzenie skutkujące bezpośrednio powstaniem prawa do obniżenia podstawy opodatkowania (uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę) będzie miało miejsce w Dniu Wydzielenia lub po Dniu Wydzielenia. Nie będzie postaw do uwzględnienia obniżenia w okresie bezpośrednio poprzedzającym okres rozliczeniowy obejmujący Dzień Wydzielenia (co skutkowałoby konieczności przyznania prawa do obniżenia Spółce Dzielonej) ze względu na brak udokumentowanej informacji o dacie doręczenia faktury korygującej nabywcy. W konsekwencji, to Spółce Przejmującej jako sukcesorowi Spółki Dzielonej będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, skoro w Dniu lub po Dniu Wydzielenia uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że powyższe stanowiska zostały w całości potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 sierpnia 2015 r., znak ILPP2/4512-1-426/15-3/SJ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj