Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.448.2018.1.EK
z 31 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. (data 23 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dotyczącymi projektu M. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dotyczącymi projektu M.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie:

  1. ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210),
  2. ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450),
  3. statutu

Głównymi celami działania Wnioskodawcy są:

  1. stwarzanie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju człowieka,
  2. nieskrępowane kształtowanie osobowości człowieka odpowiedzialnego, przy poszanowaniu jego prawa do wolności i godności, w tym wolności od wszelkich nałogów,
  3. upowszechnianie i umacnianie w społeczeństwie przywiązania do wartości: wolności, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, samorządności, równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni,
  4. stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich ponad podziałami rasowymi, narodowościowymi i wyznaniowymi,
  5. upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawianie się jego niszczeniu przez cywilizację, kształtowanie potrzeby kontaktu z nieskażoną przyrodą.

Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego, prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową pożytku publicznego a także działalność gospodarczą.


Zgodnie z paragrafem 4 punkt 45 statutu, Wnioskodawca realizuje swoje cele w szczególności poprzez prowadzenie działalności w dziedzinie żeglarstwa, w tym w zakresie promowania wychowania żeglarskiego oraz wodnego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach osobowości prawnej Wnioskodawcy, działa między innymi Ośrodek z siedzibą W. Ośrodek prowadzi działalność na podstawie statutu Wnioskodawcy jako Jednostka samobilansująca, nie posiadająca osobowości prawnej. Ośrodek jest samodzielnym czynnym podatnikiem VAT, odrębnym od Wnioskodawcy i ustanowionym na podstawie zgody naczelnika Urzędu Skarbowego uzyskanej na podstawie art. 15, ust. 3b ustawy o podatku VAT. Ośrodek posiada NIP. W dniu 29 czerwca 2018 r. Wnioskodawca podpisał z Województwem Umowę o dofinansowanie projektu „M.” na rzecz pozaszkolnych form szkoleń żeglarskich i wychowania wodnego. Projekt będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w 84,90% oraz z wkładu własnego Wnioskodawcy w 15,10 %. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt polegać będzie na modernizacji infrastruktury należącej do Wnioskodawcy zlokalizowanej w Ośrodku nad jeziorem. Działania obejmą przebudowę hangaru, remont pomostu oraz zakup wyposażenia niezbędnego do prowadzenia szkółki żeglarskiej oraz szeroko pojętego wychowania wodnego (łodzie, sprzęt do szkoleń żeglarskich oraz wyposażenie ratownicze). Zarówno szkolenia żeglarskie (prowadzone wyłącznie jako pozaszkolne formy szkoleń), jak i dostęp do zmodernizowanej infrastruktury będą całkowicie bezpłatne. Projektem będzie zarządzał Wnioskodawca za pośrednictwem odpowiednio umocowanego koordynatora. Za finansowanie projektu po jego zakończeniu będzie odpowiedziany Wnioskodawca. Środki pieniężne na pokrycie kosztów pochodzić będą ze środków własnych Wnioskodawcy, wygospodarowanych w trakcie dotychczasowej i przyszłej jego działalności (składki członkowskie, dotacje, działalność statutowa). Powyższy projekt będzie realizowany bezpośrednio przez Wnioskodawcę, który będzie zarządzał infrastrukturą i sprzętem zlokalizowanym na terenie Ośrodka.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczania podatku VAT związanego z zakupami dotyczącymi projektu „M.”?


W myśl postanowień art. 5 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8. ust. 2 ustawy o podatku VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wnioskodawca nie planuje, w związku z realizowanym projektem, żadnych działań opisanych w art. 5 ustawy o podatku VAT. Ze względu na wyżej przedstawiony stan przyszły Wnioskodawca uważa, że analiza przepisów art. 5, w tym także art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT na gruncie opisanej sprawy, wskazuje na przyszłe uznanie nieodpłatnej działalności Wnioskodawcy związanej z powstałą infrastrukturą za czynności, które nie będą podlegać ustawie o podatku VAT.


Analiza ta w kontekście wskazanego opisu sprawy pozwala na jednoznaczne wskazanie, że z uwagi na to, że Wnioskodawca nie zamierza efektów opisanych wyżej, planowanych działań wykorzystywać do jakiejkolwiek działalności gospodarczej ani do działalności odpłatnej, a wyłącznie do swojej działalność statutowej nieodpłatnej, ściśle związanej z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dotyczącymi realizacji projektu. Zgodnie z art. 86. ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zakupowane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego, prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową pożytku publicznego a także działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność m.in. na podstawie statutu. Zgodnie z paragrafem 4 punkt 45 statutu, Wnioskodawca realizuje swoje cele w szczególności poprzez prowadzenie działalności w dziedzinie żeglarstwa, w tym w zakresie promowania wychowania żeglarskiego oraz wodnego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach osobowości prawnej Wnioskodawcy, działa między innymi Ośrodek. Ośrodek prowadzi działalność na podstawie statutu Wnioskodawcy jako Jednostka samobilansująca, nie posiadająca osobowości prawnej. Ośrodek jest samodzielnym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca podpisał z Województwem Umowę o dofinansowanie projektu „M.” na rzecz pozaszkolnych form szkoleń żeglarskich i wychowania wodnego. Projekt będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w 84,90% oraz z wkładu własnego Wnioskodawcy w 15,10 %. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt polegać będzie na modernizacji infrastruktury należącej do Wnioskodawcy zlokalizowanej nad jeziorem. Działania obejmą przebudowę hangaru, remont pomostu oraz zakup wyposażenia niezbędnego do prowadzenia szkółki żeglarskiej oraz szeroko pojętego wychowania wodnego (łodzie, sprzęt do szkoleń żeglarskich oraz wyposażenie ratownicze). Wnioskodawca wskazał, że zarówno szkolenia żeglarskie (prowadzone wyłącznie jako pozaszkolne formy szkoleń), jak i dostęp do zmodernizowanej infrastruktury będą całkowicie bezpłatne. Projektem będzie zarządzał Wnioskodawca za pośrednictwem odpowiednio umocowanego koordynatora. Za finansowanie projektu po jego zakończeniu będzie odpowiedziany Wnioskodawca. Środki pieniężne na pokrycie kosztów pochodzić będą ze środków własnych Wnioskodawcy, wygospodarowanych w trakcie dotychczasowej i przyszłej jego działalności (składki członkowskie, dotacje, działalność statutowa). Projekt będzie realizowany bezpośrednio przez Wnioskodawcę, który będzie zarządzał infrastrukturą i sprzętem zlokalizowanym na terenie Ośrodka.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dotyczącymi projektu „M.”.


Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ zakupy dokonywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane, jak wskazał Wnioskodawca, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupami dotyczącymi projektu „M.”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj