Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.492.2018.1.AZ
z 30 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2018 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm. „ustawa o samorządzie”), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę („Urząd Gminy”).

Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, polegającej na wspólnym rozliczaniu VAT przez Urząd Gminy wraz z pozostałymi samorządowymi jednostkami budżetowymi. W konsekwencji, Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.

Wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT, zwolnioną od VAT jak i podlegającą odwrotnemu obciążeniu).

W dniu 13 października 2016 r. Gmina W. podpisała „Umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu” z dnia 13 października 2016 r. (zawartą na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2016 poz. 217, z późn. zm.), która określa zadania, prawa i obowiązki poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu „…” współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Działanie 2.1 Cyfrowe L. Liderem projektu jest Stowarzyszenie S.E.B., a projekt realizowany jest razem z następującymi samorządami: Miastem T. oraz Gminami J., M., Tu. i L. P.

Całkowita wartość projektu to 2.539.490,00 PLN, w tym część przypadająca na Gminę W. to 413.500 PLN. Projekt zakłada rozbudowę systemu elektronicznej administracji w samorządach partnerskich polegającej na zakupie/modernizacji istniejącej infrastruktury informatycznej służącej zwiększeniu stopnia cyfryzacji administracji, w tym aplikacji i systemów bazodanowych zapewniających poprawę efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych. Najważniejszym elementem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych (e-usług) obejmujących zakresem budowę, rozbudowę lub zakup systemów teleinformatycznych zapewniających dostępność, integrację oraz cyfryzację nowych usług i poprawę funkcjonalności istniejących usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w zakresie m.in. e-administracji.

Do usług wdrażanych w ramach projektu będą należały:

  • elektroniczny system zarządzania dokumentacją;
  • rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu E. B.;
  • „Portal interesanta” wraz z usługami dotyczącymi portalu;
  • E-należności;
  • usługa udostępniania miejscowego planu zagospodarowania i umożlwiająca generowanie wypisów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Rzeczowa realizacja projektu przypada na okres 6 października 2016 – 31 sierpnia 2018. Okres rzeczowej realizacji projektu obejmuje m.in. okres przygotowania wniosku aplikacyjnego. W jego trakcie jednostki samorządowe poniosły koszty w postaci wydatków na przygotowanie studiów wykonalności, audytów informatycznych i specyfikacji sprzętu i usług, które jako koszty kwalifikowalne mogły być rozliczone po podpisaniu umowy o dofinansowane. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym faktyczna rzeczowa realizacja rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2018 i kończy 31 sierpnia 2018.

W tym czasie zostaną wykonane wszystkie działania przewidziane w projekcie. W zakresie obejmującym niniejszy wniosek wszystkie faktury/rachunki dotyczące zakresu projektu, za który odpowiedzialna jest Gmina będą wystawione na Gminę. Towary/usługi nabyte przez gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarówno sprzęt, oprogramowanie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej.

Zgodnie z „Umową o partnerstwie na rzecz realizacji projektu” do obowiązków partnerów projektu należy m.in.

  • przekazanie Liderowi Projektu dokumentów dotyczących zabezpieczenia finansowego swojego wkładu; utrzymywanie trwałości projektu w okresie jego realizacji oraz przez 5 lat od daty jego zakończenia w zakresie dotyczącym Partnera Projektu;
  • realizacja projektu zgodnie z przyjętym Harmonogramem;
  • udzielenia Liderowi Projektu informacji/dokumentów niezbędnych do przygotowania wszelkich sprawozdań dotyczących projektu, wniosków o płatność, itp.;
  • współpracy z Liderem Projektu w zakresie utrzymania trwałości projektu, jego monitorowania i ewaluacji; przygotowanie i realizacje zakresu projektu przypisanego każdemu Partnerowi Projektu oraz współpracy przy realizacji zadań wspólnych w projekcie;
  • obsługi finansowo-księgowej projektu w zakresie dotyczącym zadań Partnera; informowanie lidera o planowanych zmianach w realizacji zadań, ryzyku, zagrożeniu nieosiągnięcia wskaźników;
  • poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanej przez Lidera, Instytucję Zarządzającą oraz inne uprawnione do kontroli podmioty;
  • informowania uczestników Projektu o pochodzeniu środków przeznaczonych na realizację zadań, wykorzystywania materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez Lidera;
  • prowadzenie wyodrębnionej ewidencji finansowo-księgowej wydatków projektu, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji związanych z projektem;
  • gromadzenie i archiwizacja dokumentacji Projektu w terminach określonych w umowie.

Każdy z partnerów projektu będzie właścicielem sprzętu, systemów IT/usług przez nich zakupionych. Wyjątek stanowi rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu Euroregionu B. Właścicielem geoportalu jest Stowarzyszenie, natomiast koszt finansowania jego modernizacji będzie podzielony proporcjonalnie pomiędzy każdego z partnerów. Zgodnie z Umową o partnerstwie Partnerzy będą przekazywać środki finansowe na pokrycie finansowania części wspólnej (modernizacji geoportalu Stowarzyszenia) Liderowi „na jego pisemny wniosek na wydzielone konto bankowe założone do obsługi Projektu”. Lider wystawi Partnerom notę księgową (obciążeniową), która będzie księgowana przez Partnera i będzie stanowiła podstawę do przekazania środków Liderowi. Partnerzy nie otrzymają bezpośrednio od Lidera towarów/usług, ale uzyskają dostęp do funkcjonalności geoportalu i wykorzystywania ich dla potrzeb własnej jednostki.

Środki finansowe będą przelewane przez Instytucję Zarządzającą na konto Lidera, który następnie dalej będzie przekazywał środki partnerom. Zgodnie z Umową o partnerstwie:

  • Lider przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań, [...], w formie refundacji poniesionych wydatków,
  • Lider przekazuje płatności Partnerom w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania na rachunek wyodrębniony projektu środków wynikających z zatwierdzenia przez IZ, wniosku o płatność,
  • Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Liderem lub pomiędzy Partnerami, są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych.

Rozliczanie wydatków będzie się odbywało na zasadzie refundacji poniesionych kosztów w comiesięcznych okresach. Wszyscy Partnerzy i Lider przygotowują częściowe wnioski o płatność, z których następnie Lider tworzy wniosek o płatność i wysyła do IZ celem rozliczenia. Po akceptacji wniosku i otrzymaniu całości środków na konto Lider przekazuje w ciągu 10 dni roboczych każdemu z partnerów transzę w wysokości określonej w częściowym wniosku o płatność. Mienie zakupione w ramach realizacji projektu będzie przez nią wykorzystywane w jej własnych jednostkach organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (poprzez rozliczenie cząstkowe Urzędu Gminy) może odliczyć VAT naliczony w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina (poprzez rozliczenie cząstkowe Urzędu Gminy) nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”. W związku z powyższym Gmina ma prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach towarów i usług jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

Gmina pragnie na wstępie wskazać, że stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zarówno sprzęt, oprogramowanie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej. Ponieważ towary/usługi nabyte przez gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gmina nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”. W związku z powyższym gmina W.ma prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach towarów i usług jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

W tych okolicznościach Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt, który zakłada rozbudowę systemu elektronicznej administracji w samorządach partnerskich. Projekt realizowany jest z innymi samorządami, a liderem projektu jest stowarzyszenie. Najważniejszym elementem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych (e-usług) obejmujących zakresem budowę, rozbudowę lub zakup systemów teleinformatycznych zapewniających dostępność, integrację oraz cyfryzację nowych usług i poprawę funkcjonalności istniejących usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w zakresie m.in. e-administracji. Zarówno sprzęt, oprogramowanie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie, skoro – jak wskazano we wniosku – towary i usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

W związku z powyższym, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powyższego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj