Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.482.2018.1.RW
z 30 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r. (data wpływu 29 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r. wniosek uzupełniono o wskazanie sposobu doręczenia interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej wpisanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonym przez wojewodę pod numerem księgi rejestrowej XX, działającym na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 618) i Statutu. Rodzaj przeważającej działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności to Usługi Działalności Szpitali oznaczone symbolem 86.10.Z – Działalność szpitali, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Celem statutowym Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej oraz promocji zdrowia osobom zamieszkałym i przebywającym na obszarze działania Szpitala jak również ludności spoza powiatu. Podstawowe świadczenia realizowane są w rodzajach: leczenie szpitalne, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, rehabilitacja lecznicza, świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w opiece długoterminowej, podstawowa opieka zdrowotna, świadczenia szpitalnego oddziału ratunkowego. Działalność lecznicza Szpitala zgodnie z obowiązującym Statutem polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych:

  1. osobom posiadającym ubezpieczenie zdrowotne oraz innym osobom uprawnionym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, na podstawie odrębnych przepisów, bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na zasadach określonych w umowach zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia;
  2. osobom nieposiadającym uprawnień do korzystania ze świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na podstawie powszechnie obowiązującego prawa, cennika zakładowego Szpitala, zawartych umów z innymi podmiotami;
  3. osobom fizycznym, na zlecenie tych osób, odpłatnie zgodnie z cennikiem zakładowym Szpitala, z uwzględnieniem warunków udzielania świadczeń zdrowotnych.

Poza usługami o charakterze medycznym Szpital prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: sterylizacja sprzętu, usługi związane z najmem pomieszczeń i nieruchomości na cele prowadzonej działalności gospodarczej przez podmioty trzecie, usługi parkingowe. Ze względu na obrót sprzedaży opodatkowanej przekraczający limit ustawowy, Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczną deklarację podatkową. Obliczony zgodnie z zapisami art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi za 2017 r. 0,86%, w zaokrągleniu 1%. Wobec faktu że wskaźnik jest mniejszy od 2%, Wnioskodawca uznaje na podstawie art. 90 ust. 10 ppkt 2, że proporcja wynosi 0%.

W pierwszym kwartale bieżącego roku dyrektor Szpitala złożył do Instytucji finansującej wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych realizacji projektu pn.: „(…)”. Oś priorytetowa VIII; Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej; Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna; Poddziałanie 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia. Okres realizacji projektu: 01.07.2018 r. - 30.06.2019 r. Wartość projektu: 4.007.932,03 PLN. Planowane w ramach projektu zakupy przedstawiono poniżej:

Tabela 6. Wyposażenie

Lp/nazwa/sprzętu/ilość

Oddział wewnętrzny – w zakresie wydzielonym dla chorób układu oddechowego

  1. Gabinet zabiegowy Monitor medyczny 1
  2. Gabinet zabiegowy Myjnia endoskopowa 1
  1. Gabinet zabiegowy Wózek medyczny endoskopowy 1
  2. Gabinet zabiegowy Stół do badań bronchoskopowych 1
  3. Oddział – Kardiomonitor ze statywem 2
  4. Oddział – Pompa infuzyjna strzykawkowa ze statywem 4
  5. Oddział – Wózek do przewozu chorych 1
  6. Oddział – Wózek inwalidzki 1
  7. Sala chorych Łóżko szpitalne elektryczne – zestaw /łóżko, wysięgnik ręki, drabinka, uchwyt na kartę pacjenta/ 8
  8. Sala chorych Szafka przyłóżkowa 8

Oddział wewnętrzny – w zakresie wydzielonym dla chorób układu oddechowego/poradnia pulmonologiczna

  1. Gabinet zabiegowy Videobronchoskop diagnostyczny 1

Oddział chirurgii urazowo-ortopedycznej

  1. Oddział Myjnia do butów operacyjnych 1
  2. Sala operacyjna 1 System napędów ortopedycznych do rozwiertaka 2
  3. Sala operacyjna 1 Shavery artroskopowe 2
  4. Sala operacyjna 1 System do pierwotnego zeszycia 1
  5. Sala operacyjna 1 System termoablacji artroskopowej 1
  6. Sala operacyjna 1 Negatoskop - cyfrowa stacja opisowa 1
  7. Sala operacyjna 1 Stół operacyjny do artroskopii 1
  8. Gabinet zabiegowy Stół zabiegowy - wyciągowy, stacjonarny 1
  9. Sale chorych Aparat wyciągowy „Sokołowskiego” 1
  10. Sala operacyjna 2 Kozetka stacjonarna, ortopedyczna 1
  11. Sala operacyjna 2 Odstojnik do gipsowania ze stołem przygotowawczym 1
  12. Sala operacyjna 2 Narzędzia do gipsowania /piła gipsu i żywicy, narzędzia pomocnicze/ - zestaw 1
  13. Oddział - Wózek inwalidzki 2
  14. Sale chorych Łóżko szpitalne elektryczne – zestaw /łóżko, rama wyciągowa-ortopedyczna, taboret, wysięgnik ręki, drabinka, uchwyt na kartę pacjenta/ 19
  15. Sale chorych Szafka przyłóżkowa 19
  16. Sale operacyjne Kardiomonitor ze statywem 2
  17. Oddział - Wózek do brudnej bielizny 1
  18. Oddział - Wózek do czystej bielizny 1
  19. Sala operacyjna 2 - Szafa lekarska dwuskrzydłowa na akcesoria do gipsowania, opatrunki,
  20. Oddział - Wózek zabiegowy 2
  21. Oddział - Urządzenie do analizy krwi oraz płynów ustrojowych 1
  22. Sale operacyjne - Urządzenie do dekontaminacji sal operacyjnych 1
  23. Oddział - Aparat RTG - jezdny 1

Poradnia chirurgii urazowo-ortopedycznej

  1. gabinet zabiegowy Kozetka stacjonarna, ortopedyczna 1
  2. gabinet zabiegowy Odstojnik do gipsowania ze stołem przygotowawczym 1
  3. Sala operacyjna 2 Narzędzia do gipsowania /piła gipsu i żywicy, narzędzia pomocnicze/ - zestaw 1

Zakład rehabilitacji wraz z dziennym ośrodkiem rehabilitacji (DOR)

  1. Gabinet masażu leczniczego, Pracownia rehabilitacji leczniczej Aparat do sekwencyjnej kompresji pneumatycznej z mankietami kończyny górnej i dolnej 1
  2. Gabinet fizykoterapii, Ośrodek dzienny rehabilitacji Diatermia krótkofalowa z funkcją terapulsu 1
  3. Gabinet fizykoterapii, Ośrodek dzienny rehabilitacji (ODR) Diatermia krótkofalowa z funkcją terapulsu z dwoma ramionami przewodami i termoplodą 1
  4. Gabinet fizykoterapii, ODR Cieplarka ze stali nierdzewnej do podgrzewania i mieszania masy fangoparafinowej 1
  5. Gabinet kinezyterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej, ODR - Kabina do Ćwiczeń i zawieszeń UGUL wraz z wyposażeniem 1
  6. Gabinet kinezyterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej - System do Ćwiczeń i zawieszeń 1
  7. Gabinet masażu leczniczego, Pracownia rehabilitacji leczniczej, Gabinet kinezyterapii, ODR Stół do masażu 4
  8. Gabinet kinezyterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej Wanna do masażu 3
  9. Gabinet hydroterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej Urządzenie do strefowego masażu membranowego 1
  10. Gabinet fizykoterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej Laser wysokoenergetyczny do terapii MLS ze skanerem automatycznym 1
  11. Gabinet fizykoterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej, ODR Aparat do terapii ultradźwiękowej z dwoma głowicami 1
  12. Gabinet kinezyterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej Rower treningowy 1
  13. Gabinet Fizykoterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej - 4 szt, ODR - 3 Leżanka zabiegowa drewniana 7
  14. Gabinet kinezyterapii, ODR Poręcze do nauki chodzenia 1
  15. Gabinet kinezyterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej Zestaw do terapii polem elektromagnetycznym niskiej częstotliwości oraz elektroterapii, terapii ultradźwiękowej, laseroterapii i terapii skojarzonej 1
  16. Gabinet kinezyterapii, Pracownia rehabilitacji leczniczej, ODR Szyna do ćwiczeń biernych stawu biodrowego i kolanowego 2

  1. Roboty budowlane - Zakład rehabilitacji wraz z Dziennym Ośrodkiem Rehabilitacji.

Planowany do realizacji projekt jest kompleksowym rozwiązaniem pozwalającym na realizację celu jakim jest poprawa jakości i dostępności do usług medycznych. Wymieniony powyżej cel będzie realizowany poprzez realizację niżej wymienionych zadań:

  1. doposażenie oddziału i poradni chirurgii urazowo-ortopedycznej w sprzęt medyczny;
  2. doposażenie oddziału chorób wewnętrznych w niezbędny sprzęt i infrastrukturę, z zakresu chorób układu oddechowego poradni gruźlicy i chorób płuc;
  3. prace remontowo-budowlane związane z remontem i adaptacją pracowni rehabilitacji wraz z utworzeniem dziennego ośrodka rehabilitacji i jego doposażenia.

Zakupiony sprzęt diagnostyczny będzie wykorzystywany zarówno stacjonarnie przez oddziały szpitalne jak również w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Wymienione zadania dotyczą interwencji w zakresie jakości standaryzacji oferowanych przez Szpital świadczeń medycznych z zakresu chorób układu kostno-stawowo- mięśniowego oraz chorób układu oddechowego.

Powyższy projekt dotyczący inwestycji w ramach infrastruktury dedykowanej osobom dorosłym w obszarze chorób, które są istotną przyczyną dezaktywizacji zawodowej, tj. m.in. w zakresie chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego oraz chorób układu oddechowego a także obejmuje zadania inwestycyjne w zakresie: wyposażenia podmiotów leczniczych w nowoczesny sprzęt medyczny oraz zakup sprzętu i aparatury do diagnostyki i terapii łącznie z pracami budowlanymi wynikającymi z konieczności dostosowania pomieszczeń do użytkowania zakupionego sprzętu i stworzenia nowych funkcjonalności.

Dostawcy sprzętu medycznego i robót remontowo-budowalnych wyłonieni zostaną w drodze ogłoszonego przetargu zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Wydatki z projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Szpital przez wykonawców.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt i zmodernizowane pomieszczenia ośrodka dziennej rehabilitacji w całości będą wykorzystywane do świadczenia usług medycznych osobom uprawnionym do bezpłatnych świadczeń medycznych, zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia jako załącznika do umowy o dofinansowanie interpretacji KIS, w której zostanie wskazane, czy podmiot ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – nabycie sprzętu i usługi remontowo-budowlanej w ramach realizacji projektu – Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług skoro nabyta aparatura do wyżej wymienionych działów oraz zmodernizowane i dostosowane do wymogów pomieszczenia do potrzeb dziennego ośrodka rehabilitacji wykorzystywane będą w 100% do działalności zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
  4. psychologa.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabytym mieniem które nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem sprzęt medyczny i modernizacja pomieszczeń budynku – zwiększenie wartości, nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a zatem Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy art. 87 ust. 1 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, na podstawie art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  • pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  • usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Natomiast – w myśl art. 90 ust. 9a ustawy – przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  • przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  • nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia na zasadach proporcjonalnych, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Jak wynika z treści wniosku, Zainteresowany jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej wpisanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonym przez wojewodę pod numerem księgi rejestrowej XX, działającym na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618) i Statutu. Rodzaj przeważającej działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności to Usługi Działalności Szpitali oznaczone symbolem 86.10.Z – Działalność szpitali, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Celem statutowym Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej oraz promocji zdrowia osobom zamieszkałym i przebywającym na obszarze działania Szpitala jak również ludności spoza powiatu. Podstawowe świadczenia realizowane są w rodzajach: leczenie szpitalne, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, rehabilitacja lecznicza, świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w opiece długoterminowej, podstawowa opieka zdrowotna, świadczenia szpitalnego oddziału ratunkowego. Działalność lecznicza Szpitala zgodnie z obowiązującym Statutem polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych:

  1. osobom posiadającym ubezpieczenie zdrowotne oraz innym osobom uprawnionym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, na podstawie odrębnych przepisów, bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na zasadach określonych w umowach zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia;
  2. osobom nieposiadającym uprawnień do korzystania ze świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na podstawie powszechnie obowiązującego prawa, cennika zakładowego Szpitala, zawartych umów z innymi podmiotami;
  3. osobom fizycznym, na zlecenie tych osób, odpłatnie zgodnie z cennikiem zakładowym Szpitala, z uwzględnieniem warunków udzielania świadczeń zdrowotnych.

Poza usługami o charakterze medycznym Szpital prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: sterylizacja sprzętu, usługi związane z najmem pomieszczeń i nieruchomości na cele prowadzonej działalności gospodarczej przez podmioty trzecie, usługi parkingowe. Ze względu na obrót sprzedaży opodatkowanej przekraczający limit ustawowy, Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczną deklarację podatkową. Obliczony zgodnie z zapisami art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi za 2017 r. 0,86%, w zaokrągleniu 1%. Wobec faktu że wskaźnik jest mniejszy od 2%, Wnioskodawca uznaje na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2, że proporcja wynosi 0%.

W pierwszym kwartale bieżącego roku dyrektor Szpitala złożył do Instytucji finansującej wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych realizacji projektu pn.: „(…)”. Oś priorytetowa VIII; Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej; Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna; Poddziałanie 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia. Okres realizacji projektu: 01.07.2018 r. - 30.06.2019 r. Wartość projektu: 4.007.932,03 PLN.

Planowany do realizacji projekt jest kompleksowym rozwiązaniem pozwalającym na realizację celu jakim jest poprawa jakości i dostępności do usług medycznych. Wymieniony powyżej cel będzie realizowany poprzez realizację niżej wymienionych zadań:

  1. doposażenie oddziału i poradni chirurgii urazowo-ortopedycznej w sprzęt medyczny;
  2. doposażenie oddziału chorób wewnętrznych w niezbędny sprzęt i infrastrukturę, z zakresu chorób układu oddechowego poradni gruźlicy i chorób płuc;
  3. prace remontowo-budowlane związane z remontem i adaptacją pracowni rehabilitacji wraz z utworzeniem dziennego ośrodka rehabilitacji i jego doposażenia.

Zakupiony sprzęt diagnostyczny będzie wykorzystywany zarówno stacjonarnie przez oddziały szpitalne jak również w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Wymienione zadania dotyczą interwencji w zakresie jakości standaryzacji oferowanych przez Szpital świadczeń medycznych z zakresu chorób układu kostno-stawowo- mięśniowego oraz chorób układu oddechowego.

Powyższy projekt dotyczący inwestycji w ramach infrastruktury dedykowanej osobom dorosłym w obszarze chorób, które są istotną przyczyną dezaktywizacji zawodowej, tj. m. in. w zakresie chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego oraz chorób układu oddechowego a także obejmuje zadania inwestycyjne w zakresie: wyposażenia podmiotów leczniczych w nowoczesny sprzęt medyczny oraz zakup sprzętu i aparatury do diagnostyki i terapii łącznie z pracami budowlanymi wynikającymi z konieczności dostosowania pomieszczeń do użytkowania zakupionego sprzętu i stworzenia nowych funkcjonalności.

Dostawcy sprzętu medycznego i robót remontowo-budowalnych wyłonieni zostaną w drodze ogłoszonego przetargu zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Wydatki z projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Szpital przez wykonawców.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt i zmodernizowane pomieszczenia ośrodka dziennej rehabilitacji w całości będą wykorzystywane do świadczenia usług medycznych osobom uprawnionym do bezpłatnych świadczeń medycznych, zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego skoro nabyta aparatura do wyżej wymienionych działów oraz zmodernizowane i dostosowane do wymogów pomieszczenia do potrzeb dziennego ośrodka rehabilitacji wykorzystywane będą w 100% do działalności zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup towarów i usług, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu ponieważ efekty zrealizowanego projektu będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj