Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.122.2018.2.MPU
z 31 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 maja 2018 r. (data wpływu 1 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 41 nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 41 nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.122.2018.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca – S.A. (dalej jako ,,Spółka”, lub ,,Wnioskodawca”) ¬ jest podatnikiem podatku akcyzowego Spółka nie posiada składu podatkowego. Niemniej jednak w chwili obecnej jest w procesie uzyskiwania statusu zarejestrowanego odbiorcy.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, alfa-olefiny C14-C16 czyli wyrób zgodnie z aktualnym brzmieniem Nomenklatury Scalonej o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowany dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41, dalej jak o: „Wyrób”), a następnie dalej go zużywać wytwarzając m.in. produkt o kodzie CN 3402 11 90 (anionowe organiczne związki powierzchniowo czynne). Spółka nie wyklucza w przyszłości wytwarzanie również innych wyrobów nieakcyzowych.

Produkt to anionowy organiczny związek powierzchniowo czynny, otrzymywany w procesie sulfonacji alfa-olefin C14 i C16 (wyrób o kodzie CN 2710 19 43). W roztworze wodnym tworzy ujemnie naładowane jony organiczne, odpowiedzialne za aktywność powierzchniową. Produkt używany będzie jako składnik płynów do kąpieli, szamponów, mydeł w płynie, preparatów do prania tkanin, płynów do naczyń. Tym samym Spółka posiada pełną kontrolę nad zużyciem przedmiotowego wyrobu.

Spółka nie posiada własnych środków transportu. Olej ropy naftowej (alfa-olefiny C14-C16) o kodzie CN 2710 19 43, Spółka zamierza przywozić do zakładu produkcyjnego, środkami transportu (cysterny) wynajętymi w tym celu przez sprzedawcę wyrobu lub przez Spółkę. Wyrób będzie dostarczany do punktu odbioru wyrobu akcyzowego a następnie rurociągiem pompowany do zbiornika magazynowego. Ze zbiornika za pomocą pompy wirowej wyrób będzie pobierany w sposób ciągły do zbiornika naporowego a następnie pompowany w sposób ciągły do reaktora w celu wytworzenia produktu. Produkt ten na żadnym etapie nie będzie wykorzystywany do celów napędowych czy też opałowych.

Spółka jest pierwszym w Polsce producentem chcącym wdrożyć tą technologię a więc i pierwszą firmą, która w taki sposób będzie wykorzystywać alfa-olefiny C14-C16. W związku z rozważaniem rozpoczęcia działalności w powyższym zakresie Spółka chciałaby potwierdzić, swoje stanowisko w zakresie możliwości zastosowania 0 stawki akcyzy.

Pismem z 7 sierpnia 2018 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

  1. Czy przedstawione we wniosku wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 43 (dla potrzeb podatku akcyzowego klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41) spełniają/spełniać będą wymagania jakościowe, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 427 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1680 ze zm.);
  2. Czy wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41 będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy są/będą zabarwione i oznaczone znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm.) i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie;
  3. Czy wyroby akcyzowe będące przedmiotem wniosku są/będą nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy czy też poza tą procedurą. Proszę wskazać na podstawie jakich procedur i jakich dokumentów następuje/następować będzie nabycie i przemieszczanie tych wyrobów.

W odpowiedzi na wezwanie pismem z 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) Wnioskodawca wskazał:

  1. Spółka na dzień przygotowywania odpowiedzi na wezwanie nie uzyskała wymaganej informacji od dostawcy w tym zakresie. Tym samym nie ma informacji czy wyroby akcyzowe spełniają/spełniać będą powyższe wymagania jakościowe;
  2. Wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41 nie będą zabarwione i oznaczone zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm.) i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie;
  3. Wyroby akcyzowe będące przedmiotem wniosku są/będą nabywane w procedurze zawieszenia poboru. Nabycie będzie się odbywać na podstawie dokumentu e-AD oraz w systemie EMCS.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego Spółka powinna odprowadzać akcyzę od oleju ropy naftowej (alfa olefiny C14-C16) o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowanego dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41) z uwzględnieniem stawki akcyzy właściwej dla oleju napędowego określonej w art. 89 ust. 1 Ustawy.
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze będzie negatywna, to czy stawka akcyzy w zakresie alfa-olefin C14-C16 o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowanych dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41) przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie wynosiła 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 Ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Spółka stoi na stanowisku, że nie powinna płacić akcyzy od oleju ropy naftowej (alfa olefiny C14-C16) o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowanego dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41) określonej w art. 89 ust. 1 Ustawy.

Ad.2.

Zdaniem Spółki stawka akcyzy w zakresie alfa-olefiny C14-C16 o kodzie CN 2710 19 43 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Ad.1.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej: ,,Ustawa” - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do Ustawy.

W ww. załączniku nr 1 do Ustawy w poz. 24 pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe: preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów: oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), pod pozycją 20 ujęto wyroby objęte kodem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 tj. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Wyroby o kodzie CN 2710 zostały wskazane w art. 86 ust. 1 pkt 2 Ustawy, która definiuje na potrzeby tej ustawy wyroby energetyczne. W konsekwencji, alfa- olefiny C14-C16 o kodzie CN:2710 19 43 należy zaliczyć do wyrobów energetycznych.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2 Ustawy).

Z uwagi na to, że Wyrób nie jest przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych. Nie zachodzi nawet teoretyczna możliwość wykorzystania przedmiotowego Wyrobu jako paliwo silnikowego z uwagi na jego specyficzne właściwości. Tym samym rozważanie wyrobu w tych kategoriach nie powinno mieć zastosowania.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 Ustawy).

Podobnie jak wcześniej Wyrób nie jest również przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do celów opałowych. Nie byłoby również ekonomicznego uzasadnienia dla wykorzystania w ten sposób wyrobu.

Zakupione alfa-olefiny C14-C16 o kodzie CN 2710 19 43 będą w całości przeznaczone do produkcji wyrobów nieakcyzowych jako surowiec. Alfa-olefiny C14-C16 ani w momencie zakupu, ani później w procesie produkcji środków powierzchniowo-czynnych, nie będą barwione i nie będą oznaczone znacznikiem. Alfa-olefiny C14-C16 będą stanowiły wyłącznie surowiec do produkcji środków powierzchniowo czynnych, będą więc przeznaczone tylko do celów innych niż opałowe, innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych czy do napędu silników spalinowych oraz innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Jego przemieszczenie z kraju UE nastąpi na podstawie dokumentu dostawy do Spółki jako podmiotu zużywającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dlatego z uwagi na przeznaczenie alfa-olefiny C14-C16 nie są zabarwione i oznaczone znacznikiem zgodnie z art. 90 Ustawy i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie.

Spółka nie jest również w stanie zaklasyfikować nabywanego i zużywanego wyrobu do żadnego z punktów określonych w ust. 1 art. 89 ustawy akcyzowej. Należy bowiem podkreślić, że zarówno pkt 6 i 9 ust. 1 art. 89 wspomina o olejach napędowych, którym nie jest przedmiotowy Wyrób. Warto bowiem podkreślić, iż ustawodawca konstruując przepisy art. 89 ust. 1 nie dokonał wiernej kopii nazw z Nomenklatury Scalonej i tym samym olej napędowy nie można traktować wyłącznie jako zwyczajną kategorie, do której należałoby zaliczyć wszystkie wyroby z kodu CN 2710 19 41, ale również odniesienie się do przeznaczenia tego oleju. W konsekwencji wyłącznie olej, który jest przeznaczony do celów napędowych powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie w przepisach art. 89 ust. 1 ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie miała obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od zakupionej alfa-olefiny C14-C16 o kodzie CN 2710 19 43 na podstawie art. 89 ust. 1 Ustawy.

Ad.2

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (art. 89 ust. 2 pkt 4 Ustawy).

Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy stanowi realizację wymogów prawa wspólnotowego, w szczególności art. 2 ust. 4 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. UE L 2003 nr 282 str. 51 ze zm.; dalej: Dyrektywa Energetyczna), który wskazuje, że z zakresu opodatkowania zharmonizowaną akcyzą wyłączone są wyroby przeznaczone do celów innych niż opałowe lub napędowe, lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Jednocześnie, na mocy art. 20 Dyrektywy Energetycznej prawo wspólnotowe obejmuje szereg takich wyrobów - niezależnie od ich przeznaczenia – systemem kontroli i nadzoru, na podstawie którego podlegają one procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Alfa-olefiny C14-C16 zostały wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 do Ustawy akcyzowej. Ta pozycja obejmuje następujące wyroby: od ex 2710 11 do 2710 19 69 – oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani j niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowane dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41) zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 Ustawy.

W związku z tym, należy uznać, że Wyroby są wyrobem energetycznym innym niż oleje napędowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym. Alfa-olefiny C14-C16 wskazane w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku nie spełniają warunków określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej, ponieważ nie będą przeznaczone do celów opałowych i nie podlegają obowiązkowi znaczenia i barwienia (art. 90 ust. 1 pkt 2 ustawy), co oznacza że stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 1-9 Ustawy nie ma w ich przypadku zastosowania. Pozostałe pkt 10-13 ust. 1 art. 89 Ustawy nie dotyczą pozycji CN 2710 19 43, a więc nie będą miały zastosowania.

Jak wskazała Spółka Alfa-olefiny C14-C16 o kodzie CN 2710 19 43 będą wykorzystywane do celów produkcyjnych. Finalne produkty jakie powstaną nie będą wyrobami akcyzowymi. Przeznaczenie Alfa olefiny C14-C16 do celów produkcyjnych wyklucza więc uznanie ich za paliwa silnikowe lub paliwa opałowe w rozumieniu art. 86 ust. 2 i 3 Ustawy. W konsekwencji nie znajdą również zastosowania stawki akcyzy określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 (pozostałe paliwa silnikowe) i art. 89 ust. 1 pkt 15 (pozostałe paliwa opałowe) Ustawy.

Z uwagi na to, że Spółka będzie nabywała wewnątrzwspólnotowo alfa-olefiny C14-C16 o kodzie CN: 2710 19 43 na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego oraz z uwagi na to, że jako podmiot zużywający w całości przeznaczy (zużyje) je do celów produkcyjnych tj. do wyprodukowania poza składem podatkowym wyrobów nie akcyzowych, zastosowanie znajdzie art. 89 ust. 2 pkt 4 Ustawy tj. zerowa stawka akcyzy.

Prezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach podatkowych m.in. przez:

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1114 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod symbolem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), pod pozycją 20 ujęto wyroby z kodu CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 9, 12, 13, 15, 15a, 16 i 26 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  • terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca";
  • e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
  • uproszczony dokument towarzyszący - dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.);
  • System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie - art. 3 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - art. 10 ust. 3 ustawy).

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu - art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy.

W myśl art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Zarejestrowany odbiorca nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy - art. 59 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2710.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 – art. 86 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;

3. (uchylony);

4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;

7. (uchylony);

8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;

9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;

12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
    • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
  2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
    • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
    • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
  3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;

13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14. pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;

15. pozostałych paliw opałowych:

  1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
    • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
    • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
  2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1a ustawy.

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 89 ust. 1b ustawy Minister Rozwoju i Finansów 21 listopada 2017 r. wydał obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2018 (M.P. z 2017 r. poz. 1078).

Zgodnie z ww. obwieszczeniem stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

1. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;

2. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;

3. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;

4. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
    • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
  2. pozostałych - 14,22 zł/1 GJ;

5. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy w pierwszej kolejności, że dla opodatkowania akcyzą kluczową rolę odgrywa klasyfikacja CN. Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej (CN) podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta, oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę, bez względu na nazwę handlową czy też deklarowane przez producenta przeznaczenie wyrobu. Dla każdego towaru w oparciu o jego immanentne cechy jest przypisany odpowiedni kod CN, który wyznacza jego zasadnicze i potencjalne wykorzystanie (por. wyrok WSA w Gdańsku z 1 sierpnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 509/12).

Ustalenie odpowiedniego kodu CN wyrobu akcyzowego ma charakter obiektywny tj. jeżeli wyrób ma cechy właściwe dla określonego kodu CN, to nie może być on objęty innym kodem np. ze względu na decyzje producenta. Klasyfikacja wyrobu akcyzowego nie zależy bowiem od oświadczenia podmiotu ale od rzeczywistego składu, właściwości fizykochemicznych czy też procesu produkcji danego wyrobu. Tym samym to obiektywne cechy danego wyrobu wskazują na jego zasadnicze przeznaczenie i możliwość wykorzystania. Klasyfikacja wyrobu do kodu CN ma zasadnicze znaczenie na gruncie opodatkowania podatkiem akcyzowym, ponieważ ten - jako podatek selektywny – obciąża tylko niektóre rodzaje dóbr (por. Prawo celne i podatek akcyzowy: Kierunki przeobrażeń i zmian T. Nowak, P. Stanisławiszyn, Wolters Kluwer 2014, s.161-162).

Wskazana klasyfikacja CN danego wyrobu, co do zasady, umożliwia bądź też uniemożliwia uznanie danego wyrobu za wyrób akcyzowy, co też wiąże się z jedną z podstawowych zasad opodatkowania akcyzą mianowicie zasadą konkretyzacji przedmiotu opodatkowania. Jak już wskazano na wstępie w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W świetle powyższego wyroby klasyfikowane do kodów CN 2710 19 43 (dla celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 41) są wyrobami akcyzowymi i podlegają regulacją wynikającym z ustawy o podatku akcyzowym.

Wyroby te w świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy uznawane są również za wyroby energetyczne tj. uznawane za nośnik energii napędowej i cieplnej oraz co istotne bez względu na deklarowane przeznaczenie, cenę czy inne cechy i właściwość nie mające wpływu na klasyfikację. Z tego też względu ich produkcja możliwa jest wyłącznie w składzie podatkowym, która to instytucja umożliwia pełną kontrolę nad produkcją i dalszym obrotem tymi wyrobami. Wykaz tych wyrobów zawiera załącznik nr 2 do ustawy, gdzie w poz. 20 ujęto wyroby będące przedmiotem wniosku.

Równocześnie co do zasady zarejestrowany odbiorca jest zobowiązany do rozpoznania zobowiązania podatkowego w momencie odbioru wyrobów akcyzowych. Celem bowiem instytucji zarejestrowanego odbiorcy jest możliwość nabywania wyrobów akcyzowych od dostawcy z innego państwa członkowskiego bez obowiązku zapłaty akcyzy w państwie dostawcy.

Mając powyższe na uwadze, przechodząc do wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniami stwierdzić należy, że w okolicznościach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego i nie posiada składu podatkowego. W obecnej chwili jest w procesie uzyskiwania statusu zarejestrowanego odbiorcy. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, alfa-olefiny C14-C16 czyli wyrób zgodnie z aktualnym brzmieniem Nomenklatury Scalonej o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowany dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41), a następnie dalej go zużywać wytwarzając m.in. produkt o kodzie CN 3402 11 90 (anionowe organiczne związki powierzchniowo czynne). Spółka nie wyklucza w przyszłości wytwarzanie również innych wyrobów nieakcyzowych.

Spółka nie posiada własnych środków transportu. Olej ropy naftowej (alfa-olefiny C14-C16) o kodzie CN 2710 19 43, Spółka zamierza przywozić do zakładu produkcyjnego wynajętymi w tym celu przez sprzedawcę wyrobu lub przez Spółkę środkami transportu (cysterny). Produkt ten na żadnym etapie nie będzie wykorzystywany do celów napędowych czy też opałowych.

Równocześnie Wnioskodawca wskazał, że nie ma informacji czy wyroby akcyzowe spełniają/spełniać będą wymagania jakościowe. Wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41 nie będą zabarwione i oznaczone. Wyroby akcyzowe będące przedmiotem wniosku będą nabywane w procedurze zawieszenia poboru. Nabycie będzie się odbywać na podstawie dokumentu e-AD oraz w systemie EMCS.

Z powyższego opisu sprawy nie sposób zatem wywieść, że wyrób klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 nie jest wyrobem wymienionym w art. 89 ust. 1 ustawy. Jak również nie można stwierdzić aby wobec tego wyrobu mogła mieć zastosowanie zerowa stawka akcyzy określona w art. 89 ust 2 ustawy.

Jak wskazano wyżej dla opodatkowania akcyzą kluczowe znaczenie ma klasyfikacja wg. Nomenklatury Scalonej (CN). Na gruncie Nomenklatury Scalonej wyroby o kodzie CN 2710 19 41 zalicza się do olejów napędowych, co oznacza, iż z zasady posiadają one cechy fizykochemiczne potencjalnie pozwalające na wykorzystywanie ich jako paliwa silnikowe i tym samym wypełniają one definicję paliwa silnikowego. Stąd też obowiązek produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym, a stosowanie preferencji podatkowych (zwolnień, obniżek podatku) jest ściśle uwarunkowane.

Jak zauważa WSA w Warszawie w orzeczeniu z 10 października 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 2667/16: „W świetle art. 86 ust. 2 u.p.a. o uznaniu za paliwo silnikowe wyrobu energetycznego decyduje wynikająca z właściwości tego wyrobu potencjalna możliwość użycia go do napędu silników spalinowych. Pozostałym paliwem może więc być zarówno wyrób energetyczny wymieniony w art. 86 ust. 1 pkt 1–8 u.p.a., inny niż te, dla których ustawodawca określił wprost stawki akcyzy w art. 89 ust. 1 pkt 1–13, jak również inne wyroby niewymienione w przepisach ustawy, ale przeznaczone do celów napędowych lub jako dodatki lub domieszki do takich paliw. Na gruncie Nomenklatury Scalonej wyroby o kodzie CN 2710 19 41 zalicza się do olejów napędowych, co oznacza, iż z zasady posiadają one cechy fizykochemiczne potencjalnie pozwalające na wykorzystywanie ich jako paliwa silnikowe. Wyrób ten więc ze swej istoty posiada właściwości umożliwiające przeznaczenie go na cele napędowe. Spełnienie przez olej napędowy wymagań jakościowych przewidzianych odrębnymi przepisami dla paliw ciekłych jest warunkiem stosowania stawki z art. 89 ust. 1 pkt 6 u.p.a. Natomiast niespełnienie tych wymogów nie oznacza, iż olej napędowy nie może być traktowany jako paliwo silnikowe na gruncie u.p.a., tylko że należy stosować do niego stawkę wynikającą z art. 89 ust. 1 pkt 14 u.p.a.”

Przedmiotowy wyrób opisany we wniosku nie jest zabarwiony ani oznaczony zgodnie z przepisami wynikającymi z art. 90 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest wstanie wykazać czy wyrób ten spełnia wymagania jakościowe wynikające z odrębnych przepisów.

Powyższe oznacza, że opodatkowanie tego wyrobu w chwili odbioru przez Wnioskodawcę (zarejestrowanego odbiorcę - po uzyskaniu tego statusu) będzie uzależnione od tego czy wyrób energetyczny klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 będzie spełniał wymagania jakościowe wynikające z odrębnych przepisów. W zależności od tego wyrób będzie opodatkowany wg:

  • stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy - jako wyrób spełniający wymagania jakościowe;
  • stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy - jako wyrób nie spełniający wymagań jakościowych.

Organ zatem nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka nie powinna płacić akcyzy od oleju ropy naftowej (alfa olefiny C14-C16) o kodzie CN 2710 19 43 (klasyfikowanego dla celów akcyzy do kodu CN 2710 19 41) określonej w art. 89 ust. 1 ustawy. Albowiem co do zasady wyrób ten, w zależności od spełnienia wspomnianych wyżej wymagań jakościowych jest opodatkowany jedną ze stawek określonych w art. 89 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za nieprawidłowe.

W kwestii możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 ustawy wskazać należy że, zastosowanie zerowej stawki akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 ustawy ograniczone jest do wyrobów energetycznych spełniających łącznie następujące przesłanki: wyroby wymienione muszą być w załączniku nr 2 do ustawy, będą wyrobami innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone będą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, spełniony będzie jeden warunków określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy.

Przedmiotowy wyrób jest wyrobem wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy i zgodnie z opisem sprawy będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Niemniej przedstawiony opis sprawy nie daje podstaw do stwierdzenia czy przedmiotowy wyrób jest wyrobem innym niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Aby przedmiotowy olej nie był wyrobem określonym w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy i w konsekwencji po spełnieniu pozostałych warunków mógł zostać objęty zerową stawka akcyzy o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, niezbędne jest to aby wyrób ten nie spełniał wymagań jakościowy wynikających z odrębnych przepisów czego Wnioskodawca nie jest w stanie wykazać.

Brak zatem wykazania czy przedmiotowy wyrób spełnia wymagania jakościowe uniemożliwia zakwalifikowanie przedmiotowego oleju jako wyrobu innego niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, co w konsekwencji, po wypełnieniu pozostałych warunków wynikających z ustawy, umożliwiałoby zastosowanie zerowej stawki akcyzy.

Równocześnie Organ nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, że uprawnienie do zastosowania zerowej stawki akcyzy względem przedmiotowego wyrobu (gdyby nie spełniał wymagań jakościowych) wyniknie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Przypadek określony w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy dotyczy nabycia wewnątrzwspólnotowego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Przypadek ten dotyczy wyrobów akcyzowych nabywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Tymczasem Wnioskodawca zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego zamierza nabywać przedmiotowe wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyz na podstawie dokumentu e-AD. Oznacza to, że w sprawie mógłby znaleźć zastosowanie przepis art. 89 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 89 ust. 2 pkt 1 ustawy, umożliwiający zastosowanie zerowej stawki akcyzy, po spełnieniu pozostałych warunków do zastosowani tej stawki.

Stwierdzić zatem należy, że Wnioskodawca swoje uprawnienie do zastosowania zerowej stawki akcyzy wywodzi z innej podstawy prawnej aniżeli miałaby zastosowanie w przedstawionym opisie sprawy.

Reasumując, na tle przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania zerowej stawki akcyzy wynikającej z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy i tym samym stanowisko Spółki w zakresie pytania drugiego uznać należy za nieprawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko uznać należy za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we (…) , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj