Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.456.2018.1.KM
z 4 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 12 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłat pobieranych za udział w Wydarzeniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłat pobieranych za udział w Wydarzeniu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X (dalej: Centrum) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury. Centrum działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406) oraz swojego Statutu. Centrum jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny.

Statutowe cele działalności Centrum to:

  • tworzenie dóbr kultury, przygotowanie i realizacja wartościowych dzieł, projektów artystycznych i artystyczno-edukacyjnych, w tym m.in. organizacja kompleksowego wydarzenia zajmującego się wieloma obszarami obecności sztuk wizualnych w edukacji artystycznej upowszechniający nowoczesne metody pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi;
  • rozbudzanie i rozwijanie różnych form aktywności twórczej dzieci i młodzieży;
  • organizacja seminariów i sesji naukowych poświęconych twórczości dla dzieci i młodzieży;
  • promocja polskiej sztuki dla dzieci i młodzieży w kraju i za granicą;
  • prowadzenie działalności wydawniczej związanej z realizacją zadań statutowych;
  • tworzenie systemu informacji i gromadzenie dokumentacji o najistotniejszych aspektach twórczości adresowanej do młodego odbiorcy;
  • realizacja zadań wynikających z założeń strategii Miasta.

Centrum nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Centrum może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Centrum.

Centrum cyklicznie (corocznie w okresie letnich wakacji) organizuje odpłatny i biletowany projekt (dalej: Wydarzenie).

Wydarzenie to jest interdyscyplinarnym projektem artystycznym realizującym swoje cele m.in. poprzez akcje twórcze skierowane do dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 14 lat z różnych środowisk społecznych (również ze środowisk defaworyzowanych), które często spędzają wakacje letnie w mieście.

Zaproszeni artyści prowadzą akcje twórcze wspomagające nie tylko rozwój artystyczny uczestników, ale także zachęcają do wspólnego działania w grupie. Cel warsztatów to umożliwienie dzieciom i młodzieży działania w obszarze sztuki w charakterze twórcy, uczestnika i odbiorcy, wykorzystanie zabawy twórczej jako źródła radości i nowych doświadczeń, umożliwienie uczestnikom poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności, a także stworzenie warunków do twórczego eksperymentowania. Akcje twórcze prowadzą artyści zaproszeni do projektu, a uczestnicy realizują swoje koncepcje w oparciu o zadaną przez artystę tematykę akcji (inną dla każdej akcji) używając różnych środków wyrazu (malarstwo, kolaż, formy przestrzenne, asamblaże, działania efemeryczne).

Wydarzenie kierowane jest głównie do grup zorganizowanych. W takiej sytuacji zgłoszenia udziału w akcjach twórczych kierowane są telefonicznie lub drogą elektroniczną do Centrum. Na tej podstawie określana jest docelowa liczba uczestników, którzy nabywają bilety uprawniające do udziału w akcjach. Dodatkowo – w miarę dostępności miejsc – bilety mogą zakupić uczestnicy indywidualni, w tym również bezpośrednio w miejscu odbywania się Wydarzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT należy zastosować do opłat pobieranych za udział w Wydarzeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, do opłat pobieranych przez niego za udział w Wydarzeniu należy zastosować stawkę VAT 8%.

Zwolnione od VAT są usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzone przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Natomiast w świetle art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7%. Natomiast na podstawie art. 146a ustawy o VAT, stawka ta ulega podwyższeniu do 8% do dnia 31 grudnia 2018 r.

Zgodnie z treścią załącznika nr 3 do ustawy o VAT stawka 8% ma zastosowanie m.in. do:

  1. Usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu:
    • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    • do obiektów kulturalnych (poz. 182),
  2. Usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu (poz. 184).

W opinii Centrum, usługi w postaci umożliwienia uczestnikom wzięcia udziału w Wydarzeniu przedstawionym i opisanym szczegółowo w opisie stanu faktycznego, stanowić będą usługi wstępu na wydarzenia kulturalne, które opodatkowane są VAT z zastosowaniem stawki 8%.

Usługi Centrum jako usługi kulturalne

Ustawa o VAT nie definiuje usług kulturalnych. W świetle definicji pojęcia „kultura” w internetowym słowniku PWN jest to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Natomiast w świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.) działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W opinii Centrum, nie ulega wątpliwości, że umożliwienie osobom, które zakupiły bilet na Wydarzenie stanowi usługę kulturalną. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, nabywając bilet na uczestnictwo w Wydarzeniu uczestnicy mają możliwość uczestnictwa w warsztatach twórczych.

Tym samym, zdaniem Centrum, opłaty za zakup biletów na Wydarzenie stanowią wynagrodzenie za usługę kulturalną świadczoną przez Centrum.

Jednak jeżeli usługa kulturalna stanowi jednocześnie usługę wstępu, nie będzie korzystała ze zwolnienia od VAT (art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy o VAT). Dlatego kluczowe jest rozstrzygnięcie, czy usługi świadczone przez Centrum w związku z umożliwieniem uczestnictwa w organizowanych przez Centrum Wydarzeniu mają charakter usług wstępu.

Usługi Centrum jako usługi wstępu

Ustawa o VAT nie definiuje wprost pojęcia wstępu. Dlatego szukając znaczenia tego pojęcia, należy odwołać się przede wszystkim do językowego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją pojęcia wstępu ujętą w internetowym Słowniku Języka Polskiego należy go rozumieć jako: „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Zakup biletów na Wydarzenie upoważnia do uczestnictwa w organizowanych przez Centrum atrakcjach m.in. warsztatach twórczych. Tym samym spełnia wymogi klasyfikacji usług świadczonych przez Centrum jako usług wstępu.

Należy podkreślić, że obecnie nie budzi już wątpliwości, że dla zdefiniowania pojęcia wstępu nie ma znaczenia czy możliwość wejścia czy uczestnictwa w danej atrakcji dotyczy uczestnictwa czynnego, czy biernego.

Wynika to z systemowej wykładni przepisów ustawy o VAT, która wskazuje na możliwość zastosowania stawki VAT 8% do usług wstępu dotyczących uczestnictwa czynnego. Wskazuje na to poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT umożliwiając zastosowanie stawki VAT 8% do usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Nie ulega wątpliwości, że uczestnictwo we wskazanych wydarzeniach ma charakter czynny. A to oznacza, że obniżona stawka VAT ma zastosowanie zarówno do uczestnictwa czynnego, jak i biernego.

W przypadku przedstawionych w opisie stanu faktycznego atrakcji Wydarzenia – większość z nich ma charakter bierny, ale mogą pojawić się niekiedy sytuacje, gdy np. w trakcie warsztatów będą miały miejsce zajęcia aktywujące najmłodszych uczestników. Jednak niezależnie od tego, czy uczestnictwo w danej atrakcji będzie mieć charakter czynny, czy bierny, będzie stanowić usługę wstępu na wydarzenia kulturalne.

Takie podejście jest jednolicie prezentowane w orzecznictwie sądowym:

„Wprowadzając stawki obniżone na tego typu usługi i obniżając tym samym ich koszt nabycia można preferować określone zachowania konsumentów. Jak to zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyżej wyroku z 30 stycznia 2014 r., wprowadzenie stawek obniżonych na usługi rekreacyjne służy rozpowszechnieniu zdrowego trybu życia. W tym kontekście nieracjonalne byłoby preferowanie, poprzez stawki obniżone, wyłącznie usług rekreacyjnych polegających na biernym korzystaniu z obiektów, w których znajdują się urządzenia rekreacyjne czy sportowe”.

(Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2014 r., sygn. I FSK 1289/13).

Podobne stanowisko przyjął Naczelny Sąd Administracyjny także w wyrokach z dnia 18 lutego 2014 r., sygn. akt I FSK 349/13; z dnia 7 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 504/13 i z dnia 14 maja 2014 r., I FSK 943/13.

Co więcej, również Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 2 grudnia 2014 r., nr PT1/033/32/354/LJU/14 dotyczącej m.in. usług wstępu na wydarzenia kulturalne, uznał, że:

„Zatem pod pojęciem »wstępu« w rozumieniu poz. 182-186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu,). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, »na siłownię« – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu”.

Tak więc przedstawione w opisie stanu faktycznego usługi polegające na umożliwieniu uczestnikom czynnego lub biernego uczestnictwa w warsztatach twórczych będą opodatkowane z zastosowaniem stawki VAT 8% (odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).

Na możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT 8% do opłaty za uczestnictwo w Wydarzeniu wskazują również interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe w sprawie wydarzeń o zbliżonym charakterze organizowanych przez Centrum:

„Wobec powyższego, w ramach uczestnictwa w Obserwatoriach każdy z uczestników uzyskuje możliwość obejrzenia określonej liczby lub nawet wszystkich spektakli, wystaw, pokazów filmowych, koncertów, instalacji, performance-ów czy akcji twórczych odbywających się w ramach wydarzeń festiwalowych. Zatem opłata za udział w Obserwatorium spełnia wymóg klasyfikacji usług świadczonych przez Centrum jako usług wstępu. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że uczestnicy kwalifikujący się do udziału w Obserwatoriach są zobowiązani do wykonywania dodatkowych prac (np. napisania esejów w ramach Obserwatorium) lub posiadania szczególnych kwalifikacji, gdyż decydujące znaczenie ma przeważający charakter usługi, która sprowadza się do preferencyjnych warunków nabycia możliwości udziału w określonej ilości lub wszystkich wydarzeniach Festiwali oraz dodatkowej możliwości uczestniczenia w spotkaniach i dyskusjach twórczych odbywających się w trakcie Obserwatoriów. Tym samym do opłat pobieranych przez Centrum za udział w Obserwatoriach w ramach Festiwalu X i Festiwalu Y, należy zastosować stawkę VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy”.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2018 r., 0112-KDIL4.4012.43.2018.2.NK).

Podobne stanowisko wynika z innych interpretacji:

„w przedmiotowej sprawie czynności, za które pobierana jest opłata (bilet za wstęp na Festiwal) – jak wskazał Wnioskodawca – należy uznać za usługi o charakterze kulturalnym, w związku z czym ww. usługi można zaliczyć do grupy usług mieszczących się w poz. 184 załącznika nr 3 ustawy, a w konsekwencji, świadczenie to podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 września 2015 r., nr ILPP3/4512-1-77/15-4/DC).

„ (…) nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu. (...) przedstawione w opisie sprawy usługi polegające na umożliwieniu uczestnikom czynnego lub biernego uczestnictwa w wydarzeniach odbywających się w ramach Przeglądu będą opodatkowane z zastosowaniem stawki VAT 8% (odpowiednio poz. 182 lub 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT)”.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 maja 2018 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.213.2018.1.AW)

Tym samym zdaniem Centrum, do opłat pobieranych przez Centrum za udział w Wydarzeniu należy zastosować stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do wyroków sądu administracyjnego oraz interpretacji indywidualnych powołanych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach i tylko do nich się zawężają i w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj