Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4010.213.2018.1.MS
z 17 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. (data wpływu 17 lipca 2018r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy fakt wykorzystywania przez Spółkę magazynu usytuowanego poza terenem SSE (lub na terenie Strefy, ale poza zakładem Spółki) do magazynowania wyrobów strefowych wywiera wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop w odniesieniu do sprzedaży tych wyrobów (wyprodukowanych przez Spółkę na terenie SSE) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przychodów oraz uznania czy fakt wykorzystywania przez Spółkę magazynu usytuowanego poza terenem SSE (lub na terenie Strefy, ale poza zakładem Spółki) do magazynowania wyrobów strefowych wywiera wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop w odniesieniu do sprzedaży tych wyrobów (wyprodukowanych przez Spółkę na terenie SSE).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia oraz Zezwolenia, głównie w zakresie produkcji szkła gospodarczego.

Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy objętych zakresem Zezwoleń (dalej: „wyroby strefowe”), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2017r. poz. 2343 ze zm.; dalej „updop”).

Wnioskodawca rozważa obecnie, ze względu na rozwój zakładu strefowego oraz jego ograniczoną powierzchnię, składowanie wyrobów strefowych w magazynie znajdującym się poza terenem zakładu strefowego Spółki. Według obecnych planów magazyn miałby stanowić własność podmiotu trzeciego oraz być obsługiwany przez pracowników Spółki. Jednakże nie można wykluczyć, że w zakresie składowania wyrobów strefowych Spółka będzie korzystała z magazynu stanowiącego jej własność i/lub z usług podmiotów trzecich – w formie usług magazynowych świadczonych przez pracowników podmiotu trzeciego (dalej zwane w zakresie wszystkich scenariuszy łącznie „magazyn”).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że na terenie magazynu nie będzie miał miejsce żaden z etapów procesu produkcyjnego wyrobów strefowych (ów proces będzie przeprowadzany w całości na terenie SSE). Również kompletacja i pakowanie wyrobów będą miały miejsce na terenie zakładu Spółki, który jest usytuowany na obszarze Strefy. Tym samym, na terenie magazynu nie będzie dochodzić do fizycznego przetworzenia / obróbki wyrobów. W ramach magazynu może mieć miejsce także składowanie towarów stanowiących własność Wnioskodawcy (wynik na sprzedaży towarów niewytworzonych przez Spółkę na terenie SSE podlega opodatkowaniu w oparciu o zasady ogólne).


Na koniec wskazać należy, że faktury z tytułu sprzedaży wyrobów strefowych będą wystawiane na terenie zakładu Spółki znajdującego się na terenie SSE


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy fakt wykorzystywania przez Spółkę magazynu usytuowanego poza terenem SSE (lub na terenie Strefy, ale poza zakładem Spółki) do magazynowania wyrobów strefowych wywiera wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop w odniesieniu do sprzedaży tych wyrobów (wyprodukowanych przez Spółkę na terenie SSE)?


Zdaniem Wnioskodawcy, fakt wykorzystywania przez Spółkę magazynu usytuowanego poza terenem SSE (lub na terenie Strefy, lecz poza zakładem Spółki) do magazynowania wyrobów strefowych nie będzie miał żadnego wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży tych wyrobów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop: „wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych[…]”. Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 4 updop: „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy”.


Przy określaniu, czy dany dochód uzyskany przez podatnika korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop należy zatem wziąć pod uwagę dwa kryteria wynikające z tego przepisu:

  • dochód taki musi pochodzić z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy oraz
  • prowadzonej na podstawie stosownego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.


Dopiero kumulatywne spełnienie obu tych warunków uprawnia podatnika do rozpoznania dochodu pochodzącego z takiej działalności jako dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Jak zostało wskazane w przedstawionym powyżej opisie, na terenie magazynu Spółka nie będzie przeprowadzać żadnego etapu procesu produkcyjnego wyrobów strefowych. Proces ten zostanie całkowicie zakończony przed transportem wyrobów strefowych do magazynu. Co za tym idzie magazynowanie nie będzie stanowiło żadnej wartości dodanej do wyrobu strefowego, a zatem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że magazynowanie wyrobów strefowych stanowi jedynie działalność pomocniczą w stosunku do podstawowej działalności Spółki polegającej na produkcji wyrobów strefowych.

Zatem dochody ze sprzedaży wyrobów strefowych przechowywanych po zakończeniu procesu produkcyjnego w magazynie poza zakładem strefowym Spółki należy uznać za pochodzące w całości z działalności prowadzonej na terenie Strefy na podstawie odpowiedniego Zezwolenia, a zatem korzystającej ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Należy podkreślić, że przechowywanie wyrobów strefowych w magazynach zlokalizowanych poza zakładem strefowym Spółki nie będzie pozbawiało tych wyrobów przymiotu produktów strefowych. Jak wskazano we wcześniejszej części niniejszego wniosku wyroby te będą w całości wytwarzane w zakładzie Spółki na terenie SSE. W odniesieniu do wskazanych wyrobów strefowych, to czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego przesądzają o wartości dodanej danego produktu, zaś działania, które mają miejsce w trakcie magazynowania po zakończeniu procesu produkcyjnego, nie zwiększają wartości produktu dla kupującego. Czynności te będą pełniły jedynie funkcję pomocniczą wobec głównej działalności Spółki, prowadzonej na terenie SSE.

Działalność pomocnicza, jako wspomagająca podstawową działalność wykonywaną przez podmioty strefowe, nie została zdefiniowana w tzw. przepisach strefowych. Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych powszechnie akceptują przesłanki zaczerpnięte z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. poz. 251, 1885 ze zm., dalej: „Rozporządzenie PKD”).


Zgodnie z pkt 10 Załącznika do tego Rozporządzenia: Działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki.

  • służy wyłącznie jednostce,
  • nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki,
  • efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.


Tym samym za działalność pomocniczą powszechnie uznaje się działalność, która spełnia łącznie wszystkie powyższe warunki. Opisywane magazynowanie gotowych wyrobów strefowych poza zakładem strefowym Spółki będzie spełniało wszystkie te przesłanki. Przedmiotowe magazynowanie będzie służyło wyłącznie Wnioskodawcy, ponieważ magazynowanie będzie dokonywane li tylko na własne potrzeby Spółki. Natomiast efekt końcowy magazynowania nie będzie stanowić części produktu finalnego jednostki i nie będzie generować nakładów brutto na środki trwałe – jak zostało wskazane w ww. opisie cały proces produkcyjny zostaje zakończony na terenie zakładu strefowego Spółki, a zatem wyrób strefowy jest już gotowy i stanowi finalny produkt w momencie opuszczania zakładu Wnioskodawcy.

Wyroby strefowe nie będą w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości. Pracownicy realizujący czynności dot. magazynowania będą wykonywać jedynie prace związane z odpowiednim przechowywaniem wyrobów strefowych i przygotowaniem ich do dostawy do klienta. Powyższe wskazuje na brak konieczności wyodrębnienia z całokształtu działalności Spółki działalności polegającej na magazynowaniu wyrobów strefowych, gdyż będzie ona miała wyłącznie charakter pomocniczy (subsydiarny) w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej w SSE i nie będzie miała bezpośredniego wpływu na generowanie jakichkolwiek przychodów Spółki. Jednocześnie, w ocenie Spółki, zidentyfikować można ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na terenie Strefy a czynnościami wykonanymi poza SSE (tj. magazynowanie wyrobów strefowych), a te ostatnie mają akcesoryjny charakter wobec procesów produkcyjnych wykonanych na terenie Strefy.

W związku z całością zaprezentowanej powyżej argumentacji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt magazynowania oraz wysyłki wyrobów strefowych z magazynu znajdującego się poza zakładem strefowym Spółki nie pozbawia przechowywanych wyrobów strefowych przymiotu produktu strefowego, wytworzonego na podstawie i w zakresie Zezwolenia. W konsekwencji dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów strefowych przechowywanych w niniejszym magazynie będą podlegały w całości zwolnieniu podatkowemu (z uwzględnieniem limitu pomocy publicznej dostępnego dla Spółki). Magazynowanie wyrobów strefowych poza zakładem Spółki, jak zostało wskazane ww. opisie, nie będzie stanowiło etapu produkcji tych wyrobów, jak również nie będzie wpływało na zwiększenie wartości wyrobu dla klienta. W konsekwencji, podkreślić trzeba, że działalność polegająca na produkcji wyrobów strefowych będzie prowadzona w całości na terenie zakładu strefowego Spółki.

Konkludując należy stwierdzić, że magazynowanie wyrobów strefowych poza zakładem strefowym Spółki nie będzie miało negatywnego wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop w ramach dochodu uzyskanego ze sprzedaży tych wyrobów (powstałych fizycznie w SSE, na podstawie zezwolenia).


Stanowisko takie potwierdzane jest w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w:

  • interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.178.2017.1.JKT
  • interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 lipca 2017 r. o sygn. 01112-KDIL5.4010.80.2017.1.EK
  • interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2017 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.113.2017.1.JKT, gdzie w uzasadnieniu napisano m.in., że: „Odnosząc się do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu ze sprzedaży wyrobów strefowych przechowywanych w magazynach usytuowanych poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej należy stwierdzić, że fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem przechowywanych i magazynowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Również, magazynowanie Surowców służących do produkcji Wyrobów strefowych nie będzie pozbawiało tych Wyrobów przymiotu produktów strefowych.”
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 stycznia 2017 r. o sygn. 2461-IBPB-I-3.4510.1036.2016.1.JKT, w której organ stwierdził, że: „(...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych”.
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 lipca 2015 r. o sygn. IBPB-1-2/4510213/15/SD.
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26 marca 2015 r. o sygn. IPTPB3/4510-13/15-2/KJ

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidulana wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj