Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-798/11/AZb
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-798/11/AZb
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
próbka towaru
próbki
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
nieodpłatne przekazanie potencjalnemu klientowi niewielkiej ilości towaru (filiżanki kawy), uznawane przez Wnioskodawcę za „próbkę” w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, nie stanowi dostawy towarów w myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy zużycie towarów i wyrobów w trakcie prowadzonych degustacji stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy zużycie towarów i wyrobów w trakcie prowadzonych degustacji stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ustawy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz sprzedażą kawy naturalnej i innych produktów tj. cukru, śmietanki, czekoladek, ekspresów do kawy oraz wynajmem urządzeń do parzenia kawy towarzyszącemu sprzedaży kawy w okresie współpracy. Spółka korzysta z odliczenia podatku VAT przy zakupie tych towarów.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym skierowanym do aktualnych oraz potencjalnych nabywców. Podczas tego wsparcia sprzedaży polegającym na prezentacji połączonej z degustacją wyrobów i towarów Spółki następuje zużycie towarów i wyrobów. Spółka organizuje różnego rodzaju degustacje za pośrednictwem własnych Przedstawicieli handlowych jak również wynajętych firm obcych. Degustacje te mają na celu zapoznanie klienta ze smakiem produktu. Realizowane są one zazwyczaj w supermarketach, co pozwala na popularyzację marki wśród dużej grupy odbiorców. Na przeprowadzenie tych akcji Spółka zużywa wyroby oraz towary takie jak: kawa, cukier, śmietanka, kubki, serwetki, mieszadełka itd.

Akcje tego rodzaju są zawsze szczegółowo dokumentowane w formie specjalnie przygotowanego przez Spółkę protokołu degustacji, obejmującego szczegółowe wskazanie zużytych towarów.

Spółka wystawia faktury wewnętrzne wykazując w nich podatek należny od zużytych wyrobów i towarów na przeprowadzone degustacje.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 8 sierpnia 2011r. wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od początku powstania Spółki czyli od 2002 roku. Wnioskodawca jest podatnikiem krajowym i podatnikiem VAT UE.

Wnioskodawca towary i wyroby z przeznaczeniem na przeprowadzenie degustacji wydaje do zużycia nieodpłatnie.

Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z nieodpłatnym zużyciem towarów i wyrobów w ramach akcji promocyjnych.

Zakup towarów oraz materiałów i usług do produkcji wyrobów jest dokonywany przede wszystkim w celu sprzedaży ww. a tylko w marginalnym zakresie do zużycia w ramach działań promocyjnych. Działania te są traktowane jako wsparcie sprzedaży co jest konieczne z uwagi na popularyzację marki wśród aktualnych oraz potencjalnych odbiorców. Przeprowadzanie degustacji ma na celu zwiększenie popytu na towary i wyroby Wnioskodawcy. Jest to aktualnie element niezbędny w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Przekazane wyroby i towary nie stanowią prezentów. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych, gdyż w czasie degustacji nikt nie jest praktycznie obdarowywany towarem. Towar ten w postaci np. filiżanki napoju (kawa) jest tylko udostępniany do spożycia klientom w celu sprawdzenia walorów smakowych i zachęcenia do zakupu. Wnioskodawca traktuje go jako próbkę towaru czy wyrobu. Wartość jednostkowa przekazywanych towarów czy wyrobów z przeznaczeniem do zużycia na degustacjach jest z reguły większa niż 10 zł lecz produkt ten jest ostatecznie porcjowany (filiżanka kawy) i finalny odbiorca otrzymuje tylko de facto próbkę. Dla wyjaśnienia podaje się, że z 1 kg kawy ziarnistej, której koszt wynosi np. 50 zł, można sporządzić około 140 porcji próbek kawy, które przekazuje się w czasie trwania degustacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zużycie wyrobów i towarów w trakcie przeprowadzanych degustacji może być uznane za nie stanowiące dla Spółki odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT i w związku z tym wartość wyrobów i towarów zużytych w celach degustacji może być uznana za nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zużycie towarów i wyrobów podczas prowadzonych degustacji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku tego rodzaju akcji promocyjnych klienci nie otrzymują prawa do dysponowania degustowanymi towarami i wyrobami jak właściciel.

Sposób zużycia tych towarów jest ściśle kontrolowany przez Spółkę.

Sposób udostępnienia tych towarów wskazuje, że ma on charakter udostępnienia do spożycia określonej ilości produktu Spółki w celu sprawdzenia ich walorów smakowych i zachęcania do zakupu jej produktów. Przeprowadzenie degustacji ma na celu zatem zapoznanie potencjalnych klientów z produktami Spółki, a przez to zwiększenie popytu na towary Spółki.

Obecnie w wyniku analizy odpowiednich regulacji dotyczących podatku VAT Spółka doszła do wniosku, że niektóre z dokonywanych czynności nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego też podatek VAT należny wykazywany na fakturach wewnętrznych nie powinien był być naliczany.

Dotyczy to ww. stanu faktycznego a mianowicie zużycia towarów na przeprowadzane różnego rodzaju degustacje.

W konsekwencji Spółka zamierza po uzyskaniu przedmiotowej pozytywnej interpretacji, wystawić wewnętrzną zbiorczą fakturę korygującą do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których wykazany został nienależny podatek VAT.

W rezultacie, podatek VAT wynikający z pierwotnie wystawionych faktur wewnętrznych zostanie odpowiednio skorygowany.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 sierpnia 2011r. Wnioskodawca zajął stanowisko, iż zużycie towarów i wyrobów w trakcie przeprowadzonych degustacji nie stanowi dla Wnioskodawcy odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT i w związku z tym wartość towarów i wyrobów zużytych w celach degustacji winna być uznana za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.), są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.) stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.) przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z kolei, jak wynika z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.) przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Ustawodawca nie wprowadził żadnego limitu ilościowego, czy wartościowego dla towaru traktowanego jako próbka, wskazując jedynie, że ich ilość i wartość nie może wskazywać na handlowy charakter ich przekazania. Z treści przywołanego przepisu art. 7 ust. 7 wynika, iż próbką jest towar gotowy, spełniający cechy wskazane w przepisie i przekazany w celu przetestowania (sprawdzenia właściwości danego towaru). Za próbkę można uznać najmniejszą ilość towaru, która zachowała skład i wszelkie właściwości towaru. O uznaniu za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje w myśl art. 7 ust. 7 ww. ustawy brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te odnieść przy tym należy do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu – jednemu – odbiorcy w danym okresie.

Zatem nieodpłatne przekazanie odbiorcy niewielkiej ilości towaru w celu zapoznania potencjalnego klienta z jakością danego produktu, umożliwiające mu poznanie właściwości i walorów smakowych wyrobów oferowanych przez podatnika, stanowi przekazanie próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu stosownie do art. 7 ust. 3 tej ustawy.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz sprzedażą kawy naturalnej i innych produktów tj. cukru, śmietanki, czekoladek, ekspresów do kawy oraz wynajmem urządzeń do parzenia kawy towarzyszącemu sprzedaży kawy w okresie współpracy. Spółka korzysta z odliczenia podatku VAT przy zakupie tych towarów.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym skierowanym do aktualnych oraz potencjalnych nabywców. Podczas tego wsparcia sprzedaży polegającym na prezentacji połączonej z degustacją wyrobów i towarów Spółki następuje zużycie towarów i wyrobów. Spółka organizuje różnego rodzaju degustacje za pośrednictwem własnych Przedstawicieli handlowych jak również wynajętych firm obcych. Degustacje te mają na celu zapoznanie klienta ze smakiem produktu. Realizowane są one zazwyczaj w supermarketach, co pozwala na popularyzację marki wśród dużej grupy odbiorców. Na przeprowadzenie tych akcji Spółka zużywa wyroby oraz towary takie jak: kawa, cukier, śmietanka, kubki, serwetki, mieszadełka itd.

Akcje tego rodzaju są zawsze szczegółowo dokumentowane w formie specjalnie przygotowanego przez Spółkę protokołu degustacji, obejmującego szczegółowe wskazanie zużytych towarów.

Spółka wystawia faktury wewnętrzne wykazując w nich podatek należny od zużytych wyrobów i towarów na przeprowadzone degustacje.

Wnioskodawca towary i wyroby z przeznaczeniem na przeprowadzenie degustacji wydaje do zużycia nieodpłatnie.

Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z nieodpłatnym zużyciem towarów i wyrobów w ramach akcji promocyjnych.

Zakup towarów oraz materiałów i usług do produkcji wyrobów jest dokonywany przede wszystkim w celu sprzedaży ww. a tylko w marginalnym zakresie do zużycia w ramach działań promocyjnych. Działania te są traktowane jako wsparcie sprzedaży co jest konieczne z uwagi na popularyzację marki wśród aktualnych oraz potencjalnych odbiorców. Przeprowadzanie degustacji ma na celu zwiększenie popytu na towary i wyroby Wnioskodawcy. Jest to aktualnie element niezbędny w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Przekazane wyroby i towary nie stanowią prezentów. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych, gdyż w czasie degustacji nikt nie jest praktycznie obdarowywany towarem. Towar ten w postaci np. filiżanki napoju (kawa) jest tylko udostępniany do spożycia klientom w celu sprawdzenia walorów smakowych i zachęcenia do zakupu. Wnioskodawca traktuje go jako próbkę towaru czy wyrobu. Wartość jednostkowa przekazywanych towarów czy wyrobów z przeznaczeniem do zużycia na degustacjach jest z reguły większa niż 10 zł lecz produkt ten jest ostatecznie porcjowany (filiżanka kawy) i finalny odbiorca otrzymuje tylko de facto próbkę. Dla wyjaśnienia podaje się, że z 1 kg kawy ziarnistej, której koszt wynosi np. 50 zł, można sporządzić około 140 porcji próbek kawy, które przekazuje się w czasie trwania degustacji.

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego w kontekście przytoczonych przepisów prawa (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.) stwierdzić należy, iż w ocenie tut. organu nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę potencjalnym klientom filiżanki napoju (kawa) traktowanej przez Wnioskodawcę jako próbka wyrobu, jako niewielkiej ilości towaru zachowującej skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, stanowi próbkę w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Z treści wniosku wynika bowiem, iż towar w postaci filiżanki napoju (kawa) jest tylko udostępniany do spożycia klientom w celu sprawdzenia walorów smakowych i zachęcenia do zakupu. Jednocześnie nie sposób stwierdzić, iż przekazana filiżanka napoju pokrywa lub może pokryć - ze względu na swoją ilość lub wartość – potencjalne zapotrzebowanie na dany towar, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów danego towaru.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności oraz przytoczone przepisy prawa (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.) należy stwierdzić, iż w tej konkretnej sytuacji zużycie towarów i wyrobów podczas prowadzonych degustacji, w czasie których następuje nieodpłatne przekazanie potencjalnemu klientowi niewielkiej ilości towaru (filiżanki kawy) w celu zachęcenia go do zakupu tego towaru, umożliwiające mu poznanie jakości i walorów smakowych wyrobów oferowanych przez podatnika, wypełniające definicję i uznawane przez Wnioskodawcę za „próbkę” w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, nie jest traktowane jak dostawa towarów, w myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy i nie rodzi konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tak więc błędnie wystawione przez Wnioskodawcę w ww. sytuacji faktury wewnętrzne powinny zostać skorygowane.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj