Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.488.2018.1.KM
z 19 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania informacji VAT-23 o wewnątrzwspólnotowym nabyciu używanego środka transportu oraz zapłaty podatku z tego tytułu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania informacji VAT-23 o wewnątrzwspólnotowym nabyciu używanego środka transportu oraz zapłaty podatku z tego tytułu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium RP. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi oraz naprawa pojazdów mechanicznych. Spółka zajmuje się między innymi handlem pojazdami używanymi nabytymi na terenie Unii Europejskiej od podatników podatku od wartości dodanej ze stawką 0% przeznaczonymi do odsprzedaży, stanowiącymi towary handlowe w firmie. W związku z tym Spółka nie dokonuje zapłaty podatku VAT dotyczącego tych nabyć w terminie 14 dni od daty ich zakupu i nie składa informacji VAT-23, tylko wykazuje te nabycia w deklaracji VAT. Zdarza się jednak, że po pewnym czasie Spółka podejmuje decyzję o rejestracji niektórych z pojazdów nabytych w UE, aby uzyskać możliwość testowania stanu technicznego tych pojazdów po naprawie jak również odbywać jazdy próbne z klientami w celu zapoznania ich ze stanem technicznym samochodów. Polskie prawo drogowe nie daje bowiem innej możliwości legalnego poruszania się tymi pojazdami po polskich drogach, a czasowe tablice rejestracyjne (czerwone) są przeznaczone zgodnie z art. 74 ustawy „Prawo drogowe” wyłącznie do: „wywozu pojazdu za granicę, przejazdu z miejsca zakupu lub odbioru pojazdu na terytorium RP, przejazdu związanego z koniecznością dokonania badania technicznego lub naprawy pojazdu”. Samochody te przez cały czas są towarami handlowymi Wnioskodawcy i są przeznaczone do odsprzedaży. Decyzja o rejestracji pojazdów wynika również z faktu, że w przeszłości podczas jazdy próbnej po naprawie zdarzył się wypadek drogowy i kierujący pojazdem pracownik został ukarany za poruszanie sie po drogach publicznych niezarejestrowanym pojazdem. Firma chce uniknąć w przyszłości takich sytuacji i postępować zgodnie z przepisami podatkowymi i drogowymi. W momencie nabycia pojazdów Spółka nie jest jednak w stanie określić, czy i które z nich w przyszłości zostaną zarejestrowane. W momencie podjęcia decyzji o rejestracji danego pojazdu Spółka składa informację VAT-23 oraz dokonuje zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami od dnia nabycia ze względu na upływ 14-to dniowego terminu na zapłatę podatku. Spółka nie wyklucza, że decyzja o rejestracji pojazdu mogłaby zostać podjęta również w celu przeznaczenia któregoś z pojazdów będących dotychczas towarem handlowym na środek trwały w firmie. Decyzja taka może być podjęta np. z powodu braku chętnych do zakupu danego pojazdu i potrzebą wykorzystywania w działalności samochodów służbowych lub zastępczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy biorąc pod uwagę wskazane wyżej okoliczności Wnioskodawca postępuje prawidłowo składając przed rejestracją informację VAT-23 i czy informacja składana jest terminowo?
  2. Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo dokonując zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami od 14-tego dnia od zakupu pojazdu do dnia zapłaty podatku?
  3. Czy postępowanie takie będzie prawidłowe również w przypadku gdy wspomniany pojazd zostanie zarejestrowany i wprowadzony do ewidencji środków trwałych Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, jego postępowanie jest prawidłowe zarówno w stosunku do pojazdów pozostających towarami handlowymi jak i hipotetycznym przeznaczeniem dotychczasowego towaru na środek trwały. Art. 103 ust. 3-5 wskazuje dla pojazdów rejestrowanych lub używanych na terytorium kraju na konieczność obliczenia i wpłaty podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (nabycia pojazdu), ale ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze nie precyzują terminu złożenia informacji VAT-23. Żaden z przepisów nie reguluje również sytuacji ani nie wskazuje sposobu postępowania w sytuacji gdy decyzja o rejestracji pojazdu zostaje podjęta po upływie 14-to dniowego terminu na zapłatę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy – przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy – przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A
      − z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio (art. 20 ust. 5 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi oraz naprawa pojazdów mechanicznych. Spółka zajmuje się między innymi handlem pojazdami używanymi nabytymi na terenie Unii Europejskiej od podatników podatku od wartości dodanej ze stawką 0% przeznaczonymi do odsprzedaży, stanowiącymi towary handlowe w firmie. W związku z tym Spółka nie dokonuje zapłaty podatku VAT dotyczącego tych nabyć w terminie 14 dni od daty ich zakupu i nie składa informacji VAT-23, tylko wykazuje te nabycia w deklaracji VAT. Zdarza się jednak, że po pewnym czasie Spółka podejmuje decyzję o rejestracji niektórych z pojazdów nabytych w UE, aby uzyskać możliwość testowania stanu technicznego tych pojazdów po naprawie jak również odbywać jazdy próbne z klientami w celu zapoznania ich ze stanem technicznym samochodów. Samochody te przez cały czas są towarami handlowymi Spółki i są przeznaczone do odsprzedaży. W momencie nabycia pojazdów Spółka nie jest jednak w stanie określić, czy i które z nich w przyszłości zostaną zarejestrowane. W momencie podjęcia decyzji o rejestracji danego pojazdu Spółka składa informację VAT-23 oraz dokonuje zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami od dnia nabycia ze względu na upływ 14-to dniowego terminu na zapłatę podatku. Spółka nie wyklucza, że decyzja o rejestracji pojazdu mogłaby zostać podjęta również w celu przeznaczenia któregoś z pojazdów będących dotychczas towarem handlowym na środek trwały w firmie. Decyzja taka może być podjęta np. z powodu braku chętnych do zakupu danego pojazdu i potrzebą wykorzystywania w działalności samochodów służbowych lub zastępczych.

Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy – w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 103 ust. 5 ustawy – w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 5, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji środka transportu, w tym jego przebieg oraz datę pierwszego dopuszczenia do użytku (art. 103 ust. 7 ustawy).

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 103 ust. 7 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie określenia wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (Dz. U. z 2012 r., poz. 780) określił wzór takiej informacji i jest to druk VAT-23, stanowiący załącznik do ww. rozporządzenia.

Jak wynika z ww. przepisów, jeżeli podatnik podatku od towarów i usług (rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych), przywozi nabyty z innego państwa Unii Europejskiej środek transportu, który będzie chciał zarejestrować na terytorium Polski lub jeżeli ten środek transportu nie podlega rejestracji, ale będzie użytkowany na terytorium Polski – jest zobowiązany wpłacić należny podatek od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Podatnik jest także zobowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym środku transportu, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu.

W przedmiotowej sprawie, po pewnym czasie od nabycia używanych pojazdów z Unii Europejskiej Spółka podejmuje decyzję o rejestracji niektórych z tych pojazdów w celu ich przetestowania i odbycia jazd próbnych z klientami, bądź w celu przeznaczenia któregoś z pojazdów na środek trwały w firmie. Spółka wskazała, że w momencie podjęcia decyzji o rejestracji danego pojazdu składa ona informację VAT-23 oraz dokonuje zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami od dnia nabycia ze względu na upływ 14-to dniowego terminu na zapłatę podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Spółka postępuje prawidłowo składając – w momencie podjęcia decyzji o rejestracji danego pojazdu – informację VAT-23. Należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że żaden przepis ustawy ani przepisy wykonawcze nie określają terminu złożenia informacji VAT-23. W związku z tym złożenie przez Spółkę informacji VAT-23 w momencie podjęcia decyzji o rejestracji danego pojazdu jest prawidłowe.

Wskazać również należy, że Spółka podejmując w terminie późniejszym decyzję o rejestracji pojazdu w celu przetestowania i odbycia jazd próbnych z klientami, bądź w celu przeznaczenia na środek trwały w firmie jest zobowiązana zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy do obliczenia i wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, podatku należnego wraz odsetkami od 14-tego dnia od dnia powstania obowiązku podatkowego do dnia zapłaty podatku.

Spółka wskazała, że dokonuje ona zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami od dnia nabycia pojazdu do dnia zapłaty podatku. Tym samym należy stwierdzić, że – w sytuacji, gdzie dzień nabycia pojazdu jest dniem powstania obowiązku podatkowego z tytułu jego wewnątrzwspólnotowego nabycia – sposób jej postępowania jest prawidłowy.

Ponadto niezależnie od tego, czy decyzja o rejestracji pojazdu jest podjęta w celu przetestowania pojazdu i odbycia jazd próbnych z klientami czy też w celu przeznaczenia pojazdu na środek trwały w firmie Spółka postępuje prawidłowo, a mianowicie płaci podatek należny i składa informację VAT-23 w momencie podjęcia decyzji o rejestracji pojazdu.

Odpowiadając zatem na pytania Spółki, biorąc pod uwagę wskazane w opisie sprawy okoliczności należy stwierdzić, że:

  1. Spółka postępuje/będzie postępowała prawidłowo składając przed rejestracją pojazdu informację VAT-23 i informacja składana jest/będzie terminowo;
  2. Spółka postępuje/będzie postępowała prawidłowo dokonując zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami od 14-tego dnia od zakupu pojazdu do dnia zapłaty podatku;
  3. postępowanie takie jest/będzie prawidłowe również w przypadku gdy wspomniany pojazd zostanie zarejestrowany i wprowadzony do ewidencji środków trwałych Spółki.

Tym samym stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj