Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
112-KDIL2-3.4012.375.2018.2.AS
z 28 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy organizowane przez Uczelnię, odpłatne kursy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy organizowane przez Uczelnię, odpłatne kursy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 13 września 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca: Wyższa Szkoła (…), dalej przywoływana również jako Uczelnia, posiada status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. Wnioskodawca jest niepubliczną uczelnią wyższą, działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, z późn. zm.), przepisy wykonawcze do tej ustawy oraz zgodnie ze swoim statutem. Jest wpisana do Rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (…) i kształci na studiach I i II stopnia oraz na studiach podyplomowych.

Oprócz studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, Uczelnia organizuje i prowadzi również działania edukacyjne nieobjęte tokiem studiów.

W tym zakresie Uczelnia organizuje odpłatne kursy i szkolenia nakierowane na zdobycie wiedzy i umiejętności w konkretnych dziedzinach lub tematyce, przydatnych przy wykonywaniu określonego zawodu, pełnieniu określonej funkcji lub prowadzeniu działalności gospodarczej. Kursy i szkolenia odbywają się głównie w oparciu o programy opracowane przez Uczelnię, a ich tematyka jest dostosowana do aktualnego zapotrzebowania słuchaczy indywidualnych, jak też przedsiębiorstw oraz instytucji.

Uczestnikami szkoleń są osoby, które zgłosiły się indywidualnie albo zostały skierowane przez pracodawców.

Aktualna oferta szkoleniowa Uczelni w zakresie kursów i szkoleń obejmuje:

I. Kursy z dziedziny IT – Kursy CISCO.

Celem kursów jest uzyskanie wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie szeroko rozumianego administrowania sieciami komputerowymi.

W czasie kursu uczestnicy otrzymują zarówno teoretyczny opis zagadnień z zakresu tematyki sieciowej, jak również mają możliwość praktycznej realizacji zadań wykonywanych przez administratorów sieci komputerowych.

Kursy są organizowane w formule (…). Ich ukończenie dodatkowo stanowi jedną z form przygotowania do egzaminów certyfikacyjnych firmy Cisco.

Aktualnie Uczelnia organizuje kursy Cisco na dwóch poziomach, tj. CCNA – Cisco Certified Network Associate (2 semestry) oraz CCNP – Cisco Certified Network Professional (3 moduły). Kursy skierowane są do osób chcących uzyskać lub pogłębić i usystematyzować swoją wiedzę dotyczącą sieci komputerowych, jak również osób chcących zmienić swój profil zawodowy.

II. Projektowanie baz danych.

Kurs 20 godzinny.

Celem kursu jest uzyskanie teoretycznej wiedzy oraz umiejętności jej praktycznego zastosowania w zakresie projektowania bazy danych i jej przystosowania do pracy z użytkownikiem końcowym. Kurs jest kierowany do osób zajmujących się lub planujących zajmowanie się zawodowo projektowaniem baz danych.

III. Systemy informatyczne w rachunkowości.

Kurs 18 godzinny.

Celem kursu jest zdobycie praktycznych umiejętności prowadzenia księgowości komputerowej z wykorzystaniem programów komputerowych.

Szkolenie skierowane jest do osób, które orientują się w zasadach rachunkowości oraz znają podstawy obsługi komputera i pragną wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.

IV. Budowanie strategii marketingowych.

Kurs 19 godzinny.

Celem kursu jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania działaniami marketingowymi w przedsiębiorstwie.

Szkolenie skierowane jest do osób chcących wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.

V. Wprowadzanie produktu na rynek.

Blok szkoleń jednodniowych.

Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania sieci handlowych, roli i znaczenia kupca, wejścia do sieci i zarządzania asortymentem.

Szkolenia kierowane są do przedsiębiorców (kupców) prowadzących działalność handlową w ramach sieci oraz osób zamierzających podjąć działalność w takiej formie, pragnących poznać funkcjonowanie sieci handlowych z perspektywy kupca.

VI. Ochrona danych osobowych w perspektywie nowego stanu prawnego (RODO).

VII. Ochrona danych osobowych w zatrudnieniu zgodnie z RODO.

VIII. Obowiązki pracodawcy w przedmiocie ochrony danych osobowych.

IX. Wdrożenie RODO w przedsiębiorstwie.

VI – IX. Szkolenia z zakresu RODO.

Jednodniowe szkolenia dotyczące tematyki związanej z ochroną danych osobowych w kontekście, obowiązujących od 25 maja 2018 r., uregulowań unijnych (przepisów europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO).

Celem szkoleń jest zdobycie wiedzy oraz zapoznanie się z obowiązkami dotyczącymi ochrony danych osobowych z perspektywy przedsiębiorcy i pracodawcy.

Szkolenia są kierowane do firm i przedsiębiorców zobowiązanych do stosowania uregulowań w zakresie RODO.

X. Zamówienia publiczne w Pigułce.

XI. Zamówienia publiczne dla Wykonawców.

X – XI Szkolenia z zakresu zamówień publicznych.

Szkolenia dwudniowe.

Celem szkolenia jest pozyskanie wiedzy w zakresie interpretacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, prawidłowego sporządzania dokumentacji przetargowej oraz eliminowania błędów mogących prowadzić do odrzucenia oferty.

Szkolenie jest kierowane do firm i przedsiębiorców, którzy chcą ubiegać się o zamówienia publiczne.

XII. Kurs języka angielskiego.

XIII. Kurs języka rosyjskiego.

XIV. Indywidualne kursy językowe (język ukraiński, język norweski).

XII – XIV. Kurs nauki języków obcych.

Kursy organizowane w formie zajęć grupowych (wykłady połączone z ćwiczeniami) oraz zajęć indywidualnych.

Kursy kierowane są do osób pragnących nauczyć się, poszerzyć lub utrwalić znajomość danego języka obcego.

XV. Kurs języka migowego.

Kursy organizowane na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym, zaawansowanym oraz jako kursy specjalistyczne dla określonych grup odbiorców.

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką środowiska osób niesłyszących, zasadami Polskiego Języka Migowego i Systemu Językowo-Migowego oraz praktycznego zastosowania wdrożonych metod komunikacji.

Szkolenie jest skierowane do osób pragnących nauczyć się języka migowego oraz do instytucji zobowiązanych do zapewnienia osobom niepełnosprawnym tłumacza języka migowego lub pracownika znającego język migowy, takich jak:

  • organy administracji publicznej (Urzędy Miast, Gmin, Starostwa),
  • jednostki systemu (Państwowe Ratownictwo Medyczne),
  • podmioty lecznicze (Instytucje prowadzące działalność leczniczą),
  • jednostki Policji, Państwowej Straży Pożarnej i straży gminnych oraz jednostki ochotnicze działające w ww. obszarach.

XVI. Platformy startowe dla nowych pomysłów.

Szkolenie 8 godzinne.

Celem szkolenia jest pozyskanie praktycznej wiedzy w zakresie działań związanych z pozyskaniem środków z funduszy unijnych na założenie własnej działalności lub rozwój istniejącej firmy.

Szkolenie skierowane jest do osób i firm, które są zainteresowane pozyskaniem ww. środków.

XVII. Lean Manufacturing & Kaizen.

Blok szkoleń jednodniowych (8 godzinnych).

Celem szkoleń jest przekazanie wiedzy z obszaru nowoczesnego postrzegania procesów produkcji, administracji oraz usług.

Szkolenia są kierowane do właścicieli firm, dyrektorów, kierowników, mistrzów, team leaderów, inżynierów jakości, technologów, osób odpowiedzialnych za procesy produkcyjne, usługowe, logistyczne jak i administracyjne z różnych sektorów.

XVIII. Efektywny zespół – zaangażowanie, komunikacja, kreatywne myślenie.

Szkolenie jednodniowe.

Celem szkolenia jest uzyskanie wiedzy na temat budowania efektywnych zespołów (tj. m.in. efektywnej współpracy w zespole, identyfikacji barier dobrej współpracy, poznania i zastosowania narzędzi efektywnej komunikacji).

Szkolenie jest kierowane do liderów zespołów – którzy chcą podnieść efektywność pracy zespołu, oraz zespołów – które chcą lepiej i sprawniej wykonywać zadania.

Zajęcia na kursach i szkoleniach są prowadzone przez zewnętrznych praktyków posiadających duże doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie oraz, w pewnym zakresie, przez kadrę naukową Uczelni. Uczelnia stale rozszerza swoją ofertę w zakresie kursów i szkoleń, dostosowując ją do aktualnego zapotrzebowania rynku.

Działalność ta, obok kształcenia na poziomie wyższym, stanowi istotny element funkcjonowania Uczelni.

W piśmie z dnia 5 września 2018 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Zainteresowany wskazał, że:

  1. Jak wskazano w opisie do wniosku, Wyższa Szkoła (…), dalej przywoływana jako Uczelnia, jest niepubliczną uczelnią wyższą, działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, z późn. zm.), wpisaną do Rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (…). Uczelnie wyższe nie zostały wymienione w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996, z późn. zm.), określającym zakres podmiotowy systemu oświaty.
    Doprecyzowując, Uczelnia – Wyższa Szkoła (…) nie wnioskowała i nie posiada wpisu do ewidencji prowadzonych przez właściwe organy dla szkół i placówek objętych systemem oświaty.
    Nie mniej Uczelnia informuje, że jako osoba prowadząca złożyła i uzyskała wpis w ewidencji szkół niepublicznych Miasta (…) prowadzonej przez Prezydenta Miasta (…) (…). Szkoła ta spełnia kryteria jednostki objętej systemem oświaty, przy czym dotychczas nie podjęła działalności.
    Będące przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną kursy i szkolenia, Uczelnia prowadzi w ramach własnej działalności uczelni wyższej, realizując cele wynikające z art. 13 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym, w szczególności określone w pkt 6 tego przepisu, tj. prowadzenie (...) kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie.
    W kontekście powyższego Uczelnia nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
  2. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 przywołanej w pytaniu ustawy (dalej: ustawa o VAT), zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
    • jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
    • uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    – oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
    Konfrontując treść pytania z treścią przywołanego w nim przepisu, sensem pytania jest ustalenie, czy przedmiotowe kursy i szkolenia są usługami kształcenia i wychowania świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe czyli usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
    Odpowiedź na takie pytanie brzmi: nie. Jak już bowiem wskazywano, Uczelnia nie organizuje tych kursów i szkoleń będąc jednostką objętą systemem oświaty.
    Jednocześnie, co zostało zaznaczone we wniosku, przedmiotowe kursy i szkolenia nie są usługami kształcenia na poziomie wyższym (nie są objęte tokiem studiów).
    Podsumowując, świadczone przez Uczelnię w ramach wymienionych w opisie sprawy kursy i szkolenia, nie stanowią usług kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  3. Organizowane przez Uczelnię kursy i szkolenia zasadniczo kwalifikują się do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, i o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, czyli są bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, jak również mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, przy czym:
    • nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
    • Uczelnia nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego w zakresie tych kursów i szkoleń,
    • wniosek nie dotyczy kursów i szkoleń finansowanych ze środków publicznych w co najmniej 70%.
  4. Przedmiotowe kursy i szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  5. Objęte wnioskiem kursy i szkolenia nie będą finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy organizowane przez Uczelnię, opisane w stanie faktycznym odpłatne kusy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowane przez niego, opisane w stanie faktycznym, odpłatne kusy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. podstawowa stawka podatku wynosi 23%.

Opodatkowanie w tej wysokości stosuje się wówczas, gdy dla danego towaru lub usługi przepisy ustawy o VAT lub wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych nie przewidują opodatkowania w niższej wysokości lub zwolnienia od podatku.

W stosunku do działalności edukacyjnej ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia od podatku, jednakże w większości przypadków uwarunkował je spełnieniem określonych w przepisach wymogów o charakterze podmiotowym, jak również przedmiotowym.

I tak, w odniesieniu do stanu faktycznego, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, ze zwolnienia od podatku korzystają usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

‒ oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie ww. artykułu ust. 1 pkt 28 zwolnieniem zostały objęte usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Natomiast na mocy § 3 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku, zwolnienie stosuje się do usług w zakresie kształcenia, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenia usług i dostaw towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Przywołane przepisy oparte są na uregulowaniach art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają transakcje, których przedmiotem jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Podkreślenia wymaga, że przepisy regulujące zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, należy zawsze interpretować w sposób ścisły. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 zaznaczył, że „(25) zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system podatku VAT”.

Niemiej jednak, w kontekście przywołanych przepisów, za w pełni uzasadnione należy uznać twierdzenie, że usługi kształcenia świadczone przez uczelnie w rozumieniu przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym podlegają zwolnieniu z VAT w pełnym zakresie, odpowiednio:

  • w odniesieniu do kształcenia na poziomie wyższym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT,
  • natomiast w pozostałej ich części, na mocy § 3 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku, który to przepis rozszerza zwolnienie od podatku na wszelkie inne usługi kształcenia.

Wnioskodawca posiada status uczelni, przez co spełnia przesłankę podmiotową do stosowania zwolnienia od podatku dla wykonywanych przez siebie usług kształcenia.

Kwestią do ustalenia pozostaje natomiast stwierdzenie, czy opisane w stanie faktycznym kursy i szkolenia stanowią usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w § 3 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku.

W tym miejscu z zakresu dalszej analizy można wyłączyć kursy nauki języków obcych (pkt XII – XIV), które jako usługi nauki języków obcych w myśl przepisów ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia w każdym przypadku, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków.

Zdaniem Spółki, organizowane przez nią kursy nauki języków obcych (grupowe i indywidualne), niebędące kształceniem na poziomie wyższym, objęte są zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Przystępując do analizy kwestii rozumienia pojęcia „usług kształcenia” na gruncie ustawy o VAT w stosunku do pozostałych kursów i szkoleń, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane ani w ustawie o VAT, ani w rozporządzeniach wykonawczych. Brak definicji legalnej uzasadnia uwzględnienie potocznego, „słownikowego” rozumienia „usług kształcenia”. Zgodnie z Internetowym Sownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN, dostępnym na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl, pod pojęciem „kształcić” należy rozumieć:

  1. „przekazywać komuś wiedzę, umiejętności”,
  2. „czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności”,
  3. „rozwijać cechy charakteru”.

Natomiast „kształcić się” oznacza:

  1. „przyswajać sobie wiedzę, rozwijać swoje umiejętności”,
  2. „być kształconym”.

W tym kontekście pojęcie „usług kształcenia” należy rozumieć szeroko, jako każde działanie, bez względu na formę, nakierowane bezpośrednio na przekazanie i zdobywanie wiedzy, umiejętności, jak również ich rozwijanie, utrwalanie, etc.

Jak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2016 r., sygn. 1061-IPTPP2.4512.50.2016.2.IR, cyt.:

„Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie)”.

Mając na uwadze powyższe, organizowane przez Uczelnię kursy i szkolenia mieszczą się w zakresie „usług kształcenia”, ich celem jest bowiem przekazywanie uczestnikom wiedzy i umiejętności – czyli kształcenie.

Tym samym, w świetle przywołanych przepisów prawa uznać należy, że organizowane przez Wnioskodawcę kursy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku, gdyż posiada ona status uczelni oraz jednocześnie te kursy i szkolenia stanowią usługi w zakresie kształcenia.

Podsumowując, stanowisko Uczelni, zgodnie z którym organizowane przez nią, opisane w stanie faktycznym odpłatne kursy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Podstawę zwolnienia stanowią odpowiednio:

  • art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT w odniesieniu do kursów nauki języków obcych (grupowych oraz indywidualnych),
  • § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku dla pozostałych kursów i szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto należy wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27, i pkt 29.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

− oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei, zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Nadmienić należy, że powyższe uregulowania dotyczące zwolnień od podatku stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi kształcenia na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

W myśl postanowień art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zauważyć należy – mając na uwadze powołane regulacje prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione, zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje także usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Uczelnia), posiada status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. Wnioskodawca jest niepubliczną uczelnią wyższą, działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, przepisy wykonawcze do tej ustawy oraz zgodnie ze swoim statutem. Jest wpisana do Rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i kształci na studiach I i II stopnia oraz na studiach podyplomowych. Oprócz studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, Uczelnia organizuje i prowadzi również działania edukacyjne nieobjęte tokiem studiów. W tym zakresie Uczelnia organizuje odpłatne kursy i szkolenia nakierowane na zdobycie wiedzy i umiejętności w konkretnych dziedzinach lub tematyce, przydatnych przy wykonywaniu określonego zawodu, pełnieniu określonej funkcji lub prowadzeniu działalności gospodarczej. Kursy i szkolenia odbywają się głównie w oparciu o programy opracowane przez Uczelnię, a ich tematyka jest dostosowana do aktualnego zapotrzebowania słuchaczy indywidualnych, jak też przedsiębiorstw oraz instytucji. Uczestnikami szkoleń są osoby, które zgłosiły się indywidualnie albo zostały skierowane przez pracodawców. Aktualna oferta szkoleniowa Uczelni w zakresie kursów i szkoleń obejmuje: kursy z dziedziny IT – Kursy CISCO, projektowanie baz danych, systemy informatyczne w rachunkowości, budowanie strategii marketingowych, wprowadzanie produktu na rynek, ochrona danych osobowych w perspektywie nowego stanu prawnego (RODO), ochrona danych osobowych w zatrudnieniu zgodnie z RODO, obowiązki pracodawcy w przedmiocie ochrony danych osobowych, wdrożenie RODO w przedsiębiorstwie, szkolenia z zakresu RODO, zamówienia publiczne w Pigułce, zamówienia publiczne dla Wykonawców, szkolenia z zakresu zamówień publicznych, kurs języka angielskiego, kurs języka rosyjskiego, indywidualne kursy językowe (język ukraiński, język norweski), kurs nauki języków obcych, kurs języka migowego, platformy startowe dla nowych pomysłów, Lean Manufacturing & Kaizen, Efektywny zespół – zaangażowanie, komunikacja, kreatywne myślenie. Zajęcia na kursach i szkoleniach są prowadzone przez zewnętrznych praktyków posiadających duże doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie oraz, w pewnym zakresie, przez kadrę naukową Uczelni. Uczelnia stale rozszerza swoją ofertę w zakresie kursów i szkoleń, dostosowując ją do aktualnego zapotrzebowania rynku. Działalność ta, obok kształcenia na poziomie wyższym, stanowi istotny element funkcjonowania Uczelni. Wnioskodawca nie wnioskował i nie posiada wpisu do ewidencji prowadzonych przez właściwe organy dla szkół i placówek objętych systemem oświaty. Niemniej Uczelnia jako osoba prowadząca założyła i uzyskała wpis w ewidencji szkół niepublicznych. Szkoła ta spełnia kryteria jednostki objętej systemem oświaty, przy czym dotychczas nie podjęła działalności. Będące przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną kursy i szkolenia, Uczelnia prowadzi w ramach własnej działalności uczelni wyższej, realizując cele wynikające z art. 13 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym. Uczelnia nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Uczelnia nie organizuje tych kursów i szkoleń będąc jednostką objętą systemem oświaty. Jednocześnie przedmiotowe kursy i szkolenia nie są usługami kształcenia na poziomie wyższym (nie są objęte tokiem studiów). Świadczone przez Uczelnię w ramach wymienionych w opisie sprawy kursy i szkolenia, nie stanowią usług kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Organizowane przez Uczelnię kursy i szkolenia zasadniczo kwalifikują się do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, czyli są bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, jak również mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, przy czym: nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Uczelnia nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego w zakresie tych kursów i szkoleń oraz nie dotyczą kursów i szkoleń finansowanych ze środków publicznych w co najmniej 70%. Przedmiotowe kursy i szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Objęte wnioskiem kursy i szkolenia nie będą finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy organizowane przez niego odpłatne kursy i szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że jest niepubliczną uczelnią wyższą wpisaną do Rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych oraz nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Zatem, jeżeli przedmiotowe kursy nie są realizowane przez Zainteresowanego będącego jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, to wówczas nie znajdzie zastosowania w sprawie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – świadczone przez niego w ramach wymienionych w opisie sprawy kursy i szkolenia, nie stanowią usług kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Organizowane przez Wnioskodawcę kursy i szkolenia zasadniczo kwalifikują się do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, jednakże przedmiotowe kursy i szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Uczelnia nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego w zakresie tych kursów i szkoleń oraz objęte wnioskiem kursy i szkolenia nie będą finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%. Tym samym odpłatne kursy i szkolenia nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Jak wyżej wskazano, Wnioskodawca będący niepubliczną uczelnią wyższą organizuje i prowadzi również działania edukacyjne nieobjęte tokiem studiów. W tym zakresie Uczelnia organizuje odpłatne kursy i szkolenia nakierowane na zdobycie wiedzy i umiejętności w konkretnych dziedzinach lub tematyce, przydatnych przy wykonywaniu określonego zawodu, pełnieniu określonej funkcji lub prowadzeniu działalności gospodarczej. Kursy i szkolenia odbywają się głównie w oparciu o programy opracowane przez Uczelnię, a ich tematyka jest dostosowana do aktualnego zapotrzebowania słuchaczy indywidualnych, jak też przedsiębiorstw oraz instytucji. Uczestnikami szkoleń są osoby, które zgłosiły się indywidualnie albo zostały skierowane przez pracodawców.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro Zainteresowany będący Uczelnią organizuje kursy i szkolenia, które – jak wskazano we wniosku – nakierowane są na zdobycie wiedzy i umiejętności w konkretnych dziedzinach lub tematyce, przydatnej przy wykonywaniu określonego zawodu, pełnieniu określonej funkcji lub prowadzeniu działalności gospodarczej, to usługi te należy uznać za usługi w zakresie kształcenia, które podlegają/będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy w odniesieniu do kursów nauki języków obcych (grupowych oraz indywidualnych) oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku dla pozostałych kursów i szkoleń.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj