Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.465.2018.1.GG
z 28 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 27 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania dopłat z budżetu państwa z tytułu dostaw mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw do szkół (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • zwolnienia przedmiotowego dopłat z Unii Europejskiej z tytułu dostaw mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw do szkół (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej od 2005 r. Działając jako przedsiębiorca dokonuje dostawy mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw w ramach mechanizmu pomocy w szkołach podstawowych „Programu dla szkół”. Wnioskodawczyni uzyskała decyzję o przyznaniu pomocy w odniesieniu do dostarczonych i udostępnionych dzieciom w szkołach podstawowych: porcji owoców i warzyw, tzw. komponentu owocowo-warzywnego oraz porcji mleka i przetworów mlecznych, tzw. komponentu mlecznego.

Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych oraz owoców i warzyw realizowane są przez państwową instytucję płatniczą, jaką jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (dalej: KOWR). Pomoc jest udzielana w części ze środków pochodzących z Unii Europejskiej (finansowanej z EFRG – Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji) i pomocy krajowej (finansowanej z budżetu krajowego). Decyzja została wydana na podstawie art. 38u ust. 1 pkt 2) i pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1006, z późn. zm.).

Mleko i produkty mleczne/owoce i warzywa.

Współpraca z placówkami oświatowymi odbywa się w oparciu o umowy szkół z dostawcą. Dostawy mleka/owoców i warzyw do poszczególnych placówek odbywają się na podstawie przesłanych zamówień ze szkół. Wnioskodawczyni dokonuje zakupu mleka naturalnego oraz jogurtów naturalnych w mleczarniach oraz zakupuje owoce i warzywa u producentów. Po zakończonym okresie rozliczeniowym/okresie dostaw w oparciu o przesłane potwierdzenia ze szkół, Wnioskodawczyni przygotowuje wniosek do KOWR o zapłatę za dostarczone mleko/produkty mleczne/owoce i warzywa. Mleko naturalne oraz warzywa i owoce dla szkół podstawowych są bezpłatne. Po złożeniu wniosku przez Wnioskodawczynię KOWR wystawia notę księgową i realizuje zapłatę za przekazane nieodpłatnie do szkół mleko/jogurty naturalne oraz owoce i warzywa. Z datą wpływu środków na konto Wnioskodawczyni wystawia fakturę wewnętrzną zgodną z kwotą na nocie księgowej.

Dopłaty są realizowane ze środków wspólnotowych i budżetu państwa. Wnioskodawczyni otrzymuje dopłaty z obu źródeł według kwot przyznanych decyzją wydawaną przez KOWR. Wnioskodawczyni traktuje dopłaty jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Wszystkie ww. dopłaty Wnioskodawczyni pomniejsza o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dopłaty w ramach dostaw do szkół podstawowych mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw, w części finansowanej z budżetu państwa na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej?
  2. Czy otrzymane dopłaty w ramach dostaw do szkół podstawowych mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw, w części w której finansowane są z pomocy Unii Europejskiej mogą zostać uznane jako przychód wolny od podatku dochodowego na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako dopłata unijna – art. 21 pkt 46a?

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Ad. 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21. 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 13 tej ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawczyni stwierdzić należy, że na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty otrzymane od agencji wykonawczych po dniu 1 stycznia 2015 r., jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Do dnia 31 grudnia 2014 r. w powyższym zakresie obowiązywał przepis art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim, wolne od podatku były kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Obecnie obowiązujący przepis art. 14 ust. 2 pkt 13 ww. ustawy, wprowadzony został ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Z uzasadnienia do projektu tej ustawy wynika, że nastąpiło doprecyzowanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania kwot otrzymanych przez podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. „Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiące, iż wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych na określone cele, jeżeli kwoty te pochodzą ze środków budżetu państwa, zostało wprowadzone ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 1182)”. Dodanie tego przepisu wynikało z pakietu „Przede wszystkim przedsiębiorczość”. Analiza omawianego zwolnienia z uwzględnieniem materiałów źródłowych prowadzi do wniosku, iż zwolnienie to obejmuje wyłącznie świadczenia otrzymywane przez przedsiębiorców. Zatem w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych proponuje się dodanie w art. 14 w ust. 3 pkt 13, zgodnie z którym do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się kwot otrzymanych przez podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa i w konsekwencji uchylenie w art. 21 ust. 1 ustawy PIT pkt 47c. Kwoty te nadal nie będą podlegały opodatkowaniu. Rozwiązanie to wprowadza zasady rozliczenia tych kwot, analogicznie jak przewiduje ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z potrzebą dostosowania treści art. 14 ust. 3 pkt 13 do nomenklatury wykorzystywanej w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) w dodawanym przepisie zrezygnowano z odwołania się do pojęcia agencji rządowych, pozostawiając jedynie wyłączenie z zaliczenia do przychodów dla kwot otrzymanych od agencji wykonawczych. Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) dotychczasowe agencje państwowe z dniem 1 stycznia 2012 r. stały się
agencjami wykonawczymi”. (...) „ust. 2 pkt 2 konsekwencja uznania, że kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej; dodanie w art. 14 ust. 2 w pkt 2 zastrzeżenia ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych, że przychody wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 13 nie podlegają opodatkowaniu”.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w związku z uzyskiwaniem przez Wnioskodawczynię przychodów w postaci dopłat do dostaw do szkół podstawowych mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw, w części finansowanej z budżetu krajowego, nie będą one stanowiły w tej części przychodów podatkowych.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z ww. przepisami dopłaty pochodzące z pomocy Unii Europejskiej, wypłacane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w związku z uzyskiwaniem przez Wnioskodawczynię przychodów w postaci dopłat do dostaw do szkół podstawowych mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw, w części finansowanej z pomocy UE (finansowanej z EFRG – Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji), będą zwolnione w tej części od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • opodatkowania dopłat z budżetu państwa z tytułu dostaw mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw do szkół (pytanie nr 1) –jest prawidłowe,
  • zwolnienia przedmiotowego dopłat z Unii Europejskiej z tytułu dostaw mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw do szkół (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zatem z ww. przepisów wynika, że kwoty otrzymane od agencji wykonawczych przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, nie stanowią przychodu z tej działalności.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 624, z późn. zm.), z dniem 1 września 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (obecnie Dz. U. z 2018 r. poz. 1154).

Stosownie do art. 1 ustawy o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, ustawa określa organizację i zadania Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, zwanego dalej „Krajowym Ośrodkiem”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, Krajowy Ośrodek jest państwową osobą prawną będącą agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1948, 1984 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 60 i 191).

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. e) ustawy o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, w zakresie gospodarki finansowej Krajowego Ośrodka przychodami Krajowego Ośrodka są: środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych.

Stosownie do art. 18 ustawy o finansach publicznych, agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje. Dotacjami, w myśl art. 126 są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d) ww. ustawy, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b powyższej ustawy, podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, obejmujący: zestawienie kosztów: realizacji zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty – z wyszczególnieniem wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług.

Przy czym zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
    5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu
    Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
  1. inne środki.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m. in. na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

W myśl art. 186 ww. ustawy wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. U. UE. L. 2013 Nr 347 str. 671) programem pomocy, który ma poprawić dystrybucję produktów rolnych i polepszyć nawyki żywieniowe dzieci, objęte są dzieci, które regularnie uczęszczają do żłobków, przedszkoli lub szkół podstawowych lub średnich zarządzanych lub zatwierdzonych przez właściwe organy państw członkowskich.

Stosownie do art. 23 ust. 1 lit a) ww. rozporządzenia, przyznaje się pomoc unijną w odniesieniu do dzieci w placówkach oświatowych, o których mowa w art. 22 na dostarczanie i dystrybucję kwalifikujących się produktów, o których mowa w ust. 3, 4 i 5 niniejszego artykułu.

Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z programu pomocy ustanowionego zgodnie z ust. 1 (zwanego dalej „programem dla szkół”) i wnioskujące o odpowiednią pomoc unijną, traktują na zasadzie priorytetu – przy uwzględnieniu uwarunkowań krajowych – dystrybucję produktów z jednej lub obu poniższych grup:

  1. owoce i warzywa oraz świeże produkty sektora bananów;
  2. mleko spożywcze i jego odmiany bezlaktozowe (art. 23 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z art. 23a ust. 6 ww. rozporządzenia, w ramach uzupełniania pomocy unijnej państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc krajową na rzecz finansowania programu dla szkół.

Z kolei zgodnie z art. 38t ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 945), na finansowanie programu dla szkół poza środkami z budżetu Unii Europejskiej przeznacza się środki z budżetu państwa.

Szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół, oraz sposób i tryb realizacji tych zadań określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2018 r., poz. 1468) wydane na podstawie art. 38x ust. 1 ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych.

Rozporządzenie określa:

  1. szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, zwany dalej „Krajowym Ośrodkiem”, związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół, zwanego dalej „programem”, oraz sposób i tryb realizacji tych zadań;
  2. szczegółowe warunki uczestnictwa podmiotów w programie;
  3. szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach programu, w tym pomocy unijnej, o której mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm., zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1308/2013”, oraz pomocy krajowej, o której mowa w art. 23a ust. 6 oraz art. 217 rozporządzenia nr 1308/2013;
  4. sposób realizacji uprawnień i wykonywania obowiązków związanych z wdrożeniem programu, przyznanych określonym podmiotom lub nałożonych na te podmioty zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2017, str. 1), zwanym dalej „rozporządzeniem 2017/39”, oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniającym rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2017, str. 11), zwanym dalej „rozporządzeniem 2017/40”.

W myśl § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia dostawcy, którzy uzyskali zatwierdzenie, o którym mowa w § 4, w odniesieniu do:

  1. owoców i warzyw, zawierają ze szkołami podstawowymi, o których mowa w § 6 pkt 1, umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu udostępnienia ich dzieciom,
  2. mleka, zawierają ze szkołami podstawowymi, o których mowa w § 6 pkt 2, umowę nieodpłatnego dostarczania mleka do szkół podstawowych w celu udostępnienia go dzieciom

‒ w jednym z okresów, o których mowa w § 2.

W myśl art. 42 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 724, z późn. zm.), Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wykonuje zadania i czynności państwa członkowskiego, właściwego organu państwa członkowskiego lub agencji interwencyjnej w zakresie określonym w rozporządzeniach, o których mowa w pkt 3, 8, 11, 12 oraz 14–16 załącznika, w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tych rozporządzeń oraz innych przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie rynku mleka, chyba że ustawa lub przepisy odrębne stanowią inaczej.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej od 2005 r. Działając jako przedsiębiorca dokonuje dostawy mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw w ramach mechanizmu pomocy w szkołach podstawowych „Programu dla szkół”. Wnioskodawczyni uzyskała decyzję o przyznaniu pomocy w odniesieniu do dostarczonych i udostępnionych dzieciom w szkołach podstawowych: porcji owoców i warzyw, tzw. komponentu owocowo-warzywnego oraz porcji mleka i przetworów mlecznych, tzw. komponentu mlecznego.

Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych oraz owoców i warzyw realizowane są przez państwową instytucję płatniczą, jaką jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Pomoc jest udzielana w części ze środków pochodzących z Unii Europejskiej (finansowanej z EFRG – Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji) i pomocy krajowej (finansowanej z budżetu krajowego). Decyzja została wydana na podstawie art. 38u ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1006, z późn. zm.). Współpraca z placówkami oświatowymi odbywa się w oparciu o umowy szkół z dostawcą. Dostawy mleka/owoców i warzyw do poszczególnych placówek odbywają się na podstawie przesłanych zamówień ze szkół. Wnioskodawczyni dokonuje zakupu mleka naturalnego oraz jogurtów naturalnych w mleczarniach oraz zakupuje owoce i warzywa u producentów. Po zakończonym okresie rozliczeniowym/okresie dostaw w oparciu o przesłane potwierdzenia ze szkół, Wnioskodawczyni przygotowuje wniosek do KOWR o zapłatę za dostarczone mleko/produkty mleczne/owoce i warzywa. Mleko naturalne oraz warzywa i owoce dla szkół podstawowych są bezpłatne. Po złożeniu wniosku przez Wnioskodawczynię KOWR wystawia notę księgową i realizuje zapłatę za przekazane nieodpłatnie do szkół mleko/jogurty naturalne oraz owoce i warzywa. Z datą wpływu środków na konto Wnioskodawczyni wystawia fakturę wewnętrzną zgodną z kwotą na nocie księgowej. Dopłaty są realizowane ze środków wspólnotowych i budżetu państwa. Wnioskodawczyni otrzymuje dopłaty z obu źródeł według kwot przyznanych decyzją wydawaną przez KOWR. Wnioskodawczyni traktuje dopłaty jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Wszystkie ww. dopłaty Wnioskodawczyni pomniejsza o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

Skoro Wnioskodawczyni otrzymuje środki w ramach programu „Program dla szkół” realizowanego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który jest agencją wykonawczą, a środki te agencja otrzymuje z budżetu państwa oraz z Unii Europejskiej, w rozpatrywanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym uzyskana pomoc finansowa z tytułu uczestnictwa w programie nie będzie stanowić dla Wnioskodawczyni przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, z uwagi na treść wskazanego art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy.

Odnośnie zaś zwolnienia przedmiotowego dotacji otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej należy stwierdzić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z ww. przepisami, do dopłat otrzymywanych ze środków Unii Europejskiej do dostaw mleka i niektórych przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw dostarczanych dla uczniów w instytucjach oświatowych, wypłacanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący zwolnienia przychodu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego opisu stanu faktycznego oraz stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zwolnienia od opodatkowania dopłat dokonywanych za pośrednictwem Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ze środków Unii Europejskiej – pytanie oznaczone nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni w poz. 67 wniosku ORD-IN oraz w postawionym pytaniu nr 2 wniosku nieprawidłowo wskazała podstawę prawną przepis art. 21 ust. 1 pkt 46a, natomiast we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego podała przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawczynię – za pośrednictwem Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – dopłaty do dostaw mleka, przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw do szkół, pochodzące z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie generują powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, zatem przepisy dotyczące zastosowania zwolnienia przedmiotowego ww. dochodów, tj. art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, nie mają w sprawie zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj