Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.583.2018.1.MN
z 27 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „xxx” zgodnie z proporcją o której mowa w art. 90 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „xxx” zgodnie z proporcją o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Opera (dalej: Opera) jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 862 z późn. zm.),
  2. Zarządzenia Ministra Kultury i Sztuki nr xxx,
  3. Uchwały nr xxx,
  4. Uchwały nr xxx.

Opera posiada osobowość prawną, nad którą nadzór sprawuje Zarząd Województwa. Opera jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo.

Opera prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego Opery.

Zgodnie ze statutem Opera:

  1. współtworzy i upowszechnia kulturę muzyczną poprzez opracowywanie i wystawianie spektakli operowych i baletowych w oparciu o zawodowych realizatorów i twórców,
  2. może podejmować inne formy działalności artystycznej, szczególnie muzycznej, mające na celu upowszechnianie kultury,
  3. prowadzi działalność edukacyjną w zakresie zadań statutowych,
  4. może prowadzić działalność impresaryjną, zgodną z profilem artystycznym, a także udostępniać scenę do prezentacji operetkowych, teatralnych, estradowych innych instytucji kultury i zespołów w celu poszerzenia oferty repertuarowej,
  5. może, w celu realizacji działań statutowych, współdziałać w szczególności z osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej.

Opera zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Opera jako beneficjent projektu „xxx” zobowiązana jest do przedstawienia indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W ramach projektu Opera zrealizuje przedsięwzięcie polegające na doposażeniu stanowisk pracy oraz przeszkoleniu pracowników w zakresie ergonomicznego użytkowania stanowisk pracy. W ramach projektu zakupione zostaną fotele biurowe z możliwością dostosowania ich do indywidualnych potrzeb pracownika, biurka o regulowanych wysokościach, monitory komputerowe z możliwością regulacji ustawień, ergonomiczne klawiatury oraz myszy komputerowe wraz z podkładkami, krzesła dla chóru, orkiestry i dyrygenta wspomagające prawidłową postawę. Dodatkowo przeprowadzone zostaną szkolenia pracowników Opery, mające na celu eliminowanie złych nawyków, a także promowanie prawidłowej postawy ciała oraz wskazane zostaną ćwiczenia zapobiegające schorzeniom układu mięśniowo-szkieletowego – szkolenia podzielone będą na dwa bloki: dla pracowników artystycznych i pracowników biurowych.

Opera w ramach podejmowanych działań świadczy różnego rodzaju czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania.

Wśród czynności opodatkowanych wyróżnić można: sprzedaż biletów na spektakle, przedstawienia, sprzedaż programów, wynajem powierzchni. Opera świadczy też usługi z zakresu sprzedaży usług kulturalnych, które stanowią sprzedaż zwolnioną z opodatkowania. Sprzedaż usług kulturalnych odbywa się tylko jako świadczenie usług poza siedzibą Opery.

Czynności wykonywane przez szerokorozumianych pracowników biurowych związane są bezpośrednio lub pośrednio z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi. Czynności podejmowane przez pracowników artystycznych związane są ze sprzedażą usług opodatkowanych i zwolnionych. W związku z faktem braku możliwości jednoznacznego przyporządkowania wykorzystania zakupionych w ramach projektu sprzętu i usług do czynności opodatkowanych lub zwolnionych Opera zamierza dokonać odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 90 przedmiotowej ustawy. Sprzęt i związane z nimi szkolenia wykorzystywane będą zarówno do świadczonych przez Operę czynności opodatkowanych jak i zwolnionych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu Operze przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Czy też z uwagi na brak jednoznacznego przyporządkowania wykorzystania sprzętu i usług do świadczenia przez Operę czynności opodatkowanych należy zastosować proporcję określoną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W odniesieniu do przedstawionego przyszłego zdarzenia nabywane będą usługi i towary, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych.

W związku z powyższym nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W omawianej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie można jednoznacznie przyporządkować realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Operze będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu na zasadzie określonej w art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie

z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalna zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, realizuje projekt pn. „xxx”. W ramach projektu Opera zrealizuje przedsięwzięcie polegające na doposażeniu stanowisk pracy oraz przeszkoleniu pracowników w zakresie ergonomicznego użytkowania stanowisk pracy. Szkolenia podzielone będą na dwa bloki: dla pracowników artystycznych i pracowników biurowych. Opera w ramach podejmowanych działań świadczy różnego rodzaju czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania. Czynności wykonywane przez szerokorozumianych pracowników biurowych związane są bezpośrednio lub pośrednio z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi. Czynności podejmowane przez pracowników artystycznych związane są ze sprzedażą usług opodatkowanych i zwolnionych. Sprzęt i związane z nimi szkolenia wykorzystywane będą zarówno do świadczonych przez Operę czynności opodatkowanych jak i zwolnionych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu przy zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy o VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania wykorzystania zakupionego w ramach projektu sprzętu i usług do czynności opodatkowanych lub zwolnionych.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności (opodatkowanych i zwolnionych), kwotę podatku naliczonego do odliczenia winien określić zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 3.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, które dotyczą zarówno czynności opodatkowanych VAT, jak i czynności zwolnionych od tego podatku, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy brak jest obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy w odniesieniu do tych zakupów przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że jeżeli w toku przeprowadzonego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej zostanie ustalony inny stan interpretacja nie wywoła skutku prawnego. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto zauważa się, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania wykonywanych czynności do poszczególnych kategorii działalności Wnioskodawcy tj. opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj